Gå til innhold

Du som ble mobbet - ble du mobbet av ressurssterke eller ressurssvake medelever?


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg bet meg merke i, du skriver du blir mobbet uansett hvor du er. Har du tenkt over at det kanskje er deg det er noe galt med? Siden det følger etter deg over alt? Jeg forsvarer ikke mobbing, men utifra det du skriver så virker det litt merkelig.. det er kanskje en grunn til at du blir mobbet over alt? 

Anonymkode: 6d70b...628

Mm. Sikkert. Kanskje feks de fleste ikke tåler rødt hår. Min erfaring er at folk flest er relativt dumme og enkle. Skiller man seg ut, tør si hva man mener, sier imot sjefen, læreren eller klassens selvutnevnte leder så er helvete løs. De fleste liker best å være en helt vanlig saueflokk sau; og helst ikke tenke selvstendig eller stille noen spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, cherry blossomed. gone. skrev:

Mm. Sikkert. Kanskje feks de fleste ikke tåler rødt hår. Min erfaring er at folk flest er relativt dumme og enkle. Skiller man seg ut, tør si hva man mener, sier imot sjefen, læreren eller klassens selvutnevnte leder så er helvete løs. De fleste liker best å være en helt vanlig saueflokk sau; og helst ikke tenke selvstendig eller stille noen spørsmål.

Blant vanlige folk som ikke vet om de jævligste psykopatene så er det 100% standard å skylde på offeret.

Det ser man også i voldtektssaker og hjemmevoldsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologien i det er enkel: man ønsker å beskytte seg i frykt for å stikke hodet frem og bli mobbet selv eller ønsker å tenke stygt om offeret for å slippe å tenke at det kan skje hvem som helst, også man selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2015 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med mobbeproblematikk i Osloskolen, og stort sett er det faktisk sånn at det er langt større problemer med mobbing på østkantskoler, der de fleste barna er fra familier med lav sosioøkonomisk status (ressurssvake elever) enn på vestkantskoler, der de fleste barna er fra familier med høy sosioøkonomisk status (ressurssterke elever). Det finnes selvsagt unntak, men det ovennevnte er en forholdsvis sterk tendens.

 

Anonymous poster hash: 9c6d6...427

Interessant. Har du noen anelse om følgende faktorer er med på å påvirke denne tendensen:

- Det er mye større konfliktpotensiale for mobbing på østkanten: Innvandrere mot nordmenn, ulike innvandrergrupper mot hverandre, æreskultur, islamsk kjønns-shaming osv.

- Hvit flukt: Mange etnisk norske middelklassefamilier forlater østkanten og flytter vestover pga. innvandrertettheten. Dette er vel ofte bevisste foreldre som prioriterer skolegang (faglige prestasjoner og sosialt miljø), kanskje nettopp den foreldretypen som får barn som er minst sannsynlige å bli mobbere, i motsetning til barn fra svært ressurssterke og svært lite ressurssterke miljøer. Foreldre som er villige til å gjøre / ofre så mye for at barna skal ha det bra ville nok vært en ressurs for et hvert skolemiljø, og nå får vestkanten all gleden av dem.

Endret av Hurepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, September 11, 2014 den 20.42, Gjest FuturePrimitive skrev:

Ref. diskusjonen i barn og familie om ei kvinne som har en sønn som mobber.

 

Diskusjonen sporet litt av og jeg mener at det er som regel barn fra ressurssterke familier (typisk Preben og Frederik) med velstående foreldre, flotte biler osv som mobber (i hvert fall var det slik der jeg vokste opp på 90-tallet). De ressurssvake gjorde gjerne mye mer bøll, men de var stille og innesluttet i større grad.

 

Jeg merker meg også at i dag så er det mobberne som har de beste livene. Flotte jobber, pene gode koner, barn, spennende reiser og ofte til og med flotte holdninger. De ressurssvake offrene har ofte endt opp som bitre mennesker sinna på den onde verden som svek dem.

 

Hva er din erfaring, og hva tror du?

Begge deler egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...