Gå til innhold

Dere som har egen hest - har dere gått på mange ridekurs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ridd i 25 år, og har akkurat kjøpt meg min aller første hest etter å ha hatt samme hest på helfor i mange herrens år. Jeg er enig med mange av de andre som skriver her at erfaring med hest er viktigere enn hvor høye klasser du rir.

Jeg er ikke en rytter som er født med ridestøvler på bena, jeg har alltid følt meg som en klumsete potetsekk på hesteryggen, men jeg elsker hvert sekund av det, og ser jo at trening gir resultater. Min søster derimot er et naturtalent, og rir hvilken som helst hest som om hun skulle ridd den i alle år.

Jeg på LA- nivå i dressur med den gamle fórhesten, men med min nye hest er jeg nå på LB-nivå siden det er en helt annen type hest. Jeg rir for instruksjon i dressur noen ganger pr. mnd for en instruktør som har de samme verdiene som meg i dressurridninga, og dette har gjort at jeg og nyhesten har funnet ut av hverandre på rekordtid. Så rett instruktør har mye å si! Jeg har tidligere ridd for flere "knekk i nakken - spark på med sjenklene"- instruktører, noe jeg synes har vært ubehagelig og stikk i strid med hvordan jeg selv ønsker å behandle hesten. Jeg er heller ikke opptatt av å konkurrere, men liker å finpusse detaljene på ridninga, og bruker den tida det tar.

Jeg har alltid likt turridning, og har brukt mange timer til lands og til vanns med hest, noe som har hjulpet meg i dressuren, både med balanse og i kommunikasjonen med hesten. Anbefales!

Du trenger ikke kunne ri all verden for å ha egen hest, men du bør mestre alle gangartene, og vite en del om hva hesten trenger. I tillegg bør du ha tid og økonomi til å kunne ta deg av hesten på best mulig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her (med ny bruker). Tusen takk for så mange fine svar!

Jeg leser dem og skal ta vare på tråden. Om jeg skaffer hest en gang, skal det være et veloverveid valg, og bare dersom jeg har økonomi og kunnskaper nok. Og som siste post nevner, med en tilnærming til hestedressur som går på et samspill, ikke "knekk i nakken og spark med sjenklene". Det jeg må finne ut av er hvordan man får det samspillet helt konkret (selv om jeg har lag med dyr), for når man rir ulike hester (slik jeg gjør nå) er det så ulike utfordringer. Jeg er nok ikke noe naturtalent, men jeg er veldig glad i å lære :)

Men jeg er ikke helt ung, og heller ikke helt frisk, så jeg vet ikke om jeg kan realiserere drømmen. Gjør det ikke før jeg vet at jeg kan ta vare på et så flott dyr på en god måte. Men det er fint med drømmer også...

Anonymous poster hash: 535a8...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...