Gå til innhold

Hvilke plagg bør man investere i når man har et stramt budsjett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å spare så mye jeg kan for tiden, men dessverre trenger jeg nye klær. Jeg er ferdig utdannet på nyåret og trenger klær til intervjuer og eventuell jobb. Garderoben min består av utslitte og formløse plagg og jeg har ingenting å ha på meg. Jeg ønsker å kjøpe noen gode basis plagg som kan kombineres på forskjellige måter. Jeg ser etter klassiske og tidløse plagg, gjerne noe som "aldri" går av moten. Har dere noen tips? Hvor og hva bør jeg handle? Hittil har jeg kun kjøpt klær på impuls på kjedebutikkene. Jeg har fremdeles ikke noe problem med dette, men ønsker plagg som varer og som kan brukes i flere ulike sammenhenger, både jobb og fritid. Jeg har et veldig begrenset budsjett.

Anonymous poster hash: a26db...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Hva med tanken om å ønske deg enten gavekort, penger eller noen plagg til jul?

Med begrenset budsjett vil jeg si at penger og/eller gavekort til påflyll i ny garderobe må være den perfekte julegaven i år.

- og romjulssalg/nyttårssalg har alle muligheter til å kunne gi deg mye mer for pengene enn ellers.

Siden jeg nå er meg så må jeg jo også anbefale deg å kjøpe et blyantskjørt, om du trives med den fasongen, hvis ikke så kan et A-linje skjørt være flott).

En pen top/skjorte/bluse/genser og kanskje en cardigan?

Det kan være lurt å holde skjørtet i en nøytral farve slik at det kan kombineres med mest mulig andre farver og klær.

Når du får bedre råd og har perfeksjonert stilen din så er tiden for å kanskje kjøre litt alternativt i farver og fasonger, men ikke bruk pengene på det nå med mindre du finner det helt, helt perfekte som får deg til å gløde når du har det på.

Et par mørke jeans er det også alltid bruk for, og kanskje et par nye støvletter/boots?

Dette bare som noen lette innspill fra meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet med å kjøpe inn noe særlig med klær nå. Kjøp en pen vinterjakke/kåpe, støvletter og ett antrekk til jobbintervju.

Var selv raka fant da jeg var ferdigutdannet, og møtte på intervju i det eneste pene jeg hadde. Da jeg vel hadde fått jobb begynte jeg å handle inn mer, med tanke på "dresscode" på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeans går jo til alt!

En enkel skjorte, kanskje ikke helt hvit, men med litt farger.

En enkel langerma genser, funker til alt.

En topp med mønster/bilde på.

Et skjørt, helt enkelt svart kanskje?

En cardigan..

Da har du noen antrekk hvert fall. Jeans og en enkel skjorte, kanskje med et halssmykke kan funke til jobbintervju. Eller med en langerma genser.

Skjørt, topp og cardigan er jo fint, litt pynta men fremdeles casual.

Ta deg noen timer inne på H&M eller noe og prøv litt forskjellig:) Prøv å finn plagg som passer til forskjellige antrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet til romjulssalget. Legg litt penger i: en pen bukse (ikke olabukse), dressjakke, et par sko som er gode å gå i, en pen kåpe eller frakk, et tekkelig skjørt. I kjedebutikkene kan du kjøpe flatterende undertøy, topper og bluser i forskjellige farver.

Jeg går utifra at du har smykker, skjerf, belter osv.

Anonymous poster hash: 2bcab...b3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har dårlig med penger nå, men ønsker å ha noe fint på jobbintervju hadde jeg kun gått for ett antrekk som du kan bruke på hvert jobbintervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google capsual wardrobe, eller søk på det samme på pinterest - etter at jeg satt meg inn i den måten å tenke på så har min lavbudsjettgarderobe blitt mye, mye bedre! I fjor ønsket jeg meg gavekort på det nærmeste kjøpesenteret - så går ikke pengene i det store regnigssluket. Og så kjøpte jeg meg en skikkelig olabukse, penselskjørt, noen skjorter i forskjellig stil, noen kjoler som passer kroppen min, ett par bher som passer. Nå passer det aller neste i skapet mitt sammen og det er så deilig!! :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil også tilrå HM, dei er av dei få kleskjedene som alltid har formelle klede.

Men:

Ei pen svart brok

Eit par pene svarte støvletter (gjerne slike Chelsea-boots, dei er aldri heilt på moten og aldri heilt feil)

Ein pen ullgenser

Ei pen bomullsskjorte

Ein svart blazer

Ev. har HM ofte ein slik "kontorkjole" i svart. Kjøper du ein slik, kan du ta anten ei strikkejakke over eller ein blazer, og du har antrekket på plass. Strikkejakka pynter ned kjolen, blazeren gjer det powerkledd. Og alt går til ei gravferd.

Eit lite råd: det kan vere lettare å finne skjørt i a-fasong enn blyantskjørt (eg finn ikkje blyantskjørt som passar, eg MÅ sy dei om litt, og det kostar også pengar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær er forbruksvarer, ikke investeringsobjekter.

Anonymous poster hash: ebd7d...79d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tanken om å ønske deg enten gavekort, penger eller noen plagg til jul?

Med begrenset budsjett vil jeg si at penger og/eller gavekort til påflyll i ny garderobe må være den perfekte julegaven i år.

- og romjulssalg/nyttårssalg har alle muligheter til å kunne gi deg mye mer for pengene enn ellers.

Siden jeg nå er meg så må jeg jo også anbefale deg å kjøpe et blyantskjørt, om du trives med den fasongen, hvis ikke så kan et A-linje skjørt være flott).

En pen top/skjorte/bluse/genser og kanskje en cardigan?

Det kan være lurt å holde skjørtet i en nøytral farve slik at det kan kombineres med mest mulig andre farver og klær.

Når du får bedre råd og har perfeksjonert stilen din så er tiden for å kanskje kjøre litt alternativt i farver og fasonger, men ikke bruk pengene på det nå med mindre du finner det helt, helt perfekte som får deg til å gløde når du har det på.

Et par mørke jeans er det også alltid bruk for, og kanskje et par nye støvletter/boots?

Dette bare som noen lette innspill fra meg.

Takk for svar Lille - pus :) Jeg har tenkt å ønske meg gavekort til jul, men trenger sårt noen antrekk nå til jobb intervjuer og konferanser, så dine tips angående et nøytralt skjørt og bluse kommer godt med. Jeg har levd litt i min egen boble de siste to årene, masterstudier har virkelig satt sine spor, både på meg og garderoben min :ler:

TS

Anonymous poster hash: a26db...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ventet med å kjøpe inn noe særlig med klær nå. Kjøp en pen vinterjakke/kåpe, støvletter og ett antrekk til jobbintervju.

Var selv raka fant da jeg var ferdigutdannet, og møtte på intervju i det eneste pene jeg hadde. Da jeg vel hadde fått jobb begynte jeg å handle inn mer, med tanke på "dresscode" på arbeidsplassen.

Jeg har ikke tenkt å kjøpe inn masse nå, men kun et par plagg til å ha til intervjuer og annet jobb relatert. Håper inderlig at jeg får meg jobb på nyåret slik at jeg kan begynne å investere i noen skikkelige plagg ;)

Anonymous poster hash: a26db...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hm.com/no/subdepartment/LADIES?Nr=4294879905

Her er det fine jobbplagg til en billig penge, det er dog ikke veldig høy kvalitet.

Anonymous poster hash: faba1...2a6

Takk for tips! Jeg ante ikke at H & M hadde Office wear! Antar at de samme plaggene finnes i de fysiske butikkene og ikke bare på nett? Jeg kan ikke huske å ha sett disse plaggene i deres fysiske butikker, men nå er det en stund siden jeg har shoppet ;)

Anonymous poster hash: a26db...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil også tilrå HM, dei er av dei få kleskjedene som alltid har formelle klede.

Men:

Ei pen svart brok

Eit par pene svarte støvletter (gjerne slike Chelsea-boots, dei er aldri heilt på moten og aldri heilt feil)

Ein pen ullgenser

Ei pen bomullsskjorte

Ein svart blazer

Ev. har HM ofte ein slik "kontorkjole" i svart. Kjøper du ein slik, kan du ta anten ei strikkejakke over eller ein blazer, og du har antrekket på plass. Strikkejakka pynter ned kjolen, blazeren gjer det powerkledd. Og alt går til ei gravferd.

Eit lite råd: det kan vere lettare å finne skjørt i a-fasong enn blyantskjørt (eg finn ikkje blyantskjørt som passar, eg MÅ sy dei om litt, og det kostar også pengar).

Takk :) Jeg skal stikke innom H & M etter skolen! Håper de har en sort "kontor" kjole som passer meg og en grei cardigan. Jeg har dessverre lagt på meg litt den siste tiden så tettsittende plagg sitter ikke så pent på meg lenger.

Anonymous poster hash: a26db...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk :) Jeg likte virkelig dressbuksene og cardiganen du linket til, håper de er like fine i virkeligheten. Skal stikke innom H & M i dag.

Anonymous poster hash: a26db...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet til romjulssalget. Legg litt penger i: en pen bukse (ikke olabukse), dressjakke, et par sko som er gode å gå i, en pen kåpe eller frakk, et tekkelig skjørt. I kjedebutikkene kan du kjøpe flatterende undertøy, topper og bluser i forskjellige farver.

Jeg går utifra at du har smykker, skjerf, belter osv.

Anonymous poster hash: 2bcab...b3b

Jeg har tenkt å handle litt i romjulen så sant jeg får meg jobb :) Men må ha et par plagg nå til intervjuer og lignende.

Anonymous poster hash: a26db...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg har ikke tenkt å kjøpe inn masse nå, men kun et par plagg til å ha til intervjuer og annet jobb relatert. Håper inderlig at jeg får meg jobb på nyåret slik at jeg kan begynne å investere i noen skikkelige plagg ;)

Anonymous poster hash: a26db...246

Da signerer jeg glatt Tigress. H&M er ikke dumt.

Lykke til med intervjuene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...