Gå til innhold

Hvor lenge kan man stå registrert som bostedsløs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om jeg vil spare penger for et år og bo i campingvogn, kan jeg stå lenge registrert som bostedsløs da?

Mener man mister krav på hjelp i form av stønader og slikt om man går lenge bostedsløs?

Noen som vet?



Anonymous poster hash: 24acb...0d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg husker blir man meldt automatisk som utvandret i folkeregisteret etter ett år som ufb, og det har jo store konsekvenser mtp rettigheter i følge folketrygdloven.

Anonymous poster hash: f12c5...285

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg vil spare penger for et år og bo i campingvogn, kan jeg stå lenge registrert som bostedsløs da?

Mener man mister krav på hjelp i form av stønader og slikt om man går lenge bostedsløs?

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 24acb...0d9

Registrer adressen campingvognen din står på, og campingvognen, som din bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrer adressen campingvognen din står på, og campingvognen, som din bolig.

Kan campingvognene ha adresse da? Da m den jo stå på fast plass og det koster jo mye i mnd. Og for å registrer en campingvogn som boplass må det jo være en helårsbolig og vinerisolering og hele pakka, må det ikke?

Anonymous poster hash: 24acb...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker blir man meldt automatisk som utvandret i folkeregisteret etter ett år som ufb, og det har jo store konsekvenser mtp rettigheter i følge folketrygdloven.

Anonymous poster hash: f12c5...285

Så da kan jeg bo i campingvogn i ett år da?

Anonymous poster hash: 24acb...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan campingvognene ha adresse da? Da m den jo stå på fast plass og det koster jo mye i mnd. Og for å registrer en campingvogn som boplass må det jo være en helårsbolig og vinerisolering og hele pakka, må det ikke?

Anonymous poster hash: 24acb...0d9

Jeg trodde muligens at dun ville ha den stående på en fast plass...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde muligens at dun ville ha den stående på en fast plass...

Så da er det mulig`. Må den ikke være vinterisolert og slikt for å kunne bo i den ? Mener man ikke kan bo på hytten heller pga det er en lang søknad om å få det godkjent som helårsbolig..

Anonymous poster hash: 24acb...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at noen har sjekket kvaliteten på boligen min. Du kan også ha en annen postadresse/postboks registrert. Det viktigste er vel at du er registrert i riktig kommune og mottar post sendt til folkeregistrert adresse. Det er drøssevis av mennesker som er folkeregistrert på feil adresse, som regel fordi de glemmer å bytte. Tror ikke det i seg selv har noen store konsekvenser.

Anonymous poster hash: 4e3a5...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det mulig`. Må den ikke være vinterisolert og slikt for å kunne bo i den ? Mener man ikke kan bo på hytten heller pga det er en lang søknad om å få det godkjent som helårsbolig..

Anonymous poster hash: 24acb...0d9

Men nå skal ikke du søke om å få campingvognen din godkjent som helårsbolig og bo der som om den er en privatbolig. Du skal campe i den.

Da bor du på den adressen og får posten din dit.

Om den adressen er åkeren til en bonde du kjenner, eller hagen til foreldrene dine, så har du en adresse. Da har du bopel.

Edit: Om du vil bo i en vogn som ikke er isolert, så er det deg som får lide for dette...

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett år? Hva med alle de som ikke har fast bosted her i landet? Som en del av de tyngste rusmisbrukere? Blir de registrert noe sted på at de bor der eller der?

Anonymous poster hash: 34555...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at noen har sjekket kvaliteten på boligen min. Du kan også ha en annen postadresse/postboks registrert. Det viktigste er vel at du er registrert i riktig kommune og mottar post sendt til folkeregistrert adresse. Det er drøssevis av mennesker som er folkeregistrert på feil adresse, som regel fordi de glemmer å bytte. Tror ikke det i seg selv har noen store konsekvenser.

Anonymous poster hash: 4e3a5...155

Problemet TS vil få er at campingvognen eventuelt vil stå parkert et sted som ikke er regulert for boligformål. Da vil han måtte forholde seg til ting som avfallshåndtering, vann og kloakk og kommunale avgifter.

At han har en folkeregistrert adresse å motta post på, er selvsagt nødvendig. Men bor han et sted der han ikke har lov til å bo, fordi han forurenser miljøet el.lign, så kan han få problemer.

Han må altså kunne vise til hvordan han ordner med det sanitære og sånne ting.

Man kan sikkert bo i en jordgamme i naturen for den del, så lenge grunneier tillater det.

Da kan man ha en postboks å få posten i.

Kan man forklare hvordan man ordner seg med adkomst dit, at man ikke er et natursvin o.lign så har man i prinsppet fast bopel. Men man må regne med at det kan bli trøblete dersom man vil la barn vokse opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være folkeregistrert på adressen til dine foreldre, søsken, venner, kollegaer, naboer osv.

Anonymous poster hash: 06a79...c6c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett år? Hva med alle de som ikke har fast bosted her i landet? Som en del av de tyngste rusmisbrukere? Blir de registrert noe sted på at de bor der eller der?

Anonymous poster hash: 34555...2bd

De er somregel registrert på et eller annet hospits, i en kommunal gård eller et hybelhus.

Om de ikke er det, så skal kommunen ha dem på en venteliste for kommunal bolig, mens de bor på hospits. Mange sover i prinsippet ute, fordi de føler seg tryggere der, enn på hybelhus der kriminelle plutselig kræsjer inn døra midt på natten, eller det foretas en politirazzia seint på kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan være folkeregistrert på adressen til dine foreldre, søsken, venner, kollegaer, naboer osv.

Anonymous poster hash: 06a79...c6c

Det kan man. Man kan feks ha vognen sin stående i hagen til bestemor og få posten dit. Null problem.

Det man ikke kan er å ha den et eller annet sted uten tillatelse og stjele strøm fra nærmeste trafo, mens man dumper søppel og tømmer toalettet rett i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan heller ikke "bo" på en parkeringsplass, eller ha permanent adresse på en camping-plass. (Med mindre du er eier av og drifter den aktuelle campingen og har en privatbolig der, såklart.. Men det er jo en sak for seg.)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1970-01-16-1

Folkeregisteren loven sier noe om at en plikter å melde fra om hvor en bor. Hvor en bor er en skål og hvor en får posten sin er en annen skål. Posten kan en få i postboks mot å betale, eller gjøre som de som ikke kan betale ha en Poste Restante adresse. Mange rusmisbrukere og uteliggere er satt under forvalting fra sosialen som da tar seg av post, reninger for lege / tannlege osv.

Å være reg. Som UFB, uten fast bolig, er ganske stigmatiserende. Og har man et fast sed å ta sin regelmessige døgnhvil, så skal man ikke ha UFB anmekrning i stedenfor faktisk adresse.

Å bo i en kampingvogn er like lite lovlig som å bruke en hytte til helårsbolig, en får problemer med kommunen fordi dette ikke er en egnet bolig. Både mht. Oppholdssted og mht. Helse og sanitære forhold.

Står kampingvogna på offentlig grunn kan du og risikere at politiet kommer og fjerner den, slik de gjør med reisende folks kampingsplasser i det frie.

Her må du tenke deg om noen runder og undersøke litt bedre enn et nettforum før du flytter.

Nb, du blir ikke utmeldt av folketrygden om du er ufb.

Anonymous poster hash: 0101d...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan heller ikke "bo" på en parkeringsplass, eller ha permanent adresse på en camping-plass. (Med mindre du er eier av og drifter den aktuelle campingen og har en privatbolig der, såklart.. Men det er jo en sak for seg.)

Men da kan jeg jo ikke bo i en campingvogn da. Har ingen jeg kan ha adresse hos heller. Da vil jeg jo ikke kunne spare penger av å bo på en campingplass. Har jo lest om flere som bor i campingvogn og hytter for å spare. Spesielt studenter. da gjør de noe ulovlig da, eller de har kanskje bosted hos foreldrene..

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1970-01-16-1

Folkeregisteren loven sier noe om at en plikter å melde fra om hvor en bor. Hvor en bor er en skål og hvor en får posten sin er en annen skål. Posten kan en få i postboks mot å betale, eller gjøre som de som ikke kan betale ha en Poste Restante adresse. Mange rusmisbrukere og uteliggere er satt under forvalting fra sosialen som da tar seg av post, reninger for lege / tannlege osv.

Å være reg. Som UFB, uten fast bolig, er ganske stigmatiserende. Og har man et fast sed å ta sin regelmessige døgnhvil, så skal man ikke ha UFB anmekrning i stedenfor faktisk adresse.

Å bo i en kampingvogn er like lite lovlig som å bruke en hytte til helårsbolig, en får problemer med kommunen fordi dette ikke er en egnet bolig. Både mht. Oppholdssted og mht. Helse og sanitære forhold.

Står kampingvogna på offentlig grunn kan du og risikere at politiet kommer og fjerner den, slik de gjør med reisende folks kampingsplasser i det frie.

Her må du tenke deg om noen runder og undersøke litt bedre enn et nettforum før du flytter.

Nb, du blir ikke utmeldt av folketrygden om du er ufb.

Anonymous poster hash: 0101d...27d

Det jeg har fått hørt er at det er ulovlig å bo fast i en campingvong. Man må søke om det og betale full kommunal og renovasjonsavgift . Og boligen må være vinterisolert!

Anonymous poster hash: 24acb...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull! Du kan bo i telt om du ønsker det.

Jeg har bodd i campingvogn et år nå. Leier plass på en tomt, samt strøm og internet. Betaler 1400kr måneden for dette. Det er ikke så værst. Tror gjennomsnittlig strømforbruk ligger på rundt kr 400 i måneden. Septiktanken tar jeg med meg på jobb en gang i uken og tømmer der.



Anonymous poster hash: 5825e...0ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Tull! Du kan bo i telt om du ønsker det.Jeg har bodd i campingvogn et år nå. Leier plass på en tomt, samt strøm og internet. Betaler 1400kr måneden for dette. Det er ikke så værst. Tror gjennomsnittlig strømforbruk ligger på rundt kr 400 i måneden. Septiktanken tar jeg med meg på jobb en gang i uken og tømmer der. Anonymous poster hash: 5825e...0ea

Hva betaler du for vognen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...