Gå til innhold

Kan jeg miste leiligheten min - når banken har første prioritet? Hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen igjen :)

Dette er en gammel tråd som gikk på - å miste bolig pga gjeld. Her er ny info med et nytt spørsmål :)

Jeg fikk lov til å bruke lånet av kommunen på gjeld. I steden for oppussing i leiligheten. Men det tok knapp 1 uke etter at hele 60 000 var betalt, til det lå ett nytt brev i fra Namsmannen om en sak med pant i boligen så en ny sak igjen +++. Så fortvilt som jeg var, sa jeg at de kunne trekke meg av lønnen min i alle saker. Jeg var positiv til å bli trukket mange tusen kroner.

Men dette aksepterte ikke Namsmannen, da han mente at det ikke holdt til livsopphold. Så det som jeg gjorde var å sende en ny søknad til kommunen, med spørsmål om refinansiering av gjeld. Om lån til å betale all min gjeld i helhet.

I dag kom svaret - ja kommunen vil hjelpe :) Men med forbehold om frivillig kreditt sperre. Det syns jeg er helt ok. Og mer enn det...

Men hva betyr kredittsperre? Hvis jeg selger bilen min, da vil jeg heller ikke kunne få billån - den type gjeld også?

Egentlig er det samme for meg :) Om jeg ikke har bil heller. Bare jeg blir gjeldsfri - så skal jeg være så glad.

Oppdaterer denne tråden for å spre kunnskap om hvordan rydde opp i økonomien, selv når man ikke har resurs sterk familie som bare kan steppe inn ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott det "nesten" har ordnet seg :)

Kredittsperre betyr at du ikke kan ta opp noe som helst lån. Uansett hva.

Men dette virker som siste utvei. Så jeg ville absolutt gjort dette :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg hadde ikke stusset i fem sekunder på den kredittsperren - men det betyr at du ikke får lån til noe som helst. DET bør være det minste problemet i din situasjon.

Har du oversikt nå da, over all gjeld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du eier jo virkelig ikke økonomisk sans!

Anonymous poster hash: e2f5a...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med AB44. Fint at det gikk bra med deg, men at du fikk enda et brev fra Namsmannen med krav om tvangssalg av boligen rett etterpå? Really?

Håper du får orden i økonomien og full oversikt over gjelda di. Du kan ikke fikse alt med å ta opp mer lån.



Anonymous poster hash: 42e44...ac3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk slutter aldri å overraske meg. Du trodde penger vokser på trær eller?



Anonymous poster hash: 79932...fb5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdaterer denne tråden for å spre kunnskap om hvordan rydde opp i økonomien, selv når man ikke har resurs sterk familie som bare kan steppe inn ;)

Må du gi deg. Økonomisk kunnskap er vel det siste du burde spre. De færreste har vel familie som gidder å rydde opp i ungene sin dumskap.

Anonymous poster hash: 79932...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du eier jo virkelig ikke økonomisk sans! Anonymous poster hash: e2f5a...1e9

Helt enig med AB44. Fint at det gikk bra med deg, men at du fikk enda et brev fra Namsmannen med krav om tvangssalg av boligen rett etterpå? Really? Håper du får orden i økonomien og full oversikt over gjelda di. Du kan ikke fikse alt med å ta opp mer lån. Anonymous poster hash: 42e44...ac3

Folk slutter aldri å overraske meg. Du trodde penger vokser på trær eller? Anonymous poster hash: 79932...fb5

Må du gi deg. Økonomisk kunnskap er vel det siste du burde spre. De færreste har vel familie som gidder å rydde opp i ungene sin dumskap. Anonymous poster hash: 79932...fb5

Vi vet ingenting om bakgrunnen for at trådstarter har havrnet i den situasjonen hun har. Og uansett er det jo slett ikke uvanlig at flere krav går til namsmannen samtidig. Har man mistet oversikten så har tingene en lei tendens til å eskalere i en vond spiral. Når en ikke har hatt krefter/midler/forståelse/vilje til å ordne opp før så får man en enorm ryddejobb når man setter i gang.

Det er ikke nødvendig å latterliggjøre trådstarter - hun vet vel likegodt som alle andre at hun har tatt dumme valg og har forhåpentligvis lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...