Gå til innhold

Om å flytte til fortiden - holder på å gå fra vettet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For et halvt år siden flyttet jeg til Bergen. Jobber ute, selger kjøkkenutstyr til hoteller - så jeg sitter i bil mesteparten av dagen. Men gurimalla så bakstreverske veier det er her! De tre hovedveiene ut av Bergen er snirklete tofeltsveier, som gjerne tar en 90 graders sving på 100m. Det er tett trafikk midt på dagen. Og i HELVETE så mye tantekjøring det er!

Bare nå flommer det over av eksempler...kjørte fra Nesttun til Arna, dette er en av Bergens hovedveier: Ikke morsomt engang. Første hinderet var en dame i 40-åra som snakket i mobilen hele veien fra Nesttun, og som holdt noenlunde stødige 40km/t. På en vei som er regulert fra 50 til 60 km/t. Etter at jeg hadde kommet meg forbi udyret, havnet jeg bak en gammel mann som hadde null kontroll over bilen. Som tanten forut slyngret han fra side til side, men han slet også med den generelle fysikken: Opp bakken i 40, nedover igjen i 70. For ikke å snakke om turistene som, naturlig nok, oppholder seg tett til kundestedene mine. Det er ofte ikke tegn til intelligens igjen. Bråstopp i en smal sving for å ta et bilde, med en allerede 2km lang, hissig bilkø bak seg? Det opplever jeg ikke bare daglig, men gjerne flere ganger for dagen!

Så er det generell bilkompetanse da. Folk kjører gjerne med tåkelys og kjørelys, eller bare tåkelys, som på moderne biler fører med seg at de er helt mørke bak. I tunnelparadiset som Vestlandet er! Parkering midt i veien, i kryss, eller i sving? Ja da, veeeldig vanlig.

Jeg elsker Vestlandet, jeg elsker vestlendingene jeg har møtt så langt, og naturen er fantastisk. Men...jeg holder sannelig å gå fra vettet med all den kjøringa i helvete. Dette er som Østlandet på 50-tallet, eller Tanzania i dag. Det hjelper faen meg ikke med splitter ny asfalt om veien er lagt opp som en kjerrevei fra middelalderen. Og så liker de her å sløse bort milliarder på milliarder på broer som er knapt brukt, heller enn å skyte lange, rette tunneler i fjellet andre steder. Fortvilende!!



Anonymous poster hash: e682f...b36
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har glemt å nevne at dersom noen går tom for bensin i fløyfjellstunellen kan resten av bergen bare glemme å rekke hjem til middag den dagen.

Enig i mye, ikke alt.

Veiene suger, kjøring i venstrefelt på tofeltsvei er vanlig, hardangerveien ville jeg selv ikke kalt en hovedvei, men er klart det er raskere enn å kjøre via åsane når man er på nesttun.

Turister er "tullinger", har selv lagt med lastebil bak folk som setter farten ned med 15 km/t hver gang de kjører inn i en tunnel.

Generelt dårlig bilkompetanse finner man overalt om man bare følger med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noengang vurdert at det kan være deg det er et problem med?

Så er det generell bilkompetanse da. Folk kjører gjerne med tåkelys og kjørelys, eller bare tåkelys, som på moderne biler fører med seg at de er helt mørke bak. I tunnelparadiset som Vestlandet er!

Det er _FULLT LOVLIG_ Liker du det ikke? Dumt da.. Whine mer

Det som er ille med ovennevnte, er de som gjør det om kvelden. Gjerne kjørelys og grøftelys samtidig. Som skaper en fin lysvegg som gjør at man ikke ser noe som helst.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av grunnene til at jeg unngår Vestlandet. Ineffektivt og frustrerende transport. Så du har min medfølelse...

Sånn sett er sentrale Østlandet et paradis i forhold. Vi har vel egentlig bare en virkelig ræva vei i Oslo-regionen, og det er E18 sydfra. En kjedelig ting er at det bor så mange her, så veier som i utgangspunktet er gode blir en mare, f.eks. E18 vestfra inn til Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AndreasBR, kanskje du burde gjort deg kjent med regelverket? Fra veitrafikkloven:

§ 15.Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

Ergo: Det skal alltid være et lys tent, og det betyr fremme og bak. Tåkelys er et lys for...tåke. Jeg vet, svært avanserte greier, men det lærer du nok over tid! ;)

Enig i at det fins dårlige bilister overalt. Men her er veistandarden så ille, at det blir svært synlig om en bilist er utrygg eller inkompetent. Mange er rett og slett redde, og så rart er det ikke. Viser man i tillegg forakt for sunt folkevett (mobil ved øret under kjøringa, tom for bensin i byens travleste tunnel) gir det tydelige konsekvenser.

Anonymous poster hash: e682f...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...