Dyregod Skrevet 11. august 2015 #5241 Del Skrevet 11. august 2015 Jeg tror vi er de eneste med baby som ikke sovner av å kjøre bil! Vi var på hytta forrige uke og kjørte noen timer. Storesøster på 2 år sov mer enn lillesøster Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yvelia Skrevet 11. august 2015 #5242 Del Skrevet 11. august 2015 Min har pleid å sovne selv i babynestet i sofan på dagtid. Eller i vogna da hvis jeg er ute å triller. Om natta pleier vi å amme eller vugge i søvn.. er ikke alltid han sovner etter å ha spist. Men den siste tida har han vært litt vanskeligere å få til å sovne på dagtid. Så da må jeg enten ut med vogna eller amme/vugge i søvn da å. Dette begynte samtidig som han begynte å sove hele natta, så er vel en sammenheng der vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 12. august 2015 #5243 Del Skrevet 12. august 2015 Hei, lurer på om noen av dere har opplevd liknende eller har tanker om hva det kan være. De siste dagene har vi kavet veldig med ammingen. Lille blir ganske raskt kavete, har tak og slipper det igjen, virrer med hodet, blir sint når hun tas vekk, tar tak og slipper igjen etc. Før tok måltidet 10-30 min, nå tar det gjerne 1 time- 1,5 time da vi må ta mye pauser. Jeg trr dette skyldes luftsmerter, og det har hjulpet noe å rape underveis - men vi må gjøre det mye. Jeg hører hun glipper" taket, og sikkert svelger luft i den forbindelse, muligens oftere enn før. Det jeg lurer på er hvorfor det har blitt så mye større problem med lufta nå. .. Jeg kan komme på to ting - en er at hun er tett i nesa, men dette har hun vært snart to uker nå. En annen er at vi har lagt om amming litt etter at helsesøter ga oss "lov" til å slippe opp litt på ammeregime - vi pleide vekke henne slik at det gikk maks 2-3 timer mellom amminger dagtid, og 4-5 natt. Nå lar vi det gå litt lenger på natt, men ikke mye. Nå lurer jeg på om det er økedøgn i tillegg her, for nå har hun spist fra begge bryst to ganger siste døgnet og det pleier hun ikke, samt at hun tilsammen har spist ganske lenge. Dette ble mye. Er så utrolig frustrerende når hun ikke får i seg maten, eller når det hvertfall føles sånn noen tanker om hva det kan være? En ting som forresten har hjulpet litt er å amme i bæresele. Da blir hun roligere, og kan spise litt mer sammenhengende, men sovner da raskt fra maten. Opplever litt kaving innimellom, men ikke slik du beskriver her. Hvilke ammestillinger bruker du? Kanskje du skulle ha forsøkt å amme liggende/på et stille og mørkt rom. Har ikke så peiling, men har god erfaring fra ammepoliklinikken så det er jo et alternativ å kontakte de eller ammehjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 12. august 2015 #5244 Del Skrevet 12. august 2015 På dagtid er det kun 1 av 4 muligheter som er aktuelle for å få sove. 1. Ammes i søvn, for så å sove på meg. Kan ikke legge han fra meg, da våkner han. 2. Gå/bysse på han. Kan ikke legges ned når han sovner. 3. Bæretøy. 4. Vogn i bevegelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 12. august 2015 #5245 Del Skrevet 12. august 2015 Mini har lagt inn en ekstra spiseøkt på natta nå. I tillegg vil han helst bare ligge helt inntil meg, slik at det bare er de tre første timene jeg får ligge alene i senga. Så fort han får komme oppi er det umulig å få han i egen seng. Prøver å tenke at det er koselig, men vet ikke om korsrygg, nakke og skuldre ser det på den måten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LindaM Skrevet 13. august 2015 #5246 Del Skrevet 13. august 2015 Lille nærmer seg nå 8 uker, og har begynt å sove dårligere på dagen. Må vugges eller ammes i søvn. Før gikk det fint å legge hun fra seg, men nå går det dårligere. Hun våkner i løpet av 10 min. På kvelden bruker lang tid på å sovne ved puppen, men når hun først sovner så sover hun en god økt på ca 5-6 timer. Tenker at ting forandrer seg hele tiden, så man må bare holde ut de slitsomme periodene Stusset litt på noe. Vi var hos helsesøster forrige uke, og hun sa at vi burde begynne å øve på at hun sovner av seg selv uten stimulering fra hun blir 3 mnd. Jeg ser for meg at det blir klin umulig iom at hun ikke tar smokken, og har enormt sugebehov.. Jeg spurte hva jeg skulle gjøre dersom det ble mye gråt og uroligheter. Hun sa at jeg bare skulle sitte i rommet, men ikke stryke på eller stimulere på noen måte. Er det jeg som er hønemor, eller er babyen litt liten for den slags søvntrening når hun bare er 3 mnd. Hva sier deres helsesøster? Storebror tok forresten smokk, og sovnet av seg selv i senga fra fylte 3 mnd. Men det var tilfeldig. Allikevel endte vi opp med store søvnproblemer fra 5-6 mnd alder fram til ny nylig som 3 åring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 13. august 2015 #5247 Del Skrevet 13. august 2015 For ei gammeldags helsesøster! :/ Jeg hadde fortsatt å la baby sovne ved puppen (eller, det er jo det jeg gjør og ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 13. august 2015 #5248 Del Skrevet 13. august 2015 LindaM: det er ikke alt helsesøstre sier somman skal ukritisk godta. Ja, de er helsepersonellet og har fagkunnskap, men på enkelte områder er noen litt utdaterte. Med HS til storebror opplevde jeg at hun ikke hadde noe å komme med på søvnfronten. Det var superfrustrerende, for der og da trengte jeg virkelig råd. Nå fraråder jo til og med de som anbefaler skrikekurer å gjennomføre dem før seks måneder, så hva din HS surrer med her lurer jeg litt på. Du har jo i tillegg sett at det er mye snakk om tilfeldigheter, så jeg hadde ikke giddet å styre veldig med soving nå. Klart, å trene på å sovne uten hjelp er ikke dumt, men det burde da virkelig ikke være nødvendig med gråt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yvelia Skrevet 13. august 2015 #5249 Del Skrevet 13. august 2015 Vi skal på 3 månederskontroll neste uke, så regner med det kanskje blir snakk om det da? Er litt spent, her ammes og vugges han i søvn på natta, jeg vil jo helst ikke at han skal ligge å hylgrine... Min skriker heldigvis lite, og det er jo fordi jeg prøver å fikse "problemet" før han kaver seg opp og blir hysterisk. For meg er han for liten til å bli lagt alene, iallefall hvis han begynner å gråte.. Ikke er det noe morsomt å "sitte å se på" heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 13. august 2015 #5250 Del Skrevet 13. august 2015 Jeg ammet i søvn i et år med storebror. Orket ikke hyl og skrik om kvelden, og ventet på at det skulle rette seg selv. Det gjorde det også Den eneste "skrikekuren" vi gjennomførte, var avvenning om natta. Jeg skulle begynne å jobbe, og ammet fortsatt to ganger hver natt, så da tok pappaen over og tilbød vann. Det var to netter med hyl og skrik, og så sov han rundt etter det. Skulle ha gjort det tidligere Gjør det du syns er fornuftig. Ikke hør på hs hvis det strider med det du mener er riktig. Du har nok rett! Jeg har en som sovner ved puppen, av og til sovner han av seg selv, men jeg kommer overhodet ikke til å tvinge ham til å finne roen selv. Vil han sovne på meg eller pappaen skal han få det. Det er så utrolig kort tid han er liten, og vi kommer tidsnok inn i rutinene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Androide Skrevet 13. august 2015 #5251 Del Skrevet 13. august 2015 Det er i såfall flere av oss som gjør stikk i strid med HS' s råd. Ikke om jeg hadde klart å sitte ved siden av en gråtende baby uten å prøve å trøste. Kan vel ikke skjemme bort med trøst og kos vel. Det går uansett over, sjelden man hører om en tenåring som må ammes i søvn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Askmeagain89 Skrevet 13. august 2015 #5252 Del Skrevet 13. august 2015 3 mnd kontroll her i dag og lille er 3 mnd. Hun er ganske slappfisk etter vaksinen og hylte for det meste under kontrollen stakkars. Veier 6060 g og er 59 cm. Virkelig vokst siden fødsel. De siste dagene har hun ønsket å sovne alene på dagtid og holder det gående halve natten Sover maks 45 min på dagtid og 3 timer når hun omsider sovner på natten. Går seg nok til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 13. august 2015 #5253 Del Skrevet 13. august 2015 Vår HS sier det samme, men det er et råd jeg ikke akter å følge. Det er uaktuelt for meg å la han ligge og skrike. Ikke ser jeg problemet med å amme i søvn heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Askmeagain89 Skrevet 13. august 2015 #5254 Del Skrevet 13. august 2015 Heldigvis ikke fått sånn dumt råd. Her var det mer at hun ikke skulle gråte. Flytte dagsengen til soverommet siden den funker på dagtid og heller prøve å lage rutiner til det en dag funker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Androide Skrevet 13. august 2015 #5255 Del Skrevet 13. august 2015 Smartifaksen her har oppdaget hendene sine, og med den fascinasjonen han oppviser er det tydeligvis den største oppdagelsen siden hjulet. Alikevel er det en liten vei å gå før han kan kalles Einstein, da han gang etter gang dytter hender og fingre så langt inn at han brekker seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LindaM Skrevet 13. august 2015 #5256 Del Skrevet 13. august 2015 Godt å se det ikke er jeg som er hønemor. Det må sies at jeg aldri under noen omstendigheter hadde latt henne gråte seg i søvn uansett hvem rådet kom fra. Ble bare litt overrasket. Helsesøster var forholdsvis ung og virket veldig oppdatert på det meste. Jeg tenker at vi prøver å øve på å sovne i egen seng etterhvert, og tar det litt gradvis. Blir hun helt hysterisk, skal hun selvfølgelig få komme opp. Erfaringen min er at ting svinger veldig! Søvnproblemer kan dukke opp senere selv om de sover godt som nyfødte. Hadde første barseltreff i dag. Hele 11 stk! Så får vi se hvordan det utvikler seg. Orker ikke konkurranse om hvem som har den "flinkeste" babyen. Da melder jeg meg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bygdis Skrevet 13. august 2015 #5257 Del Skrevet 13. august 2015 Er ikke alltid disse helsesøstrene er helt oppdaterte. Jeg tror det beste er å få informasjon fra fagfolk, så må man tenke litt over hva man tror på selv og kan stå inne for. Tenk så mange som for eksempel ukritisk har tatt imot råd om skrikekurer, og i ettertid har dårlig samvittighet? Når alt kommer til alt er det vi som er foreldre og har ansvaret. Og når det kommer til søvn tror jeg man vil få veldig ulike svar ettersom hvem man spør, noen er tydelig preget av egen erfaring. "Det funket for mitt barn, da er det slik det er". Spør man feks en helsesøster, en søvnekspert og noen som forsker på krybbedød vil svarene sprike ganske mye.. Jeg tror i hvert fall at vi legger mye av grunnlaget nå, og noe som er viktig for meg er at vesla er trygg. Hun skal ikke ligge der å gråte. Å klare å sovne selv er en modningssak, ikke noe de skal "tuktes" til Hender er superspennende her også, nå driver hun å griper etter ting - kjempestolt når hun får tak i lekene på babygymmen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 13. august 2015 #5258 Del Skrevet 13. august 2015 Her griper han bevisst etter ting og stapper dem i munnen Lille bollefrans <3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 13. august 2015 #5259 Del Skrevet 13. august 2015 Huh, hvor ble det av Bygdis? Jeg var på etterkontroll og fikk konstatert fremfall både her og der. Men det var en mulighet for at det gikk tilbake med kniping, og hvis ikke skulle de fikse det. Skal tilbake før jul en gang for å se om det er blitt bedre. Lillesøster har begynt å sove lengre strekk på natta nå. I går var det over fem timer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yvelia Skrevet 13. august 2015 #5260 Del Skrevet 13. august 2015 Huh, hvor ble det av Bygdis? Jeg var på etterkontroll og fikk konstatert fremfall både her og der. Men det var en mulighet for at det gikk tilbake med kniping, og hvis ikke skulle de fikse det. Skal tilbake før jul en gang for å se om det er blitt bedre. Lillesøster har begynt å sove lengre strekk på natta nå. I går var det over fem timer! Kjente du selv at du hadde fremfall? Holder på å vurdere å få sjekket alt likevel selv om det føles greit.. (var aldri på 6 ukers kontroll) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå