Gjest Lille-pus Skrevet 21. august 2014 #61 Skrevet 21. august 2014 Å ønske seg en partner med høyere utdanning handler nok for de fleste - og i alle fall for meg - om at vi vil ha en på et noenlunde samme intellektuelt nivå som oss selv. Hva hjelper det om mannen har høy inntekt, om vi ikke har noe felles og ikke noe å prate om. I Norge er det dessuten slik at en ansatt 'på gølvet' i industrien o.l. fort kan tjene det samme som en med mastergrad som jobber i staten. Dere menn som kommenterer her, og tror ønsket om høyere utdanning kun handler om penger, dere illustrerer jo bare poenget. Det handler om ulike virkelighetsforståelser. Den 'virkelighetsforståelsen' kan det lønne seg å realitetsevaluere en gang til vil jeg mene. Det kan jeg si fordi jeg i omgangskretsen, blant mine nærmeste venner, har håndtverkere med høyere intelektuelt nivå enn mastere, og visa verca. Poenget er at utdannelsen i seg selv sier uhyggelig lite om hvilke intelektuelle evner et menneske har, det sier ingenting om vedkommendes evne og interesser relatert til dagsaktuelle samfunnsproblemer, til politikk, til utøvende kunstformer eller økonomisk sans og forståelse. Jeg våger påstanden om at de færreste diskuterer nanoteknologi over middagsbordet i lengden, og at et rent fagfokus vil slite et forhold i fillebiter etter noen måneder. Så velger mennesket selvsagt helt selvstendig, men det er verd å huske at et menneskes interesser, kunnskap og kompetanse er mer enn eksamenspapirene, masteroppgaven og cv'en. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #62 Skrevet 21. august 2014 Jeg er ung ufør og har ikke engang vgs. Jeg er interessert i nyheter, historie, politikk om mye mer. Holder meg oppdatert på det meste. Det virker som mange her tror at "sånne som meg" ikke finnes. At vi som ikke har utdanning/ får penger fra NAV er dumme som brød og ikke kan føre en meningsfull samtale utover hvem de liker best på Paradise Hotel. Grunnen til at jeg ikke har fått tatt utdanning er at jeg ble syk. Mange har det som meg, eller de vil kanskje heller jobbe som rørlegger enn for eksempel sivilingeniør. Det har ofte ingenting med intelligens å gjøre.....Anonymous poster hash: a143c...e87 3
Deterbaremeg Skrevet 21. august 2014 #63 Skrevet 21. august 2014 Jeg må få lov å kommentere det, det er ikke mye, verken i måten du ordlegger deg på (komposisjon/vokabular) eller i tilkjennegitte perspektiver som vitner om særlig intellekt? Jeg er fullt ut inneforstått med at en anselig mengde mennesker overvurderer egen kapasitet, noen til det absurde, men hadde ikke helt plassert deg i den kategorien (enn så lenge). En intellektuell i ordets rette forstand, er ikke en som i kraft av stort studielån ser seg bedre enn andre, men en som av egeninteresse befatter seg med de mere abstrakte aspekter av livet og dets paradokser. Til det trengs ingen høyere utdanning, uansett hva forkvaklede åndssnobber måtte ønske å foretrekke som sin sannhet. 😊 Jeg behersker sjangeren nettdebatt/kommentarfelt. Ikke mer mystisk enn det :-D Og sammenligner du mitt innlegg med ditt, ser du at mitt er langt mer lesbart. Der du skriver med lange, snirkler setninger for å virke smart, skriver jeg rett fram -- fordi jeg ER smart. :-D :-D 3
Duckie Skrevet 21. august 2014 #64 Skrevet 21. august 2014 Jeg tar sikte på høyere utdannelse (minst master), og ser i utgangspunktet etter en med høyere utdannelse selv. Men dette er absolutt ikke noe must, det viktige er at han er intelligent, oppegående, oppdatert og kan delta i samtaler om alt og ingenting. Han må kunne utfordre meg mentalt, og være interessert i verden rundt seg. Om jeg møter en slik mann, og han viser seg å være snekker, har ikke yrket noe å si. Så lenge han er fornøyd, og har en stabil inntekt (behøver ikke være høy). Som andre har nevnt, stabil inntekt er ikke nødvendigvis noe som følger høyere utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #65 Skrevet 21. august 2014 Jeg sliter mer med dem som ikke klarer å skrive rett, utstrakt bruk av engelske låneord og dårlige formuleringer.Anonymous poster hash: f7b1a...0f5 Godt poeng. Morsomt at en person som ikke behersker rettskriving krever høyere utdanning hos en partner Anonymous poster hash: e23ea...19f 1
Duckie Skrevet 21. august 2014 #66 Skrevet 21. august 2014 Jeg behersker sjangeren nettdebatt/kommentarfelt. Ikke mer mystisk enn det :-D Og sammenligner du mitt innlegg med ditt, ser du at mitt er langt mer lesbart. Der du skriver med lange, snirkler setninger for å virke smart, skriver jeg rett fram -- fordi jeg ER smart. :-D :-D Er det et mål å skrive mest mulig enkelt og lettfattelig? Jeg setter pris på ordrike og velskrevede innlegg her på forumet jeg (det er ikke så mange av de). Er en del brukere som skriver unødvendig langt og tungt, men Nobilian er ikke blant de i mine øyne. Og i en debatt om å være intelligent, burde det vel kunne gå an å skrive med et litt mer "intelligent" språk. Jeg lurer også på hva slags utdannelse du har. 1
Ferny Skrevet 21. august 2014 #67 Skrevet 21. august 2014 Jeg behersker sjangeren nettdebatt/kommentarfelt. Ikke mer mystisk enn det :-D Og sammenligner du mitt innlegg med ditt, ser du at mitt er langt mer lesbart. Der du skriver med lange, snirkler setninger for å virke smart, skriver jeg rett fram -- fordi jeg ER smart. :-D :-D En smart ting du burde lære deg, er ydmykhet. Om du virkelig ER smart, skal ikke jeg uttale meg om. Men det er ikke smart å komme med bastante påstander om at du er intelligent, særlig ikke når de fleste andre her på forumet konkluderer i motsatt retning på bakrunn av det du skriver. Ikke er du spesielt nyansert, og ikke synes du å ha forståelse for at mennesker uten høyere utdanning kan være smarte. Jeg synes det vitner om lav intelligens, og sterke fordommer. Du vet - fordommer fordummer. Og når det gjelder NAVere, som du da ikke omgås. Om du eller noen du kjenner en dag skulle bli rammet av for eksempel uhelbredelig kreft, eller bli utsatt for en alvorlig bilulykke, og fått funksjonshemminger på bakgrunn av dette - *POFF* da hadde du fått med NAV å gjøre. Jeg vet ikke hvordan du kan gå gjennom hele ditt voksne liv uten å vanke noen av de stedene "sånne personer" vanker. Lykke til med det. 2
Gjest Trollkarlen Skrevet 21. august 2014 #68 Skrevet 21. august 2014 Hei. Jeg har et problem som jeg begynner å se på som JÆVLIG irriterende. Okei, jeg møter en fyr. En riktig god og søt fyr. Fin personlighet, bra utseendet… MEN, han har ingen høy utdanning. Det er liksom no no for meg… da klarer jeg ikke se meg en fremtid med personen. Kan være med han og nyte selskapet, men ikke noe mer seriøst kun fordi utdanningen ikke er høy nok. Det ødelegger jo veldig mye for meg… men jeg vil ha en mann med veldig stabil inntekt. Utrolig kjipt og teit av meg, men jeg klarer ikke styre dette. Hva skal jeg gjøre? flere osm har det slik? Anonymous poster hash: f41f1...775 Det er ikke stabil inntekt du vil ha, men en mann med høy inntekt. Greit å være gold digger, finner noe til slutt. Ganske sinnsykt å basere forhold på penger, men man velger jo selv.
Zevs Skrevet 21. august 2014 #70 Skrevet 21. august 2014 Jeg behersker sjangeren nettdebatt/kommentarfelt. Ikke mer mystisk enn det :-D Og sammenligner du mitt innlegg med ditt, ser du at mitt er langt mer lesbart. Der du skriver med lange, snirkler setninger for å virke smart, skriver jeg rett fram -- fordi jeg ER smart. :-D :-D Men mest av alt bare eeelsker du å provosere, ikke sant? 1
Deterbaremeg Skrevet 21. august 2014 #71 Skrevet 21. august 2014 Men mest av alt bare eeelsker du å provosere, ikke sant? Ble kanskje litt revet med, ja :-)
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #72 Skrevet 21. august 2014 Vi mener ikke at de uten utdannelse ikke kan være intelligente. Men når man leter etter en partner ser man etter like verdier og grunnpilarer. At noen velger å ikke ta høyere utdannelse ("men følger med på nyheter og samfunnet assa") er for meg totalt uforståelig. Det er kjempeviktig for meg, og har formet meg veldig som person. Slike grunnleggende ulike verdier av hva som er viktig i livet gjør at jeg tenker at vi kanskje ikke passer sammen. Det har ingenting med hvordan man klarer å formulere seg på et forum, eller hvor høy IQ man har. Har masse venner med lav eller ingen utdannelse! Men i en livspartner? En som skal være far til mine barn og bringe verdier videre? Her kommer høy utdannelse ganske høyt opp på listen. Dere kan like det eller ikke, men folk har ulike preferanser når det kommer til det motsatte kjønn. Og jeg må si at god utdannelse må vel være mye mindre sjokkerende enn "høy og kjekk" eller "fine former og blondt hår". Slike uttalelser blir jo rettferdiggjort med "man kan jo ikke noe for hva man tenner på!" Og det er liksom helt greit?Anonymous poster hash: cd82e...19c 2
Gjest Leo Nardo Skrevet 21. august 2014 #73 Skrevet 21. august 2014 (endret) Lol... I slike tråder er det alltid noen som føler seg truffet og har et behov for å forsvare seg. Selv om høyere utdanning ikke er noen garanti for hverken dannelse eller intellekt, er jeg fullstendig overbevist om at mennesker med høyere utdanning generelt sett er mer reflekterte, interesserte i kunnskap og opplyste enn de som ikke har høyere utdanning. I tillegg er det vel påvist at utdanning stimulerer hjernen og kan øke IQ-en. Men det finnes alltid unntak og jeg vet selv om flere. Endret 21. august 2014 av Leo Nardo 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #74 Skrevet 21. august 2014 Jeg leser tråd opp og tråd ned på KG om hvordan drømmepartneren bør se ut og hvilke interesser de bør ha. Folk ser ut til å godta at det er ulike preferanser ute og går. Men om noen av oss sier at vi ønsker en oppegående person med samme utdannings- og ambisjonsnivå som oss selv, så er det full krise og snurtesen? Men hva slags utdannelse har DU da? Svar nå. Anonymous poster hash: cd31f...7c2 1
Gjest nobilian Skrevet 21. august 2014 #75 Skrevet 21. august 2014 (endret) . Endret 21. august 2014 av nobilian
Gjest nobilian Skrevet 21. august 2014 #76 Skrevet 21. august 2014 Lol... I slike tråder er det alltid noen som føler seg truffet og har et behov for å forsvare seg. Selv om høyere utdanning ikke er noen garanti for hverken dannelse eller intellekt, er jeg fullstendig overbevist om at mennesker med høyere utdanning generelt sett er mer reflekterte, interesserte i kunnskap og opplyste enn de som ikke har høyere utdanning. I tillegg er det vel påvist at utdanning stimulerer hjernen og kan øke IQ-en. Men det finnes alltid unntak og jeg vet selv om flere. Må reaksjonene komme av behov for å forsvare seg? Kan man ikke bare bli irritert på folk som har en "ovenfra og ned"-holdning til andre mennesker? Sånne folk er nemlig etter manges mening møkkafolk. Jeg regner meg selv for å være intellektuell langt utover det dette ene damemennesket her er, i alle betydninger av ordet, så jeg forsvarer ikke meg selv - jeg bare synes holdningene hennes suger. Sist jeg sjekka, var det mulig å ta master på russefeiring, jeg vil tro det kan påvises at enkelte utdanninger senker IQ'en. 1
Gjest nobilian Skrevet 21. august 2014 #77 Skrevet 21. august 2014 (endret) . Endret 21. august 2014 av nobilian
Deterbaremeg Skrevet 21. august 2014 #78 Skrevet 21. august 2014 Tja, jeg tviler.. Hvis du hadde behersket nettdebatt så godt, ville du kanskje lagt merke til at akkurat innlegget du siterer har overdrevent høy "smartass"-faktor, og at det ikke ligner på noen av mine andre innlegg.. Det er altså mulig at innlegget er "intellektualisert" for å drive gjøn med folk som synes de er smarte. Kjenner du noen sånne? Jeg regner uten videre med at det er en haug brukere her inne som har lest mye mer klassisk litteratur enn deg. Det er helt garantert en hel gjeng her inne som er smartere, og som har mer generell peiling enn deg. Jeg er også helt sikker på at mange av dem ikke har den høye utdannelsen du etterspør. Det gjør dem ikke mindre interessante, og ikke mindre intellektuelle (faen så lei jeg er av det ordet). Faktisk tipper jeg at det finnes folk her som vet mer enn deg om bortimot alt annet enn akkurat ditt fagfelt. Det er forsåvidt interessant at du ikke ønsker å oppgi akkurat hva du har utdannet deg til - redd det ikke skal være bra nok? Riktig. Jeg har ikke oppgitt hvilken utdannelse jeg har. Det har heller ikke du eller de noen av de andre på denne tråden (med unntak av han med VGS). Om jeg skammet meg over min bakgrunn kunne jeg vel bare diktet opp noe som ikke stemte? Men det trenger jeg ikke. Jeg har heller ikke lyst til å fortelle noe om meg selv til en som er så sint og trakasserende som deg. Hvorfor så opptatt av meg som person? Du forsøker å presentere deg selv som ryddig, dannet og smart. Men ditt hatske (og totalt skivebommende) personangrep mot meg, vitner om det motsatte. 2
Gjest nobilian Skrevet 21. august 2014 #79 Skrevet 21. august 2014 (endret) Riktig. Jeg har ikke oppgitt hvilken utdannelse jeg har. Det har heller ikke du eller de noen av de andre på denne tråden (med unntak av han med VGS). Om jeg skammet meg over min bakgrunn kunne jeg vel bare diktet opp noe som ikke stemte? Men det trenger jeg ikke. Jeg har heller ikke lyst til å fortelle noe om meg selv til en som er så sint og trakasserende som deg. Hvorfor så opptatt av meg som person? Du forsøker å presentere deg selv som ryddig, dannet og smart. Men ditt hatske (og totalt skivebommende) personangrep mot meg, vitner om det motsatte. Nåh, jeg er ikke kjent for å være ryddig, direkte. Jeg føler i grunn ikke jeg er hatsk eller sint, jeg synes bare du sier ting som ikke vitner om den fineste av personligheter. En sånn man kan se litt ned på. Jeg dømmer deg på bakgrunn av uttalelser jeg synes er helt håpløse, og synes ikke det er noe feil i det. Forøvrig har jeg bachelor, straks to, og vil nok gå for en tredje heller enn master. Dette blir også mitt siste bidrag i denne tråden. Ønsker deg lykke til med valg av make, og håper du møter mennesker som gjør at du må revurdere grunnlaget for å se ned på noen. Endret 21. august 2014 av nobilian 2
Gjest Leo Nardo Skrevet 21. august 2014 #80 Skrevet 21. august 2014 Må reaksjonene komme av behov for å forsvare seg? Kan man ikke bare bli irritert på folk som har en "ovenfra og ned"-holdning til andre mennesker? Sånne folk er nemlig etter manges mening møkkafolk. Jeg regner meg selv for å være intellektuell langt utover det dette ene damemennesket her er, i alle betydninger av ordet, så jeg forsvarer ikke meg selv - jeg bare synes holdningene hennes suger. Sist jeg sjekka, var det mulig å ta master på russefeiring, jeg vil tro det kan påvises at enkelte utdanninger senker IQ'en. Personlig har jeg problemer med å forstå hvordan du eller andre kan la dere irritere av hva noen skriver her inne og i tillegg bruke verdifull tid av livet deres på å krangle om et ubetydelig tema som ikke fører noen plass uansett. Aksepter at ikke alle andre ser verden slik du ser den. Hadde du vært trygg på deg selv og din intellektuelle kapasitet hadde du ikke brydd deg med sånt tull.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå