Gå til innhold

MÅ barna legge seg så himla tidlig? *poll*


AnonymBruker

mulig å stemme på flere  

100 stemmer

  1. 1. når legger du barna(evt syns du barn bør legges) barn fra 0-5 år

    • jeg legger barna når de blir trøtte uavhengig av klokka. alt fra 18-24
      11
    • mine barn legges mellom 18-19, og mener noe senere ville vært alt for sent for små barn
      26
    • mine barn legges mellom 18-19 fordi de blir trøtte da, ellers kunne jeg ha ventet
      41
    • Det er natta for barna her mellom 20-21.
      25
    • Jeg legger barna ca 22.
      1
    • senere enn 23.
      1
    • legger dem ikke, de sovner når de sovner enten det er i senga/sofaen/matte på gulvet eller stellebordet
      0
    • jeg er skeptisk til andre som legger barna for sent
      21
    • jeg skjønner ikke hvorfor barna må legge seg så tidlig, hvorfor??
      7


Anbefalte innlegg

Ingen av alternativene passer for min del. Min er snart fem år, og blir lagt mellom kl, 19 og 20. Dette varierer både på hverdager og ukedager.



Anonymous poster hash: f45c7...b93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg legger tvillingene på 8mnd. klokka 18, fordi det passer med duppen. De våkner fra siste dupp kl 14, og er de lengre våkene en 4 timer, blir de helt umulige. 3åringen legger seg klokka 19, da er han stuptrøtt og sovner innen 5min. Så jeg MÅ ikke på død og liv legge barna mine tidlig, men ser ingen grunn til å la tvillingene få en dupp til slik at de kan legge seg senere, og 3åringen må nesten få lov til å legge seg når han er kjempetrøtt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle familier og barn har forskjellige behov. Her har vi en baby på 10 mnd som har sovet veldig lite og usammenhengende, men som vi nå får til å legge ca kl 22-23 og noen få oppvåkninger før det er morgen 06. Regner med det vil gå seg til når baby begynner i barnehage, for oss hadde det vært deilig med litt voksentid som vi nesten ikke har hatt på 10 mnd. Da står jeg gjerne opp 5 hvis ungen legger seg 19 :)

Anonymous poster hash: ca308...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, barna må det. De fleste barn trenger 10-12 timer med søvn. Når dagene starter så tidlig her i landet, så sier det jo seg selv at med mindre man er hjemmeværende så kan ikke barna legge seg klokken 23 og stå opp igjen 06. Da er man ikke snill med barna. Man er derimot snill med barna når man lar de få nok søvn slik at de får en god dag neste dag.

Legge barn kl 23 = sover til kl 11 :) Win win! Dersom man er hjemmeværende vel og merke.Blir noe annet om de skal i barnehage/skole.

Anonymous poster hash: f6bf6...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja? når må barna dine legge seg? og hvorfor? hva tenker du om andre sine legge rutiner? jeg må i hvert fall innrømme at jeg tenker, åhh square! når jeg hører om disse som legger unga mellom rundt 18.00. kan godt hende det er normalt men for meg er det tidlig og midt i middagsopprydningen.

Da datteren min var nyfødt la jeg henne alt ifra 23-01

Da hun ble 1 mnd ble det mellom 22-24

nå. 3 mnd er det kl 22. (noen ganger er vi litt på etterskudd)

men jeg fikk en kommentar her om dagen: " ja, og snart blir hun jo eldre og da må du jo begynne å legge henne halv sju, så da må du planlegge bedre." ok? MÅ jeg legge henne halv sju? MÅ alle små barn legges halv 7?

Selv om jeg tenker at folk som legger unga så tidlig er litt firkanta så ville jeg jo aldri funnet på å kommentere det!

Anonymous poster hash: d0199...338

Hvis barnet må opp mellom 06-07 om morgnen for å dra i bhg når du må på jobb, så må jo gjerne barnet legges deretter. Små barn trenger alt fra 10-12 timer søvn.

Jeg avga ikke noen stemmer, for du har helt glemt timen fra 19-20. Her legges gutten som oftest litt før 19:30. Går gjerne ned på badet kl. 19:10. Da våkner han halv syv-syv om morgenen. Det er dette han har behov for, og jeg liker å ha det slik. Er godt å ha litt tid for seg selv på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt individuelt etter hvor mye søvn hvert enkelt barn trenger. Mitt barn trenger min 10 timer, helst 11 timer søvn pr natt. Da må hun legge seg kl 20 på hverdager for å kunne være uthvilt til 0630 når vi må stå opp. Helgene kan hun gjerne være oppe lengre. Hun er snart 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvordan dere bare kan legge barna, og "da sover hun til 7" osv. Her har det aldri vært mulig å ha noe rutine på søvn, til og med som 1 åring er hun helt umulig ogmvi kan aldri velge selv når hun skal sove, og sover ALDRi lenger neste morgen hvis hun er o seng senere enn normalt, alltid til samme tid, uansett når hun valgte å sove kvelden før.

Det høres så lett ut å bare legge barna, men hvordan? Har dere aldri hatt barn som ikke liker å sove?

Misunnelig!

Anonymous poster hash: d3487...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge barn kl 23 = sover til kl 11 :) Win win! Dersom man er hjemmeværende vel og merke.Blir noe annet om de skal i barnehage/skole.

Anonymous poster hash: f6bf6...935

Aldri noensinne skjedd i mine 16 år som forelder at de har sovet lengre når de har vært oppe lenge som liten. Da var regelen sent i seng, opp før fuglene fiser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke krysset i pollen, for jeg syns ingen svar stemte (i tillegg til at alder spiller inn...)

Vår eldste, nå snart ferdig på ungdomsskolen, har alltid lagt seg tidlig. Og står opp i rett tid. Så hun har i grunnen alltid styrt dette selv. Vår yngste, snart ferdig på barneskolen, hadde ranglet hele natten om hun fikk lov, og kan ligge halve dagen i helgene hvis hun får lov. Så hun har alltid blitt beordret i seng. Det skal sies at yngstemann fint kan rangle fredag og lørdag, men fint legge seg tidligere søndag, for så å komme seg opp på skolen mandag.



Anonymous poster hash: 607f2...d15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et annet land, og her er det helt andre leggetider enn i Norge. Men det virker som om både barn og foreldre har det bra likevel.

Merkelig, fordi mange av mine venninner i Norge mener at småbarn må - jeg gjentar: MÅ - legges rundt 18.30-19.00. Hvis ikke, er det nærmeste barnemishandling. De samme venninnene klager forøvrig over at barna våkner kl. 05.30, også i helgene....

Anonymous poster hash: 0f3e2...2b5

Dette har jeg hørt mange ganger også. Foreldre med små barn som klager over at de er så trøtte fordi de våkner så tidlig, samtidig som at de legger dem i 6-7 tiden på kvelden. Men hva forventer dere da? Når kl da blir 6 har jo barnet allerede sovet i 12-13 timer. Og ja, det er som du sier, nærmest som barnemishandling å regne når andre barn legges senere enn det. Andre unnskyldninger er blant annet at de trenger voksentid. Ja, det er meget mulig, men hva er viktigst av det og søvn?

Edit: Dette er såklart siktet til dem som har småbarn som ikke er avhengig av jobb og skole.

Endret av _Essx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å legge de litt senere så våkner de også senere? :)

Det er helt greit så lenge man er i permisjon, men det nytter jo ikke når dagen komme at man må stå opp tidlig for å rekke jobb/barnehage.

Anonymous poster hash: c650a...b1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt teit? Det spørsmålet er så HIMLA dumt at jeg ikke engang gidder å svare på det...

Anonymous poster hash: b9664...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg hørt mange ganger også. Foreldre med små barn som klager over at de er så trøtte fordi de våkner så tidlig, samtidig som at de legger dem i 6-7 tiden på kvelden. Men hva forventer dere da? Når kl da blir 6 har jo barnet allerede sovet i 12-13 timer. Og ja, det er som du sier, nærmest som barnemishandling å regne når andre barn legges senere enn det. Andre unnskyldninger er blant annet at de trenger voksentid. Ja, det er meget mulig, men hva er viktigst av det og søvn?

Edit: Dette er såklart siktet til dem som har småbarn som ikke er avhengig av jobb og skole.

Du tror det er bedre for foreldrene å drøye det til 20, legge en hylende og overtrøtt unge, som i tillegg (på grunn av overtrøttheten) våkner hver 1-2 time HELE natta?

Det er så mange idioter og bedrevitere her ass

Anonymous poster hash: b9664...eb6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvordan dere bare kan legge barna, og "da sover hun til 7" osv. Her har det aldri vært mulig å ha noe rutine på søvn, til og med som 1 åring er hun helt umulig ogmvi kan aldri velge selv når hun skal sove, og sover ALDRi lenger neste morgen hvis hun er o seng senere enn normalt, alltid til samme tid, uansett når hun valgte å sove kvelden før.

Det høres så lett ut å bare legge barna, men hvordan? Har dere aldri hatt barn som ikke liker å sove?

Misunnelig!

Anonymous poster hash: d3487...f84

Vi har bare hatt noen få netter der ungen har trasset så mye at leggeprosessen har vært vanskelig. Heldigvis har det stort sett gått veldig bra på akkurat det punktet sånn generelt sett. Ungen er snart 5 år nå. :) Vi fikk inn leggerutiner da han var omtrent 6 måneder, og har holdt oss til disse hele tida omtrent.

Anonymous poster hash: f45c7...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn trenger ikke så mye søvn og kunne aldri ha lagt seg kl 19. Ihvertfall ikke kl 18! Han legger seg i 20-2030 tiden. Da våkner han i 7 tiden. Fungerer kjempe fint i barnehagen, og sover en times tid der. Hjemme sover han ikke på dagen fordi han foretrekker å sove i barnehagevognen. Han fungerer fint uten søvnen på dagen også. Alltid i godt humør. Han er nettopp fylt to år. I andre land syns de jo det er kjempe rart å legge barna så tidlig, da har man jo nesten ikke noe familietid etter jobb/skole/barnehage. Jeg er veldig glad for at min vil være lengre oppe. Ellers hadde vi jo kun hatt ca to timer per dag, og da skal jo middag lages, man skal stelle de og legge de. Det er lite kvalitetstid det.



Anonymous poster hash: 4b396...ca6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et annet land, og her er det helt andre leggetider enn i Norge. Men det virker som om både barn og foreldre har det bra likevel. Merkelig, fordi mange av mine venninner i Norge mener at småbarn må - jeg gjentar: MÅ - legges rundt 18.30-19.00. Hvis ikke, er det nærmeste barnemishandling. De samme venninnene klager forøvrig over at barna våkner kl. 05.30, også i helgene.... Anonymous poster hash: 0f3e2...2b5

Ååå, jeg kan vel opplyse den uopplyste deg om at 18-19 er den biologiske klokkas sengetid for små. Det visste du vel ikke, men nå vet du det! Les forøvrig mitt andre svar høyere opp.

De jeg kjenner som legger barna sine tidlig, gjør det fordi de vil ha "voksentid". Og samtidig klager de over at barna våkner så tidlig hver morgen :klaske:

Så nei, du MÅ ikke legge barna dine tidlig :)

Er du også en sånn en? Hva hadde du valgt:

1: å legge ungen 19 og stå opp 06:30

2: å legge ungen 20-21 og stå opp 23, 01, 02:30, 04, 05:30, 07:00 og forøvrig ha en grinete unge hele dagen.

???

Er det ikke bedre å legge de litt senere så våkner de også senere? :)

Vet ikke DU heller noe om søvn? Sukk

Anonymous poster hash: b9664...eb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har bare hatt noen få netter der ungen har trasset så mye at leggeprosessen har vært vanskelig. Heldigvis har det stort sett gått veldig bra på akkurat det punktet sånn generelt sett. Ungen er snart 5 år nå. :) Vi fikk inn leggerutiner da han var omtrent 6 måneder, og har holdt oss til disse hele tida omtrent. Anonymous poster hash: f45c7...b93

sinnsykt interessant.

Anonymous poster hash: b9664...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn trenger ikke så mye søvn og kunne aldri ha lagt seg kl 19. Ihvertfall ikke kl 18! Han legger seg i 20-2030 tiden. Da våkner han i 7 tiden. Fungerer kjempe fint i barnehagen, og sover en times tid der. Hjemme sover han ikke på dagen fordi han foretrekker å sove i barnehagevognen. Han fungerer fint uten søvnen på dagen også. Alltid i godt humør. Han er nettopp fylt to år. I andre land syns de jo det er kjempe rart å legge barna så tidlig, da har man jo nesten ikke noe familietid etter jobb/skole/barnehage. Jeg er veldig glad for at min vil være lengre oppe. Ellers hadde vi jo kun hatt ca to timer per dag, og da skal jo middag lages, man skal stelle de og legge de. Det er lite kvalitetstid det. Anonymous poster hash: 4b396...ca6

Og det var historien om Fru Uinteressant og sønnen Kjip?

Anonymous poster hash: b9664...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dere fast: da min jente var 6 mnd så la hun seg kl 17!! Og sov til 7. Det skal sies at dagsøvnen var heller dårlig.

Nå er hun tre år, og blir lagt 19 og sover til 7.

Anonymous poster hash: baa3a...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror det er bedre for foreldrene å drøye det til 20, legge en hylende og overtrøtt unge, som i tillegg (på grunn av overtrøttheten) våkner hver 1-2 time HELE natta?

Det er så mange idioter og bedrevitere her ass

Anonymous poster hash: b9664...eb6

Du skjønner fint hva jeg mente hvis du hadde lagt litt godvilje til. Men hvis du må ha det inn med teskje; jeg mente ikke at man skulle tviholde ungen våken hvis h*n er trøtt. Av og til finner barna selv døgnrytme, og i mange tilfeller er det foreldrene som innarbeider disse rutinene. Og når foreldrene bruker "voksentid" og "alle barn må legge seg tidlig" som unnskyldning når de innarbeider disse rutinene har de seg selv å takke når de våkner tidlig. Herunder mener jeg ikke de som har barn som av div. grunner har problemer med nattesøvn, må vel nevne det også eksplisitt til deg. ;)

edit: skrivefeil

Endret av _Essx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...