Gå til innhold

Hvordan kan en megler bomme så jævlig på verduvurdering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og tanten min har arvet en leilighet som jeg skal kjøpe hun ut av. Pga dette trengte vi en verdivurdering. Idag var megleren her og jeg fikk en verdivurdering som tilsvarte 1,9 millioner. Ga beskjeden videre til faren min som synes dette var alt for lavt. Før de pusset opp kjøkkentet, la parkett, varmekabler og malt veggene for ca ett år siden, var taksten nettopp 1,9 millioner. Faren min ringte hun som hadde gjort taksten og hun sa at megleren som gjorde vurderingen kunne umulig være kjent i området så hun skulle komme til uka og gjøre en vurdering. Samtidig ser jeg andre leiligheter i området som er taksert til rundt 100 k mer og de er både større og har bad som er opppuset. Kan en megler bomme så jævelig på vurderinga?



Anonymous poster hash: 31336...aa9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En megler gir en meglertakst = en prisvurdering.

En takstmann vurderer og gir en takst, som innebærer en mer omfattende vurdering av boligen.

Anonymous poster hash: 2dfc8...449

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende at en ikke er fornøyd med prisvurderingen. :fnise:



Anonymous poster hash: 8dd91...5d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt en megler til noe slikt. Selv så tok jeg kontakt med en takstmann og prisen han kom med for min bolig synes jeg var veldig rimelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg og tanten min har arvet en leilighet som jeg skal kjøpe hun ut av. Pga dette trengte vi en verdivurdering. Idag var megleren her og jeg fikk en verdivurdering som tilsvarte 1,9 millioner. Ga beskjeden videre til faren min som synes dette var alt for lavt. Før de pusset opp kjøkkentet, la parkett, varmekabler og malt veggene for ca ett år siden, var taksten nettopp 1,9 millioner. Faren min ringte hun som hadde gjort taksten og hun sa at megleren som gjorde vurderingen kunne umulig være kjent i området så hun skulle komme til uka og gjøre en vurdering. Samtidig ser jeg andre leiligheter i området som er taksert til rundt 100 k mer og de er både større og har bad som er opppuset. Kan en megler bomme så jævelig på vurderinga?

Anonymous poster hash: 31336...aa9

Å "bomme" med 100-200 000 synes jeg er å treffe veldig bra. Umulig å forutsi markedet eksakt.

Når andre og bedre boliger bare ligger 100 000 over høres verdivurderingen rimelig ut.

Hvor mye krever tanten din ?

Endret av nojac
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk takstmann, ikke megler. Varierer veldig, og etter å ha sett på serien solgt på tv, hadde jeg aldri stolt på en megler. De bomma med mange hundre tusen begge veier til tider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk takstmann, ikke megler. Varierer veldig, og etter å ha sett på serien solgt på tv, hadde jeg aldri stolt på en megler. De bomma med mange hundre tusen begge veier til tider.

Dette er et underholdningsprogram der det er et poeng at meglerne ikke kjenner det aktuelle området.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "bomme" med 100-200 000 synes jeg er å treffe veldig bra. Umulig å forutsi markedet eksakt.

Når andre og bedre boliger bare ligger 100 000 over høres verdivurderingen rimelig ut.

Hvor mye krever tanten din ?

TS: Hun skal ha 50% av verdien. Derfor det må gjøres skikkelig. Får vente til neste uke og se hva taksten sier. Hadde bare håpet og kunne sendt inn papirene til banken idag sånn at det ble litt fortgang i lånesøknaden.

Anonymous poster hash: 31336...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om andre som har vært i samme situasjon og der har de kalt inn 3 meglere og blitt enige om at gjennomsnittet mellom det de 3 kommer fram til blir prisen som gjelder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Hun skal ha 50% av verdien. Derfor det må gjøres skikkelig. Får vente til neste uke og se hva taksten sier. Hadde bare håpet og kunne sendt inn papirene til banken idag sånn at det ble litt fortgang i lånesøknaden.

Anonymous poster hash: 31336...aa9

Var det ikke en megler som kommer neste uke? Dere får ikke ordentlig takst da heller.

Anonymous poster hash: a3ddb...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ikke sikker på om det er megler/taksmann.



Anonymous poster hash: 31336...aa9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er problemet at taksten er for lav (fordi faren din synes det) eller for høy (fordi større/bedre boliger i området selges bare 100 000 over)?

Dere finner aldri den absolutte sannhet. Poenget blir å finne en pris begge kan leve med.

Tilby henne 950 000 hvis det er OK for deg og hør hva hun sier.

Hvis dere ikke blir enige er alternativet å legge den ut for salg. Det koster noe, men da kan du vurdere om du selv vil by over eller dele salgssummen.

Endret av nojac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke en fordel med lav prisantydning når det er du som skal kjøpe henne ut?

Joda, men jet og faren min kan liksom ikke lure henne heller. Er trossalt nær familie.

Anonymous poster hash: 31336...aa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er problemet at taksten er for lav (fordi faren din synes det) eller for høy (fordi større/bedre boliger i området selges bare 100 000 over)?

Dere finner aldri den absolutte sannhet. Poenget blir å finne en pris begge kan leve med.

Tilby henne 950 000 hvis det er OK for deg og hør hva hun sier.

Hvis dere ikke blir enige er alternativet å legge den ut for salg. Det koster noe, men da kan du vurdere om du selv vil by over eller dele salgssummen.

Legges dennut for salgmog du er med på å by, får du markedspris. Du ser hva markedetner villig til å gi for boligen.

Anonymous poster hash: 2dfc8...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jet og faren min kan liksom ikke lure henne heller. Er trossalt nær familie.

Anonymous poster hash: 31336...aa9

Men du skal ikke lure deg selv heller. Hvis større og bedre leiligheter koster 100 000 mer, hva er da problemet?

Når faren din har klaget fordi den første taksten var for lav, kommer den neste taksten til å bli noe høyere. Meglere lever av fornøyde kunder.

Synd for deg.

EDIT: Men hvis både du, din far og din tante synes at 1,9 mill er for lite, er det vel bare å sette prisen til 2 mill? Trenger ikke å mase mer på meglere

Endret av nojac
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men da må de også ut med nærmere 100.000 i kostnader for salget. Ville heller skaffet en ordentlig takstmann eller to og brukt gjennomsnitt av de to takstene.

Anonymous poster hash: 957f2...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg synes ikke det er grunnlag for å si at megleren bommet

2. Det er ikke sikkert at en takstmann kan si noe mer sikkert enn en megler. Tenk bare på hvor mange boliger som selges over / under takst

3. Både takstmenn og meglere har ganske god peilig på prissetting i områder som de er kjent med. Men begge typene lar seg påvirke av hva kunden vil ha. Forrige gang jeg solgte, fikk jeg takstmannen til å komme med en ny takst. Den var 200.000 høyere enn den første. Leiliheten ble solgt nesten 100 000 over dette igjen...

Mitt råd vil være å hente inn flere fagfolk, altså meglere eller takstmenn. Ikke gi dem noen signaler om hvilken pris dere ser for dere. Ta så gjennomsnittstaksten.

Anonymous poster hash: 66738...238

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har generelt 0 tillit til meglere. De er nåtidens bruktbilsselgere. (Bare farer med løgn og er unøyaktige.)

Likevel tror jeg kanskje en megler kan gi (gjette) riktigere pris enn en takstmann. En megler ser tross alt hele tiden "fasiten" i markedet, i motsetning til takstmenn. (Takstmenn setter taksten forresten også mye basert på synsing.)

Det finnes heller ingen objektiv riktig pris. Alt er styrt av tilfeldigheter i forhold til hvem som finner leiligheten interessant og hvem som byr. En leilighet kan oppnå en helt annen pris om den blir solgt bare måneder senere. Settet med interessenter som kommer på visningen er avgjørende.

Er ikke en vanlig løsning ofte å innhente flere takster og så bruke gjennomsnittet?



Anonymous poster hash: 68cd5...4c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkett varmekabler og nye malte vegger er ikke stor oppussing i en leilighet så akkurat der er jeg ikke overrasket over at prisen ikke er påvirket. Kjøkken kommer ann på tilstanden tidligere og hvor stor endring dere har gjort.

Anonymous poster hash: 8fcaa...707

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...