Gå til innhold

Hvor mye spiser deres babyer 4-5 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min lille er småspist. Før spiste hun mye, rundt en liter mme i døgnet. Gjerne litt over.

Nå siste mnd har hun bare spist rundt 600 ml i døgnet med malt i, og får en smaksprøve med grøt (et par tskjeer) på formiddagen og et par teskjeer fruktpure eller grønnsakspure på ettermiddagen. Hun vil som regel ikke ha dette heller. Har vært hos lege og hs pga vektkurven har stoppet litt opp, de finner ikke noe galt. Tissebleiene har blitt færre, men bæsjer hver dag. Hun har fått noen tenner i perioden. Kan gå opptil 8 timer på dagen uten at hun vil ha mat, eller hun spiser litt kanskje 80-100 ml.

Vil gjerne høre andres erfaring om noe lignende, og evt hva deres babyer på ca samme alder spiser ila et døgn!

Anonymous poster hash: 333c6...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min lille er småspist. Før spiste hun mye, rundt en liter mme i døgnet. Gjerne litt over.

Nå siste mnd har hun bare spist rundt 600 ml i døgnet med malt i, og får en smaksprøve med grøt (et par tskjeer) på formiddagen og et par teskjeer fruktpure eller grønnsakspure på ettermiddagen. Hun vil som regel ikke ha dette heller. Har vært hos lege og hs pga vektkurven har stoppet litt opp, de finner ikke noe galt. Tissebleiene har blitt færre, men bæsjer hver dag. Hun har fått noen tenner i perioden. Kan gå opptil 8 timer på dagen uten at hun vil ha mat, eller hun spiser litt kanskje 80-100 ml.

Vil gjerne høre andres erfaring om noe lignende, og evt hva deres babyer på ca samme alder spiser ila et døgn!

Anonymous poster hash: 333c6...911

Bortsett fra at baby her fikk mm, så høres det veldig likt ut som vi hadde det.

H*n en veldig vekstperiode og da også stor apetitt i forkant, og så plutselig ville h*n ikke ha noe særlig i lang tid. Må innrømme at det stresset meg en god del, men det gikk seg til av seg selv igjen. Det viktigste og beste rådet jeg fikk av min hs, var å ikke "tvangsmate" så lenge baby ellers var frisk og fornøyd. For det var jo det jeg egentlig hadde mest lyst til...

Anonymous poster hash: d0bc4...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre noen har det likt... Stresser meg veeeeldig kjenner jeg, er helt på følgen noen dager! Siden hun heller ikke vil sove blir alt bare veldig frustrerende! Håper det går seg til etterhvert ja! Takk for svar!

Anonymous poster hash: 333c6...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt på å bli gale av frustrasjon - ungen spiste mye som hos deg, og så ble det bare surr etterhvert som fast føde ble introdusert og det samtidig var tenner osv.

Vi gav konsekvent mat hver 3-4 time og tilbød noe annet(mme) dersom han ikke ville ha etter litt forsøk.

Det hjalp også stort å gi måltider utendørs, da ble han distrahert og ikke så opphengt i at han ikke ville ha.

Grøt ble også mer velkomment enn diverse annet - men det gikk i perioder hvor han foretrakk en ting foran en annen osv.



Anonymous poster hash: 255cf...c96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Her er det motsatt, skal jeg klare å få i henne noe som helst må vi helst være hjemme, tv av, ingen lyder, mannen må gå ut av rommet etc... Hun blir sååå lett distrahert og da vil hun ikke spise...

Er et mareritt å være på besøk hos andre, eller ute på kafé etc... Da er det skriking og juling, og jeg blir så lei meg så det blir bare generelt dårlig stemning... Har vært både på hs og til legen uten å bli noe klokere...

Har tenkt mine tanker om stille refluks (gulper mye) men vet ikke... Noen med erfaring?

Er så lei :-( hun har pleid å spise godt om natten, men ikke i natt... Og i går kveld var hun så trøtt at hun sovnet med flasken i munnen, umulig å vekke henne. Da hadde vi prøvd å legge henne for en dupp i en time! Men måtte bare ta henne opp fordi hun ville ikke sove, og da ble hun så klart overtrøtte til kvelden...

Nå er det frokostflaska som skal til pers, så jeg krysser fingrene for at hun får i seg litt nå!

Anonymous poster hash: 333c6...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg utrolig godt!

Jeg har en småspist jente på snart 7 måneder, og det har vært et kav siden hun var 1,5 måned. Plutselig fikk hun grønn avføring, opptil 10 ganger til dagen, og så startet allergidiett for min del (siden jeg ammet), og allergiutredninger på sykehuset.

Samtidig er hun småspist, så det at hun hadde så mye avføring var ikke spesielt bra. Hun ammet gjerne hver time eller andre time, og da bare i 3 minutter.

Nå har hun to faste måltider til dagen, grøt til frokost og kvelds. Sjeldent hun spiser opp en porsjon. Midt på dagen tilbyr jeg fruktpure (om frokost var tidlig) og middag. Tilbyr også mm etter hvert måltid, men det er hun sjeldent interessert i. Ammer på kvelden og natten gjennom (nå er vi inne i et uviklingssprang ellerno, så hun spiser mer og er mer våken på natten enn noen gang).

Jeg hadde en periode hvor jeg grua meg til hvert måltid fordi det var en kamp, og jeg bekymret meg grønn. Det gjør jeg til en viss grad fortsatt, men en helsesøster sa til meg at det gjerne blir en ond sirkel da man overfører dette stresset til barnet, og da blir ihvertfall maten en kamp.

Nå hjelper det ofte å distrahere barnet mitt ved måltider, men ser det ikke er tilfellet hos deg, dessverre.. Går hun greit opp i vekt?

Det ble et rotet innlegg her, men jeg ville bare si at du ikke er alene! Jeg har hørt at friske barn vil aldri sulte seg selv (og dette stemmer nok!), men det er likevel ikke slik at vi ikke bekymrer oss.

Det som hjelper meg til en viss grad er å tenke at hun vet selv best, hun gir beskjed når hun er sulten, og hun gir beskjed når hun er mett. Og ja, hun er småspist, men hun er i kjempegod humør og motorisk kjempeflink, så da får det bare være så lenge hun går tilfredsstillende opp i vekt.

Klem til deg!



Anonymous poster hash: 3b7d8...9a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg utrolig godt!Jeg har en småspist jente på snart 7 måneder, og det har vært et kav siden hun var 1,5 måned. Plutselig fikk hun grønn avføring, opptil 10 ganger til dagen, og så startet allergidiett for min del (siden jeg ammet), og allergiutredninger på sykehuset.Samtidig er hun småspist, så det at hun hadde så mye avføring var ikke spesielt bra. Hun ammet gjerne hver time eller andre time, og da bare i 3 minutter. Nå har hun to faste måltider til dagen, grøt til frokost og kvelds. Sjeldent hun spiser opp en porsjon. Midt på dagen tilbyr jeg fruktpure (om frokost var tidlig) og middag. Tilbyr også mm etter hvert måltid, men det er hun sjeldent interessert i. Ammer på kvelden og natten gjennom (nå er vi inne i et uviklingssprang ellerno, så hun spiser mer og er mer våken på natten enn noen gang). Jeg hadde en periode hvor jeg grua meg til hvert måltid fordi det var en kamp, og jeg bekymret meg grønn. Det gjør jeg til en viss grad fortsatt, men en helsesøster sa til meg at det gjerne blir en ond sirkel da man overfører dette stresset til barnet, og da blir ihvertfall maten en kamp. Nå hjelper det ofte å distrahere barnet mitt ved måltider, men ser det ikke er tilfellet hos deg, dessverre.. Går hun greit opp i vekt? Det ble et rotet innlegg her, men jeg ville bare si at du ikke er alene! Jeg har hørt at friske barn vil aldri sulte seg selv (og dette stemmer nok!), men det er likevel ikke slik at vi ikke bekymrer oss.Det som hjelper meg til en viss grad er å tenke at hun vet selv best, hun gir beskjed når hun er sulten, og hun gir beskjed når hun er mett. Og ja, hun er småspist, men hun er i kjempegod humør og motorisk kjempeflink, så da får det bare være så lenge hun går tilfredsstillende opp i vekt. Klem til deg! Anonymous poster hash: 3b7d8...9a1

Takk for svar :-) godt å høre andre med lignende erfaringer... Ja jeg tenker selv at hun gir jo beskjed når hun er sulten og mett... Og virker i greit humør til tider - men det er også mye sutring, spesielt når hun ligger f eks under babygymmen. Trives best i vippestolen!

Hun sover jo heller ikke så godt om dagen. Bruker opptil en time for å få henne til å sove, da sover jo hun bare 15-30 minutt :-( bah...

Hun gikk lite opp i vekt i starten da jeg ammet, jeg hadde dårlig melkekvalitet så det var nesten bare vann... Etterhvert gikk vi over til mme noe som funket som bare det en mnd. Da la hun på seg 1,5 kg på 4 uker! Men nå har vekten flatet ut igjen, og stoppet opp enkelte uker. Det er jo fordi hun spiser merkbart mindre.... Veier nok hun litt ofte da, sikkert ikke bra det heller... Da blir jeg vel bare ekstra stresset og bekymret ;-) Har vært på ekstra kontroller på hs også! Vi får se hvordan dette går, vi får øve mer på fast føde! Men det er ikke så enkelt når det lille hun får i seg stort sett kommer opp igjen, det er sååå mye gulping!

Huff, ble litt rotete dette også, men håper du forsto hva jeg mente!

Godt å høre det går bra med din lille :-)

Anonymous poster hash: 333c6...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...