Gå til innhold

Kan noen opplyse meg om islam


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du må jo tenke at koranen kom til mennesker fra en annen tid og kultur. Og hva et teppe mente for dem. Det du driver med nå er personlig tolkning utfra hva er teppe betyr for deg i den forklaringen. Hvorfor skal gud si jorden er flat for å så si den er rund? Les heller koranen selv, sjekk opp alle fakta og så kom heller tilbake.

Det er ikke noe poeng i å diskutere noe man ikke har så mye kunnskap om :)

Det er ingen versjoner av koranen som sier at jorda er rund utenom et par moderne oversettelser hvor man har forsøkt å dekke over svada, og hvor man bl.a har prøvd å redde omdømmet ved å tolke latterlig vidt til at jorda er formet som et strutseegg, som også komisk nok er feil. Og som sagt, koranen sier at man ikke skal drive og tolke på det viset. Koranen skal leses bokstavelig, og da kan bare "jorda er flatt som et teppe" og "alt som forhindrer jorda fra å være fullstendig flat er fjellene" tolkes på ett vis - at forfatterne trodde at jorda var flat, som var den dominerende oppfatningen.

"One Day We shall remove the mountains, and thou wilt see the earth as a level stretch, and We shall gather them, all together, nor shall We leave out any one of them. "

Men om versene om at jorda er "flatt som et teppe" ikke er nok, så har du dette som sier at alt som hindrer jorda fra å være fullstendig flat er fjellene.

"Until, when he reached the setting of the sun, he found it set in a spring of murky water: Near it he found a People: We said: "O Zul-qarnain! (thou hast authority,) either to punish them, or to treat them with kindness."

Dette tilisier også at de trodde at jorda er flat. Ingen som vet at jorda er rund vil si at sola står opp fra et vann.

I tillegg har du som sagt de meningsløse fastereglene som insinuerer at forfatterne tenkte at jorda var flat. I tillegg er det umulig å be i retning Kaba på en rund jord, muslimer ber ut i verdensrommet.

Endret av Meeh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kan leve slik dere vil og tenke slik dere vil. Det er ikke opp til meg :)

Inshallah gud vil være barmhjertig mot dere den dagen vi står forran ham.

Alaikum salam :)

Hvorfor bli så fornærmet? Jeg tar meg overhodet ikke nær av religiøse tolkninger og har flere religiøse venner selv. Dette er da bare en diskusjon :)

Ja, en dag vil menneskeheten stå ovenfor utslettelse, men jeg tipper nok det vil være noe ubehagelig som overrasker absolutt alle mennesker. Innen da bør vi ha teknologien til å overleve på andre planeter evt. større kolonier i bane, hvis ikke er det slutt.

Anonymous poster hash: 5d508...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan leve slik dere vil og tenke slik dere vil. Det er ikke opp til meg :)

Inshallah gud vil være barmhjertig mot dere den dagen vi står forran ham.

Alaikum salam :)

:skratte:

slutt å tro på eventyr...

Anonymous poster hash: b6e9d...c44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bli så fornærmet? Jeg tar meg overhodet ikke nær av religiøse tolkninger og har flere religiøse venner selv. Dette er da bare en diskusjon :)

Ja, en dag vil menneskeheten stå ovenfor utslettelse, men jeg tipper nok det vil være noe ubehagelig som overrasker absolutt alle mennesker. Innen da bør vi ha teknologien til å overleve på andre planeter evt. større kolonier i bane, hvis ikke er det slutt.

Anonymous poster hash: 5d508...912

Jeg ble ikke fornærmet :)

Dette er bare noe som ingen kan på en måte bli "enige" om, og som kan diskuteres helt til verdens undegang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke fornærmet :)

Dette er bare noe som ingen kan på en måte bli "enige" om, og som kan diskuteres helt til verdens undegang :P

Joda. Personlig ser jeg gjerne at koranen har et par poenger, men jeg håper troende også kan forstå at andre religioner/kulturer hadde noe av den samme kunnskapen også tidligere, mennesker lærer stadig mer :)

Det man kan enes om er at verdens undergang kommer på et eller annet tidspunkt, så kan man heller være uenig om hvordan det skjer. Uansett bør vi ha en sykt bra forståelse av hvordan ting er og en ganske heftig teknologi for å stå imot, enten vi blir angrepet av ytre krefter eller en stor asteroide krysser jordas bane.

Anonymous poster hash: 5d508...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen versjoner av koranen som sier at jorda er rund utenom et par moderne oversettelser hvor man har forsøkt å dekke over svada, og hvor man bl.a har prøvd å redde omdømmet ved å tolke latterlig vidt til at jorda er formet som et strutseegg, som også komisk nok er feil. Og som sagt, koranen sier at man ikke skal drive og tolke på det viset. Koranen skal leses bokstavelig, og da kan bare "jorda er flatt som et teppe" og "alt som forhindrer jorda fra å være fullstendig flat er fjellene" tolkes på ett vis - at forfatterne trodde at jorda var flat, som var den dominerende oppfatningen.

"One Day We shall remove the mountains, and thou wilt see the earth as a level stretch, and We shall gather them, all together, nor shall We leave out any one of them. "

Men om versene om at jorda er "flatt som et teppe" ikke er nok, så har du dette som sier at alt som hindrer jorda fra å være fullstendig flat er fjellene.

"Until, when he reached the setting of the sun, he found it set in a spring of murky water: Near it he found a People: We said: "O Zul-qarnain! (thou hast authority,) either to punish them, or to treat them with kindness."

Dette tilisier også at de trodde at jorda er flat. Ingen som vet at jorda er rund vil si at sola står opp fra et vann.

I tillegg har du som sagt de meningsløse fastereglene som insinuerer at forfatterne tenkte at jorda var flat. I tillegg er det umulig å be i retning Kaba på en rund jord, muslimer ber ut i verdensrommet.

Det første verset du refererer til handler om da Jordens undergang vil starte. Gud sier at jorden vil bli strekt utover som et langt plan. Da vil alle mennesker og alt liv være borte.

Gud vil da beordre regn over dette planet i lang tid. Ikke som vann, men en type væske vi ikke har noe kjennskap til i dag (noe som ikke vi har) Og deretter vil han forme oss på nytt igjen, små celler i dette "vannet" som utvikler seg som alt liv gjorde første gangen.

Det andre du refererer til, så husker jeg ikke hvilken sammenheng dette hørte til, kan du vennligst sende meg hvilket vers dette er?

Det nytter ikke å google frem enkle vers, da man må lese hele for å få riktig sammenheng og betydning.

Hvis jeg hadde tatt ett par setninger fra en alminnelig bok så ville jo det blitt helt feil.

Jeg skal se etter det som forklarer jorden som rundt og poste det her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda. Personlig ser jeg gjerne at koranen har et par poenger, men jeg håper troende også kan forstå at andre religioner/kulturer hadde noe av den samme kunnskapen også tidligere, mennesker lærer stadig mer :)

Det man kan enes om er at verdens undergang kommer på et eller annet tidspunkt, så kan man heller være uenig om hvordan det skjer. Uansett bør vi ha en sykt bra forståelse av hvordan ting er og en ganske heftig teknologi for å stå imot, enten vi blir angrepet av ytre krefter eller en stor asteroide krysser jordas bane.

Anonymous poster hash: 5d508...912

Jeg håper inni meg at teknologien vil kunne hjelpe de menneskene som lever i den tiden, unner ingen mennesker å oppleve jordens undergang.

Men det som sies i koranen er at Gud vil komme til å ødelegge alt. Ikke kun denne jorden men hele verdensrommet. Hvordan det vil skje aner ikke jeg, gud vet best :)

Det er også klart jeg er enig i at mennesker tilbake i tid begynte å få kunnskap om en del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen versjoner av koranen som sier at jorda er rund utenom et par moderne oversettelser hvor man har forsøkt å dekke over svada, og hvor man bl.a har prøvd å redde omdømmet ved å tolke latterlig vidt til at jorda er formet som et strutseegg, som også komisk nok er feil. Og som sagt, koranen sier at man ikke skal drive og tolke på det viset. Koranen skal leses bokstavelig, og da kan bare "jorda er flatt som et teppe" og "alt som forhindrer jorda fra å være fullstendig flat er fjellene" tolkes på ett vis - at forfatterne trodde at jorda var flat, som var den dominerende oppfatningen.

"One Day We shall remove the mountains, and thou wilt see the earth as a level stretch, and We shall gather them, all together, nor shall We leave out any one of them. "

Men om versene om at jorda er "flatt som et teppe" ikke er nok, så har du dette som sier at alt som hindrer jorda fra å være fullstendig flat er fjellene.

"Until, when he reached the setting of the sun, he found it set in a spring of murky water: Near it he found a People: We said: "O Zul-qarnain! (thou hast authority,) either to punish them, or to treat them with kindness."

Dette tilisier også at de trodde at jorda er flat. Ingen som vet at jorda er rund vil si at sola står opp fra et vann.

I tillegg har du som sagt de meningsløse fastereglene som insinuerer at forfatterne tenkte at jorda var flat. I tillegg er det umulig å be i retning Kaba på en rund jord, muslimer ber ut i verdensrommet.

Jeg fant en video for deg som forklarer litt om formen på jorden.

Det arabiske ordet de bruker for "wrap" betyr det samme som å rulle sammen et garn. Rundt og rundt. Det kunne ikke vært mulig om jorden var flat. Det er ett til vers. Jeg skal se om jeg finner det også :)

PS. Stemmen i videoen er av en robot, kanskje det er litt plagsomt :fnise:

Endret av Misho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper inni meg at teknologien vil kunne hjelpe de menneskene som lever i den tiden, unner ingen mennesker å oppleve jordens undergang.

Men det som sies i koranen er at Gud vil komme til å ødelegge alt. Ikke kun denne jorden men hele verdensrommet. Hvordan det vil skje aner ikke jeg, gud vet best :)

Det er også klart jeg er enig i at mennesker tilbake i tid begynte å få kunnskap om en del :)

Vel, om menneskeheten blir hinsides rå, så er det enkelte fysikere som mener man kan bruke planck-energi til å "rømme" til et parallelt univers, så kanskje det ikke blir noe problem at alt ødelegges ;)

Det er selvfølgelig en ganske rå tanke, men det fordrer jo at man er her så lenge at man vet nok og har bra nok teknologi. Så man får bare krysse fingrene :P

Anonymous poster hash: 5d508...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen versjoner av koranen som sier at jorda er rund utenom et par moderne oversettelser hvor man har forsøkt å dekke over svada, og hvor man bl.a har prøvd å redde omdømmet ved å tolke latterlig vidt til at jorda er formet som et strutseegg, som også komisk nok er feil. Og som sagt, koranen sier at man ikke skal drive og tolke på det viset. Koranen skal leses bokstavelig, og da kan bare "jorda er flatt som et teppe" og "alt som forhindrer jorda fra å være fullstendig flat er fjellene" tolkes på ett vis - at forfatterne trodde at jorda var flat, som var den dominerende oppfatningen.

"One Day We shall remove the mountains, and thou wilt see the earth as a level stretch, and We shall gather them, all together, nor shall We leave out any one of them. "

Men om versene om at jorda er "flatt som et teppe" ikke er nok, så har du dette som sier at alt som hindrer jorda fra å være fullstendig flat er fjellene.

"Until, when he reached the setting of the sun, he found it set in a spring of murky water: Near it he found a People: We said: "O Zul-qarnain! (thou hast authority,) either to punish them, or to treat them with kindness."

Dette tilisier også at de trodde at jorda er flat. Ingen som vet at jorda er rund vil si at sola står opp fra et vann.

I tillegg har du som sagt de meningsløse fastereglene som insinuerer at forfatterne tenkte at jorda var flat. I tillegg er det umulig å be i retning Kaba på en rund jord, muslimer ber ut i verdensrommet.

Det var ikke så mye bra på youtube om det, men jeg legger ved dette som også forklarer jordens form. Det Arabiske ordet Dahah som er brukt for å forklare formen på joden betyr : Strutseegg.

Endret av Misho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om menneskeheten blir hinsides rå, så er det enkelte fysikere som mener man kan bruke planck-energi til å "rømme" til et parallelt univers, så kanskje det ikke blir noe problem at alt ødelegges ;)

Det er selvfølgelig en ganske rå tanke, men det fordrer jo at man er her så lenge at man vet nok og har bra nok teknologi. Så man får bare krysse fingrene :P

Anonymous poster hash: 5d508...912

Haha, det hadde vært noe det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så mye bra på youtube om det, men jeg legger ved dette som også forklarer jordens form. Det Arabiske ordet Dahah som er brukt for å forklare formen på joden betyr : Strutseegg.

Hjelper ikke så mye når jorda ikke er formet som et strutseegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke så mye når jorda ikke er formet som et strutseegg.

The key word in the above verse is “dahaha”. In Arabic, there is a phrase, “iza dahaha” which means “when he throws the stones over the ground to the hole”. The hole is called “Udhiyatun”. “Almadahi” signify round stones according to the size of which a hole is dug in the ground in which the stones are thrown in a game. “Almadahi” also signify a round thing made of lead by the throwing of which persons contend together. So there is a signification of ROUNDNESS in the root of the word “dahaha”. According to some etymologists, the word for the “egg of an ostrich” also has the same root as “dahaha”. They also take from this that the earth is of the shape of the egg of an ostrich. Latest science findings confirm that the earth is not exactly spherical but the earth is an ellipsoid, i.e. flattened by its poles,[ just like the shape of an egg of an ostrich].

The Arabic words for “flat” or “level” or “straight shaped” are “sawi” and “almustavi”. There is not a single place in Quran where there is any indication of the earth being “flat” or “straight shaped”. The word “faraash” in 2:22, 51:48; the word “wasia” in 4:97, 29:56, 30:10; the word “mahd” in 20:53, 43:10, 78:6; the word “basaat” in 71:19; the word “suttihat” in 88:20; and the word “tahaaha” in 91:6, all may mean, “to spread”, “to expand” or “to extend” with slight differences in their connotations but none signify the earth being straight-shaped or flat.

Source:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lengre enn vi har kommet i dag, i form av påstanden at det er bare 7 planeter i solsystemet? Det var få i sitt rette sinn selv på den tiden som trodde at det var kvinner som selv bestemte kjønnet på barna sine, og nei det krever ikke mye utstyr å stadfeste når kjønnsfordelingen er 50/50.

Det er ikke 7 planeter i solsystemer det forklarer. Gud forklarer at vi ligger i den 1 delen, altså vår galakse og alle galaksene vi har funnet til nå ligger i den første delen, og når vi vil komme så langt til den 2 delen så vil det ikke være mer stjerner. Vi har enda ikke opplevd det å komme så langt at det ikke vil være stjerner mer.

Du har også missforstått det jeg mente med kjønn på barna. Det står at det er mannens sperm som avgjør kjønnet, altså hvis sædcellen har kromosom xx blir jente og hvis den har xy blir gutt. På mohammed sin tid trodde dem det var kvinner som avgjorde kjønnet. Det ble da bevist feil av Koranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke 7 planeter i solsystemer det forklarer. Gud forklarer at vi ligger i den 1 delen, altså vår galakse og alle galaksene vi har funnet til nå ligger i den første delen, og når vi vil komme så langt til den 2 delen så vil det ikke være mer stjerner. Vi har enda ikke opplevd det å komme så langt at det ikke vil være stjerner mer.

Du har også missforstått det jeg mente med kjønn på barna. Det står at det er mannens sperm som avgjør kjønnet, altså hvis sædcellen har kromosom xx blir jente og hvis den har xy blir gutt. På mohammed sin tid trodde dem det var kvinner som avgjorde kjønnet. Det ble da bevist feil av Koranen.

Dette trodde egypterne lenge før det ble skrevet i koranen. Dette gjør heller ikke opp for de andre utallige feilene i koranen,

http://wikiislam.net/wiki/Scientific_Errors_in_the_Quran

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The key word in the above verse is “dahaha”. In Arabic, there is a phrase, “iza dahaha” which means “when he throws the stones over the ground to the hole”. The hole is called “Udhiyatun”. “Almadahi” signify round stones according to the size of which a hole is dug in the ground in which the stones are thrown in a game. “Almadahi” also signify a round thing made of lead by the throwing of which persons contend together. So there is a signification of ROUNDNESS in the root of the word “dahaha”. According to some etymologists, the word for the “egg of an ostrich” also has the same root as “dahaha”. They also take from this that the earth is of the shape of the egg of an ostrich. Latest science findings confirm that the earth is not exactly spherical but the earth is an ellipsoid, i.e. flattened by its poles,[ just like the shape of an egg of an otrich].

Grekere og romere visste at jorda var rund, dette var faktisk ikke banebrytende kunnskap. I tillegg er dette en ren misforståelse og ekstremt langstrakt tolkning, i stedet for bokstavelig tolkning som koranen sier en skal gjøre. Koranen sier i flere vers at jorda er flat. Det er ingen ordbøker som sier at "daha" betyr "formet som et strutseegg". Ikke at det utgjør noen forskjell da jorda verken er flat eller formet som et strutseegg:

623433.jpeg

Jorda.jpg

Likhet? Hvor?

Endret av Meeh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

wikiislam? Du vet at det er en side alle kan redigere og skrive i?

Det er ikke en god kilde. Les heller koranen selv, en uforandret kilde fra 700 tallet :)

Hvis du hadde lest det jeg skrev skikkelig så hadde du sett at jeg skrev at ingen av de arabiske ordene for flat er brukt i koranen.

og Arabisk er tross alt hovedspråket.

strutseegg menes med at jorden ikke er 100% rund, men at jorden flater ut ved polene, hvordan kunne noen vite det da uten dagens teknologi?

du ga heller ikke forklaring på hvorfor det står i koranen om verdensrommet. Ikke bare sier gud at han skapte verdensrommet i 7 deler, men at han også skapte jorden vår med 7, du vet at jorden faktisk består av 7 lag?

Det virker som om du ikke leser skikkelig det jeg skriver, ikke er du lærd i islam, ikke kan du arabisk og jeg vet ikke om du misforstår mye av det jeg skriver eller ikke bryr deg, du google ting for å bevise feil, uten å vite noe om det selv og hvilken sammenheng det har. Hvem som helst kan legge ut feilinformasjon på nettet. Det eneste som er sikkert å lese som blir 100% riktig er koranen selv, og studere profetens liv (fred være med ham)

Jeg håper gud vil åpne ditt hjerte inshallah.

Jeg vil ikke komme til å skrive her mer siden jeg blir veldig lett sliten, og blir fort lei meg. Spesielt når det er snakk om Gud og hans profeter.

Du aner ikke hva du går glipp av med gud i livet :)

Alaikum salam :) :)

post-84444-0-61877500-1411983910_thumb.j

post-84444-0-17051000-1411984147_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wikiislam? Du vet at det er en side alle kan redigere og skrive i?

Det er ikke en god kilde. Les heller koranen selv, en uforandret kilde fra 700 tallet :)

Det virker som om du ikke leser skikkelig det jeg skriver, ikke er du lærd i islam, ikke kan du arabisk og jeg vet ikke om du misforstår mye av det jeg skriver eller ikke bryr deg, du google ting for å bevise feil, uten å vite noe om det selv og hvilken sammenheng det har. Hvem som helst kan legge ut feilinformasjon på nettet.

Sa du youtube?

Og du; du er heller ikke fysiker, historiker eller språklærd med du diskuterer jo med oss likevel. Nå syns jeg du bør slutte med det der islamtullet ditt og heller finne deg noe annet å gjøre. Lese ei bok fra moderne tid og skaff deg litt kunnskap for eksempel.

Anonymous poster hash: b0ea9...7ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står nå også et vers at man ikke skal provosere vantro for å gjøre dem sint heller. Men så vet jeg ikke om dette er et vers i Mecca før Muhammad gikk på et tokt i Medina med den krigerske metoden.

Men hvem vet. Noen vil sikkert tolke det annerledes og si at dette var når de var i krig osv. Hvem vet. Men det er helt klart at Koranen er anti troende. Det står gang på gang hva belønning for de troende er og hva belønningen for de vantro er. De mest repetive ordene i hele koranen som havner i flere kapitler og vers desto mer du leser.

Så dette gir poeng til fordommene på vantro er høy innenfor det man kan finne i koranen.

Endret av Javid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står visst også i koranen at løgn er greit, så lenge man lyver til de vantro og det er for en god sak...

Anonymous poster hash: b0ea9...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...