Gå til innhold

Kontakte barnevernet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Naboene over gata har to barn, som gråter så og si hele dagen så lenge faren er hjemme. Den yngste kan jeg tenke meg er 2-3 år, mens den andre er nærmere 6-7 år. I fjor ringte jeg politiet, da jeg så mannen slo ned kona si, og tror det kan ha skjedd flere ganger.

Det er lite gråt når faren er ute, eller på jobb. Da er det stort sett helt stille! Gubben kjører taxi, men står alltid utenfor huset når han ikke kjører turer. Og da er kona bortom kjøkkenvinduet konstant.

De har alltid trekt for alt av gardiner (til tider med søplesekker i tillegg), så er ikke godt å se hva som skjer når det bråker som verst. Er ikke lett å snakke med kona heller, når hun hverken snakker norsk eller er utenfor døren så og si.

Kjenner godt ei jente som ble mishandlet fysisk og psykisk i barndommet, og hun sier at det er viktig å tørre å si i fra. Men er det å gå for langt å sende en bekymringsmelding til barnevernet? Et skikkelig dilemma...

Anonymous poster hash: a6187...933

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde sendt, ikke noe å lure på en gang.

Anonymous poster hash: 39aef...f1a
  • Liker 16
Skrevet

Er det noe å tvile på? Ring barnevernet.

• Liker 10
Skrevet

Det er bare å ringe. Det er bedre å gjøre det enn å angre etterpå. At man ringer bør ikke bety at man må anmelde noen, men du har et ansvar å si fra. De som jobber i barnevernet vil vurdere hva som skjer videre, men du har en plikt til å melde fra. Dette er tøft for mange, men det er bedre å si fra en gang for mye enn en gang for lite. Lykke til! :)

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor spør du?

Ville du latt dine barn oppleve det du mistenker at skjer, eller ville du da ringt uten å måtte spørre fremmede?

Anonymous poster hash: 65057...01b

• Liker 4
Skrevet

Bare å henge seg på de andre her! Ring!!

• Liker 2
Skrevet

Det er da virkelig ingenting å tvile på.. RING!

• Liker 2
Skrevet

Men tenk hvis barna bare er litt sutrete av vesen, da??? Tross alt, så er det et helt år siden du så mannen slå ned kona, og de er fortsatt sammen. Hvorfor er det da slik at andre må overprøve hva kona velger. Vet dere så mye bedre enn henne? Hvor går grensene her? Skal dere bestemme hva slags brudekjole andre skal ha? Hva slags farge de skal ha på bilen sin?

• Liker 1
Skrevet

Ring fra skjult nr, og be om å være anonym, ellers får de opplyst hvem du er når de blir presentert med det du har sagt. Så legger du frem saken.

Synes så absolutt du bør gjøre noe. Høres helt fælt ut dette. Og du har sett tidligere ting med denne mannen. Ja, plz ring.

• Liker 1
Skrevet

Men tenk hvis barna bare er litt sutrete av vesen, da??? Tross alt, så er det et helt år siden du så mannen slå ned kona, og de er fortsatt sammen. Hvorfor er det da slik at andre må overprøve hva kona velger. Vet dere så mye bedre enn henne? Hvor går grensene her? Skal dere bestemme hva slags brudekjole andre skal ha? Hva slags farge de skal ha på bilen sin?

For barnas skyld, bør rådet om å varsle barnevernet følges. Forhåpentligvis får både barna og moren hjelp dersom de trenger det.

Ang. hva kona velger: Vet du hvor vanskelig det er å gå (å forlate en mishandler)?

Anonymous poster hash: fc1a9...2e7

• Liker 6
Skrevet

Er du seriøs nå? Det er barn det er snakk om, ikke en gjenstand. Liv som potensielt kan bli hærpa for alltid.

Anonymous poster hash: 59b35...461

• Liker 6
Skrevet

Hun skrev jo at ungene skrek mye når faren var hjemme, og mye annet av det hun skrev hørtes IKKE bra ut! At mannen står utenfor huset i bilen, og at konen kikker ut vinduet hele tiden. Vinduet tildekket av søppelsekker?

Anonymous poster hash: 0daa2...74f

Skrevet

Å ringe medfører som regel at du får beskjed om å skrive.

Googler du finner du et skjema du kan fylle ut på pc. Der er noen spørsmål.

Skjemaet sender du inn uten å signere og Barnevernet vurderer om opplysningene i skrivet er av en slik karakter at de skal gjøre videre undersøkelser eller legge bort saken.

skriv, for barnas del er det bedre du gjør noe annet enn å ignorere din bekymring.

Anonymous poster hash: 58fab...8de

Skrevet

Det med søppelsekker forran vinduer er nokså vanlig blandt ikke-vestlige innvandrere...

• Liker 2
Skrevet

Det med søppelsekker forran vinduer er nokså vanlig blandt ikke-vestlige innvandrere...

Er det sant?

Hvorfor det???

Anonymous poster hash: 6ced2...ec9

Skrevet

Er det sant?

Hvorfor det???

Aner ikke, men så det hos flere i nabolaget der jeg bodde.

De liker også det grelle blå-hvite lyset fra lystoffrør, så jeg fabulerte om at de kanskje stengte for utsikten og latet som om de var i Pakistan...? :)

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet

Hei.

Naboene over gata har to barn, som gråter så og si hele dagen så lenge faren er hjemme. Den yngste kan jeg tenke meg er 2-3 år, mens den andre er nærmere 6-7 år. I fjor ringte jeg politiet, da jeg så mannen slo ned kona si, og tror det kan ha skjedd flere ganger.

Det er lite gråt når faren er ute, eller på jobb. Da er det stort sett helt stille! Gubben kjører taxi, men står alltid utenfor huset når han ikke kjører turer. Og da er kona bortom kjøkkenvinduet konstant.

De har alltid trekt for alt av gardiner (til tider med søplesekker i tillegg), så er ikke godt å se hva som skjer når det bråker som verst. Er ikke lett å snakke med kona heller, når hun hverken snakker norsk eller er utenfor døren så og si.

Kjenner godt ei jente som ble mishandlet fysisk og psykisk i barndommet, og hun sier at det er viktig å tørre å si i fra. Men er det å gå for langt å sende en bekymringsmelding til barnevernet? Et skikkelig dilemma...

Mulig barnevernet allerede er inne i bildet her...lurer på om ikke poøitiet plikter å varsle dem da barn er inne i bildet. Men OM så er,er det ikke mindre viktig å si fra.

Skrevet

De liker også det grelle blå-hvite lyset fra lystoffrør, så jeg fabulerte om at de kanskje stengte for utsikten og latet som om de var i Pakistan...? :)

Minner meg om en sak (for ca 10 år siden ?) hvor to søsken ble grovt mishandlet av foreldrene bak vinduer med søppelsekker. Det ene barnet ble hjerneskadet som følge av mishandlingen. Men jeg husker ikke nok andre detaljer til å finne tilbake til den nå.

• Liker 2
Skrevet

Hjelpe meg, kan de ikke bare kjøpe lystette gardiner da?

Anonymous poster hash: 0daa2...74f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...