Gå til innhold

Blodprøver ang jern. Fått i posten og lurer på;


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

[

Vært å tatt prøver og fikk svar nå i posten. Har følt meg slapp og tiltaksløs lenge, og legen skulle sjekke meg litt. Han har jo glemt ta hvite blodceller ser jeg- utrolig nok.

Ihvertfall- alt er normalt, men jeg ser at s- jern har referanseverdi på 9-34 og min ligger på 12. S-transferinmet er på 18 og verdier er på 16-45. Selv om det er innenfor; er de lave? Kan det være grunn til at jeg føler me slapp?

Ferritin ligger på 86- referansene er 10-167.

Og en ting til; det står pt- estimert gfr > 60 på prøve. På resultat står det >60. Måles denne kun i over eller under?

Blodprosenten er forresten på 15.

Anonymous poster hash: da09b...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å unngå å få alle mulige rare svar her på KG, vil jeg anbefale deg å ringe legekontoret og snakke med en helsesekretær, så får du bra forklaringer der :) Prøvesvar er ikke lett å tolke :S

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Vært å tatt prøver og fikk svar nå i posten. Har følt meg slapp og tiltaksløs lenge, og legen skulle sjekke meg litt. Han har jo glemt ta hvite blodceller ser jeg- utrolig nok.

Ihvertfall- alt er normalt, men jeg ser at s- jern har referanseverdi på 9-34 og min ligger på 12. S-transferinmet er på 18 og verdier er på 16-45. Selv om det er innenfor; er de lave? Kan det være grunn til at jeg føler me slapp?

Ferritin ligger på 86- referansene er 10-167.

Og en ting til; det står pt- estimert gfr > 60 på prøve. På resultat står det >60. Måles denne kun i over eller under?

Blodprosenten er forresten på 15.

Anonymous poster hash: da09b...20c

Her kan du sjekke referanseverdi på ulike typer prøver:

http://www.analyseoversikten.no/#/

Edit:Ser nå at du spør etter noe litt annet

Endret av Sandie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå å få alle mulige rare svar her på KG, vil jeg anbefale deg å ringe legekontoret og snakke med en helsesekretær, så får du bra forklaringer der :) Prøvesvar er ikke lett å tolke :S

Legen min er ikke tilbake før mandag;-)

Er ikke ute etter en diagnose altså, bare interresant om noen hadde erfaring/ peiling;-))

Anonymous poster hash: da09b...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøvesvar må ses i sammeneheng med symptomer, og det må su snakke med legen din om svarene. Ang gfr så angir resultat over 60 normal nyrefunksjon, men svar under 60 brukes for å vurdere nyresvikt, og disse oppgis i tall.



Anonymous poster hash: 67c07...ef5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg er heller ingen lege men har selv erfaring med jernmangelanemi. Du har jo normale jernverdier og ganske høy blodprosent så jeg tror ganske sikkert at det må være andre grunner til at du ikke føler deg i form. Men ring og hør med legekontoret, kanskje legen kan ta seg tid til å gå gjennom verdiene med deg og forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jernverdiene dine er fine. Gfr beregnes ut ifra andre verdier som er tatt, det måles ikke i "over" eller "under", men svaret gis ut slik.

Har du målt d-vitamin?

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Vært å tatt prøver og fikk svar nå i posten. Har følt meg slapp og tiltaksløs lenge, og legen skulle sjekke meg litt. Han har jo glemt ta hvite blodceller ser jeg- utrolig nok.

Ihvertfall- alt er normalt, men jeg ser at s- jern har referanseverdi på 9-34 og min ligger på 12. S-transferinmet er på 18 og verdier er på 16-45. Selv om det er innenfor; er de lave? Kan det være grunn til at jeg føler me slapp?

Ferritin ligger på 86- referansene er 10-167.

Og en ting til; det står pt- estimert gfr > 60 på prøve. På resultat står det >60. Måles denne kun i over eller under?

Blodprosenten er forresten på 15.

Anonymous poster hash: da09b...20c

Legen har nok målt leukocytter (hvite blodlegmer), men de måles ofte lokalt på legekontoret, mens de du har fått svar på er sendeprøver, som sendes til sykehus for analyse. Når du snakker med legen din kan du spørre om du har målt B-vitamin (homocystein) og D-vitamin. Mangel på disse kan gjøre deg trøtt og sliten.

De blodverdiene du har målt er normale. Selv om de ligger lavt i referanseområdet, er de normale. Helt perfekte. Håper du føler deg frisk og rask snart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har nok målt leukocytter (hvite blodlegmer), men de måles ofte lokalt på legekontoret, mens de du har fått svar på er sendeprøver, som sendes til sykehus for analyse. Når du snakker med legen din kan du spørre om du har målt B-vitamin (homocystein) og D-vitamin. Mangel på disse kan gjøre deg trøtt og sliten.

De blodverdiene du har målt er normale. Selv om de ligger lavt i referanseområdet, er de normale. Helt perfekte. Håper du føler deg frisk og rask snart :-)

Jobber du på legekontor? Leukocytter bruker å bli målt på laboratoriet på sykehuset.

B-vitamin og homocystein er ikke det samme. Men enig i at TS bør måle både B- og D-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du på legekontor? Leukocytter bruker å bli målt på laboratoriet på sykehuset.

B-vitamin og homocystein er ikke det samme. Men enig i at TS bør måle både B- og D-vitamin.

Noen sender leukocytter til sykehus, ekstern analyse, mens noen legekontor analyserer de lokalt. Avhenger veldig om utstyret det akuelle legekontor har.

Nei, homocytein er ikke det samme som B-vitamin. Et lavt homocysteinnivå gjenspeiler en god B-vitaminstatus, og skal være lav. Derfor kan en måle homocystein for å se hvordan B-vitaminstatusen er. :-)

Endret av Hadena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, dette er spørsmål du må ta med legen din, da vi ikke har anledning til å undersøke hvilke kompetanse som ligger til grunn for svarene du får i tråden.

Tråden er ryddet for innlegg av brukere som hevder de er helsepersonell. Se forøvrig reglene for forumet.

Tråden stenges.

Kosemose, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...