Gå til innhold

Nybegynner når det kommer til hvitvin. Tørr eller søt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De aller fleste jenter startet med Black Tower eller en annen veldig søt hvitvin.

Personlig liker jeg best en mellomting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du overhodet ikke liker hvitvin kan du begynne med tørrere cider, f.eks. sommersby double press eller grevens brut. Jeg fikk ikke i meg de søteste hvitvinene engang i begynnelsen, så begynte der selv. Ellers syns jeg gjerne musserende viner var lettere å like i begynnelsen siden jeg var så vant til alkohol med kullsyre i fra før av.

Jeg er fortsatt ikke noe glad i tørre viner, kan strekke meg til halvtørr, men det meste går ned med en dæsj sitronbrus oppi. Og før noen halshugger meg: det er jo faktisk en drink...

Anonymous poster hash: 42d50...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ikke hvitvin, trodde jeg... smakte bare på søte hvitviner. Helt til jeg ble introdusert for Sancherre og Chablis

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/hvitvin/frankrike/pierre-deschamps-sancerre-2013/sku-9200301

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/sok?query=All+our+Classics+Chablis+2011&countresult=true

Har du prøvd rosevin? Mange som ikke er så glad i hvitvin eller rødvin kan ofte like det. Jeg smakte en amerikansk sort som ikke var så dum, ganske rimelig var den også. Tror det var denne :

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/rosevin/usa/beringer-zinfandel-blush-201213/sku-3101501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk stygt om Black Tower....

En av mine favoritter er Black Tower Fruity.

Mitt tips er en vin med friskhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om den skal være tørr eller søt kommer an på hva du skal bruke vinen til. Skal vinen være til mat eller er det snakk om "kosevin"? Hvis du tenker å bruke vinen til sistenevnte, så anbefaler jeg at du begynner med en halvsøt hvitvin, f.eks. Anselmann Riesling Kabinett. Hvis du liker det veldig søtt, så kan du selvsagt gå for en søtere, og motsatt hvis du ikke er så glad i det søte.

Endret av Contempt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

har noen av dere smakt denne:

http://www.klikk.no/multimedia/archive/00357/59204_349_jpg_357879f.jpg ?

Hvitvin - Schmetterling riesling, med sommerfugl.

Hvordan er den som en nybegynnervin? =)

Anonymous poster hash: 38856...56e

Jeg liker den kjempegodt!

Var en av mine nybegynnerviner- ganske søt, men samtidig frisk nok til å ikke bli klissete etter min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den og black tower var en slager her når jeg var 17-20 og startet å drikke vin på fest. Husker bare att de gikk ned rett fra flaska som vann:p huff så classy jeg var... Så vill si de er enkle å like når man er vant til søt rusbrus

Anonymous poster hash: 350e9...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak deg frem! Du trenger ikke å kjøpe viner i dyre dommer, en hundrings holder lenge!
Kan være greit å starte med en musserende hvitvin. Selv er jeg 20år og var helt bastant på at vin likte jeg ikke. Grunnen var at alle vennene mine som drakk vin kun drakk veldig søte viner som Riesling og andre tyske viner. Ble litt senere presentert for tørre viner og det viste seg at jo, jeg ELSKER vin! :D

Jeg foretrekker som sagt tørre viner fra sørom ekvator. Australske, Sør-Afrikanske, Chilenske og New-Zealandske viner er bestandig en hit også foretrekker jeg viner som er basert på druetypen Sauvignon Blanc.

Tips: les hva som står om vinen på polet. Viner som er lett å like er gjerne fruktige, lette, unge viner med hint sv eple/melon/pære osv. Unngå "tunge" viner med smak av krydder, vanilje, eik ol ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 21 år og har veldig lyst til å begynne å like hvitvin. Synes jeg nesten er for gammel til å drikke rusbrus :fnise:

Men bør jeg gå for tørr eller søt? Vet ikke helt hva det betyr for noe. At vinen er tørr eller søt. Setter pris på litt hjelp.

Anonymous poster hash: 26e05...325

Søt. Om du ikke er vant til vin så er det mer sannsynlig at du liker den best søt tror jeg. De tørre kan cære noe stramme i smaken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gått for søt, men det kommer selvsagt an på hva du syns er godt. Før jeg begynte å drikke vin var jeg veldig vant til at det skulle smake søtt når jeg skulle drikke noe for å kose meg, så da var søte hvitviner enklest å venne seg på. Jeg vente meg først til de med lav prosent, typisk riesling. Syns Köningsmosel (med gul etikett) er veldig søt og enkel å venne seg til med :) Billig er den også. Et annet tips er å bare lese på etikettene på polet, de viser hvor søte vinene er i en sånn sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...