Gå til innhold

Utdanning issues


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest nobilian

Åndssnobber er virkelig det verste som finnes. Det beste ville være om de fant hverandre, og ikke kastet bort tiden til andre mennesker som har litt andre verdier i livet. Selv om man har en mastergrad, trenger man virkelig ikke være spesielt smart, noe TS illustrerer utmerket godt her. Å være intelligent handler om mer enn å kunne snakke fag, politikk eller nyheter. Det handler om å kunne være tilpasningsdyktig i ulike situasjoner og sosiale sammenhenger, å kunne omgås alle typer mennesker, se større sammenhenger og være tolerant og åpen.

Når man er sneversynt, dømmende og fordomsfull er man alt annet enn intelligent, men man er for navlebeskuende til å innse det. Håper du finner en make som passer deg, TS.

Applaus!

Hm, er "ovasjon" mer passende, gitt det høye intellektuelle nivået i tråden?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er tilfeldighetene slik at verken jeg eller samboer har utdannelse forbi VGS

Jaha? Tidligere i denne tråden refererte du til observasjoner du gjorde deg da du studerte. Var det VGS du tenkte på da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah. Eller, det handler om manglende realitetsorientering.

"En intellektuell er en person som har utdannet seg mer enn h*n har intelligens til." 😉

Mer seriøst, å ha en master (eller en hvilken som helst utdanning) er ingen garanti for intellekt.

Tidligere kunne jeg til nød gå med på at sjansen for å finne en intellektuell var større om man lette i de engere kretser av velskolerte individer, men de siste åra synes jeg å kunne registrere motsatt tendens.

Jeg leser tråd opp og tråd ned på KG om hvordan drømmepartneren bør se ut og hvilke interesser de bør ha. Folk ser ut til å godta at det er ulike preferanser ute og går. Men om noen av oss sier at vi ønsker en oppegående person med samme utdannings- og ambisjonsnivå som oss selv, så er det full krise og snurtesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jente men HATER når folk spør hva jeg driver med og spør aldri spørsmålet til andre,med mindre det ikke er noe annet å spørre om.

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva driver du med? :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Jeg leser tråd opp og tråd ned på KG om hvordan drømmepartneren bør se ut og hvilke interesser de bør ha. Folk ser ut til å godta at det er ulike preferanser ute og går. Men om noen av oss sier at vi ønsker en oppegående person med samme utdannings- og ambisjonsnivå som oss selv, så er det full krise og snurtesen?

Absolutt ikke. Det blir dessverre ikke sammenlignbart.

Å si at man vil ha en partner med intellekt, og derfor begrenser seg til høyt utdannede blir som å si at man vil ha en partner som er snill, og derfor begrenser seg til kristne.

Kos deg med den mannen du vil ha, jeg legger meg ikke opp i kriteriene dine. Ikke gjør de meg snurt, heller, men du kan ikke kalle en spade for en kjele.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lærdommen jeg tok etter å ha datet en (jo - flott) mann med høy utdanning, og påfølgende toppjobb og millioninntekt, var at jeg aldri kunne giftet meg med en sånn en. Mye reising, kontoret til sent på kveld... han måtte seriøst skrive meg inn i "timeplanen" sin. Og selvfølgelig - bare noen år til, så gå over i en mindre hektisk jobb... right. Se der har du oppskriften på et ulykkelig ekteskap.

Bedre å ha en god inntekt selv, og kunne plukke opp en uteligger fra gaten om jeg så skulle ønske det.

Lav utdanning betyr ikke at det er snakk om en mindre intelligent eller spennende person enn du selv er. Folk som tror noe sånt, har neppe særlig bred omgangskrets.

Det viktigste er å finne en person du faller for, og som du liker å tilbringe tid sammen med. Mitt inntrykk er vel uansett at folk tar master i alt mulig rart for tiden, og sitter igjen uten en relevant jobb (og drømmeinntekt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv utdanning både fra yrkesfag og senere høyere utdanning. Har for lengst funnet ut at intellekt og ambisjonsnivå ikke trenger være synonymt med høyere utdanning.

I Norge trenger man dessuten ikke være spesielt skoleflink for å ta høyere utdanning.Nesten alle som har kommet seg igjennom videregående kan finne et eller annet studie som er åpent ,uansett hvor dårlige karakterer man måtte ha. Det har blitt trendy å ta høyere utdanning, derfor skal "alle" ha det.

Jeg bryr meg ikke om utdanningsnivå når jeg treffer menn.Det eneste jeg unngår konsekvent er NAVere av typen som har gått på trygd i lengre tid og ikke viser vilje til å jobbe eller ta utdanning.

Endret av Sandie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser tråd opp og tråd ned på KG om hvordan drømmepartneren bør se ut og hvilke interesser de bør ha. Folk ser ut til å godta at det er ulike preferanser ute og går. Men om noen av oss sier at vi ønsker en oppegående person med samme utdannings- og ambisjonsnivå som oss selv, så er det full krise og snurtesen?

Slett ikke, du får jo søke etter de du ønsker. Bare vær klar over at master/=intellekt og at du kan oppfattes som snever selv blant folk som matcher deg rent utdanningsmessig, for ikke å nevne at du kan gå glipp av mange intellektuelle. Men det er selvfølgelig helt og holdent ditt valg med de konsekvensene jeg nevner.

Anonymous poster hash: b02c2...c24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv utdanning både fra yrkesfag og senere høyere utdanning. Har for lengst funnet ut at intellekt og ambisjonsnivå ikke trenger være synonymt med høyere utdanning.

I Norge trenger man dessuten ikke være spesielt skoleflink for å ta høyere utdanning.Nesten alle som har kommet seg igjennom videregående kan finne et eller annet studie som er åpent ,uansett hvor dårlige karakterer man måtte ha. Det har blitt trendy å ta høyere utdanning, derfor skal "alle" ha det.

Jeg bryr meg ikke om utdanningsnivå når jeg treffer menn.Det eneste jeg unngår konsekvent er NAVere av typen som har gått på trygd i lengre tid og ikke viser vilje til å jobbe eller ta utdanning.

Kan legge til at jeg også ser ned på en rekke høgskoleutdanninger :-D

NAVere slipper jeg anstrenge meg for å unngå. Tror ikke vi vanker de samme stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Tidligere i denne tråden refererte du til observasjoner du gjorde deg da du studerte. Var det VGS du tenkte på da?

Ikke alle studenter velger å fullføre graden ;)

Endret av ord deling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke, du får jo søke etter de du ønsker. Bare vær klar over at master/=intellekt og at du kan oppfattes som snever selv blant folk som matcher deg rent utdanningsmessig, for ikke å nevne at du kan gå glipp av mange intellektuelle. Men det er selvfølgelig helt og holdent ditt valg med de konsekvensene jeg nevner.

Anonymous poster hash: b02c2...c24

Jeg er allerede i et langvarig forhold. Men skulle jeg bli singel og gå ut og finne en ny, hadde jeg ikke stått med sjekkliste og spurt etter mastergrad, nei. Det tar jeg nesten for gitt at de har (el ph.d.) om vi har nok av andre ting til felles. Og skulle de ikke ha det og vi likevel passer sammen, så er det fint for meg. Jeg har bare aldri møtt en interessant mann uten høyere utdannelse før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Kan legge til at jeg også ser ned på en rekke høgskoleutdanninger :-D

NAVere slipper jeg anstrenge meg for å unngå. Tror ikke vi vanker de samme stedene.

Hehe, der kom det.

Nå begynner det å bli interessant å få høre hva slags utdanning du har? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian

Jeg er allerede i et langvarig forhold. Men skulle jeg bli singel og gå ut og finne en ny, hadde jeg ikke stått med sjekkliste og spurt etter mastergrad, nei. Det tar jeg nesten for gitt at de har (el ph.d.) om vi har nok av andre ting til felles. Og skulle de ikke ha det og vi likevel passer sammen, så er det fint for meg. Jeg har bare aldri møtt en interessant mann uten høyere utdannelse før.

Jeg må få lov å kommentere det, det er ikke mye, verken i måten du ordlegger deg på (komposisjon/vokabular) eller i tilkjennegitte perspektiver som vitner om særlig intellekt?

Jeg er fullt ut inneforstått med at en anselig mengde mennesker overvurderer egen kapasitet, noen til det absurde, men hadde ikke helt plassert deg i den kategorien (enn så lenge).

En intellektuell i ordets rette forstand, er ikke en som i kraft av stort studielån ser seg bedre enn andre, men en som av egeninteresse befatter seg med de mere abstrakte aspekter av livet og dets paradokser. Til det trengs ingen høyere utdanning, uansett hva forkvaklede åndssnobber måtte ønske å foretrekke som sin sannhet. 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva driver du med? :-)

Jobber for Bring. Det er ikke derfor jeg hater det altså,er bare så kjedelig at alle skal dømme utifra jobben man har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få lov å kommentere det, det er ikke mye, verken i måten du ordlegger deg på (komposisjon/vokabular) eller i tilkjennegitte perspektiver som vitner om særlig intellekt?

Jeg er fullt ut inneforstått med at en anselig mengde mennesker overvurderer egen kapasitet, noen til det absurde, men hadde ikke helt plassert deg i den kategorien (enn så lenge).

En intellektuell i ordets rette forstand, er ikke en som i kraft av stort studielån ser seg bedre enn andre, men en som av egeninteresse befatter seg med de mere abstrakte aspekter av livet og dets paradokser. Til det trengs ingen høyere utdanning, uansett hva forkvaklede åndssnobber måtte ønske å foretrekke som sin sannhet.

Ja,det virker som om folk tror de er intelligente bare fordi de klarer å åpne rn skolebok hehehe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja,det virker som om folk tror de er intelligente bare fordi de klarer å åpne rn skolebok hehehe.

Mange som tror det. Jeg har selv rettet oppgaver på et (master)studium der man i utgangspunktet må ha gode resultater fra videregående for å komme inn. Flere ganger jeg har tenkt sånn - "lær deg og skrive", "må man ikke være smart for å komme inn her", "er du mindre begavet" osv.

Mange der ute som tror de er smartere enn de virkelig er, bare fordi de er kommet inn på "riktig" skole.

I realiteten har gjennomsnittsmennesket en IQ på 100. Utstyrt med noe sånt, kan man bli lege eller jobbe hele livet sitt på Rema 1000. Whatever floats your boat.

Anonymous poster hash: 0d953...a28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som tror det. Jeg har selv rettet oppgaver på et (master)studium der man i utgangspunktet må ha gode resultater fra videregående for å komme inn. Flere ganger jeg har tenkt sånn - "lær deg og skrive", "må man ikke være smart for å komme inn her", "er du mindre begavet" osv.Mange der ute som tror de er smartere enn de virkelig er, bare fordi de er kommet inn på "riktig" skole.I realiteten har gjennomsnittsmennesket en IQ på 100. Utstyrt med noe sånt, kan man bli lege eller jobbe hele livet sitt på Rema 1000. Whatever floats your boat. Anonymous poster hash: 0d953...a28

Hehehe. Ja du aner ikke hvor mange jeg kjenner som har studert et eller annet og et halvt år inni studiene så er de plutselig eksperter på emnet. Har studert psykologi i typ 4mnd også skal de psykoanalysere deg som om de har jobbet som kriminalpsykolog i 10år eller noe.

Ps: nå skal jeg være grammarnazi før en annen dust kommer og sier "haha du retter på andre men skriver feil selv"... Lær deg Å skrive ikke OG skrive;);)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Ja du aner ikke hvor mange jeg kjenner som har studert et eller annet og et halvt år inni studiene så er de plutselig eksperter på emnet. Har studert psykologi i typ 4mnd også skal de psykoanalysere deg som om de har jobbet som kriminalpsykolog i 10år eller noe.

Ps: nå skal jeg være grammarnazi før en annen dust kommer og sier "haha du retter på andre men skriver feil selv"... Lær deg Å skrive ikke OG skrive;) ;)

Haha. Det er litt en greie... lær deg "og" skrive. Så det kommer visst automatisk nå. :P

Anonymous poster hash: 0d953...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Kan legge til at jeg også ser ned på en rekke høgskoleutdanninger :-D

NAVere slipper jeg anstrenge meg for å unngå. Tror ikke vi vanker de samme stedene.

Ser ned på, faktisk. Med så mange stupide uttalelser som du har kommet med i denne tråden, tviler jeg sterkt på at en intellektuell, klok og oppegående mann noen gang vil fatte interesse for deg. Du framstår ikke som verken intelligent eller intellektuell, men nedlatende, sneversynt og fordomsfull. Takke meg til en Nav`er som sannsynligvis er mer reflektert enn du noen gang kommer til å bli.

Du vil sannsynligvis bare ha en mann med fin tittel, høy lønn og status, kun for å ha noe å skryte av, ikke fordi han er en mer interessant person enn andre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...