Gå til innhold

Hvorfor lærer vi ikke Islam i grunnskolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvsagt skal det ikke legges til rette for at barn i norske skoler skal få fordype seg noe mer i Koranen enn i dag. Det er å gå baklengs inn i fremtiden, vi skal ikke "legge til rette" for overtro enda mer enn vi allerede gjør.

Kristendomsundervisningen bør også tones ned, men selvsagt skal ingen andre religioner få et ekstra fokus bare for å kompensere for dagens kristendomsfokus. Det er naturlig, om enn ikke utelukkende heldig, at kristendommen får større oppmerksomhet enn andre religioner i religionsundervisningen i norsk skole, selv om Bibelen er full av grusomheter den også.

Anonymous poster hash: 859a0...fe2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men mange nordmenn er jo muslimer i dag!

Anonymous poster hash: 98440...c41

Det er fortsatt et kristent land. Vi har gudshus for dem, de ville aldri i verden g0odtatt å ha en kirke i deres land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Ja til kirkebesøk, tempelbesøk, moskébesøk og bedehusbesøk og forsamlingssalbesøk.

Selvfølgelig, bare jeg som prøvde å summere opp alle religiøse hus under "kirke". Kom ikke på alle i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Det er fortsatt et kristent land. Vi har gudshus for dem, de ville aldri i verden g0odtatt å ha en kirke i deres land.

Det er jo det Norge ikke lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det en del av rle. Kristendommen er som sagt 55%, og de resterende 45% er fordelt på alle de andre religionene, etikk og filosofi. Og får KrF vilja, så forsvinner 11% til over til kristendommen. Det er direkte tragisk. Den viktigste delen av faget er den minste, og politisk hestehandel gjør den enda mindre.

Prosentfordelingen er tatt ut av læreplanen så er litt lokalt hvordan fordelingen er.

Så lenge undervisningen dekker læreplanmålene så er det litt "fritt frem" for hvordan fordeling man ønsker å ha. Selvfølgelig vil det være mer kristendom siden elevene skal kunne mer om kristendom enn om de andre religionene, men det er fint mulig å ha om religionene samtidig som man filosoferer/reflekterer over kultur, ulikheter, rett og galt, ulike verdier o.l..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, bare jeg som prøvde å summere opp alle religiøse hus under "kirke". Kom ikke på alle i farten.

Jeg har sikkert glemt noen, jeg også.

Men det kan kanskje oppsummeres til å si ja til besøk hos de ulike trossamfunnene barna lærer om, på det aktuelle tidspunktet. Ekskursjoner, med andre ord. Så kan de kanskje levere noe skriftlig om det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig. Det er altfor mange som ikke er tolerante mot andre mennesker og deres livssyn. Hadde barna lært mer om alle religioner - på lik linje- så hadde gjerne ikke så mange vært trangsynte og vrange når det kommer til mennesker som ikke tror på det samme som dem.

Barn bør lære at det faktisk ikke er forskjell på mennesker om de tror på gud, Mohammed eller på ingenting. Å tilhøre en religion/livssyn som andre ikke tilhører er ikke grunnlag for å bli baksnakket, diskriminert eller trakassert.

Ja til undervisning, ja til "kirke"besøk men nei til gudstjenester osv. Barn bør lære fakta og det er nok.

Det kommer aldri til å bli noe besøk i moskeer, da får jo barna se på den ekstreme kjøndsdiskrimineringen som foregår i denne religionen, den som lærere og politikere prøver å holde skjult. Den man må holde hemmelig for å late som at alle mennesker er like mye verdt over hele verden.

Anonymous poster hash: 3459d...be6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal det ikke legges til rette for at barn i norske skoler skal få fordype seg noe mer i Koranen enn i dag. Det er å gå baklengs inn i fremtiden, vi skal ikke "legge til rette" for overtro enda mer enn vi allerede gjør.

Kunnskap er nok det beste middelet for å bekjempe overtro. De fleste som kaller seg muslimer kan svært lite om den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Kristendom er også en steinaldereligion. Er du kristen så kan du flytte til Israel. Norge var i utgangspunktet ikke et kristent land.

Så til dere som henger ut islam som fanden selv, kristendommen er like ille, på sin måte.

Personlig mener jeg at menneskeheten burde forlate religion for godt og omfavne vitenskapen i stedet.

Absolutt. Kristendommen er et onde det også, men et onde som nesten heldigvis er arkivert bort i vår kultur. Vi vet rett og slett bedre, og vi trenger ingen koselig (i gamle testamentet - ondskapsfull) godnattafortelling for å takle livet. Vi har funnet ny mening.

Jeg skulle for øvrig ønske at Norge aldri ble kristnet. Jeg er en viking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Absolutt. Kristendommen er et onde det også, men et onde som nesten heldigvis er arkivert bort i vår kultur. Vi vet rett og slett bedre, og vi trenger ingen koselig (i gamle testamentet - ondskapsfull) godnattafortelling for å takle livet. Vi har funnet ny mening.

Jeg skulle for øvrig ønske at Norge aldri ble kristnet. Jeg er en viking.

Så, du tilhører altså norrøn mytologi? Religion det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskap er nok det beste middelet for å bekjempe overtro. De fleste som kaller seg muslimer kan svært lite om den.

Ingen uenighet der. Jeg har selv lest både Bibelen og Koranen, og det gjorde meg bare enda mindre religiøs.

Men det spørs jo hvem det er som prøver å skaffe seg denne kunnskapen. En ting er at jeg i voksen alder velger å tilegne meg kunnskap om tekstene i diverse verdensreligioner og leser dem med samme sunne skepsis som jeg har til annet jeg leser. Noe annet er å legge til rette for at barn i skolepliktig alder skal få "fordype seg i Koranen" fordi det "er mange muslimske barn i Norge". Noen vil selvsagt stille kritiske spørsmål som elleveåringer også, men de er definitivt mer utsatt.

Anonymous poster hash: 859a0...fe2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange muslimske barn i Norge. Bør ikke Norge legge til rette for at disse kan fordype seg i Koranen i skolen?

Anonymous poster hash: 98440...c41

Enda latterligere enn å kreve at barn av agnostikere og ateister skal få spesialtilpassede tilbud med fordypning i kritisk tenkning (ikke at agnostikere og ateister er av typen til å kreve en brøkdel av det religiøse tullinger gjør).

Om mange kristne hadde flyttet til et kristent land, tror du for ramme alvor at skolene der hadde "tilpasset" seg med undervisning som sa at Jesus var Guds sønn, og ikke bare en profet?

Anonymous poster hash: 335ad...acf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vi bør ha mer kristendomundervisning siden kristendommen er ilag med romerretten fundamentet for vestlig sivilisasjon.

Ja, for vi vet jo hvordan kristendommen ble spredt gjennom Europa..

Dersom noe har vært med og lagt fundamentet for vestlig sivilisasjon så er det demokrati, og demokrati har kjempet seg frem på TROSS av Kristendommen, ikke på GRUNN av.

Anonymous poster hash: e5796...e35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for vi vet jo hvordan kristendommen ble spredt gjennom Europa..

Dersom noe har vært med og lagt fundamentet for vestlig sivilisasjon så er det demokrati, og demokrati har kjempet seg frem på TROSS av Kristendommen, ikke på GRUNN av.

Anonymous poster hash: e5796...e35

Gang på gang trekkes det fra hva kristendomemen gjorde for 1000 år siden. Newsflash, vi lever ikke lengre i middelalderen...

Anonymous poster hash: 5412f...17d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange muslimske barn i Norge. Bør ikke Norge legge til rette for at disse kan fordype seg i Koranen i skolen?

Anonymous poster hash: 98440...c41

Norge legger ikke til rette for å fordype seg i Bibelen på skolen, så hvorfor Koranen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel..de kan flytte til Afghanistan for all I care! :)

Du sier opp din status som nordmann når du konverterer til steinalderreligion.

Religionsfriheten er en del av det å være nordmann og er nedfelt i Grunnloven. Det er dere isalmofobe breivikere som har sagt opp statusen som nordmenn når dere vil skrote Norges Grunnlov

Anonymous poster hash: 7c413...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda latterligere enn å kreve at barn av agnostikere og ateister skal få spesialtilpassede tilbud med fordypning i kritisk tenkning (ikke at agnostikere og ateister er av typen til å kreve en brøkdel av det religiøse tullinger gjør). Om mange kristne hadde flyttet til et kristent land, tror du for ramme alvor at skolene der hadde "tilpasset" seg med undervisning som sa at Jesus var Guds sønn, og ikke bare en profet? Anonymous poster hash: 335ad...acf

Nuh ja.. De gangene jeg har opplevd "religiøst rabalder" fra foreldre, så har det vært fra foreldre som er nettopp ateister, humanetikere eller lignende. Det er der kravene kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for vi vet jo hvordan kristendommen ble spredt gjennom Europa..

Dersom noe har vært med og lagt fundamentet for vestlig sivilisasjon så er det demokrati, og demokrati har kjempet seg frem på TROSS av Kristendommen, ikke på GRUNN av.

Anonymous poster hash: e5796...e35

Vel, det er en litt vel enkel tolkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi tvinge kristen på muslimske norske barn? Hva med at de som vil lære mer kristendom får lære det, og de som vil lære mer om Islam og koranen får lære det?

Anonymous poster hash: 98440...c41

Man tvinger ikke noe som helst på dem.. Unger har ikke ren kristendomslære på skolen lengre. Nå må du følge med. RLE har de nå, religion, livsyn og etikk. De lærer litt om alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...