Gå til innhold

Juks å ha skaffet seg tidligere prøver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På vår skole kaller lærere det bruk av hjelpemidler. Det er derfor jeg aldri bruker samme prøve på nytt.

Lærer



Anonymous poster hash: 9462e...e4f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlig med direkte gjenbruk av eksamensoppgaver?

Anonymous poster hash: e8842...e36

Ja, det er ganske vanlig. Selv om vi får tilgang på tidligere eksamensoppgaver. Dette er ikke juks, og det er læreren som er slapp hvis han ikke gidder å lage nye oppgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en dårlig unnskyldning og en teori som ikke er holdbar.

Å se på tidligere prøver er absolutt ikke juks, for det gir deg en pekepinn på hva som er sentralt stoff og er sånn sett en fin måte å forberede seg på. Derimot blir det feil om du bare leser til prøver som er gitt tidligere. Du lærer jo ikke faget på den måten, og da går du ned på eksamen fordi du ikke kan faget.

Anonymous poster hash: a6ce2...4da

Hvordan kan du vite at denne teorien ikke er holdbar? Har jeg sagt at jeg bare leser til prøver som er gitt tidligere? Hvordan i all verden skal jeg kunne faget dårligere ved å gjennomgå en tidligere gitt prøve i tillegg til å følge undervisningen ellers?

Anonymous poster hash: e8842...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden. Men både på høgskolen og vgs har jeg fått utdelt gamle prøver og eksamens oppgaver for å øve på, se hvordan oppsette er og for å vite ca hva som kreves. vanlige prøver kan jo kanskje komme om igjen om ikke pensum og lærebøker oppdateres, men eksamens oppgaver er nok neppe like med få års mellomrom. Med mindre du pugger prøven og er ganske sikker på at den blir relativt lik så ville jeg tenkt at det er en måte å lese/øve på. Men vet du at du kanskje får noe ganske likt og bare pugger svar er det juks og du taper i form av at du ikke får den kunnskapen du skulle ha fått og risikerer stryk i faget eller utvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig ikke problemet med å gjøre det TS. På høyere utdanning får man ofte eksamener fra flere år tilbake enten utlevert eller lagt ut på nett for å bruke som en forberedelse til selve eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette juks? Det er ikke samme prøve og det blir som å pugge andre generelle oppgaver, slik jeg ser det.

Jeg brukte formuleringen "kan man kalle det juks". fordi jeg tror det her vil være individuelle oppfatninger av hva som er juks.

Kommer man på eksamen og ikke skjønner foran og bak på oppgaven, men bare skriver ned noe man har pugget etter minnet og får full pott på dette er det ikke noe man har fortjent.

Det blir som en historieprøve hvor svaret på hver oppgave er et årstall/dato og noen har gitt deg svarene på forhånd. Du har ikke pugget noe annet enn at

1 = 1905

2 = 1814

3 = 1349

4 = 9. april

5 = 8. mai

6 = 1030

Blir oppgaven det minste endret vil ikke dette fungere, det er risken.

Jeg mener man kan kalle det juks når man tilegner seg en god karakter i noe man virkelig ikke har peiling på fordi man har fått innside-info på forhånd.

Greit nok at det er lærerens skyld som ikke endrer prøven, men kandidatene stiller ikke likt til vurdering. Og utnyttes det på denne måten mener jeg man vil kunne kalle det juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gamle eksamensoppgaver er ikke vanskelig å få tak i og flere skoler (særlig høyskole og universiteter) gir dette ut til elevene/studenten. Ser ikke det som juks.

Hvis man da kun leser på gamle oppgaver så tar man en risk, siden man aldri vet hvilke oppgaver man får. Men å bruke det som et verktøy er da bare lurt.

Hadde helt klart gjort det ja. Ikke hadde jeg sagt noe heller, så kanskje læreren er så slapp han h*n burker flere om igjen. Noen lærere er utrolig slappe.



Anonymous poster hash: 962af...b1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Universitetsnivå er det helt vanlig å bruke tidligere eksamensoppgaver og besvarelser for å forberede seg. Det er riktignok da ikke identiske prøver, men du får et innblikk i hva de spør etter og hva slags besvarelse man ønsker. Sånn sett er jo ikke dette noe annerledes. Bruker lærerne tidligere prøver om igjen må de jo anta at det er ganske mange elever som har mulighet til å benytte seg av disse.

signerer denne. Da jeg skrev bacheloren min fikk vi tilgang til ett arkiv med eldre bacheloroppgaver. Og på biblioteket der jeg studerer nå er det en hel seksjon med tidligere eksamesoppgaver.

Så hvert fall på studier blir ikke det sett som juks.

Så tviler på at det er sånn på vgs. Gir man ut prøver og oppgaver må man gi beskjed om at de skal leveres tilbake om man ikke vil at andre skal få tak i de. En hver idiot bør skjønne det :P

Men hvis du fks skal ha en norskoppgave, der du skal drøfte noe, skrive en artikkel, diskutere noe og sånt, så er det bare sunt å lese tidligere oppgaver. Her KAN du heller ikke skrive om eksakt samme tema med eksakt samme argumentasjoner og vinklinger som oppgaven du leste, DA blir du tatt for juks. Du må komme på ting selv.

På matte er det jo litt annerledes da, da hvert spørsmål alltid har ett riktig svar! Men du må jo gjerne vise utregning, så pugge og jobbe med stoffet må du gjøre uansett, så du lærer jo noe av det.

Endret av Kjempeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette juks? Det er ikke samme prøve og det blir som å pugge andre generelle oppgaver, slik jeg ser det.

Det virker ikke som om du forstår det helt. Det er jo nettopp det det er. Det er samme prøve. Prøvene hun har tilgang på nå er identisk med de hun får og blir vurdert etter. Det er ikke det samme som å pugge andre generelle oppgaver.

Ser virkelig ikke problemet med å gjøre det TS. På høyere utdanning får man ofte eksamener fra flere år tilbake enten utlevert eller lagt ut på nett for å bruke som en forberedelse til selve eksamen.

Det virker ikke som om du heller forstår det. Blir disse tidligere eksamenene som studentene får tilgang på gitt på nytt det året?

Anonymous poster hash: e3176...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt i å lese og øve på matteoppgaver som har vært ved tidligere klasser. Det er helt normalt på høyskole og universitet, og det er jo ikke din feil om læreren velger å bruke samme oppgave på nytt, i grunn bare litt rart at han ikke har blitt "avslørt" på det tidligere.



Anonymous poster hash: 7b074...754
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lest dem, og brukt det som veiledning på hvordan oppgavene er utformet. Det kan også være nyttig å lese oppgavene og svarene og se på karakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om du forstår det helt. Det er jo nettopp det det er. Det er samme prøve. Prøvene hun har tilgang på nå er identisk med de hun får og blir vurdert etter. Det er ikke det samme som å pugge andre generelle oppgaver.

Det virker ikke som om du heller forstår det. Blir disse tidligere eksamenene som studentene får tilgang på gitt på nytt det året?

Anonymous poster hash: e3176...bff

Det kan de bli ja. Vi har også fått sett med gamle eksamener fra læreren, hvor læreren har sagt at vi bør se på disse nøye, for en del av det kommer på eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...