Gå til innhold

Vasket dyr silkeskjorte - mistet glans og er blitt sprø!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte meg en ganske dyr silkeskjorte på salg over internett for et par uker siden. Brukte den en gang, fikk en flekk på den og bestemte meg for å vaske den. Jeg brukte veldig lunket vann og bestemte meg for å bare prøve å skylle flekken vekk i dette vannet. Etter et par runder rundt i vannet i bøtten ser jeg at vannet blir brunt - mye av fargen kom rett og slett ut! Jeg lufttørket plagget, og nå har det mistet mye av glansen sin + stoffet kjennes veldig "sprøtt". Er det noe jeg kan gjøre for å reversere denne prosessen, for å få tilbake mykheten i stoffet?



Anonymous poster hash: b14e5...b77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er nok ødelagt. Skulle sikkert vært renset. Hør med et renseri.



Anonymous poster hash: 6d84b...923
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids prøve å stryke den, som anvist på plagget. Det fungerer ihvertfall på mine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Sjekket du vaskelappen om skjorten kan vaskes?

Enkelte ganger er det ikke stoffet, men farven som gjør at en skjorte må renses.

Tørk skjorten og finn frem strykejernet.

All slike må strykes når det er vasket, - det er den eneste ulempen med silke.

Stryk skjorten med damp og temeraturinnstilling for silke (det bør stå på vaskelappen om det er en eller to prikker som er anbefalt innstilling på strykejernet).

Damp hjelper deg å få rettet ut styrkker og folder, og få tilbake glansen så langt den er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på lappen at den hverken kan vaskes, blekes eller hives i tørketrommel. Må renses, men kan strykes (varme: en prikk). Men at et plagg ikke skal tåle å skylles i litt vann UTEN noen former for såpe skjønner jeg meg ikke på.



Anonymous poster hash: b14e5...b77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Milo til ull, og skyll skjorten forsiktig opp for hånd en gang til. Ikke la den ligge i ro i vaskevannet, bruk ørlite av miloen og skyll i rent vann 3 til 4 ganger.

Så sentrifugerer du skjorten i noen få minutter i vaskemaskinen. Bruk 1000 el.1200 omdreiningern på sentrifugen og slå av maskinen etter vel 1 minutt.

Rist skjorten og heng den på en klestørker til den er tørr. Da stryker du den. Vær klar over at den kommer til å være elektrisk og litt vanskelig å få strøket.

Dette har jeg gjort mange ganger med silke og det bleier å gå helt fint. Når strykejernet er brukt, så vil den være god som ny.

Anonymous poster hash: 73ab4...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Silke blir litt stivt og rart etter vask, det må strykes for å få tilbake "silkefølelsen".

Jeg har for øvrig putevar i silke, de vasker jeg på 60 og tromler sammen med annet sengetøy, og det går helt fint. År etter år. Silke er utrolig holdbart og tåler mer enn man skulle tro.

Men det finnes jo forskjellig silkekvaliteter, og noen ganger kan man få silke som ikke er vasket før plagget er sydd. Da kan man risikere at det krymper en del.

Det at det kommer farge ut ved første vask er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat forsøkt hvitvinseddik-trikset, skjorten tørker nå. Men noen av dere sier at skjorten kun må strykes når den er fuktig, og andre tør? *forvirret*.



Anonymous poster hash: b14e5...b77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Har akkurat forsøkt hvitvinseddik-trikset, skjorten tørker nå. Men noen av dere sier at skjorten kun må strykes når den er fuktig, og andre tør? *forvirret*.

Anonymous poster hash: b14e5...b77

Den er lettere å stryke når den er ikke er helt knusktørr, det er eneste forskjellen.

Og stryker du den før den er helt tørr så slipper du å bruke damp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...