Gå til innhold

Tidlig ultralyd på privat klinikk. Har de lov til å si noe om downs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er foreløpig bare 5 uker på vei, men en vennine av meg fikk for noen år siden barn med downs. Jeg ønsker å ha tidlig ultralyd bla for å utelukke downs. Men spørsmålet er altså om de på private klinikker har lov til å sjekke fosterer og informere oss om evt mistanker/bekrefte at det ikke er mistanke om downs..?

Anonymous poster hash: 5efb1...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har i praksis ikke lov til å foreta diagnoser, men det har vært tilfeller hvor de har formidlet informasjonen i mer eller mindre grad. Ganske gråsone da klinikkene kan risikere å bli stengt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som over skriver. I Norge er dette kun etter 36/37 år at det blir gjort. Du kan ikke utelukke downs ved å ta en ultralyd.



Anonymous poster hash: 11948...a86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er veldig viktig kan du reise til Danmark og få tatt en duotest. Det er lovlig der.

Anonymous poster hash: 1f743...d5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar det i Danmark, kan du ta en blodprøve i tillegg (dobbelttest). Da er det mye høyere sjanse for å utelukke downs. I Norge har de egentlig ikke lov å se etter sykdomstegn, men tror noen gir beskjed dersom de ser noe unormalt likevel. Men det er ingen garanti.

Jeg har god erfaring med denne:

Ultralydklinikken.dk

Anonymous poster hash: e8835...14c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

selv om man kan ta duotest i utlandet så får man der en sjangseberegning basert på blodprøve og nakkefold.

Si at et land opererer med at grensen for å sjekke fostervann for Downs for å være sikker ligger på 1/200 etter at blodprøve og nakkefold er sjekket. Hva hvis du får 1/205 sjangse for at fosteret har Downs basert på blodprøve og nakkefold? Da får man ikke sjekket videre, siden statistikken er "lav nok". Da kan man ikke gjøre noe, det eneste du sitter med er en forhøyet sjangse, men likevel ikke veldig stor sjangse og bekymringer resten av svangerskapet.



Anonymous poster hash: 11948...a86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på spørsmålet ditt: Ja, private ultralydklinikker i Norge sjekker nakkefold i uke 12. I uke 12 er det også mye annet viktig å sjekke: hjerte, hjerne og ryggmarg feks.

Anonymous poster hash: 541e7...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har i praksis ikke lov til å foreta diagnoser, men det har vært tilfeller hvor de har formidlet informasjonen i mer eller mindre grad. Ganske gråsone da klinikkene kan risikere å bli stengt.

Tviler på at dette stemmer.

Anonymous poster hash: 541e7...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på UL på offentlig sykehus i uke 12 (av annen grunn). Spurte da om nakkefolden så OK ut. Gynekologen målte da folden, så på hendene (mener det var noe om at fostre med trisomi 21 ofte hadde nevene knyttet) osv.

Hun spurte også om jeg var interessert i å få utført duotest, ettersom jeg spurte om nakkefolden.

Takket nei til dette. Ble litt overrasket over at hun spurte. Jeg var i 20-årene og har ikke syke barn fra før av.



Anonymous poster hash: 43632...dbf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på UL på offentlig sykehus i uke 12 (av annen grunn). Spurte da om nakkefolden så OK ut. Gynekologen målte da folden, så på hendene (mener det var noe om at fostre med trisomi 21 ofte hadde nevene knyttet) osv.

Hun spurte også om jeg var interessert i å få utført duotest, ettersom jeg spurte om nakkefolden.

Takket nei til dette. Ble litt overrasket over at hun spurte. Jeg var i 20-årene og har ikke syke barn fra før av.

Anonymous poster hash: 43632...dbf

Jeg tror nok ikke dette er standard her i Norge. Du skal ha ganske graverende årsaker ( som f.eks alder) for å få foretatt en duotest. Det de ofte gjør her i norge er å måle nakkefolden i uke 12-14 samt at hendene kan være en indikasjon som du sier.

Anonymous poster hash: 603b7...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke dette er standard her i Norge. Du skal ha ganske graverende årsaker ( som f.eks alder) for å få foretatt en duotest. Det de ofte gjør her i norge er å måle nakkefolden i uke 12-14 samt at hendene kan være en indikasjon som du sier.

Anonymous poster hash: 603b7...eac

Det med hendene har jeg aldri hørt før. Men vet at man ser på neseben.

Anonymous poster hash: 541e7...cc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er pliktig til å henvise videre dersom de "tilfeldigvis" har oppdaget noe

unormalt, som tykk nakkefold.

Dette er riktig. De har ikke lov til å aktivt se etter tegn på downs, men hvis de "tilfeldigvis" finner noe er de pliktig til å informere og henvise videre. Med andre ord: de fleste stedene måler nakkefold og ser etter nesebeinet...

Anonymous poster hash: ebfdb...142

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er riktig. De har ikke lov til å aktivt se etter tegn på downs, men hvis de "tilfeldigvis" finner noe er de pliktig til å informere og henvise videre. Med andre ord: de fleste stedene måler nakkefold og ser etter nesebeinet...

Anonymous poster hash: ebfdb...142

De gjør det på vanlig sykehus også. Hver gang. Jeg var der i uke 12 pga blødning og da også sjekket de og sa At det var sjekket utenom at jeg hadde bedt om det eller sagt noe om det..

Anonymous poster hash: 52fa1...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør det på vanlig sykehus også. Hver gang. Jeg var der i uke 12 pga blødning og da også sjekket de og sa At det var sjekket utenom at jeg hadde bedt om det eller sagt noe om det..Anonymous poster hash: 52fa1...aa8

Så merkelig? Jeg bor i et land hvor alle får tilbud om duotest, men har valgt i alle mine svangerskap å ikke gjøre det pga denne sjangseberegningen.

Hadde den som foretok ul målt uten at jeg hadde bedt om det hadde jeg blitt sur. Jeg har jo da bevisst valgt å ikke vite.

Anonymous poster hash: 11948...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tviler på at dette stemmer.

Anonymous poster hash: 541e7...cc5

Jeg har ikke for vane å påstå ting jeg ikke vet stemmer. Tvile og tro kan man gjøre i kirka. De samme reglene som gjelder for offentlige sykehus gjelder også for private. Disse regulerer hvem som kan foreta fosterdiagnostikk og hvem som kan motta dette. Altså de som ikke får utført dette på et offentlig sykehus grunnet at de ikke er i faresonen (alder og tidligere graviditeter etc) vil per definasjon heller ikke kunne få det hos private klinikker.

Med diagnostikk menes det at lege tar en vurdering av fosteret som formidles. Altså om en gynekolog under undersøkelse oppfatter et symptom på en ultralydundersøkelse som kan gi misstanke om downs-syndrom vil det bli oppfattet som en diagnostisering hvis denne informasjonen overgis til den gravide.

Nå har ikke helsedepartementet foretatt noen etterkontroll og har ikke bragt noen slike saker til retten. Men lovdefinasjonen er klar selv om det juridiske kan diskuteres med tanke på hva som evt faller innenfor diagnostikk og ikke. Hittill har det vel vært en slags "vi gjør ikke noe med det så lenge ingen snakker høyt om det" situasjon. Spørsmålet er hva som vil skje om noen går ut i media med store krigstyper.

Kilder er Bioteknologirådet ved Oslo Universitetssykehus samt Lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi.

Det er av den grunn også veldig varierende om man ved privat ultralydundersøkelse vil få hint om eksempelvis downs.syndrom eller ei.

Endret av Guybrush
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva koster den ultralydklinikken i danmark? Anonymous poster hash: ab744...56d

Tror det står på nettsidene, men mellom 1000-1500 kr, tror jeg, kanskje litt mer.

Anonymous poster hash: e8835...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket å sjekke for Downs og andre sykdommer som kan oppdages i uke 12 på foster, og ringte til en privat klinikk i byen jeg bor i. Da jeg svarte på når jeg ønsket tidlig UL fikk jeg spørsmål om jeg ville ha UL for å se etter Downs. Svarte da som sant var at det ønsket jeg jo at de skulle sjekke. Fikk mer eller mindre kjeft og beskjed om at det sjekket de ikke etter fordi det hadde de ikke lov til!

Hun gav meg nr. til to klinikker i Oslo som likevel sjekket dette, og jeg endte opp der. Veldig fornøyd med det. Der fikk jeg beskjed om at de ikke kunne garantere noe, men at de så på størrelse på nakkefold, samt nesebeinet, og at om disse ikke så forstørret ut, var sjansen for at fosteret hadde Downs liten.



Anonymous poster hash: 2f33b...2d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om man kan ta duotest i utlandet så får man der en sjangseberegning basert på blodprøve og nakkefold. Si at et land opererer med at grensen for å sjekke fostervann for Downs for å være sikker ligger på 1/200 etter at blodprøve og nakkefold er sjekket. Hva hvis du får 1/205 sjangse for at fosteret har Downs basert på blodprøve og nakkefold? Da får man ikke sjekket videre, siden statistikken er "lav nok". Da kan man ikke gjøre noe, det eneste du sitter med er en forhøyet sjangse, men likevel ikke veldig stor sjangse og bekymringer resten av svangerskapet. Anonymous poster hash: 11948...a86

Hvor ofte er det en reell problemstilling, å få vite at sjansen er 1/200? Oftere får man vel vite at det er 99 % sjanse for downs for eks.

Anonymous poster hash: e8835...14c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...