Gå til innhold

For eller imot støtte til Ukraina?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Norge gir økonomisk støtte til Ukraina, men hvorfor gjør de egentlig dette? Er ikke Ukraina et korrupt land som behandler sine innbyggere mindre bra?

Det sies at Russland innvandrer Ukraina, men Russland sier det ikke stemmer? Er det vedtatt at ukrainske myndigheter er mer til å stole på enn russiske?

Man har jo også hørt at ukrainske innbyggere som bor i de beleirede områdene sier at det var ukrainere som kom og ikke russere..

Er du for eller mot at Norge skal gi bidrag til Ukraina?

Anonymous poster hash: 97980...307

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

HVEM gir vi støtte til. Ofte så sies det "Vi gir støtte til Land X", eller vi gir støtte til ditt eller datt luksusting , og så etterpå oppdager vi at vi gir støtte til en eller annen folkehjelpsorgansiasjon som jobber i landet eller gir penger som muliggjør at andre penger kan misbrukes.

Klikk med kilder; det er store humanitære behov i ukraina som trenger vår oppmerksomhet selv om vi misliker konflikten der nede.

• Liker 1
Skrevet

Er i mot. Jeg synes det er helt feil å ta side i en situasjon der sammenhengene er såpass uklare, spesielt hvis vi skal yte humanitær hjelp som helt klart vil må nå de vi nå sier er fiender. Ville tro øst ukraina hadde større humanitære behov enn vest.

BTW, kan noen forklare hvordan det i dag er praktisk mulig for en operativ militær gruppe å møte en hel russisk tankbataljon inne på ukrainsk terretorie uten at noen klarer å bringe på vei ett eneste bilde av dem i kamp situasjon, i forflytning inn i landet eller på vent noen sted? Det er rimelig store enheter med ett stort jævla flagg på sida, burde ikke representere ett problem. Og de beveger seg ikke SÅ fort, man skulle tro at i dagens virkelighet burde noen se dem komme. Spesielt når de ser ut til å rimelig god kontroll når russerene kommer med konvoier med hjelpesendinger.

Jeg bare påpeker det siden det er relativt stor sannsynlighet at det er samme modell og merke tanks på begge siden og det ville være veldig synd om det viste seg at det var ukrainske tanks som var kommet på avveier nå om dagen da vi er så veldig aktiv med å yppe russland til krig.

• Liker 5
Skrevet

Er i mot. Jeg synes det er helt feil å ta side i en situasjon der sammenhengene er såpass uklare, spesielt hvis vi skal yte humanitær hjelp som helt klart vil må nå de vi nå sier er fiender. Ville tro øst ukraina hadde større humanitære behov enn vest.

BTW, kan noen forklare hvordan det i dag er praktisk mulig for en operativ militær gruppe å møte en hel russisk tankbataljon inne på ukrainsk terretorie uten at noen klarer å bringe på vei ett eneste bilde av dem i kamp situasjon, i forflytning inn i landet eller på vent noen sted? Det er rimelig store enheter med ett stort jævla flagg på sida, burde ikke representere ett problem. Og de beveger seg ikke SÅ fort, man skulle tro at i dagens virkelighet burde noen se dem komme. Spesielt når de ser ut til å rimelig god kontroll når russerene kommer med konvoier med hjelpesendinger.

Jeg bare påpeker det siden det er relativt stor sannsynlighet at det er samme modell og merke tanks på begge siden og det ville være veldig synd om det viste seg at det var ukrainske tanks som var kommet på avveier nå om dagen da vi er så veldig aktiv med å yppe russland til krig.

Ja det med bilder er godt poeng!

Så vidt jeg har fått med meg de eneste bildene satelittbilder av tanks og kjøretøy inne i Ukraina... Lurer på hvordan kjøretøyenes nasjonalitet kan identifiseres utifra satelittbilder?

Det hadde vært fryktelig synd om Europa lar seg hisse opp over informasjon som i ettertid viser seg å være feil. Det kan i verste fall få konsekvenser forbi mange folks sin fatteevne.

Er Ukraina kjent for å ha rent mel i posen?

• Liker 6
Skrevet

Syns faktisk denne konflikten er vanskelig å ta stilling til. Verken Ukraina eller Russland har rent mel i posen. Men må jo si at Russland fremstår som hakket mer aggressive.

Anonymous poster hash: a7df9...29e

• Liker 1
Skrevet

Syns faktisk denne konflikten er vanskelig å ta stilling til. Verken Ukraina eller Russland har rent mel i posen. Men må jo si at Russland fremstår som hakket mer aggressive.Anonymous poster hash: a7df9...29e

På hvilken måte synes du det virker sånn? Jeg synes det motsatte, sannsynlig fordi det er Ukrainas stemme vi hører gjennom media, og det regler er de som "roper høyest".

• Liker 6
Skrevet

Syns faktisk denne konflikten er vanskelig å ta stilling til. Verken Ukraina eller Russland har rent mel i posen. Men må jo si at Russland fremstår som hakket mer aggressive.

Det er de. Og det er nok mye av problemet.

Jeg så en militær offiser fra ukaina spekulere i at Putin ønsker en landkoridor til Krim. Og så vidt jeg kan lese kartet, snakker vi da om uoverkommelige ambisjoner. Men skal man stoppe Putin i å få det, kan man ikke fortsette å presse seperatistene over i Russland. For med den taktikken som brukes nå, så kommer Putin til å få viljen sin rimelig fort.

• Liker 1
Skrevet

På hvilken måte synes du det virker sånn? Jeg synes det motsatte, sannsynlig fordi det er Ukrainas stemme vi hører gjennom media, og det regler er de som "roper høyest".

Pga. at det er Russland som har vært mest aggresive militært mot Ukraina. De er i tillegg helt overlegne militært sett. Dette vil ikke si at Ukraina er uskyldige, men de er uten tvil den svake part her.

• Liker 1
Skrevet

Pga. at det er Russland som har vært mest aggresive militært mot Ukraina. De er i tillegg helt overlegne militært sett. Dette vil ikke si at Ukraina er uskyldige, men de er uten tvil den svake part her. Anonymous poster hash: a7df9...29e

Men er det ikke akkurat dette som er så usikkert? Om Russiske styrker har vært i Ukraina på ordre fra Putin?

• Liker 4
Skrevet

Men er det ikke akkurat dette som er så usikkert? Om Russiske styrker har vært i Ukraina på ordre fra Putin?

Hadde de vært det ville de ikke ha kriget i flere måneder. Som Putin har sagt, hvis han hadde sendt russiske styrker ville de ha hærtatt Kiev på mindre enn to uker. Med det mente han ikke å true Ukraina men å konstantere at det er ikke hans tropper som befinner seg i Ukraina.

Anonymous poster hash: b8b11...210

• Liker 2
Skrevet

Hadde de vært det ville de ikke ha kriget i flere måneder. Som Putin har sagt, hvis han hadde sendt russiske styrker ville de ha hærtatt Kiev på mindre enn to uker. Med det mente han ikke å true Ukraina men å konstantere at det er ikke hans tropper som befinner seg i Ukraina.

Anonymous poster hash: b8b11...210

Putin er smartere enn som så. Politikk er et ganske smart spill. Troppene til Putin har som poeng å holde "gryten kokende", altså de har ikke interresse av en storkrig mot Ukraina nå. Det holder med "litt krig", for slik å trette ut Ukraina, og demotivere dem. (Er ikke ute etter å ta Russland her, men tror sjansen for at det er dette som foregår nå er ganske stor).

• Liker 1
Skrevet

Det er usikkert.

Det burde vært sikkert at de var der, eller sikkert at de IKKE er der. Men i stedet har vi 15 000 "savnede" soldater og hele tankbataljoner som magisk dukker opp i stridssituasjoner, og ingen kan finne ett russisk flagg ett dømrade sted.

Det gjør denne saken noe betent. Alle tegn tyder på at det er noe alvorlig kriminelt som skjer, og dette gir vesten rimelig blankofullmakt. Men det krever bevis, og akkurat for øyeblikket er det INGEN, og jeg mener INGEN som klarer plukke opp ett eneste bevis på at russerene faktisk gjør dette. Rent praktisk betyr vel det at ukraina er livredd for å bevise at russerene angriper dem, men da skjønner jeg ikke den høye støyføringen ovenfor NATO og EU.

"Hjelp, Hjelp jeg ble voldtatt av XX!!! Jeg så han og tok video av han og han kom i meg. Det var ett helvete!! Det tok meg en halvtime bare å finne ut hvordan jeg skulle slette filmen og få vasket alle sporene av meg, men det VAR han!!!"

• Liker 2
Skrevet

Det er usikkert.

Det burde vært sikkert at de var der, eller sikkert at de IKKE er der. Men i stedet har vi 15 000 "savnede" soldater og hele tankbataljoner som magisk dukker opp i stridssituasjoner, og ingen kan finne ett russisk flagg ett dømrade sted.

Det gjør denne saken noe betent. Alle tegn tyder på at det er noe alvorlig kriminelt som skjer, og dette gir vesten rimelig blankofullmakt. Men det krever bevis, og akkurat for øyeblikket er det INGEN, og jeg mener INGEN som klarer plukke opp ett eneste bevis på at russerene faktisk gjør dette. Rent praktisk betyr vel det at ukraina er livredd for å bevise at russerene angriper dem, men da skjønner jeg ikke den høye støyføringen ovenfor NATO og EU.

"Hjelp, Hjelp jeg ble voldtatt av XX!!! Jeg så han og tok video av han og han kom i meg. Det var ett helvete!! Det tok meg en halvtime bare å finne ut hvordan jeg skulle slette filmen og få vasket alle sporene av meg, men det VAR han!!!"

Hvorfor er Ukraina redde for å anklage Russland for å angripe dem? Er det ikke det dem gjør?(Altså anklager dem for det?)

Skrevet (endret)

Hvorfor er Ukraina redde for å anklage Russland for å angripe dem? Er det ikke det dem gjør?(Altså anklager dem for det?)

De er ikke redde for å ANKLAGE dem. Det har de gjort fortløpende. De er redde for å BEVISE anklagene.

La meg ta ett eksempel. Leser du nyhetene, finner du fort at Ukainsk fallskjermtropper ble slått tilbake av en Tanksbataljon. Personen som får lov å fortelle detaljer om dette, er en reservesoldat som forteller at de har blitt slått tilbake av en bataljon nye T90 tanks.

Nå, i denne setningen så blir det antydet at de er russiske (T90 er en russisk produsert tanks, som ganske sikkert er en viktig del av ukrainas forsvar også. De har vært allierte helt til det siste.)

Problemet jeg har med dette, er at jeg vet ikke hvilken militær trening de har på fallskjermjegerene der borte, men jeg er rimelig sikker på at de støttes av Recon avdelinger der også, hvilket betyr at de bør ha en relativt rikt bildegalleri av disse tanksene. Militære elsker å vite hva de blir nedkjempet av og er raske til å bruke teknologi som gjør at de kan sende ut kulemat for å ta bilder og studere bildene i fred og ro i bunkeren sin etterpå.

Men ingen er publisert. Det finnes ingen beviser at det noensinne var tanks der, annet at begge sider sier det.

Av en haug av disse :

-Bilde med kopirett fjernet-

- Magnifique, mod.

Det har ikke kommet ett eneste bilde av en død soldat som er identifisert som del av russisk militære styrker, og som enten har nyrussland flag på skulderen (false flag operation, kriminelt) , eller russisk flag på uniformen (russland har offisielt invadert ukraina, krigserklæring) Men de teller fortsatt opp falne fra begge sider. Identifiserer de ingen av dem?

Endret av Magnifique
Skrevet

Tråden er ryddet for bilde med kopirett.

- Magnifique, mod.

Skrevet

De er ikke redde for å ANKLAGE dem. Det har de gjort fortløpende. De er redde for å BEVISE anklagene.

La meg ta ett eksempel. Leser du nyhetene, finner du fort at Ukainsk fallskjermtropper ble slått tilbake av en Tanksbataljon. Personen som får lov å fortelle detaljer om dette, er en reservesoldat som forteller at de har blitt slått tilbake av en bataljon nye T90 tanks.

Nå, i denne setningen så blir det antydet at de er russiske (T90 er en russisk produsert tanks, som ganske sikkert er en viktig del av ukrainas forsvar også. De har vært allierte helt til det siste.)

Problemet jeg har med dette, er at jeg vet ikke hvilken militær trening de har på fallskjermjegerene der borte, men jeg er rimelig sikker på at de støttes av Recon avdelinger der også, hvilket betyr at de bør ha en relativt rikt bildegalleri av disse tanksene. Militære elsker å vite hva de blir nedkjempet av og er raske til å bruke teknologi som gjør at de kan sende ut kulemat for å ta bilder og studere bildene i fred og ro i bunkeren sin etterpå.

Men ingen er publisert. Det finnes ingen beviser at det noensinne var tanks der, annet at begge sider sier det.

Av en haug av disse :

-Bilde med kopirett fjernet-

- Magnifique, mod.

Det har ikke kommet ett eneste bilde av en død soldat som er identifisert som del av russisk militære styrker, og som enten har nyrussland flag på skulderen (false flag operation, kriminelt) , eller russisk flag på uniformen (russland har offisielt invadert ukraina, krigserklæring) Men de teller fortsatt opp falne fra begge sider. Identifiserer de ingen av dem?

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor de er redde for å bevise at det er Russerne som har angrepet? Kan du forklare det til meg som om jeg er 5 år?

Skrevet

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor de er redde for å bevise at det er Russerne som har angrepet? Kan du forklare det til meg som om jeg er 5 år?

Har ikke peiling , det er det som forvirrer meg.

Skrevet

Russiske styrker har ikke gått inn i Ukraina av den enkel grunn at Russland ikke ville sende inn 1 000 soldater eller 15 000 soldater. Dersom Russland gikk inn i Ukraina, ville de sende inn såpass store styrker at de ville ta Ukraina på to uker, som Putin har sagt.

Talsmenn for befolkningen i Donetsk- og Lugansk-området (i Øst-Ukraina) har sagt at de har gått ut av Ukraina og laget sin egen stat som de kaller Novorossiya. På en pressekonferanse med talsmenn for denne nye regjeringen benekter de tvert at de får noen direkte hjelp fra Russland, og påpeker, logisk nok, at dersom de hadde fått hjelp fra Russland, hadde de ukrainske styrkene blitt drevet tilbake og kampene hadde pågått i Vest-Ukraina, og ikke som nå, i Øst-Ukraina. Derimot innrømmer de at de får hjelp fra russiske frivillige, men de påstår også at det er franske frivillige som slåss på deres side.

Link til pressekonferansen (som du ALDRI kommer til å få se i vestlige media):

https://www.youtube.com/watch?v=yH35raTPVu8

• Liker 5
Skrevet

Har ikke peiling , det er det som forvirrer meg.

Kan det være fordi bevisene ikke eksisterer?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...