Gå til innhold

Følelsen av å være fattig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

prøv å lev på spagetti fra first price og billigsaus, havregryn, og billigkneip med kun smør du! da kan du snart få lov å kalle deg fattig!!



Anonymous poster hash: 448f8...ffd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns seriøst ikke studenter nå for tiden bør klage over støtten de får jeg.

Når jeg var student fikk jeg 12.000,- pr 1/2 år, altså tilsvarer det 2000,- pr mnd.

Unødvendig å si at det ikke gikk an å leve på det. Men jeg var blant de heldige,

min samboer som jobbet "forsørget" meg i den perioden, så jeg slapp å jobbe

livet av meg ved siden av studiene. Men vi hadde sjelden penger, gikk ofte

tom for mat, var aldri med på noe sosialt som kostet penger, så vil si at vi var

rimelig blakke i den perioden. Men når man vet det er en midlertidig fase som

går over, så går det, verre for de som ikke får endene til å møtes å er i voksenlivet

med barn å forsørge m.m.



Anonymous poster hash: 24257...fb2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å lev på spagetti fra first price og billigsaus, havregryn, og billigkneip med kun smør du! da kan du snart få lov å kalle deg fattig!!

Anonymous poster hash: 448f8...ffd

Å. herregud! Har du vært i Vietnam-krigen også?

Kan jeg få autografen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En gang i verden hadde jeg ikke kaffe i skapet, men jeg hadde dopapir. Jeg hadde ikke så mye som 13 kr på konto, men jeg hadde brød, pålegg og pasta i skapet. Vi har levd i perioder på billig skinke og kneippbrød. Det er faktisk også mat.

Betalte fortsatt kr 250 hver måned for et fadderbarn. Noen har det alltid værre enn meg, tenkte jeg.

Jeg var ikke fattig student, men uførepensjonist og enslig forsørger. Og eide egen bolig istedenfor å betale i dyre dommer på leiemarkedet. Det siste betyr at du ikke får sosialstønad, da du eier noe.

Jeg klager ikke. Jeg har tatt mine valg. Fattig på penger, ja. Over mange år, ja. Flere år enn en student, ja. Får jeg feriepenger, nei. Er det synd på meg, nei.

I dag sitter jeg fortsatt på egen bolig, med meget høy egenkapital. Vi har aldri sultet. Ja vi må planlegge hverdagsøkonomien, men det tror jeg en vanlig arbeidstaker også må. Vi har blitt veldig kreative når det gjelder fritidsinterresser. Mange ting kan faktisk være gratis. Og ja, i dag betaler jeg kr 300 hver måned for fadderbarn. Noen har det fortsatt mye værre enn oss.

Det finnes flere måter å være fattig på. Og det finnes mange måter å være rik på. Vi er i dag rike på gode verdier. Vi har gode, kjempe lojale venner, vi har fine opplevelser igjennom årene. Vi er kreative sunne mennesker.

Mitt barn har hatt det veldig tøft i oppveksten. Hun har ikke fått spillmaskiner og lignende som sine jevnaldrende. Samtidig har jeg alltid oppmuntret henne til at det hun vil få til her i verden, alt er mulig. Hun er ikke kronisk syk som meg.

I dag studerer hun i utlandet, oppfyller sin drøm. Helt med min velsignelse og støtte, og ja, det betyr noe økonomisk støtte også da jeg i dag har mulighet for det.

Endret av Helene
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...