Gå til innhold

gir man gave til bursdagsgjestene i barnebursdager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har hatt leker i posene. Men det er for å begrense godteriet i posen, og heller ha noe annet.

Har variert litt hva vi har puttet i. Oftest er det to-tre småting. Men klistremerke, tatovering, en liten legofigur (bygget selv, kjøpte en stor eske med standardklosser og bygget noe smått til hver gjest.) pyntedings til crocks, snurrebass, blyant/tegnesaker/viskelær er ting vi har prøvd.

Har også litt godteri i posen, men prøver å dele den ut litt før de går, slik at både lekene evt er testet, og godteriet er borte før de går hjem.

Og så er jo "fisking etter poser"/"skattejakt" en fin aktivitet i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De minste legopakkene koster jo ca 50 kr. Det høres ut som en svært, svært dyr bursdag...

Det blir litt dyrere enn godteposer, men ikke mye. Nå er det noen år siden, men jeg mener de kostet rundt 30 kr/stk den gang, og det kostet fort en godtepose også.

Jeg husker iallefall at jeg var dritt lei alle de godteposene mine to fikk med seg hjem fra andres bursdager. De spiste godteri en ukes tid etterpå, så jeg syntes det ble altfor mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en gang i bursdag da jeg var liten hvor vi fikk en godteri pose med oss hjem etter bursdagen. det var staselige greier! vi fikk også en ballong med helium med navnet på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det blir litt dyrere enn godteposer, men ikke mye. Nå er det noen år siden, men jeg mener de kostet rundt 30 kr/stk den gang, og det kostet fort en godtepose også.

Jeg husker iallefall at jeg var dritt lei alle de godteposene mine to fikk med seg hjem fra andres bursdager. De spiste godteri en ukes tid etterpå, så jeg syntes det ble altfor mye!

Jeg er enig i at det fort blir for mye med godteposene. Derfor får barna som kommer i bursdag hit "bare" mat og kaker. Smågodt er jo faktisk kjempedyrt, og det holder vel med kaker? Når det gjelder gaver, er en sånn liten lego-eske noe vi ofte gir i gave til bursdagsbarnet (og barna mine har fått flere slike i gave selv)... Så å gi det til alle gjestene, synes jeg høres veldig dyrt og unødvendig ut. Jeg bor heldigvis ikke i noe rikmanns-nabolag, så foreløpig ikke noe press om sånt her. Nå gjelder ikke dette bare deg, altså, men synes foreldre med (for) mye penger bør bli littegrann bevisste på pengebruken i bursdager. Ikke alle har like god økonomi, og skal bursdagene inkludere 500 kr i gaver til gjestene, er det mange som rett og slett ikke har råd til å arrangere bursdag...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenke meg å bytte ut noe av godteriet med en liten leke istedet. Jeg har skjønt at bursdagene til min datter er de som har minst godteri i posen, i forhold til resten av klassen.

Jeg har ikke lite i de fordi det er dyrt, men mener de får i seg mer enn nok sukker med kaker og brus!

Jeg virkelig misliker de som sender med godteposen helt til slutt, altså at den ikke spises i bursdagen, men sendes med hjem. Hvorfor ha godtepose da?? At ungen sitter en hel onsdag og torsdag for å få i seg alt godteriet hun fikk i bursdagen er en uting. Og det er så og si umulig å kreve at den spares til lørdag, da får man argumentasjonen om at "den skulle jo egentlig spises i bursdagen, og da hadde jeg fått lov".

De gangene det er slike tilfeller deler vi den i to, halvparten spises dagen det er bursdag, resten i helgen, men det er en kamp!! Bytt gjerne ut med småleker som fyller opp posen, såpebobler feks koster ti kr per flaske. Spenner/hårpynt, lekebiler, pokemonball, fillyfee-pose (20kr per stk på europris), osv. Mye bedre enn all godiset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt dyrere enn godteposer, men ikke mye. Nå er det noen år siden, men jeg mener de kostet rundt 30 kr/stk den gang, og det kostet fort en godtepose også.

Jeg husker iallefall at jeg var dritt lei alle de godteposene mine to fikk med seg hjem fra andres bursdager. De spiste godteri en ukes tid etterpå, så jeg syntes det ble altfor mye!

Har selv aldri opplevd å få mye godteri i posene.. Det er jo ikke bra. Fikk så mye att man lett spiste det opp i bursdagen

Anonymous poster hash: a2948...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at det fort blir for mye med godteposene. Derfor får barna som kommer i bursdag hit "bare" mat og kaker. Smågodt er jo faktisk kjempedyrt, og det holder vel med kaker? Når det gjelder gaver, er en sånn liten lego-eske noe vi ofte gir i gave til bursdagsbarnet (og barna mine har fått flere slike i gave selv)... Så å gi det til alle gjestene, synes jeg høres veldig dyrt og unødvendig ut. Jeg bor heldigvis ikke i noe rikmanns-nabolag, så foreløpig ikke noe press om sånt her. Nå gjelder ikke dette bare deg, altså, men synes foreldre med (for) mye penger bør bli littegrann bevisste på pengebruken i bursdager. Ikke alle har like god økonomi, og skal bursdagene inkludere 500 kr i gaver til gjestene, er det mange som rett og slett ikke har råd til å arrangere bursdag...

Nå har jeg aldri bodd i noe rikmannsstrøk heller, snarere tvert om ;) Og den totale kostnaden på bursdagene har heller ikke vært høy, selv om vi har valgt å legge penger i en ting, istedenfor godtepose.

Jeg syns det er et voksenansvar å forklare ungene at ikke alle bursdager er like. Noen inviterer til full pakke på Megazone, og noen har selskap hjemme. Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit hvis de vil gi godtepose eller såpebobler eller noe.

Men tenker at det er naturlig at det er godteri eller ting barna skal spise/leke med i bursdagen (og ta med hjem det som er til overs).

Har aldri skjønt poenget med å sende med godteplser når barna skal gå, heller ikke leker/gaver.

Anonymous poster hash: fd5f6...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Nå har jeg aldri bodd i noe rikmannsstrøk heller, snarere tvert om ;) Og den totale kostnaden på bursdagene har heller ikke vært høy, selv om vi har valgt å legge penger i en ting, istedenfor godtepose.

Jeg syns det er et voksenansvar å forklare ungene at ikke alle bursdager er like. Noen inviterer til full pakke på Megazone, og noen har selskap hjemme. Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre :)

Ja, det er et voksenansvar. Men det hjelper jo ikke når "alle andre" har mer fancy bursdag enn en selv. Når de er helt små er de ikke så kravstore, men så fort de begynner på skolen begynner kappløpet med lekelandbursdager, bowlingbursdager osv. Har hørt om folk som har innleide klovner i bursdag også (heldigvis ikke opplevd det her ennå ;) ). Det går an å erkjenne at når man lager stadig mer opplegg for bursdagsselskaper, legger man også lista for de andre foreldrene, og at man skaper kravstore unger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung :opplyser:

så var det noen få foreldre i klassen som lagde slik poser. Den ene gangen var de gjemt og vi måtte finne dem, det var ganske moro. Den andre gangen var det en slags spørrekonkurranse eller noe. Alle fikk, men husker jeg ble nervøs for at jeg ikke skulle få.

Husker jeg skjønte at ulike bursdager bare var ulike og sånn var det. Noen hadde veldig voldsomme leker planlagt, mens de fleste var bare masse unger som løpte rundt omkring.

Endret av ord deling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et voksenansvar. Men det hjelper jo ikke når "alle andre" har mer fancy bursdag enn en selv. Når de er helt små er de ikke så kravstore, men så fort de begynner på skolen begynner kappløpet med lekelandbursdager, bowlingbursdager osv. Har hørt om folk som har innleide klovner i bursdag også (heldigvis ikke opplevd det her ennå ;) ). Det går an å erkjenne at når man lager stadig mer opplegg for bursdagsselskaper, legger man også lista for de andre foreldrene, og at man skaper kravstore unger.

Ser at mine barn (og jeg) er blitt skånet fra mye press, med tanke på at de er vokst opp i et miljø der det er veldig store forskjeller, både på bursdager og i livet ellers. Ikke nødvendigvis forskjeller av økonomisk art, men heller levesett, tradisjoner og vaner. Ungene blir vant med at alle er forskjellig, og dermed forsvinner grunnlaget for å kunne sette en standard og sammenligne seg med alle andre.

Men dette ble litt ot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung :opplyser:

så var det noen få foreldre i klassen som lagde slik poser. Den ene gangen var de gjemt og vi måtte finne dem, det var ganske moro. Den andre gangen var det en slags spørrekonkurranse eller noe. Alle fikk, men husker jeg ble nervøs for at jeg ikke skulle få.

Husker jeg skjønte at ulike bursdager bare var ulike og sånn var det. Noen hadde veldig voldsomme leker planlagt, mens de fleste var bare masse unger som løpte rundt omkring.

Ditto!

Men gøy var det uansett! Er så mange som klager på godisen i en barnebursdag og at de har fått med seg godterpose hjem... Hva så? Er det så utrolig mange bursdager da? Ikke glem at bursdager var the shit når man var yngre. Det var våre ''julebord, firmafester, konserter og fylla''. :fnise:

Alltid noen som er for og alltid noen som er mot. Godt vi er forskjellige. Noen kanskje litt mer avslappet enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk opplevd at en unge i en barnebursdag (6-års dag) Lurte på hvorfor vi ikke hadde godteri stående fremme. (Gjennom hele brusdagen.)

Vi serverte nemlig godteriet sammen med kaker og gele og alt det andre litt ut i bursdagen.

Så unger har visst noen forventinger til hvordan en bursdag skal være.

Godteposene derimot, har vi aldri fått noen klager på. Selv om det så vidt er litt godteri, og heller noen småtig som ungene synes er gøy.



Anonymous poster hash: f90bc...f23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...