Gå til innhold

Er du introvert eller ekstrovert?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Introvert =)

Har også hatt opplevelser der folk ville "fikse meg". "Du er jo litt annerledes enn resten av gruppen, du er så fokusert på jobbingen og snakker ikke small-talk med noen. FOlk blir jo ikke kjent med deg, kanskje du bør være litt mer utadvendt?"

Man kan være noe midt i mellom, man er ikke enten eller :)

Anonymous poster hash: 105e4...cfe

Jeg husker lærerinnen jeg hadde i 1. klasse presterte å uttale noe i de baner, etter at hun hadde blitt bekymret fordi jeg snakket lite og hadde få venner: "De andre ungene tror jo du er rar og ikke vil være venn med dem når du snakker så lite." Gjett om det hjalp, da!

Om folk får nok tid med meg på tomannshånd (eller tremannshånd), så blir de jo kjent med meg, veldig godt kjent med meg. Forventer du derimot at jeg skal "gi av meg selv" i større grupper, vel, da bør du helst ha et våpen å true med.

Anonymous poster hash: 90a8e...9ad

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bås? Det er en akse. Du heller ikke svare, men det vet du vel.

Selv er jeg veldig introvert.

Anonymous poster hash: 0b05d...89e

Nå misforsto du meg. Jeg mente at om man plasserer seg sjøl som enten det ene eller andre ut ifra denne teorien, så setter man seg sjøl i bås. Men personlighet er mer komplekst enn som så.

Anonymous poster hash: 86119...812

Skrevet

Jeg er en introvert :)

Trives rundt folk, men jeg blir sliten av det uansett hvor koselig det er. Jeg går også "tom" etter en stund når jeg snakker med folk. Som det blir skrevet over, lader også jeg batteriene ved å være alene og trives godt i eget selskap .

• Liker 1
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Jeg brukte å være ekstrovert, men har blitt mer introvert med årene.

Er vel noe midt i mellom nå.

Lagt til:

Jeg tok en test som viser at jeg er midt i mellom, med en liten overvekt på ekstrovert, akkurat som jeg selv mente. :)

Jo flere spørsmål du svarte "sant" på - jo høyere score får du.
Null prosent betyr at du mest trolig er veldig ekstrovert (utadvendt). Får du 100 prosent er du mest sannsynlig veldig introvert (innadvendt).

De aller færreste vil få en score på null eller hundre prosent. Ifølge psykolog Espen Skorstad er det bare noen få personer som er veldig introverte eller veldig ekstroverte. De aller fleste ligger et sted midt imellom.

Husk også at testen ikke er vitenskaplig. Påstandene baserer seg på typiske trekk som vanligvis forbindes med det å være ekstrovert eller introvert.

Kilde: Cain, Susan (2013) Stille. Introvert styrke i en verden som aldri slutter å snakke

You scored 40%!

Endret av Sprettballen
Skrevet

Introvert.

Har aldri hatt problemer i sosiale sammenkomster, men liker best mindre grupper og trenger uansett mye alenetid.

Skrevet

Akkurat midt i mellom tror jeg.

Skrevet

Midt i mellom (hvis jeg MÅ svare noe). Men er samtidig skeptisk til disse "båsene" da de forenkler noe voldsomt. Personlighet er uhyre komplisert, og syns at dette blir for lettvint. Men skjønner jo at mange syns det er interessant å "plassere" seg sjøl.Anonymous poster hash: 86119...812

Nå misforsto du meg. Jeg mente at om man plasserer seg sjøl som enten det ene eller andre ut ifra denne teorien, så setter man seg sjøl i bås. Men personlighet er mer komplekst enn som så. Anonymous poster hash: 86119...812

Introvert og ekstrovert handler ikke om noen annet enn hvor man lader batteriene og får energi ifra.

Som med så mye annet i livet så er det "båser" om det er det du ønsker å kalle det. Jeg er en "søster" og havner således i søster-båsen, men det betyr ikke at det er det eneste med min personlighet.

Jeg er introvert, fordi jeg får påfyll av egentid, det er der jeg lader batteriene, det er i mitt eget selskap jeg må være når jeg er sliten og får å samle krefter til neste økt. Det sier ikke så mye om min personlighet uten om akkurat det. På samme måte som at det sier ikke så mye om min personlighet at jeg er en søster, men det sier det det sier, næmlig at jeg er noen sin søster. Man plasserer seg selv fordi ordet sier noe, å være introvert sier noe om meg. Det sier at etter en lang arbeidsuke med mye sosialt samvær med kreti og pleti er en helg bare med meg selv og typen og hunden min paradis på jord. Om jeg ikke ser noen andre enn en lodden hund og en god mann i 3 dager, ja gjerne mer enn det og så er jeg strålende fornøyd.

Jeg blir sliten, trøtt og utkjørt av å være oppå folk hele tiden, jeg kan ikke tenke meg noe værre enn å gå på 13 julebord, familiemiddager 3 ganger i uken, fest med venner hver helg, ute med venner i hverdagene, gå ut her og der og ha et sosialt liv 24/7. Bare tanken på et slikt liv gjør meg fullstendig utmattet, og nærmest psykotisk. Mens noen blir utmattet bare tanken på å være i sitt eget selskap i en helg, de holder på å gå veggene, jeg skjønner ikke at det kan gå an, det som er så deilig men jeg forstår at vi er ulike.

Vi er forskjellige absolutt, både inrtoverte oss i mellom og ellers men likevel så er det noe som er felles, næmlig at batteriene lades i eget selskap eller mellom få mennesker, mens ekstroverte lader batteriene og får energi på en fest, mellom andre mennesker, i sosiale settinger. Det er ingen som sier at personligheten ligger i disse begrepene men dog sier det noe om oss som mennesker, om du ønsker å benekte dette så strider det med mye av det vi har lært og vet om menneskesinnet.

• Liker 6
Skrevet

Introvert. Trives som fisken i vannet med det. Liker ikke all denne (tvang) sosialiseringen og alt det overfladiske babbelet som kalles small talk mellom fremmede.

• Liker 5
Skrevet

Introvert, men jeg er sosial og utadvendt. Jeg får ikke energi av å være med andre mennesker og på festligheter, selv om jeg syns det er veldig hyggelig. Hente energi gjør jeg i fosterstilling på sofaen eller andre mindre liggende aktiviteter alene.

Skrevet

Jeg er introvert, men skiller på hvem jeg er sammen med. Jeg kan være sammen med samboer, bikkja, mine foreldre og mine tre-fire bestevenner (dog kanskje ikke alle samtidig?) i dagevis uten å bli sliten. Større grupper derimot, kan være hyggelig, men tapper meg raskt for energi og krever noen alenedager etterpå for opplading.

Anonymous poster hash: 02c1d...c96
  • Liker 2
Skrevet

Det er ganske interessant at omtrent samtlige som har svart sier "introvert".

kan det være at introverte trives bedre med denne typen kommunikasjon, en det ekstroverte gjør?

det er jo ikke så usannsynlig? ser for meg at min ekstroverte venner aldri ville hatt tålmodighet til dette. :)

• Liker 3
Skrevet

Det er ganske interessant at omtrent samtlige som har svart sier "introvert".

kan det være at introverte trives bedre med denne typen kommunikasjon, en det ekstroverte gjør?

det er jo ikke så usannsynlig? ser for meg at min ekstroverte venner aldri ville hatt tålmodighet til dette. :)

Det var et av spørsmålene i Aftenpostens uhøytidelige test. Trives du best med skriftlig kommunikasjon? ;)

Anonymous poster hash: af8ec...823

• Liker 1
Skrevet

Uten tvil introvert.

Blir raskt sliten av å ha folk rundt meg (særlig veldig utadvente personer), blir sliten av å delta aktivt i samtaler (med mindre det er med noen jeg kjenner svært godt). Trives best i mitt eget selskap, og velger helst en lørdagskveld i sofaen alene eller med kjæresten fremfor å stikke på byen. Likevel prøver jeg å være bevisst på å "tvinge" meg selv til å være sosial minst en helg i måneden, ellers ville jeg vel vært venneløs :fnise:

Uansett... Merker dette bestandig veldig godt i starten av hvert semester, særlig etter en lang sommerferie. Blir ekstremt sliten av å være på skolen, selv om jeg ikke har særlig lange skoledager. Kollokviegrupper funker stort sett veldig dårlig for meg. Det samme med forelesninger. Jeg leser og jobber best alene.

Skrevet

Som introvert er jeg vel heller ikke alene om å like høsten og vintern best? :P

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Veldig introvert, iflg slike tester. Nå er dette populærpsykologi og ikke akkurat høyvitenskapelig, men det er jo likevel noe de fleste kjenner seg igjen i, enten de er det ene eller det andre.

Det har visst blitt veldig i vinden å snakke om introvert/ekstrovert i det siste, har jeg inntrykk av.

For øvrig er innadvent/introvert og utadvendt/ekstrovert det samme (så flere som skilte disse to).

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Resultat: 19! :icon_lol:

19 her også. Svarte bare nei på spørsmålet om jeg lot anrop gå videre til telefonsvareren. Det gjør jeg ikke med mindre jeg ser det er telefonselgere, jeg synes det er respektløst å med vilje la være å svare når telefonen ringer.

Skrevet

Definitivt introvert. Foretrekker lange, dype, meningsfulle samtaler med folk jeg har god kjemi meg og bryr meg om. Lader batteriene ved å være for meg selv. Har vært slik siden jeg var 14.

Anonymous poster hash: 4ba33...8ae

Skrevet

Jeg er introvert, men ikke veldig ekstrem, er jo ulike grader. Blir ikke like sliten av å være med bestevenninna som en nylig ervervet venninne f.eks. Eller om jeg er sosial via nettet på skype f.eks.

Anonymous poster hash: b9b3f...f28
  • Liker 2
Skrevet

Veldig introvert, iflg slike tester. Nå er dette populærpsykologi og ikke akkurat høyvitenskapelig, men det er jo likevel noe de fleste kjenner seg igjen i, enten de er det ene eller det andre.

Det har visst blitt veldig i vinden å snakke om introvert/ekstrovert i det siste, har jeg inntrykk av.

For øvrig er innadvent/introvert og utadvendt/ekstrovert det samme (så flere som skilte disse to).

Det har jeg inntrykk av også.

For min del er dette noe jeg har tenkt mye på helt siden jeg var mindre. Både foreldrene mine og besteforeldrene mine kommenterte det bestandig da jeg var liten, at de ikke hadde sett mange barn som kunne holde på med sine egne ting i så mange timer og trives i sitt eget selskap på den måten jeg gjorde. I ungdomstiden følte jeg meg ofte veldig anderledes (selv om jeg garantert ikke ble oppfattet som det) fordi jeg ikke hadde det samme behovet som resten av vennene mine når det gjelder dette med at det alltid "måtte" skje noe. Jo eldre jeg har blitt, jo mer introvert har jeg også blitt. Ble veldig lettet da jeg leste om dette for et par år siden, da jeg endelig forsto at dette faktisk ikke er unormalt i det hele tatt.

Jeg trives jo egentlig godt som introvert (så lenge jeg slipper å være for mye rundt fremmede folk :fnise: ), men jeg ville definitivt heller vært ekstrovert om jeg kunne valgt selv. Det må jo være mye lettere!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...