Gå til innhold

Får vondt av at datteren min ikke har venner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er det nok. Men det var ikke det vi snakket om.

Les innlegget du siterte.

Jeg tolket det dithen at Silfen mente at dere skulle holde dere til tema i tråden.

Anonymous poster hash: 996fc...731

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker det som et sårt tema for henne at hun mangler venner, eller er det sårt for henne at du tar det opp? Det er ikke nødvendigvis det samme. Kanskje har hun bare nok med folk på skolen.

Selv er jeg en person som lett fyller opp kvoten for sosial omgang på skole eller jobb, og har dermed svært lite behov for kontakt med andre utenom disse arenaene. Jeg synes det er vel så deilig å sitte med ipaden eller laptopen i fanget og skrive med folk på nett som å dra meg ut på café for å skravle med venninner en times tid.

Ofte har det vært slik for meg at jeg rett og slett ikke finner jenter jeg klikker med interessemessig. Alltid følt meg litt utenfor på grunn av interesser som ikke var så vanlig blant jenter. Utvalget mennesker på ens egen alder i ei lita bygd er heller ikke alltid så innmari stort. Det er greit å henge med folk på skole eller jobb og bare snakke overfladisk om diverse pjatt, ved siden av diskusjoner rundt det man faktisk holder på med på nevnte skole eller jobb. Det er liksom greit i arbeidstiden. Men for meg var det virkelig ikke noe jeg higet etter å bruke fritiden min på i tillegg. Da snakket jeg heller med likesinnede på nett, godt plassert hjemme i sofaen eller på rommet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Jeg var også venneløs på videregående. Å få høre det fra foreldre hjalp overhode ikke, det førte bare til at jeg sluttet å dele ting med dem, og tidvis også unngikk dem, så de ikke skulle finne ut av ting. Trå forsiktig.

Det virker som folk som hadde jobb på videregående må ha vært ekstremt tunghørte. Det er mengder av elever som overhode ikke har jobb i den perioden, om ikke flertallet.

Så du mener at de fleste 17-18-åringer ikke har jobb ved siden av skolen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturligvis tull. Si meg hvor du bor, så skal jeg hjelpe deg med deltidsjobb.

Har en 17-åring og vi bor i Karasjok. Noen forslag?

Anonymous poster hash: 480bd...e6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter som skal begynne på 2 året på vgs nå. I hele sommer har hun bare vært her hjemme med oss, hun har ingen venner og være med.

Hun er verdens hyggeligste jente og fortjener absolutt bedre, jeg vet ikke hvorfor hun ikke har venner men det virker som et sårt tema for henne. Jeg får vondt av at hun bare sitter hjemme.

Er det noe jeg som mamma kan gjøre for å hjelpe henne?

Anonymous poster hash: 36125...d31

uff kjenner til følelsen. Har selv ei datter som går på ungdomskolen og ikke har venninner å være med på fritiden. Hun er også kjekk og grei jente, men hun er ikke den typiske dollejenta som jeg har inntrykk av de andre jentene i klassen er. Det ligger ikke for henne å være det heller.

Anonymous poster hash: c5ec3...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at de fleste 17-18-åringer ikke har jobb ved siden av skolen?

Nei, vet det det. Statistisk sett mener jeg å lest 30-40% på et eller annet tidspunkt har jobb i den alderen, kan sikkert grave litt i SSB om det er nødvendig. Antallet er uansett ikke så viktig, klarer bare ikke å la være å svare når folk kommer med sånne drøye generaliseringer basert på seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Artistina

Nei, vet det det. Statistisk sett mener jeg å lest 30-40% på et eller annet tidspunkt har jobb i den alderen, kan sikkert grave litt i SSB om det er nødvendig. Antallet er uansett ikke så viktig, klarer bare ikke å la være å svare når folk kommer med sånne drøye generaliseringer basert på seg selv.

På meg selv, mine venner, deres barn, mine barn, mine barns venner ... i tillegg til min mann som jobbet fra han var 13 år.

I mine øyne er det en selvfølge at så voksne mennesker finner seg en jobb ved siden av skolen, både for å tjene egne penger - men like mye fordi det er en uvurderlig erfaring å ta med seg videre .. og fremtidige arbeidsgivere vet å sette pris på unge som har jobbet ved siden av skolen.

Så jeg snakker ikke bare for mitt eget vedkommende ... for meg er det en selvfølge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg selv, mine venner, deres barn, mine barn, mine barns venner ... i tillegg til min mann som jobbet fra han var 13 år.

I mine øyne er det en selvfølge at så voksne mennesker finner seg en jobb ved siden av skolen, både for å tjene egne penger - men like mye fordi det er en uvurderlig erfaring å ta med seg videre .. og fremtidige arbeidsgivere vet å sette pris på unge som har jobbet ved siden av skolen.

Så jeg snakker ikke bare for mitt eget vedkommende ... for meg er det en selvfølge.

Ja, men saken er den at det er ikke så mange jobber tilgjengelig for tenåringer under 18 år mer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Ja, men saken er den at det er ikke så mange jobber tilgjengelig for tenåringer under 18 år mer.

Det krever selvsagt at man må gjøre en skikkelig innsats for å få jobb. Bruke nettverket, venner, familie osv. Oppsøke butikker, kafeer, restauranter, osv ... være aktive og åpne for all slags type jobb.

Mener du virkelig at en 17-åring ikke klarer å få seg hverken ekstrajobb eller sommerjobb?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at de fleste 17-18-åringer ikke har jobb ved siden av skolen?

Ja. Jeg er 17, 2 av vennene mine har jobb, andre får seg ikke jobb. Det er nesten umulig å få jobb om dagen om man ikke har erfaring eller bekjente.

Anonymous poster hash: d1dae...a23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Ja. Jeg er 17, 2 av vennene mine har jobb, andre får seg ikke jobb. Det er nesten umulig å få jobb om dagen om man ikke har erfaring eller bekjente.

Anonymous poster hash: d1dae...a23

Men de fleste har vel et nettverk de kan bruke når det gjelder å hjelpe barna til slike jobber?

Kjenner ikke foreldrene noen som kan hjelpe til?

Har de gått rundt selv med søknader og bedt fint om å få lov til å jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handler vel ikke denne tråden om hvorvidt dattera til TS har solgt sjela si for å få seg jobb eller ikke..?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Nå handler vel ikke denne tråden om hvorvidt dattera til TS har solgt sjela si for å få seg jobb eller ikke..?

Men det handler om at jobb er en fin arena for å knytte nye vennskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra, da fikk hun jo seg jobb! Da er det bare å fortsette i samme løypa. Har hun søkt som oppvaskhjelp på alle restauranter? :tommelopp:

Det krever selvsagt at man må gjøre en skikkelig innsats for å få jobb. Bruke nettverket, venner, familie osv. Oppsøke butikker, kafeer, restauranter, osv ... være aktive og åpne for all slags type jobb.

Mener du virkelig at en 17-åring ikke klarer å få seg hverken ekstrajobb eller sommerjobb?

Det er en ting i byene, med stort utvalg i butikker, restauranter og lignende (selv om jeg har en lillesøster som bor i by, og som søkte absolutt ALLE steder våren hun var 17, og som ikke hadde sjanse til å få noen ting. Ingen ville ansette noen under 18). Dere regner tydeligvis ikke med alle de som bor på bygda? Her hvor vi bor er det for eksempel kun to arbeidsplasser som du ikke trenger bil for å komme til. Det sier seg selv at det er vanskelig for ungdom å få sommerjobb da - her er det faktisk helt umulig. Uansett hvor mye du bruker nettverket og er åpne for alle typer jobb.

Sånn tilbake til tema - jobb ER faktisk et veldig godt forslag, det er en fin måte å møte mennesker du ikke ville møtt til vanlig, utvide nettverket og få flere venner. Det samme gjelder frivillig arbeid og fritidsaktiviteter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever selvsagt at man må gjøre en skikkelig innsats for å få jobb. Bruke nettverket, venner, familie osv. Oppsøke butikker, kafeer, restauranter, osv ... være aktive og åpne for all slags type jobb.

Mener du virkelig at en 17-åring ikke klarer å få seg hverken ekstrajobb eller sommerjobb?

Skrev jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 17-åring og vi bor i Karasjok. Noen forslag?

Anonymous poster hash: 480bd...e6f

Hehe, jeg er fra Kautokeino, og ønsker råd om det samme. Venter spent!

(Nei, her kan man ikke GÅ med avisa, før noen foreslår det...)

TS er fra et lite sted på Vestlandet, så kan jo være like vanskelig å få jobb der som i Kauto når man er under 18...

Anonymous poster hash: 7a8ad...1f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kaffelattn

Hun skal begynne i 2. klasse på vdg.

Mamma kan ikke skaffe deg sosialt nettverk, da.

Den tiden er passert for 10 år siden.

Selv om hun ikke direkte kan skaffe nettverket så kan hun påvirke og inspirere datteren. Kanskje finne ut av hvordan hun har det og hvor selvvalgt situasjonen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 17-åring og vi bor i Karasjok. Noen forslag?

Anonymous poster hash: 480bd...e6f

Rica Park Hotell Karasjok tar imot søknader til stuepike. "Hos oss er det stadig nye muligheter som åpner seg, så send oss gjerne en CV på mail."

Ja, jeg ringte dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er fra Kautokeino, og ønsker råd om det samme. Venter spent!

(Nei, her kan man ikke GÅ med avisa, før noen foreslår det...)

TS er fra et lite sted på Vestlandet, så kan jo være like vanskelig å få jobb der som i Kauto når man er under 18...

Anonymous poster hash: 7a8ad...1f6

Thon Hotel Kautokeino var rimelig entusiastiske når jeg ringte. Hadde jeg vært en 17-åring med personlig fremmøte tror jeg det hadde gått i boks lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg selv, mine venner, deres barn, mine barn, mine barns venner ... i tillegg til min mann som jobbet fra han var 13 år.

I mine øyne er det en selvfølge at så voksne mennesker finner seg en jobb ved siden av skolen, både for å tjene egne penger - men like mye fordi det er en uvurderlig erfaring å ta med seg videre .. og fremtidige arbeidsgivere vet å sette pris på unge som har jobbet ved siden av skolen.

Så jeg snakker ikke bare for mitt eget vedkommende ... for meg er det en selvfølge.

Det er jo helt fint. Problemet oppstår når du kommer med feilaktige påstander og later som du ikke skjønner noen ting når verden viser seg å være annerledes enn du mener den burde være. Jeg er ikke uenig med deg, å jobbe er sikkert sunt, men hva du eller jeg mener påvirker ikke det faktum at færre enn halvparten av videregåendeelever gjør det.

Endret av Okapi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...