Gå til innhold

Preppystilen - hvorfor er vi så få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har misforstått grunnleggende. Jeg anbefaler deg å lese gjennom nøye alt jeg har skrevet.

Det er ikke rart det blir krig i verden når viljen til korrekt forståelse for andres argumenter er så svak.

Men altså, selv om man kanskje forbinder enkelte klesmerker med enkelte stiler så er det jo ikke slik at ALT innenfor det merket kun kan være av den stilen. Samboeren min kan gjerne kjøpe en pen Gantskjorte, uten at den i det hele tatt blir preppy. Og man kan som gother gå på HM og finne plagg som passer stilen (en svart bluse eller hva det nå måtte være) uten at hele HM kun selger gotherklær. Det kommer jo helt an på hvilke plagg man velger, og hvordan man setter det sammen. Jeg liker en klassisk stil, men om den går for langt så blir det preppy og too much for meg.

For eksempel syns jeg at dette er fin (genseren og skjorten til Joel Kinnaman):

Men dette blir for mye: http://4.bp.blogspot.com/-H0QNa_KUZOo/TsJiWYP-PsI/AAAAAAAACL4/z_wM9a228NI/s1600/PREPPY-GUY-LOOKBOOK-BLUE-SWEATER-FRED-PERRY.jpg

Jeg liker farger, men ikke for mye og det må enten være klare farger eller mørke farger, ikke pastell.

Og hva er det med de altfor korte shortsene?? https://www.google.no/search?q=preppy+style&espv=2&biw=1517&bih=714&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Qc0iVJvWFcK_ygOilIKoDg&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=0.9#facrc=_&imgdii=TiFqOW8DmBzSBM%3A%3BgZxDrI2PQ5ANLM%3BTiFqOW8DmBzSBM%3A&imgrc=TiFqOW8DmBzSBM%253A%3B4BRS-vQA1iqRxM%3Bhttp%253A%252F%252F4.bp.blogspot.com%252F-H0QNa_KUZOo%252FTsJiWYP-PsI%252FAAAAAAAACL4%252Fz_wM9a228NI%252Fs1600%252FPREPPY-GUY-LOOKBOOK-BLUE-SWEATER-FRED-PERRY.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fmyfashiontricks.blogspot.com%252F2011%252F11%252Fpreppy-style.html%3B834%3B1600

Anonymous poster hash: 7b496...97f

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Herreshortsene har vært kortere den siste tiden, - akkurat som kvinners skjørtelengde nå blir lengre i høstens og vinterens kolleksjoner.

Det er trender og justeringer i alle stilarter, ingen av dem er helt statiske tiår etter tiår.

Av og til er det endringer som synes store, avogtil er det kun små justeringer, andre ganger er det farvenyansene som endres.

Edit: Og farven på den kongeblå genseren var super ! - selv om du syntes det var for mye for deg.

Jeg har en hel kroppsnær kåpe i den farven.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Skrevet

Njaaa..... både og.

WIKI har faktisk en rimelig god artikkel om utgangspunkt og bakgrunn for den stilen som kalles 'preppy' etter prep. i forbindelsen forberedelse til å starte på amerikansk collage.

Så kan vi jo tenke oss hva arbeiderklassen/de fattige da mente om disse folka/stilen.

Sånne ting henger vel fortsatt igjen, men det er en utvikling jeg ikke skal prøve å forklare :P Jeg vet bare at en stil kan ikke ha fordommer mot seg om det ikke er en grunn bak.

Jeg tror egentlig poenget mitt er at sånne ting har alltid en grunn, og det har som oftest vært en lang utvikling. Noe som mange ikke ser ut til å forstå. De tror at det plutselig bare ble sånn :P

• Liker 1
Skrevet

Det jeg synes er litt rart, er hvorfor det påstås at "pent" er et objektivt begrep? Hva man som menneske synes er vakkert, pent, tiltrekkende eller stygt er da i høy grad subjektivt? Ref. kommentar om at det ikke er pent å kle seg i praktisk tøy/friluftstøy.

Jeg synes mannen min er på sitt aller kjekkeste i en trang ulltrøye og turbukse som sitter godt på, med skikkelige fjellstøvler. Selv om han i jobb må bruke "pent" tøy som chinos og skjorter.

Anonymous poster hash: 4cf52...061
  • Liker 7
Skrevet

Herreshortsene har vært kortere den siste tiden, - akkurat som kvinners skjørtelengde nå blir lengre i høstens og vinterens kolleksjoner.

Det er trender og justeringer i alle stilarter, ingen av dem er helt statiske tiår etter tiår.

Av og til er det endringer som synes store, avogtil er det kun små justeringer, andre ganger er det farvenyansene som endres.

Edit: Og farven på den kongeblå genseren var super ! - selv om du syntes det var for mye for deg.

Jeg har en hel kroppsnær kåpe i den farven.

Nei fargen var helt fin, det var resten som gjorde det for mye. Håret, brillene, shortsen, vesken, skoene osv. Har nettopp kjøpt en cardigan i samme farge til samboeren min. Som sagt, farger synes jeg bare er fint, men alt med måte. Hadde han droppet vesken, hatt en mer "normal" hårsveis og helt vanlig jeans og sko så hadde jeg likt det. Da hadde det vært klassisk pent for meg. Det er nettopp den forskjellen jeg vil frem til.

Anonymous poster hash: 7b496...97f

• Liker 4
Skrevet

Det jeg synes er litt rart, er hvorfor det påstås at "pent" er et objektivt begrep? Hva man som menneske synes er vakkert, pent, tiltrekkende eller stygt er da i høy grad subjektivt? Ref. kommentar om at det ikke er pent å kle seg i praktisk tøy/friluftstøy.

Jeg synes mannen min er på sitt aller kjekkeste i en trang ulltrøye og turbukse som sitter godt på, med skikkelige fjellstøvler. Selv om han i jobb må bruke "pent" tøy som chinos og skjorter.

Anonymous poster hash: 4cf52...061

Heilt samd, eg meiner absolutt at menn i gore-tex er det aller hottaste. Militærunifomar kjem som ein god nummer to, og så er vi på italienske dressar.

Skrevet

Farve bør så absolutt velges etter 2 momenter:

1) Hva man kler

2) Hva man liker

Bomullsbukser, til sommerbruk, bygget på et klassisk militært snitt, er gull for Menn,

Skal stakkarene måtte gå i jeans hele året mens vi svinser rundt med flagrende skjørte- og kjolekanter på sommeren?

Jeg unner dem både chinos og shortser i alle de beige varianter de kan ønske seg, barbente i Tod'sene eller Docksides'ene.

Og kler og liker han en farve jeg ikke liker, - så kan jeg holde kjeft og se hvor godt farven kler ham.

Forøvrig er det desverre alt for få menn som kjøper sine egne klær og alt for mange koner/kjærester som kjøper til dem etter den oppfatning at det er sort, grått, marineblått og brunt som er egnet til menn (og dessuten er det trygt å kjøpe de 'farvene'). Og dermed basta.

- den eneste farven mange får lov til å ha er lyseblå skjorte til dressen.

I pitty those men....

Valg av farve er jeg helt og holdent enig i. Menn bør kle seg etter min mening i snitt og farver de faktisk kler. Militært snitt er ofte noe som kler de fleste, men det aller beste er selvsagt skredder mener nå jeg.

Min samboer kjøper klærne sine selv, men han liker å høre hva jeg mener. Favorittene er dressbukser av ulike typer (dog mest sort), kombinert med ettersittende v-halsede gensere eller pique. Skoene er sorte og spisse. Den fineste pique-trøyen hans er forøvrig en turkis en fra Abercrombie and Fitch. Den kombinert med en sort Hugo Boss-bukse, wow! Rene linjer og kroppsnære plagg er noe som er flott på både kvinner og menn. Ull om vinteren, bomull, lin og silke om sommeren. Klær skal jo tross alt være gøy!

Komisk det du skriver om lyseblå, min samboer elsker den fargen, har til og med en dressbukse i lyseblått :fnise:

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Broren min har ein ordentlig sånn stil! Han er veldig snill og overhode ikkje ein klyse ;)

Mange av guttene eg kjenner som har sånn stil er veldig søte og snille.

Skrevet (endret)

Hvorfor du mener din stil er spesielt utsatt for fordommer, feks?

Anonymous poster hash: ec93b...8c2

Innlegget er ryddet for personangrep.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor du mener din stil er spesielt utsatt for fordommer, feks?

Hvilke spørsmål er det jeg ikke har svart på? Jeg har svart på alt, enten direkte eller indirekte. Eksempelet ditt med at preppy-stilen er utsatt for mer fordommer enn andre stiler har jeg aldri hevdet. Det er det andre som har påstått. Jeg har sagt at preppystilen opplever fordommer (noe hele denne debatten er et eneste stort bevis på), ikke mer. Jeg har skrevet at folk i hiphopklær slipper unna i sosiale sammenhenger ved førsteinntrykk, og det står jeg for. Jeg har selv ulike stiler i min garderobe, så den påstanden bygger jeg på egen erfaring. 90% av alle i denne tråden påstår at alle de har møtt med preppy stil har vært ufyselige mennesker. Det er en helt ulik erfaring enn min egen, ergo har jeg disputert de påstandene etter egen erfaring. Greit nok at man er uenige, men det har resultert i angrep på min person. Det tolererer jeg ikke. Jeg er uenig med kritikken og mener det har vel så mye med mottaker som avsender (altså at man registrerer ufine folk i vestkantklær fordi man i utgangspunktet ikke liker vestkantfolk).

Problemet sånn jeg ser det er at man her er for bombastiske. Man innbiller seg at man kan si noe generelt om en gruppe fordi man selv har utelukkende negative erfaringer. Kanskje man kan trekke det over til innvandrere som eksempel? De er en stigmatisert gruppe, men de fleste ville neppe tilegnet de samme menneskene de samme negative egenskapene dersom de var noen man kjente personlig. F.eks nabo, ektemann, svoger, kusine, etc. Fremmedfrykten er reell. Det er ikke det samme som å si at all kritkk må avfeies. Klart det finnes klysete vestkantfolk. Det er en veletablert "sannhet" i samfunnet. Jeg prøver likevel (uten hell, vel å merke) å finne en forståelse for at det ikke holder å gruppeforklare alle i slike klær negativt fordi det passer ens eget verdensbilde.

Det bringer meg over på mitt hovedpoeng: Min grunnleggende hypotese går ut på at man misliker Oslo vest og derfor misliker klærne. Det tror samtlige også har hevdet selv. Der vi misforstår hverandre, der folk i denne tråden tror jeg er ute etter å rosemale Oslo vest, er at jeg tror preppy-moten er ganske fin. Ingen har vært villig til å diskutere dette isolert uten å kombinere det med vestkant-hat.

Så enkelt, så vanskelig.

Innlegget er ryddet for personangrep.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Men dette er jo feil. Det er ikke slik at alle som ikke er begeistret for "preppy" er det fordi de har fordommer.

Flere, inkludert meg, liker rett og slett ikke stilen -rent estetisk. Og om du leser tråden med litt åpent sinn, vil du se mer av det.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Men dette er jo feil. Det er ikke slik at alle som ikke er begeistret for "preppy" er det fordi de har fordommer.

Flere, inkludert meg, liker rett og slett ikke stilen -rent estetisk. Og om du leser tråden med litt åpent sinn, vil du se mer av det.

Joda, det er enkelte som argumenterer slik, men majoriteten har sauset dette sammen rimelig godt.

Det er kjempeflott om man kommer med konkrete eksempler på hva man syns er feil med stilen! Gjerne eksemplifisert med bilder om ting man syns er finere. Det var dét denne tråden egentlig skulle handle om. Ikke om meg, ikke om hvor ufyselige vestkantfolk er, men om klærne.

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Skrevet

Det er nok fordi stilen har for mange konnotasjoner.

Isolert sett synes jeg antrekkene er fine, men noen er litt too much. Den 'hardeste' Ralph Lauren stilen som er veldig farvesprakende med våpenskjold på jakken er jo hentet rett ut ifra East Coast miljoet og selv for en gutt fra Oslo vest kan det se ut som man prover litt hardt. Polo og lacrosse er jo ikke utbredt i Norge. Man kan ende opp som litt overkill, eller som Andrew Bernard fra The Office.

Liker en pen stil, men ikke fullt så mye farver.

http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/ee/34/c3/ee34c3864963cd66e4a62300f40f491a.jpg

David Gandy ❤️ Bra eksempel på mann med god stil. Klassisk og stilrent uten et lass av forskjellige farger.

Anonymous poster hash: f7dfa...95f

• Liker 1
Skrevet

Fordi det virker desperat. Desperat etter å vise hvor velstående man er. Lyser litt sånn "jeg er bedre enn deg"-holdning, også virker den prippen og kjedelig. Klart man dømmer folk etter hvordan de er kledd, og i mange tilfeller stemmer det. En hippie er ofte frisinnet og åpen, og en rocker/gother har gjerne en del bagasje og er litt mer lukket og mer dyster enn hippien. En som går kledd i kjole og høye hæler hver dag er gjerne jålete og har mer feminin væremåte enn jenta i elektriker-bukse og hettegenser. En som går kledd i slike klær som TS viser er ofte sossete, arrogante og tror de er mer kultiverte enn andre.

• Liker 3
Gjest AllisHagtorn
Skrevet (endret)

Jeg har fordommer mot "de" som går slikt kledd, og jeg synes stilen er usedvanlig stygg. Spesielt på menn - jeg kunne faktisk aldri tatt med meg hjem en fyr med preppystil uansett hvor snill og grei han var.

Etter å ha bodd en stund på vestkanten opplever jeg også mine fordommer i stor grad bekreftes.

Liker ingen av de klassiske preppyplaggene for seg selv heller.

Liker menn med litt avslappet men ordentlig stil i hverdagen, og som er heite i dress :nigo:

Masse farger er nei. Tredagersskjegg jatakk.

Endret av AllisHagtorn
  • Liker 1
Annonse
Skrevet

I mitt hode er alt med den stilen bare.. feil. Jeg syns ikke det rent estetisk er fint, og for min del blir gutter/menn med den stilen bare for… feminine for meg. I mangel på et bedre ord. Det blir jo nærmest mer pyntet og pent enn hva jeg selv går i. Jeg syns vel og stilen er kjedelig. I tilegg er det vel noe med det at man kanskje identifiserer seg med ulike miljøer og kulturer, og klær spiller gjerne inn da på hvilket inntrykk man får. Jeg tenker at menn med sånn stil tilhører et helt annet miljø enn meg selv, og da også er veldig forskjellig fra meg.

Og igjen, preppy stil blir for.. damete og stivt for meg, det passer ikke til den jeg er.

Isolert sett syns jeg ikke klærne er fine, på samme måte som det er masse annet jeg heller ikke syns er fint, som altså ikke tiltaler meg.

Men om du liker det så kjør på.

(Når det er sagt så er det ikke sånn at jeg går ut fra at folk med sånn stil er kjipe folk, eller at jeg utelukker folk pga klær. Og jeg har nok dne stilen du liker minst og :P ).

Preppy-stilen trenger ikke å være for feminin. Jeg har en såkalt preppy-stil og jeg har en litt androgyn måte å kle meg på. Går ofte med fine skjorter, blazere, chinos, nøytale mørke bukser, kåper, seilersko, støvletter og ankelboots. Jeg syns ikke dette blir for feminint ;)

Anonymous poster hash: 95e60...848

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke noe i mot noen, samma hvordan de kler seg, men jeg syns ikke preppystilen er fin. Jeg syns ikke klærne er kule, rett og slett.. De er ofte hakket for stramme :P Guttene ser ofte mye mer feminine ut i slike klær også, fordi mange av plaggene ser ut som dameklær..

Anonymous poster hash: 43279...3f6
  • Liker 1
Skrevet

Det er et mylder av klesstiler og identiteter der ute. Hip-hopperen, rockeren, bik-bok/gina trikot fjortisen, hipsteren, you name it. Det virker likevel som preppystilen er i et absolutt mindretall. Man må til de ulike kaksemiljøer rundt omkring i storbyene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger før man finner noen som går i klassiske plagg.

Hva er problemet egentlig? Hvorfor liker ikke flere jenter denne stilen, både på seg selv og på menn?

Eksempler på hva jeg snakker om:

- http://www.bootyparlor.co.uk/images/D02400251.jpg

- http://atttire.com/wp-content/uploads/2013/02/Polo-Ralph-Lauren-Resort-Mens-2013-Campaign-2.jpg

- http://robinandbanks.files.wordpress.com/2012/09/chad-white-for-rugby-by-ralph-lauren-spring-summer-2011-malemodelscenenet-05.jpeg

Jeg er fullstendig klar over at dette ikke oppfattes som universelt pen stil, men jeg sliter alvorlig med å forstå hvorfor.

Fordi man ser ut som som en elloskatalog fra 80tallet.

Anonymous poster hash: 4a0e4...b7a

• Liker 5
Gjest Lille-pus
Skrevet

Her synest eg det meste var feil, eg!

- og vi var nok 2 om akkurat det er jeg redd.

På generell basis, merk at jeg sier generell basis og ikke 'absolutt alle uten unntak', - på generell basis er det ofte slik at fotballspillere ikke alltid er de flinkeste til å kle seg.

Og på en måte er det forståelig også da de har en jobb hvor de tross alt bruker uniform, - i motsetning til mange andre yrker.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Preppy-stilen trenger ikke å være for feminin. Jeg har en såkalt preppy-stil og jeg har en litt androgyn måte å kle meg på. Går ofte med fine skjorter, blazere, chinos, nøytale mørke bukser, kåper, seilersko, støvletter og ankelboots. Jeg syns ikke dette blir for feminint ;)

Anonymous poster hash: 95e60...848

Neida :) jeg bare personlig er ikke så glad i den type stil du nevner, men jeg antar og at ikke min stil er øverst på lista til alle og enhver også. Men jeg kan være ganske "guttete" av på flere måter så kanskje litt derfor jeg tenker sånn.

Men i det hele og det store syns jeg klær er gøy og at det finnes så mange stiler, kombinasjoner og uttrykk :) som vi helt selv kan tilpasse den vi er.

Endret av pinar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...