Gå til innhold

Bare jeg som ikke går av skaftet i vilt sinne av denne saken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Refleksen i den situasjonen ville vært å dra til seg hånden, men det den ansatte gjorde var å slå ungen i ansiktet.

Jeg har ikke fått med meg at barnet ble slått i ansiktet, så da har jeg visst misforstått. Jeg hadde fått høre at barnet ble skubbet vekk hardt.

Anonymous poster hash: f25ba...deb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da ha litt kontroll over sin egen kropp om man jobber med barn. Det er ikke greit å slå barn, uansett.

Et barn står rett bak ryggen på en voksen. Vedkommende jobber med noe på kjøkkenet. Plutselig kommer den voksne nær en varm plate, og kroppen reagerer automatisk ved å rykke armen bakover. Barnet får en albue rett i nesen så den brekker.

Mener du at denne voksne, la oss si det er i en barnehage, burde ha kontrollert refleksbevegelsen som skjer når man berører en glovarm overflate?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal uansett ungens adferd ha evne til hverken å spytte eller slå etter barna.

Hvordan mener de at de kan lære barnet at det ikke er ok å spytte, når de gjør det selv?

Den voldelige ansatte er etter norsk lov strafferettslig ansvarlig og hendelsen bør etterforskes. Noe jeg håper skjer. Mor skulle anmeldt og ikke løpt til avisen.

Når det er sagt er det tydelig at barnehagen ikke kan ha noen særlige kriterier for hvem de ansetter...

Moren har anmeldt (i tillegg til å springe til avisa). Det står allerede i brødteksten.

Hvordan mener de at de kan lære barnet at det ikke er ok å spytte, når de gjør det selv? Dette burde ikke være de barnehageansattes jobb å lære barna; dette burde komme hjemmefra. Det er ikke ok at fem år gamle barn spytter eller biter. En toåring? Ja, greit nok. En femåring? Nææh. Normale femåringer har nok selvkontroll til å ikke oppføre seg slik, og dersom femåringen ikke er normal burde den sendes til psykologisk utredning.

Jeg forsvarer ikke vold mot barn, men er sterkt i mot svart-hvitt-tolkning av artikler i media. Artikler vinkles fra én side (i dette tilfellet morens side), og dermed kan viktige detaljer bli utelatt til hennes fordel. Det ligger nok mer bak her enn det som kommer frem i artikkelen.

Anonymous poster hash: 0e206...5a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refleksen i den situasjonen ville vært å dra til seg hånden, men det den ansatte gjorde var å slå ungen i ansiktet.

Har du en konkret beskrivelse av dette slaget? Hvordan vet du at det var bevisst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen som mente det er en refleks alle har å slå til noen som biter deg.

Hvem har ment det? Jeg kan ikke huske noen. Lyver du nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren har anmeldt (i tillegg til å springe til avisa). Det står allerede i brødteksten.

Hvordan mener de at de kan lære barnet at det ikke er ok å spytte, når de gjør det selv? Dette burde ikke være de barnehageansattes jobb å lære barna; dette burde komme hjemmefra. Det er ikke ok at fem år gamle barn spytter eller biter. En toåring? Ja, greit nok. En femåring? Nææh. Normale femåringer har nok selvkontroll til å ikke oppføre seg slik, og dersom femåringen ikke er normal burde den sendes til psykologisk utredning.

Jeg forsvarer ikke vold mot barn, men er sterkt i mot svart-hvitt-tolkning av artikler i media. Artikler vinkles fra én side (i dette tilfellet morens side), og dermed kan viktige detaljer bli utelatt til hennes fordel. Det ligger nok mer bak her enn det som kommer frem i artikkelen.

Anonymous poster hash: 0e206...5a7

Hvordan mener du at moren skal kunne greie å lære barnet sitt noe som helst, når det kommer i barnehagen og får noe annet demostrert av "pedagogene" hver eneste dag?

Kanskje ungen har lært seg å være ufordragelig nettopp pga at det gikk i denne barnehagen.

Jeg leste ingenting om brød i noen tekst i den artikkelen.

Endret av Buzz_Lightyear
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn står rett bak ryggen på en voksen. Vedkommende jobber med noe på kjøkkenet. Plutselig kommer den voksne nær en varm plate, og kroppen reagerer automatisk ved å rykke armen bakover. Barnet får en albue rett i nesen så den brekker.

Mener du at denne voksne, la oss si det er i en barnehage, burde ha kontrollert refleksbevegelsen som skjer når man berører en glovarm overflate?

Ja, det er tydeligvis det mange mener. Jeg har både veltet ungen, dunket hodet hans i døra og dasket til ham ved et uhell. Enda godt han ikke kan prate ennå, gruer meg til han sier "mamma slo meg"...

Anonymous poster hash: e547f...868

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du at moren skal kunne greie å lære barnet sitt noe som helst, når det kommer i barnehagen og får noe annet demostrert av "pedagogene" hver eneste dag?

Kanskje ungen har lært seg å være ufordragelig nettopp pga at det gikk i denne barnehagen.

Dersom ungen har vært i barnehagen fra fødselen av og frem til nå, og barnehagen har hatt hovedanvaret for den, og spytting og slag var daglig praksis i den aktuelle barnehagen, er jeg tilbøyelig til å være enig. Men hovedinnflytelsen kommer først og fremst fra de verdiene den lærer seg i hjemmet, og to enkelttilfeller er ikke nok til å ødelegge et barns psyke.

Du sier "hver eneste dag", som om dette ikke var to enkelttilfeller som involverte to ulike barnehagemedarbeidere. Håper at den kommende rettsaken også setter lys på morens rolle i dette her.

Anonymous poster hash: 0e206...5a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken fremstilles bare fra morens synspunkt og hun så ikke engang hendelsen, men står likefullt frem å hevder at den ansatte har slått sønnen. Hun har igjen fått høre det fra en av de andre ansatte i barnehagen. Hva som ble fortalt av den ansatte og hva som ble viderefortalt til avisen kan være to helt forskjellige fremstilling av samme sak. I artikkelen høres det ut som om gutten har blitt regelrett slått ned selv om virkeligheten sansynligvis er en helt annen.

En gang en fetter på 12 (helt umotivert) tok tak i hånden min og bøyde fingrene bakover så var min reaksjon å dra til meg hånda. Siden han dro hånda si til seg, men mistet taket endte han med å slå seg selv i annsiktet. Dette endte med at han begynte å grine og uansett hva jeg sa fikk jeg kjeft av tante for angiveli å ha slått den mange år yngre fetteren min. Poenget er at foreldre i de aller fleste tilfeller ser på barna sine som englebarn som ikke kan gjøre noe feil.

Det at han først spytter en annsatt, også biter en annen tyder på at han er en det vi i gamledager kalte for en bortskjemt liten drittunge, men det er vel ikke lov å si lengre. Nå er han en vanskeligstilt gutt som kanskje lider under omsorgssvikt og dårlige kår i hjemmet. Men at det er to hendeleser med samme guttte uten at noen av de andre barna i barnehagen har opplevd noe lignende, tyder på at det er gutten selv som er skyld i dette. Hadde noen andre opplevd lignende så hadde ikke foreldrene vert seint ute med å stille opp i avisen for å få barnehagen stengt. Det at det var en ansatt som opplyste moren om begge tilfellene tyder på at de sansynligvis ville opplyst andre foreldre dersom det hadde oppstått noe tilsvarende med deres barn.

Jeg forsvarer på ingen måte vold mot barn og dersom en barnehageansatt faktisk bevisst slo ungen, så er det helt forkastelig, men dersom det faktisk ikke var et bevisst slag så er det like forkastelig det moren nå driver på med.

Til deg over som mener at ungen kanskje har lært seg å være ufordragelig nettopp fordi han gikk i denne barnehagen med disse barnehageansatte så er det veldig rart at han er den eneste de har hatt slike problemer med da? Som jeg har nevnt over her så vil 9/10 foreldre være ute etter blod dersom de får høre rykter om at barna blir behandlet dårlig i barnehagen, nettopp fordi det er en såpass viktig alder som former dem såpass mye med tanke på resten av livet. Dessuten er barna i barnehagen 8 timer, 5 dager i uka? Jeg er ikke så flink i matte med jeg tror det blir godt under 50% av tiden. Hvis vi tar bort tiden de bruker på soving så tror jeg også de tilbringer mer enn halvparten av tiden hjemme, hvor de nødvendigivs får den største påvirkingen. Så dersom de oppfører seg dritt i barnehagen så er det naturlig å annta at det er holdninger de har med seg hjemmefra.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg at det stod en liten setning for seg selv, øverst oppe på siden, der det blir sagt at moren har politianmeldt.

Dersom ungen har vært i barnehagen fra fødselen av og frem til nå, og barnehagen har hatt hovedanvaret for den, og spytting og slag var daglig praksis i den aktuelle barnehagen, er jeg tilbøyelig til å være enig. Men hovedinnflytelsen kommer først og fremst fra de verdiene den lærer seg i hjemmet, og to enkelttilfeller er ikke nok til å ødelegge et barns psyke.

Du sier "hver eneste dag", som om dette ikke var to enkelttilfeller som involverte to ulike barnehagemedarbeidere. Håper at den kommende rettsaken også setter lys på morens rolle i dette her.



Anonymous poster hash: 0e206...5a7

Det var to ulike personer som mishandlet barn i denne barnehagen.

En person spyttet en dag og en annen slo en annen dag.

Ser man et mønster her, som vil ha påvirket hvordan gutten forholdt seg til de ansatte i barnehagen? Ja.

Gutten hadde ingen grunn til å ha tillit til de ansatte og agerte ut.

Personen som sa opp selv, gjorde garantert dette for å unngå represalier, når man begynte å se grundigere på ting som har foregått...

Bare en så enkel ting som at mor for vite om spytting og slag av noen som trekker henne til siden, tilfeldig og ikke får informasjonen via en telefon fra styrer, med en beklagelse og konfliktmøte med moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg over som mener at ungen kanskje har lært seg å være ufordragelig nettopp fordi han gikk i denne barnehagen med disse barnehageansatte så er det veldig rart at han er den eneste de har hatt slike problemer med da?

Det vet vi ikke, fordi det er bare denne moren som har uttalt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tydeligvis det mange mener. Jeg har både veltet ungen, dunket hodet hans i døra og dasket til ham ved et uhell. Enda godt han ikke kan prate ennå, gruer meg til han sier "mamma slo meg"...

Anonymous poster hash: e547f...868

"Jeg og mamma kranglet og hun slo meg", er noe ganske annet enn "Mamma slo meg da hun prøvde å få ned klesvasken fra snoren."

Dessuten sa ikke gutten noe. Han holdt det skjult i tro på at han fortjente å bli slått, siden han hadde vært slem.

Det er en kjent sak at det er sånn et voldsoffer reagerer...

En annen kjent sak er at de som blir fortalt om vold og overgrep nekter å lytte og begynner å bortforklare og skylde på offeret. Noen folk i denne tråden bør gå i seg selv og spørre hvorfor de mener denne moren ljuger og hvorfor hun skulle dra nytte av det.

Den ansatte har sluttet selv, så hun gjør det neppe for å få han til å slutte å jobbe i barnehage.

Det er ikke morens ansvar at en annen voksen person mishandlet ungen hennes.

Det har denne voldelige personen ansvar for selv.

Endret av Buzz_Lightyear
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsvarer på ingen måte vold mot barn og dersom en barnehageansatt faktisk bevisst slo ungen, så er det helt forkastelig, men dersom det faktisk ikke var et bevisst slag så er det like forkastelig det moren nå driver på med.

Hvis det ikke var bevisst: Hvorfor sa personen opp jobben sin og dro sin vei, i stedet for å bidra til å få oppklart en misforståelse og få en beklagelse fra mor? Fordi mor ikke tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg at det stod en liten setning for seg selv, øverst oppe på siden, der det blir sagt at moren har politianmeldt.

Det var to ulike personer som mishandlet barn i denne barnehagen.

En person spyttet en dag og en annen slo en annen dag.

Ser man et mønster her, som vil ha påvirket hvordan gutten forholdt seg til de ansatte i barnehagen? Ja.

Gutten hadde ingen grunn til å ha tillit til de ansatte og agerte ut.

Personen som sa opp selv, gjorde garantert dette for å unngå represalier, når man begynte å se grundigere på ting som har foregått...

Bare en så enkel ting som at mor for vite om spytting og slag av noen som trekker henne til siden, tilfeldig og ikke får informasjonen via en telefon fra styrer, med en beklagelse og konfliktmøte med moren.

Ja, det var to ulike personer som "mishandlet" samme barn. Fellesnevneren her er barnet, ikke barnehagen. Med mindre tjue lignende saker kommer frem, om førti andre foreldre som har opplevd det samme, virker det sannsynlig at det er barnet det er noe galt med, og ikke de barnehageansatte. Som sagt er dette ikke vanlig oppførsel fra en femåring, og det går tydelig frem av saken at det var han som agerte først, og ikke de ansatte.

Jeg håper barnehagen får sjansen til å uttale seg.

Anonymous poster hash: 0e206...5a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle. Det er ikke lov å slå barn, verken for foreldre eller barnehageansatte og uansett hva som skjer. Punktum.

Jeg har ikke sagt noe om at der er lov å slå barn. Jeg spurte om det var en automatisk eller bevisst handling.

Spyttingen har jeg ikke noe til overs for, men jeg er litt overrasket over hvor få som viser forståelse for at man reagerer på smerte med en refleks. En refleks er altså en uvilkårlig bevegelse og ikke noe man bestemmer seg for å gjøre eller ikke gjøre.

Anonymous poster hash: f25ba...deb

Svarer dere alle felles her, jeg er enig med de to siste. (Og ja, jeg signerer med nick, er ikke redd for å innrømme dette.)

Reflekser kommer brått og uten at man rekker å tenke over det. Jeg kløp min da 6 måneder gamle baby hardt i kinnet i refleks da hun klappet sine to nye, skarpe tenner rett i brystvorten min og bet hardt. Jeg hylte ut, prøvde å dra ungen bort, men det ble verre, og jeg kløp deretter i desperasjon for å få henne til å slippe. Dette skjedde selvfølgelig under amming, og jeg skvatt til skikkelig i tillegg til at det gjorde grusomt vondt. Hun bet en gang til da hun var åtte måneder, da kløp jeg som førstereaksjon. (Og kuttet ammingen!)

Dette er ikke en handling som straff, men en refleksreaksjon som kommer av smerte man ikke er forberedt på. Om det hadde vært en to-åring, fem-åring eller en voksen som hadde gitt meg slik smerte brått hadde jeg reagert likt, i desperasjon etter å få bort smerten. Det er ikke en handling som er tenkt gjennom på forhånd, og absolutt noe jeg kan forstå at kan skje. Jeg ler av det nå, og jeg står for det (fordi jeg mener det er en helt naturlig reaksjon jeg ikke "kan noe for"). Tror faktisk jeg fortalte det til helsesøster også da hun ville ha med til å amme lenger.

Biting gjør vondt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det var to ulike personer som "mishandlet" samme barn. Fellesnevneren her er barnet, ikke barnehagen. Med mindre tjue lignende saker kommer frem, om førti andre foreldre som har opplevd det samme, virker det sannsynlig at det er barnet det er noe galt med, og ikke de barnehageansatte. Som sagt er dette ikke vanlig oppførsel fra en femåring, og det går tydelig frem av saken at det var han som agerte først, og ikke de ansatte.

Jeg håper barnehagen får sjansen til å uttale seg.

Anonymous poster hash: 0e206...5a7

Fellesnevneren her er at et barn ikke er ansvarlig for at barnehageansatte ikke kan jobben sin og slår til det og spytter på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar de som sitter å skylder på ungen har svin på skogen selv.

Det er nemlig ikke normalt å peke på en femåring og sutre om at "Han slo føøørst" når man er et voksent menneske.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke var bevisst: Hvorfor sa personen opp jobben sin og dro sin vei, i stedet for å bidra til å få oppklart en misforståelse og få en beklagelse fra mor? Fordi mor ikke tar feil.

Hvis du er så sta at du nekter å se andre synspunkter enn at mor har rett uansett og at barnet antakeligvis er et englebarn som ikke har oppført seg annerledes enn et gjennomsnittlig barnehagebarn på den alderen, så gidder jeg faktisk ikke diskutere med deg. Men dersom du tar av deg "barnehageannsatte er drittfolk" brillene dine og leser igjennom posten min en gang til så ser du at det kan være en mikroskopisk sjanse for at det er en liten drittunge og at de barenhageansatte ikke er der for å lage hverdagen til et helvette for en uheldig liten femåring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper denne ansatte skjerper seg grundig eller sier opp, og at moren tar saken til seg og skjønner at det er et eller annet som må tas tak i med denne gutten når han vekker såpass sterke følelser i folk som er utdannet i det å jobbe med og håndtere barn. To hendelser, med to forskjellige personer? Bør det ikke fortelle moren at sønnen hennes trenger mindre dalling og mer god gammeldags disiplin? 5 åringer er fremdeles små barn, men de er ikke utenfor fatteevne.

Skal gå så langt som å si at hadde denne moren gjort jobben sin, hadde sønnen hennes verken blitt slått eller spyttet på. Og det hadde heller ikke blitt mas i media og anmeldelser av barnehageansatte. Dette forsvarer selvfølgelig ikke handlingene til de ansatte, og om denne gutten faktisk har atferdsvansker som er utenom det vanlige trekker jeg det tilbake.

Når sant skal sies bør man ikke jobbe i barnehage eller med barn sånn generelt om man har som refleks å slå/spytte tilbake. Refleks? Really? Ro ro til fiskeskjær. Her snakker vi om voksne som mistet besinnelsen sin og slo tilbake med samme mynt mot... ja, et barn. Jeg kan ikke fordra unger med dårlige manerer, liker egentlig ikke unger i det hele tatt, og du ser ikke meg klikke meg innpå vilbli.no/barneogungdomsarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...