Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015

Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Vi har ikke begynt med grøt, men til storebror lagde jeg grøt på mme de første månedene. Det gikk helt fint. Må vel til med pumpa da, hvis man ikke skal bruke mme...? Kanskje jeg skal bruke vann. Liker ikke å pumpe. Ei venninne opplevde at eldste hennes ble så hard i magen av smaksprøver på grøt, at mellomkjøttet rett og slett sprakk. Hun måtte på akutten til slutt, lille jenta, og få beroligende slik at de kunne plukke ut avføringen. Så nå med baby nummer to er hun raus med malt i grøten, for å forebygge hard mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke begynt med grøt, men til storebror lagde jeg grøt på mme de første månedene. Det gikk helt fint. Må vel til med pumpa da, hvis man ikke skal bruke mme...? Kanskje jeg skal bruke vann. Liker ikke å pumpe. Ei venninne opplevde at eldste hennes ble så hard i magen av smaksprøver på grøt, at mellomkjøttet rett og slett sprakk. Hun måtte på akutten til slutt, lille jenta, og få beroligende slik at de kunne plukke ut avføringen. Så nå med baby nummer to er hun raus med malt i grøten, for å forebygge hard mage.

Så fælt! Jeg vet ikke helt jeg. Syns de sier så mye forskjellig. Det må gå fint å blande med vann, vann skader da ingen. Ikke mme heller.

Jeg følger ikke alle råd jeg får heller :P bare de som høres fornuftige ut. Blandet alltid grøt til lillebror med vann og det gikk fint.

Jeg håndmelker bare rett i koppen jeg blander grøt i. Det er veldig lite som skal til nå i starten uansett. Hun får kun en t-skje uansett.

Endret av Askmeagain89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askmeagain89: la henne smake? Storebror fikk pusle med mykkokte grønnsaker og pasta fra han var ca fem måneder. Da kunne han sitte ved bordet mens vi spiste.

Ja, hun skal få lov til det etterhvert :) foreløpig har vi barespist ikke-baby-vennlig mat også er jeg litt redd for magen hennes så gir bare veldig lite grøt. Hun får ellers fennikel-te som faktisk hjelper masse og så blir det malt etterhvert, men det finner aldri mannen og jeg er aldri i butikken.

Blander du noe i grønnsakene eller bare moser dem/gir dem 'hele'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mme i de vanlige grøttypene, derfor skal man bruke vann :) Men man kan bruke mm for å gjøre det litt lettere å fordøye for de små magene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker fra sist gang at grøten blir fryktelig tynn når man blander med mm. Den ser fin ut med en gang, men etter få minutter blir den helt rennende. Er noe med enzymene (eller noe sånt?) i mm. Vet ikke helt hva vi gjør denne gangen, men jeg lot eldstemann smake på litt av hvert helt fra starten av. Bare en liten skje eller to såklart. F.eks grøt på morningen, og litt fruktmos/grønnsaksmos/avokado utpå dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så gøy når mini sovner ved puppen ved kveldsmåltidet og våkner igjen når han legges i egen seng. Resultat: 1,5 times våkentid :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg så at grøt gikk fint gav jeg sviskemos på morgenen og grøt på kvelden. Ikke hatt noe problem med magen annet en at avføringen har kommet litt sent på dagen og vært litt for fast et par ganger, men det har gått helt fint.

Gikk beskjed fra hs om at jeg kunne øke til full porsjon iløpet av 1 uke, men at grøten burde være litt tynnere bare i begynnelsen.

Har bare brukt vann i grøt, så drikker han en flaske mme i sengen før natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) Hodeenden på senga hans er hevet på fast basis, men han nekta å ligge der i natt, roet seg bare mellom oss. Men håper at den duger i natt! :)

Lille her sov også i vår seng, også da hun var syk. Jeg hevet hodeenden i vår seng og(håndkle under overmadrass) og støttet med håndkle så hun ikke kun rulle nedover ja. Ellers fikk jeg tips om å plassere en halv løk under senga...følte meg rimelig dum da jeg gjorde det...det var den natta hun ble bedre, men om det har noe med løken å gjøre aner jeg ikke! Må være noe i stoffene som utskilles isåfall.. Endret av Tura
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mme i de vanlige grøttypene, derfor skal man bruke vann :) Men man kan bruke mm for å gjøre det litt lettere å fordøye for de små magene.

Det virker logisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille her sov også i vår seng, også da hun var syk. Jeg hevet hodeenden i vår seng og(håndkle under overmadrass) og støttet med håndkle så hun ikke kun rulle nedover ja. Ellers fikk jeg tips om å plassere en halv løk under senga...følte meg rimelig dum da jeg gjorde det...det var den natta hun ble bedre, men om det har noe med løken å gjøre aner jeg ikke! Må være noe i stoffene som utskilles isåfall..

En halv løk...det er sånne tips jeg liker :tommelopp:

Han er kanskje bittelitt mindre tett etter litt Rhinox nesedråper, men veldig sutrete og lite matlyst så det er tydelig at formen ikke er på topp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen.... Jeg har fått mensen.... Jeg syns de siste dagene har vært litt rare, hatt mye vondt og i dag var formen ræva så svimlet, skalv og var kvalm hele dagen før mannen kom fra jobb. Meeeen, til spm... De siste par dagene har lille virket litt vel sulten, hun fullammes jo, men får en t-skje grøt om dagen med mm. Hun spiser veldig ofte og har plutselig begynt med å skulle ha begge bryst ved amming. Kan det være at jeg har mindre melk/er i ferd med å miste melken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Askmeagain89: han fikk grønnsaker som plukkmat. Myke erter og sånn. Fikk ikke i seg så mye til å begynne med, men fikk kjapt teken. Spent på om lillesøster er like ivrig.

Androide: det er noe hormongreier under mensen som gjør at melkeproduksjonen går litt ned. Det tar seg opp igjen etterpå. Bare tilby litt oftere akkurat nå. Noen babyer reagerer også på en smaksforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare av ren nysgjerrighet: hvorfor begynner dere som fullammer med fast føde før barnet er seks måneder?

Vi har startet veldig forsiktig med smaksprøver. Har lyst til å fullamme lengst mulig, men det er jo dette smaksvinduet nå. Også må han spise litt annet når jeg begynner å jobbe igjen, tror ikke jeg klarer å pumpe nok. (Og ammefri blir bare mer arbeid, dessverre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av ren nysgjerrighet: hvorfor begynner dere som fullammer med fast føde før barnet er seks måneder?

Man kan begynne ved fire måneder hvis barnet viser interesse for annen mat :) Jeg har gjort det med begge mine. *gjesp* Er det ikke den ene som våkner tidlig, er det den andre; håpløst! Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er frøkna bare knapt 3 mnd, men jeg kommer til å starte med innføring av fast føde så fort som mulig etter 4mnd. Hovedgrunnen er at hun har litt dårlig vektoppgang, men også pga smaksvinduet.

Storebror fikk smaksprøver rundt 4,5 mnd alder. Han har alltid spist det meste. Han er småspist, men ikke kresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide lillemor i går, og endelig har hun hatt en god uke! Ikke mer enn 150gr, men det er bra til å være henne. Pleier å ligge på ca 100. Mor er fornøyd! Så da er det bare å fortsette å amme til krampa tar oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...