Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015

Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Må bare få ut litt frustrasjon!

Vi er som sagt på familiebesøk på andre siden av landet. Og skjønner jo at alle vi hilse på og kose med lille. Det er helt greit. Men det er en grense på hvor mye lille orker av stimuli og han blir ofte sutrete. Da mener jeg at det er best at jeg og lille trekker oss tilbake for å roe ned litt. Men jeg får ikke ungen min tilbake uten kamp. Det er mange som vil roe ned lille selv og gjør ulike ting (det funket jo med deres barn, sant). Enden på visa HVER gang er at jeg må kreve å få en overstimulert, hylskrikende baby tilbake fra grandtanter eller besteforeldre som prøver iherdig å få roet han ned. Jeg kjenner ungen min best og vet tålegrensen hans og hva han trenger for å roe ned. Det verste er at noen av dem blir furt fordi jeg tar ungen fra dem..

Uff, så slitsomt! Minn meg på at jeg aldri skal bli sånn selv... Fikk ene tanta til mannen ordentlig i vrangstrupen da hun nektet å gi tilbake babyen før han skreik av sult - vi så signalene lenge, og prøvde å si ifra på en hyggelig måte, men nådde ikke frem. (Selvsagt kom det en "Han skal vel ikke spise nå igjen?")

Så, i feel you, men har ingen gode forslag til løsning. Kjedelig å måtte bli bestemt og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er så kjedelig! Nå har vi heldigvis kommet til noen som ikke stimulerer lille like mye, men han reagerer på nye omgivelser likevel.

Borte bra, hjemme best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt med slikt besøk, vi har heldigvis vært forskånet for det meste av den typen ting.

Her skiftes kun bæsjebleie om natta og nå er det heldigvis sjelden det er nødvendig. Men bleia er alltid TUNG på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, de er noen små vanedyr disse små :) 

Når vi var på 3 månederskontroll fikk jeg en brosjyre om denne alderen her, der står det blant annet at man bør begynne med faste sove- og spisetider på dagen nå. Synes det er litt tidlig? Eller er det vanlig? Hun er ganske rutinert på kvelden nå, er trøtt og vil legge seg sju.. men på dagen varierer det liksom litt hva vi driver med. Kjører vi bil så sovner hun jo, og om vi skal noe er det jo ikke alltid det skjer til samme tid. Føler vi blir så fastlåst om hun skal ha fast sovetid feks, tenker det er bedre at hun får sove når hun er trøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min straks tre mnd, men tross hard jobbing for rutiner er det helt umulig å få frøkna til å godta det. I går sov hun kun 1,5 time usammenhengende i løpet av hele dagen. Nektet å roe seg, sånn er det ofte. Soving på kvelden er også håpløst så hun sovnet ikke før tolv. Nå har hun kavet og tullet en time. Ser virkelig ikke noe mulighet for å lage rutiner med en som motarbeider oss alt hun kan ;)

Man blir litt fastlåst med rutiner, men blir vel å prøve å legge til rette med rutinene så godt man klarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, faste spiserutiner? Her spiser han fremdeles hele tiden, blir greit å snart begynne med grøt. Det begynner å bli litt rutine på soving på dagen faktisk. Han sover fra 19-7 (med pupp hver 3. time) og så ny lur ca hver andre time i 30-50 min.

Endret av Dorey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, de er noen små vanedyr disse små :)

Når vi var på 3 månederskontroll fikk jeg en brosjyre om denne alderen her, der står det blant annet at man bør begynne med faste sove- og spisetider på dagen nå. Synes det er litt tidlig? Eller er det vanlig? Hun er ganske rutinert på kvelden nå, er trøtt og vil legge seg sju.. men på dagen varierer det liksom litt hva vi driver med. Kjører vi bil så sovner hun jo, og om vi skal noe er det jo ikke alltid det skjer til samme tid. Føler vi blir så fastlåst om hun skal ha fast sovetid feks, tenker det er bedre at hun får sove når hun er trøtt?

Vi har faktisk rutiner. Han spiser ca. til samme klokkeslett hver dag, så er han våken en time og sover ca. en til halvannen time før han våkner og spiser igjen. Jeg håper jeg klarer å holde på rutinene, det har vært sånn et par uker nå. Han har begynt å sove 9 timer i strekk på natten også! Men bleia er tørr om morgenen... Tiss og bæsj kommer først etter at han har fått "frokost". Kanskje han bare sover så tungt at han ikke må tisse?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, faste spiserutiner? Her spiser han fremdeles hele tiden, blir greit å snart begynne med grøt. Det begynner å bli litt rutine på soving på dagen faktisk. Han sover fra 19-7 (med pupp hver 3. time) og så ny lur ca hver andre time i 30-50 min.

Tenker du å begynne ved 4 måneders alder? Selv om de anbefaler å fullamme til 6 måneder så virker det som om de fleste begynner før. Jeg har hvertfall lyst å begynne med smaksprøver og litt grøt ved fire måneder. Det var jo normalen da vi var babyer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semi-rutiner, men det har kommet av seg selv, ikke noe vi har jobbet for. Og ikke når det kommer til dagsoving :P

Etterpå skal vi møte barselgruppa igjen.Frykter det blir litt sånn konkurransepreget, om å gjøre å ha den "flinkeste" babyen...men jeg håper jo jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker den brosjyra å være noen år, står mye rart der egentlig. Kjempefint med rutiner om de kommer litt av seg selv, men jeg synes hun er for liten til å skulle ha faste spise- og sovetider. Nekter henne ikke å sove eller spise. Litt rutiner på dagen har vi jo, men det er ikke slik at klokka 12 skal hun ha mat. 

Gleder meg til vi kan begynne med grøt! Mener å ha hørt at nå skal de begynne rundt 4 måneder uansett om de får mme eller mm? Var noe med jernlagrene?

Fant en grøt i butikken hvor det sto fra ca. 4 måneder, vil det si at vi kan begynne litt før 4 måneder tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etterpå skal vi møte barselgruppa igjen.Frykter det blir litt sånn konkurransepreget, om å gjøre å ha den "flinkeste" babyen...men jeg håper jo jeg tar feil :)

Vi var på første møte med barselgruppa i går og merket litt tendens til konkurranse ja. Hvis det kommer til å ta stor plass på disse møtene, kommer jeg til å droppe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er planen å fullamme nærmere 6 måneder, men må jo se an babyen. Viser han interesse for mat tidligere får han nok smake litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vognen var ok i to dager :P Vi prøvde i dag etter barseltreff og det endte med fullt kaos så mannen måtte møte meg så jeg fikk båret henne hjem. Håper dette blir litt bedre snart. Virker som hun blir veldig fort overstimulert så vurderer å bare være hjemme fremover og gå korte turer. Hun kaver og styrer fryktelig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, lurer på om noen av dere har opplevd liknende eller har tanker om hva det kan være. 

De siste dagene har vi kavet veldig med ammingen. Lille blir ganske raskt kavete, har tak og

slipper det igjen, virrer med hodet, blir sint når hun tas vekk, tar tak og slipper igjen etc. Før tok måltidet 10-30 min, nå tar det gjerne 1 time- 1,5 time da vi må ta mye pauser. Jeg trr dette skyldes luftsmerter, og det har hjulpet noe å rape underveis - men vi må gjøre det mye. Jeg hører hun glipper" taket, og sikkert svelger luft i den forbindelse, muligens oftere enn før. 

Det jeg lurer på er hvorfor det har blitt så mye større problem med lufta nå. .. Jeg kan komme på to ting - en er at hun er tett i nesa, men dette har hun vært snart to uker nå. En annen er at vi har lagt om amming litt etter at helsesøter ga oss "lov" til å slippe opp litt på ammeregime - vi pleide vekke henne slik at det gikk maks 2-3 timer mellom amminger dagtid, og 4-5 natt. Nå lar vi det gå litt lenger på natt, men ikke mye. 

Nå lurer jeg på om det er økedøgn i tillegg her, for nå har hun spist fra begge bryst to ganger siste døgnet og det pleier hun ikke, samt at hun tilsammen har spist ganske lenge. 

Dette ble mye. Er så utrolig frustrerende når hun ikke får i seg maten, eller når det hvertfall føles sånn :P noen tanker om hva det kan være? En ting som forresten har hjulpet litt er å amme i bæresele. Da blir hun roligere, og kan spise litt mer sammenhengende, men sovner da raskt fra maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min straks tre mnd, men tross hard jobbing for rutiner er det helt umulig å få frøkna til å godta det. I går sov hun kun 1,5 time usammenhengende i løpet av hele dagen. Nektet å roe seg, sånn er det ofte. Soving på kvelden er også håpløst så hun sovnet ikke før tolv. Nå har hun kavet og tullet en time. Ser virkelig ikke noe mulighet for å lage rutiner med en som motarbeider oss alt hun kan ;)

Man blir litt fastlåst med rutiner, men blir vel å prøve å legge til rette med rutinene så godt man klarer

Høres ut som min jente dette. Nå er hun bare 5 1/2 uke da, men hun kaver alltid like etter å ha sovnet og sover veldig lite på dagen og veldig sjeldent mer enn 15-30 min om gangen. Veldig frustrerende, men sånn er det.

Hvordan sovner deres babyer? Her sovner hun kun hvis vi holder henne på skulderen og tar knebøy... Veldig slitsomt i lengden særlig siden hun bare sover kort tid om gangen. Hun sovner en sjelden gang til puppen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sovner han enten ved å ammes i søvn, i bilen eller ved å bæres. De siste dagene har smokken blitt brukt under bæringen. Vi øver på å sovne i vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dagtid sovner han ved puppen, i bæresjal eller i vogna når vi går tur. Han sovner også med en gang i bil, men vi kjører så sjelden at det kan nesten ikke regnes med.  På kvelden sovner han  greit i senga si (bank i bordet! ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...