Gå til innhold

22 år gammel jente, redd for å gå til gynekolog!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte med mercilon fra jeg va 17-19, så fikk jeg høyt blodtrykk av det og måtte slutte. Har hatt samme kjæreste siden jeg var 16 og vi har brukt kondom.

før jeg begynte på mercilon, da jeg var yngre fra jeg var 12-17 hadde jeg regelmessig mens til samme tid hver måned og det varte i ca 5 dager hver gang, men etter jeg sluttet med mercilon har menstruasjonen vært helt tullete... kunne noen ganger gå opp til 3 måneder uten mens før jeg plutselig fikk det og noen ganger var det extremt mye blod, slik at jeg måtte skifte etter bare en time og gå med nattbind hele dagen og noen ganger både tampong og nattbind hvis jeg ikke hadde mulighet til å få skiftet på sånn 3 timer.. , men de fleste gangene var det veldig lite blødning og varte bare i 3-4 dager. De fleste ganger da jeg hadde kraftig mens kom det stoore røde slimklumper, så man nesten skulle tro det var en spontanabort, men var ikke gravid.

Hadde menstruasjon i begynnelsen av mai, og det var en normal mens for en gangs skyld, som varte i 4 dager... forventet da mens i begynnelsen av juni hvis det skulle vært normalt, men begynte å få veldig veldig små blødninger i midten av juni og har hatt de samme blødningene helt til nå. først når jeg fikk det var det veldig mørkt/svart og virket koagulert, men etterhvert ble det lysere rosa blod. Det er ikke som en vanlig mens, så jeg er ikke redd for å miste for mye blod, det er bare det at liksom hver gang jeg tisser og tørker meg, så er det rosa på papiret og om jeg ikke bruker truseinnlegg så blir det vått av veske/blod på trusa, men det er for lite blødning til at det kan brukes tampong... og slik har det nå vært i 3 måneder, med plagsomme små blødninger hver dag...

Har aldri vært hos gynekolog før og synes det er skummelt... er redd for å få beskjed om at jeg er dødssyk eller noe... Jeg er også redd for å gå til gynekolog fordi jeg synes det er ekkelt når noen skal se meg opp i skrevet når det kommer litt blod der... det er jo så grisete og ekkelt.

Min mor på 48år var operert i fjor i livmoren eller noe sånt for noe hun kalte polypper eller noe sånt.. er ikke helt sikker hva det het.

Vet ikke om det skulle være relevant, men i allefall så har jeg diabetes type 2.



Anonymous poster hash: 57185...e09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest chisandra

Vondt å være redd for sykdom. :hug:

Når det gjelder det å gå til gynekolog, er det normalt at det føles litt ekkelt. Følelsen etterpå er derimot innmari god.

Jeg råder deg til å finne frem til en gynekolog som andre anbefaler. Eventuelt kan du få noe å roe deg ned litt på hos fastlegen. Det brukte jeg første gangen, men har ikke trengt det siden. :)

Lykke til, hopp i det. Det blir så mye bedre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er HELT normalt å grue seg for å gå til gynekolog. Hvor i landet bor du? Kanskje noen her kan anbefale en god og trygg gynekolog. Du kan også vurdere å bestille time privat. Da slipper du å gå og grue deg så lenge (fordi du gjerne får time raskt) og min erfaring er at de er mer opptatt av å ivareta pasienten (fordi de faktisk er interessert i at du skal velge dem neste gang også).

Kast deg ut i det og godta at "dette føles ikke kult", men det blir en lettelse etterpå. Og hvis det skulle være noe galt så blir det i hvert fall ikke bedre av å ikke gjøre noe med det, og legen kan til og med kanskje fikse problemet for deg. :)



Anonymous poster hash: a6dbe...4b0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan finner jeg en god gynekolog i Tromsø? kjenner ikke særlig med folk her som kan anbefale noen...



Anonymous poster hash: 57185...e09
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så veldig lyst å skrive på facebook heller "Hei, noen som kan anbefale en bra gynekolog i tromsø?" da får jeg mange kommentarer om jeg er syk eller om jeg har kjønnssykdommer osv.... jeez.



Anonymous poster hash: 57185...e09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så veldig lyst å skrive på facebook heller "Hei, noen som kan anbefale en bra gynekolog i tromsø?" da får jeg mange kommentarer om jeg er syk eller om jeg har kjønnssykdommer osv.... jeez.

Anonymous poster hash: 57185...e09

:rolleyes: Få en henvisning av legen din da. Vi prøver bare å hjelpe deg.

Anonymous poster hash: a6dbe...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jobben deres, så var tenk på at de ser dette hver dag. viktig å få undersøkt deg, såkanskje du blir kvitt plagene dine.

ta på deg skjørt, og ta en Paracet på forhånd, så går det så bra så!

Anonymous poster hash: 5c8b8...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

hvordan finner jeg en god gynekolog i Tromsø? kjenner ikke særlig med folk her som kan anbefale noen...

Anonymous poster hash: 57185...e09

Start rett og slett med å google f.eks. "anbefaling gynekolog tromsø".

Pass på å ikke bruke for lang tid på det, for alle er forskjellige - den jeg synes er bra, kan en annen mislike. Finn ut om du vil ha kvinnelig eller mannlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan finner jeg en god gynekolog i Tromsø? kjenner ikke særlig med folk her som kan anbefale noen...

Anonymous poster hash: 57185...e09

Har selv vært på Gyn Tromsø (gyntromso.com). Kanskje ikke de mest fancy lokalene, men følte meg alltid veldig godt ivaretatt. Rolige og vennlige ansatte, og god service pr telefon også. Ikke verst bare det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

burde jeg velge mannlig eller kvinnelig? og gjør det vondt?



Anonymous poster hash: 57185...e09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært på Gyn Tromsø (gyntromso.com). Kanskje ikke de mest fancy lokalene, men følte meg alltid veldig godt ivaretatt. Rolige og vennlige ansatte, og god service pr telefon også. Ikke verst bare det.

Har selv vært på Gyn Tromsø (gyntromso.com). Kanskje ikke de mest fancy lokalene, men følte meg alltid veldig godt ivaretatt. Rolige og vennlige ansatte, og god service pr telefon også. Ikke verst bare det.

Hah, komisk.. ser på google at gyn tromsø har så og si samme adresse som meg, så da er de rett ut døren da :P

Anonymous poster hash: 57185...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, komisk.. ser på google at gyn tromsø har så og si samme adresse som meg, så da er de rett ut døren da :PAnonymous poster hash: 57185...e09

Du burde ikke skrive så identifiserende opplysninger på et forum. Be moderator slette, om du vil. Bare et råd.

Anonymous poster hash: 8ef7e...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

burde jeg velge mannlig eller kvinnelig? og gjør det vondt?

Jeg har erfaring fra både mannlig og kvinnelige gynekologer. Helt ærlig likte jeg behandlingen fra de mannlige. De kan var mer "forsiktig" enn kvinnene. Første gang jeg gikk til gynekolog var jeg 22 år og veldig redd. I etterkant ser jeg at det var ingen grunn til å være verken nervøs eller redd. :)

(Har vært hos gynekolog flere ganger på grunn av SA og MA. Ikke skummelt, men rart første gang...).

Anonymous poster hash: c7b37...86b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

burde jeg velge mannlig eller kvinnelig? og gjør det vondt?

Anonymous poster hash: 57185...e09

Jeg anbefaler mannlig gynekolog for å være ærlig, de er mer forsiktige enn kvinnene. Kvinnelige gynekologer har en tendens til å være litt hardhendte fordi de "vet hvor mye vagina tåler". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også mannlig gynekolog. Kvinnene jeg har vært hos har vært mer hardhendte...

Det gjør ikke vondt. Du kler av deg bak et forheng, får et håndkle rundt livet og setter deg i stolen. Håndkleet legges over lårene, så du føler deg mindre avkledd, det er veldig greit synes jeg. Så legges stolen ned, og du legger beina i bøylene. Så smører gyn en gel på for glidemiddel, og setter inn et spekulum som skrus opp. Min gyn har spekulum i et varmeskap, så det ikke er iskaldt og ubehagelig. Gjennom det kan gyn se livmorhalsen. Gyn vil bruke en lang q-tip med en liten børste på tuppen for å ta prøver. Akkurat det kan være litt ubehagelig, men det tar ca fem sekunder og er ikke vondt. Min gyn bruker innvendig ul for å se på eggstokkområdet og livmor. Han har også klemt på magen. Ikke vondt det heller. Så er det over, og du er veldig lettet for at du dro.

Lykke til, det kommer til å gå bare fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

burde jeg velge mannlig eller kvinnelig? og gjør det vondt? Anonymous poster hash: 57185...e09

For å komme til hos en gynekolog må du først til time hos fastlegen din for å få en henvisning. Gynekologer med avtale med det offentlige tar ikke i mot pasienter uten henvisning.

Om fastlegen din må undersøke deg før hannhenviser deg videre er noe legen din avgjør.

En privatpraktiserende gynekolog kan du bestille time hos uten henvisning da må du regne med å betale fra kr. 1500 og oppover ror en time.

Anonymous poster hash: 926df...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...