Gå til innhold

Barn og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barn og alkohol hører aldri sammen! Mine barn fortjener i allefall edru foreldre uansett om de sover eller ikke! Bare tenk om de skulle våkne av et mareritt også kommer brisne mamma eller pappa og trøster.... Da blir det dobbelt så skummelt, for barn merker med en gang om foreldrene har drukket! Men har man barnevakt et det klart man skal ut å ha det gøy.....

Anonymous poster hash: 78ef5...cc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn og alkohol hører aldri sammen! Mine barn fortjener i allefall edru foreldre uansett om de sover eller ikke! Bare tenk om de skulle våkne av et mareritt også kommer brisne mamma eller pappa og trøster.... Da blir det dobbelt så skummelt, for barn merker med en gang om foreldrene har drukket! Men har man barnevakt et det klart man skal ut å ha det gøy.....

Anonymous poster hash: 78ef5...cc8

feil, jeg kan ta meg en pils uten at barna merker forskjell.

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår godt at man blir sterkt preget av å vokse opp med alkoholiserte foreldre og blir totalavholds selv.

Men det må være rom for en middelvei uten at man er uansvarlig forelder av den grunn.

• Liker 11
Gjest Keikolina
Skrevet

Drikker aldri med barna i hus. Det er fordi jeg alltid føler meg dårlig uansett om jeg kun tar meg en øl dagen etter, og vil være i best mulig form når unga er hjemme.

Skrevet

Ikke rart barn får usunt forhold til alkohol når mange foreldre er så fanatiske. Nei, selvsagt bør man ikke bli full rundt barn, men ingenting er vel sunnere enn å vise barn at det er fullt mulig og ta seg 1-2 øl en onsdagskveld og la det bli med det? Det er jo det som er fornuftig alkoholbruk.

Hvis ikke så er barnas eneste erfaring med alkohol grøftefylla når man blir tenåring. Enda verre er det hvis foreldrene blir helt hysterisk når tenåringene kommer hjem full, og det blir masse kjeft, skjenn og husarrest. Hva er vel verre enn ei full jente på 16 år som vandrer gatelangs eller bli rmed noen hun halveis kjenner på nachspiel fordi hun ikke tør reise hjem til sinte foreldre?

Moderasjon og fornuft tror jeg vi kommer langt med, fremfor fanatiske holdninger hvor alkohol blir tabubelagt. Hvordan skal barn få en fornuftig holdning til alkohol av det?

• Liker 9
Skrevet

Mine foreldre er veldig avholdsfolk, og dette resulterte i at jeg alltid sov hos andre/på festen fordi jeg var redd for at de skulle se meg full. Som ung vil jeg si at jeg hadde et usunt forhold til alkohol, mine barn skal ikke skremmes med at alkohol er dødsfarlug, men se at både mor og far kan drikke rolig og kontrollert i små mengder og kose seg med det. Jeg tror dette setter et mye bedre forbilde enn det mine foreldre gjorde...

Anonymous poster hash: 727ee...7af

• Liker 3
Skrevet

Vi gjør som vi begge er vokst opp med. Drikker et glass eller to når det passer seg sånn. Det kan være en flaske vin på deling en lørdagskveld etter barnet er lagt, eller en øl på uteservering midt på dagen med barnet tilstede. Det er aldri snakk om noe i nærheten av fyll.

Alkohol i moderate mengder er en naturlig del av hverdagen vår, og jeg der ingen grunn til å skjerme barn fra dette. Fyll og synlig beruselse går ikke, men et glass eller to er ikke et problem. Jeg vil at våre barn skal få er naturlig forhold til alkohol, noe jeg tror blir vanskelig hvis deres første eksponering mot alkohol er fjortisfylla.

Har man ikke selvkontroll nok til å begrense inntaket så skjønner jeg at det er lettere å styre helt unna, men utover det ser jeg ikke problemet for vår del.

• Liker 4
Gjest daisydaisy
Skrevet

Så lenge det konsumeres alkohol i moderate mengder ser jeg ikke noe problem i det. Et voksent menneske burde jo kunne kose seg selv om det er barn til stede. Hvis barnet opplever det som ubehagelig har den voksne mest sannsynligvis gått over grensen, tenker nå jeg da.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har vokst opp med en veldig delt familie. Der ene delen er preget av alkoholisme og den andre er avholdende og nærmest hysteriske. Som barn og tenåring syntes jeg begge deler var ubehagelig. Med eldstemann tålte jeg derfor ikke ha han og alkohol under samme tak. Men det har endret seg veldig og nå kan jeg og mannen fint dele en flaske vin når han sover. Eller vi kunne. Nå har vi jo en baby i hus slik at det er uaktuelt, men når baby blir litt større vil vi nok gjøre det igjen. Et glass vin eller en øl, eller kanskje to på mannen, er også ok til mat. Og siden jeg ammer er det han som den siste tiden koser seg med ett glass. Men har veldig tro på denne middelveien for å vise at den finnes. Selv ble jeg veldig splittet og har brukt tid på å få ett ordentlig forhold til alkohol.

Tror det er viktig å følge sine egene grenser og toleranse, men så lenge man ikke drikker seg full eller håndterer barn på en slik måte at de opplever det ubehagelig tror jeg ikke man trenger å bekymre seg. Det er selvsagt viktig å lære de at dette er voksendrikk, og forklare hvordan det virker. I alle fall om de spør. Har stor tro på at kunnskap gir trygge barn. Uansett område.

Endret av Alkymist
  • Liker 1
Skrevet

1-2 enheter alkohol er helt ok. Det syntes jeg var helt uproblematisk at foreldrene mine drakk da jeg var barn, og det synes jeg også som voksen er helt ok.

At man ikke skal kunne drikke én øl "fordi man må kunne kjøre til legevakta ved behov" impliserer jo at man ikke kan ha barn hvis man ikke har sertifikat eller ikke har bil... Pussig innstilling! Det finnes ambulanser til akutte situasjoner og taxier til litt mindre akutte hendelser.

Anonymous poster hash: 65d80...b8c

• Liker 5
Gjest Hummels
Skrevet

Jeg gråt også ofte, så er helt enig.

Anonymous poster hash: 9107c...b9b

Det var grusomt. Pappa ble voldelig med en gang han fikk alkohol i seg. Jeg var livredd for han. Til andre sa de alltid at de tar bare et glass av og til. Pappa tålte vertfall ikke det glasset.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med at man tar seg et glass vin eller en øl en lørdagskveld, selv om barna er hjemme. Jeg er ihvertfall vokst opp med at mamma og pappa kunne dele en flaske vin en lørdagskveld, uten at jeg tok noen skade av dette.

Det var grusomt. Pappa ble voldelig med en gang han fikk alkohol i seg. Jeg var livredd for han. Til andre sa de alltid at de tar bare et glass av og til. Pappa tålte vertfall ikke det glasset.

Jeg skjønner av innleggene dine at du har vokst opp med en far med alkoholproblemer og dermed har et ekstremt dårlig forhold til at foreldre drikker alkohol, men jeg håper virkelig du skjønner at de aller, aller færreste drikker seg stup dritings med barn tilstede og ender opp med å bli voldelige pga alkoholen. De aller, aller fleste klarer fint å ta seg en øl eller et glass vin en gang iblant, og å stoppe der, uten å bli voldelige av det, og da ser jeg ikke problemet med å gjøre dette med barn i huset. Klarer man ikke å stoppe der, så bør man selvfølgelig ikke drikke alkohol i det hele tatt, men da burde man faktisk ikke drikke, uansett om det er barn tilstede eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Det er hel forferdelig at faren din var voldelig da han drakk, men vit at de fleste foreldre ikke er sånn. Heldigvis.

• Liker 2
Skrevet

Ts: jeg har også mange vonde erfaringer med alkohol i nær familie og min eksmann. Derfor er jeg så imot det nå.

Anonymous poster hash: 4a23b...cc3

Skrevet

Man skal være forsiktig med å neglisjere barns opplevelser med voksne som har fått i seg litt for mye alkohol. Det forekommer alt for ofte, og som oftest er foreldrene blinde for dette selv. I det hele tatt ligger det i sakens natur hva rusmidler gjør med deg. Alkohol er et beroligende middel, og sløver ned sansene dine. Dette merker du sjeldent selv, men omverdenen registrerer fort en atferdsendring.

Nå sier jeg ikke at man ikke skal drikke litt vin til maten, men man bør være veldig bevisst på dette. For min egen vedkommende har jeg såpass små barn at jeg ikke ser poenget med å sette meg ned å nyte et glass med vin, ettersom det å sitte stille ikke inngår i min timeplan.

Skrevet

I slike diskusjoner lurer jeg alltid på hva som inngår i begrepet "barn".

Min erfaring er at veldig mange er fryktelig strenge når barna er bittesmå, men at alle gode forsetter og intensjoner (eventuelt overdrevent strenge grenser) har en relativt kort levetid og at mange tenker "det er vel ikke så farlig" når barna har blitt litt større. Noe som på en måte er forståelig, samtidig som jeg ikke sier meg helt enig selv.

Vi har et helt standard, vanlig alkoholforbruk hjemme hos oss. Både jeg og mannen kan ta oss vin til middag, eller dele en flaske vin, eller ta en øl eller to til en fotballkamp. Altså hver for seg, ikke i kombinasjon :lol: I perioder er forbruket også langt lavere, som nå når jeg er gravid og vi snart får en bitteliten baby. Og vi har det begge i bakhodet at barn ser, hører og kan bli utrygge, derfor er Sydenfylla med barn til stede totalt uaktuelt for oss begge.

Jeg misliker argumentet om at barn har "godt av" å se foreldrene drikke, fordi det minner mistenkelig om rettferdiggjøring. Derimot er jeg ærlig med meg selv på at jeg selv ønsker å drikke en gang innimellom, og i og med at vi har hjemmeboende barn i over 35 år må vi nesten bare sørge for at de voksnes behov ikke går ut over barna, men ellers kombinere behovene etter beste evne- som i så mange andre situasjoner. At de har godt av å se det tror jeg neppe, men det er et stykke derfra til at det er skadelig. Det handler om mengde og modus, og er man rimelig bevisst på det tror jeg det er fullt mulig å ha et moderat forbruk uten at det lager vonde minner hos barn.

Men etter hvert som barna har blitt større, har jeg også fått et annet fokus- nemlig på sammenhengen mellom alkohol og kos. For meg har det blitt stadig viktigere å signalisere at mannen min og jeg godt kan kose oss med et glass vin eller en øl, men vi kan også like gjerne la være. Jeg vokste opp med at vin var voksnes fredags-/lørdagsgodt, og akkurat den "tradisjonen" ønsker jeg ikke å føre videre. Særlig med tenåringer i hus synes jeg det er et poeng at selv om vi kan drikke (og gjør det, uten dårlig samvittighet av den grunn) så lar vi også ofte være, selv om det er fredag/feiring/god middag. Jeg ønsker ikke å gi ungene et skremselsbilde av alkohol, men jeg vil heller ikke overføre den ideen til dem at for voksne er kos = alkohol. Og jeg tror, i motsetning til de som er superstrenge med småbarn i hus og deretter går for fullt frislepp, at ungdommer er ekstremt sensitive på hvordan foreldre bruker alkohol. Jeg kjenner nok av de som tømmer kartongen på en helg, og samtidig formaner de halvstore barna sine om hvor skummelt det er med alkohol. En gedigen selvmotsigelse, spør du meg...

• Liker 4
Skrevet

Er greit for de som virkelig kan drikke uten å bli full. Et glass og to. Dessverre finnes det folk som driter i barna sine. Bare pga alkohol er lovlig å drikke foran barna. Finnes nok med idioter som ikke kan styre seg bare de får smaken på alkohol. Derfor skulle det vert ulovlig foran barna.

Det at det finnes en del som ikke klarer å styre sin alkoholbruk, er ikke et argument for at vi som har et sundt forhold til alkohol skal droppe det.

Vi deler ofte en flaske vin etter at barna har lagt seg, men aldri mer. En øl i sommersola kan vi godt ta mens barna er oppe.

Jeg har ikke vært full på flere år. Det er faktisk ikke slik jeg håndterer alkohol.

Anonymous poster hash: 23f76...aff

Gjest AnneShirley
Skrevet

I slike diskusjoner lurer jeg alltid på hva som inngår i begrepet "barn".

Min erfaring er at veldig mange er fryktelig strenge når barna er bittesmå, men at alle gode forsetter og intensjoner (eventuelt overdrevent strenge grenser) har en relativt kort levetid og at mange tenker "det er vel ikke så farlig" når barna har blitt litt større. Noe som på en måte er forståelig, samtidig som jeg ikke sier meg helt enig selv.

Vi har et helt standard, vanlig alkoholforbruk hjemme hos oss. Både jeg og mannen kan ta oss vin til middag, eller dele en flaske vin, eller ta en øl eller to til en fotballkamp. Altså hver for seg, ikke i kombinasjon :lol: I perioder er forbruket også langt lavere, som nå når jeg er gravid og vi snart får en bitteliten baby. Og vi har det begge i bakhodet at barn ser, hører og kan bli utrygge, derfor er Sydenfylla med barn til stede totalt uaktuelt for oss begge.

Jeg misliker argumentet om at barn har "godt av" å se foreldrene drikke, fordi det minner mistenkelig om rettferdiggjøring. Derimot er jeg ærlig med meg selv på at jeg selv ønsker å drikke en gang innimellom, og i og med at vi har hjemmeboende barn i over 35 år må vi nesten bare sørge for at de voksnes behov ikke går ut over barna, men ellers kombinere behovene etter beste evne- som i så mange andre situasjoner. At de har godt av å se det tror jeg neppe, men det er et stykke derfra til at det er skadelig. Det handler om mengde og modus, og er man rimelig bevisst på det tror jeg det er fullt mulig å ha et moderat forbruk uten at det lager vonde minner hos barn.

Men etter hvert som barna har blitt større, har jeg også fått et annet fokus- nemlig på sammenhengen mellom alkohol og kos. For meg har det blitt stadig viktigere å signalisere at mannen min og jeg godt kan kose oss med et glass vin eller en øl, men vi kan også like gjerne la være. Jeg vokste opp med at vin var voksnes fredags-/lørdagsgodt, og akkurat den "tradisjonen" ønsker jeg ikke å føre videre. Særlig med tenåringer i hus synes jeg det er et poeng at selv om vi kan drikke (og gjør det, uten dårlig samvittighet av den grunn) så lar vi også ofte være, selv om det er fredag/feiring/god middag. Jeg ønsker ikke å gi ungene et skremselsbilde av alkohol, men jeg vil heller ikke overføre den ideen til dem at for voksne er kos = alkohol. Og jeg tror, i motsetning til de som er superstrenge med småbarn i hus og deretter går for fullt frislepp, at ungdommer er ekstremt sensitive på hvordan foreldre bruker alkohol. Jeg kjenner nok av de som tømmer kartongen på en helg, og samtidig formaner de halvstore barna sine om hvor skummelt det er med alkohol. En gedigen selvmotsigelse, spør du meg...

Nikker annerkjennende til hele innlegget :)
  • Liker 1
Skrevet

Max et glass her og da blir det etter at ungene er i seng. Barn og alkohol hører bare ikke sammen, men det er min bastante mening.

• Liker 1
Skrevet

Har jeg barn jeg tar meg av, så drikker jeg alkoholfritt. Legger meg ikke bort i om andre tar seg en øl eller et glass vin. Men fyllafester tar man uten unger i hus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...