Gå til innhold

Valpetråden - gleder og frustrasjon


Gjest Pink.Pearls

Anbefalte innlegg

Takk :) skal prøve det å bare stå der, evn si nei eller gå inn på kjøkkenet. Problemet når jeg går inn på kjøkkenet er at hun går etter sofaen eller bordet for hun vet at hun ikke får tygge på de og at jeg da må komme inn igjen.. I dag tidlig endte jeg med å ha henne med meg inn på kjøkkenet, bar på henne, og hun begynte å pipe noe forferdelig for hun liker virkelig ikke kjøkkenet. Følte meg litt slem, men kjøkkenet ble litt mindre skummelt etterpå så sånnsett kanskje ikke så dumt.. men skal prøve det å stå helt stille, takk :)

Og hun elsker forresten den genseren jeg hadde på meg de første dagene jeg fikk henne, er en sånn stor hårete flisgenser, så kanskje hun skal få den i hvert fall en periode fremover. Men det er egentlig min mor sin, og nå deler vel egentlig hun, søsteren min og jeg på den genseren så vet ikke om de blir så glade. Menmen et par uker skader ikke :) Hun sov i et bur i natt, og da var hun faktisk mye roligere, ville ut på do i 2 tida og så opp kl 5, da var det ikke sjans å få henne til å roe seg igjen.. Må nok trene endel på at hun skal blir roligere, kan prøve litt på synging, men det spørs vel litt på syngeevne XP

Du bør i tillegg snu ryggen til, og evt prøve å bare gå fra henne. Da er du sykt kjedelig. Bobby finner som regel noe annet å holde på med om jeg gjør det.

Jeg bare tvinger Bobby til å roe seg, jeg. Dagen vår starter IKKE klokken fem, og det kommer den neppe heller til å gjøre før jeg eventuelt får barn, så da får han enten finne en leke som kan underholde han, eller bare legge seg til å sove igjen. Han bjeffer og klager litt, men etterhvert finner han seg i det, og legger seg for å sove.

Dette med synging startet jeg først med mens jeg holdt han, strøk på han, osv, og nå gjør jeg det i situasjoner der jeg trenger at han er rolig. Jeg tenker at han da kanskje får den samme rolige følelsen som når jeg stryker han, men det kan jo være fantasi fra min side. Han blir hvertfall rolig. Valpen din bryr seg ikke om syngeevnen din, hun syns nok bare det er fint å høre at du er der, siden du er den viktigste personen i livet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forbanna snørrvalp har tygget opp tre skopar! På tre uker. Får ikke lov å gå løs som han vil nå lengre nei.

Men hvorfor har du skoene fremme når du har valp i huset? Skal valpen straffes fordi du ikke har tilrettelagt godt nok?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbanna snørrvalp har tygget opp tre skopar! På tre uker. Får ikke lov å gå løs som han vil nå lengre nei.

"Dumme meg som aldri husker å lukke døra, eller sette opp skoene mine.."??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor har du skoene fremme når du har valp i huset? Skal valpen straffes fordi du ikke har tilrettelagt godt nok?

Hvem sa han ble straffet? Jeg straffer ikke. Fordi han klarte å gå 3-4 uker uten å tygge på noe som helst. Derfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dumme meg som aldri husker å lukke døra, eller sette opp skoene mine.."??

Til din informasjon så står de faktisk høyt oppe. Så ikke spekuler i noe du ikke har peiling på. Hadde de stått på bakkenivå så hadde jeg ikke noe jeg skulle sagt.

Endret av Frk.K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til din informasjon så står de faktisk høyt oppe. Så ikke spekuler i noe du ikke har peiling på. Hadde de stått på bakkenivå så hadde jeg ikke noe jeg skulle sagt.

Så skoene står ikke høyt nok, men det er likevel hunden som er dum og jeg som tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sa han ble straffet? Jeg straffer ikke. Fordi han klarte å gå 3-4 uker uten å tygge på noe som helst. Derfor.

Men det er jo straff hvis han ikke får gå løs lengre fordi du har glemt/ikke tatt høyde for at skoene kunne nås og evt. spises på. Å få innskrenket frihet til å gå løs er i mine øyne straff sånn sett. Selvom det er å være på et rom eller to.

Det er en valp du har (jeg vet ikke hvor gammel den er), men valper og unghunder tygger. Sånn er det bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skoene står ikke høyt nok, men det er likevel hunden som er dum og jeg som tar feil?

Så om man har valp i hus skal liksom være i takhøyde? :rolleyes: Bra du har muligheten til det, men det har ikke jeg.

Men det er jo straff hvis han ikke får gå løs lengre fordi du har glemt/ikke tatt høyde for at skoene kunne nås og evt. spises på. Å få innskrenket frihet til å gå løs er i mine øyne straff sånn sett. Selvom det er å være på et rom eller to.
Det er en valp du har (jeg vet ikke hvor gammel den er), men valper og unghunder tygger. Sånn er det bare.

Når folk er frustrert etter en lang dag, så hjelper det å ta enkelte frustrerte innlegg med en liten klype salt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke på magen til Bobby. I det ene øyeblikket er den løs, i det andre er den hard. Kan ikke stakkaren bare få gå vanlig på do snart? Dette må jo være fryktelig slitsomt for han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om man har valp i hus skal liksom være i takhøyde? :rolleyes: Bra du har muligheten til det, men det har ikke jeg.

Når folk er frustrert etter en lang dag, så hjelper det å ta enkelte frustrerte innlegg med en liten klype salt.

Beklager at jeg ikke har evne til å se ironi eller hvor dyp frustrasjonen er i innlegg. Jeg svarte kun på det du tydelig skrev og det var at hunden ikke skulle få gå løs som han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke på magen til Bobby. I det ene øyeblikket er den løs, i det andre er den hard. Kan ikke stakkaren bare få gå vanlig på do snart? Dette må jo være fryktelig slitsomt for han!

Akkurat slik har vår det også. Han får samme for hver dag, og samme type godbiter. Min teori er at han av og til spiser noe som jeg ikke ser, ute. Han er jo et matvrak, så godt mulig han snapper til seg noe gammel mat av noe slag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbanna snørrvalp har tygget opp tre skopar! På tre uker. Får ikke lov å gå løs som han vil nå lengre nei.

Æsj, kjedelig. Gleder meg til vi kan ha sko fremme igjen! Og slippe og bekymre oss for at ting vi mister/glemmer i hans høyde blir ødelagt... Og til at vi kan male lister og andre møbler, uten frykt for at det blir ødelagt med en gang igjen :P

Han biter ikke på oss lenger, men er glad i å tygge på ting og tang :)

PS: håper det ikke var favorittesko! Igjen: kjedelig saker..

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat slik har vår det også. Han får samme for hver dag, og samme type godbiter. Min teori er at han av og til spiser noe som jeg ikke ser, ute. Han er jo et matvrak, så godt mulig han snapper til seg noe gammel mat av noe slag ;)

Ja, det er det jeg tenker også. Spesielt fjær er dritdigg tydeligvis, og duefjær er kanskje ikke det reneste man putter i kjeften. Jaja, det bedrer seg nok på et eller annet punkt. :)

Et spørsmål til den som har en formening om det: hvor mye underholder dere valpen? Mtp lek, trening, turer osv? Jeg tenker at det er sunt at han ikke får oppmerksomhet hele tiden, men han klager og bærer seg så innmari, så jeg får så dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg tenker også. Spesielt fjær er dritdigg tydeligvis, og duefjær er kanskje ikke det reneste man putter i kjeften. Jaja, det bedrer seg nok på et eller annet punkt. :)

Et spørsmål til den som har en formening om det: hvor mye underholder dere valpen? Mtp lek, trening, turer osv? Jeg tenker at det er sunt at han ikke får oppmerksomhet hele tiden, men han klager og bærer seg så innmari, så jeg får så dårlig samvittighet.

Ja, fjær fulle av lus og annen dritt - huff! Fatter ikke at de kan være interessert i alt dette jeg... Men, smak og behag ;)

Jeg er enig med deg i at de ikke skal få oppmerksomhet hele tiden. Tror det er viktig at de lærer seg å slappe av, og sitte borte fra oss uten å måtte ha vår oppmerksomhet hele tiden. Det blir jo også fryktelig slitsomt om vi skal måtte underholde hele tiden. Valpen vår ha blitt så trøtt de siste ukene, så han sover stort sett hele tiden inne. Han underholder seg selv med soving, leking med tingene sine eller leking med halen. Vi leker ikke med han inne, men koser gjør vi, bare ikke hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, kjedelig. Gleder meg til vi kan ha sko fremme igjen! Og slippe og bekymre oss for at ting vi mister/glemmer i hans høyde blir ødelagt... Og til at vi kan male lister og andre møbler, uten frykt for at det blir ødelagt med en gang igjen :P

Han biter ikke på oss lenger, men er glad i å tygge på ting og tang :)

PS: håper det ikke var favorittesko! Igjen: kjedelig saker..

Haha nei absolutt ikke favoritt sko.. :) Det ene paret var vel ødelagt sånn halvveis allerede å var egentlig på vei til søppelet.. Det andre var egentlig flett nytt å ubrukt.. Men om jeg ikke tar helt feil var den en halv str for små.. :P så no worries :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et spørsmål til den som har en formening om det: hvor mye underholder dere valpen? Mtp lek, trening, turer osv? Jeg tenker at det er sunt at han ikke får oppmerksomhet hele tiden, men han klager og bærer seg så innmari, så jeg får så dårlig samvittighet.

Jeg tenker at det ikke er snakk om å underholde valpen, men å lære den det man ønsker i den perioden hvor den er mest mottakelig. Det er viktig at den blir sosialisert med folk og hunder på en god måte (dvs ikke hilsing i bånd og helst ikke møter i hundepark med tilfeldige, fremmede hunder som man ikke vet hvordan oppfører seg mot valper), og at den blir miljøtrent på det man forventer at hunden skal tolerere når den blir voksen (bil, buss, trafikk, travle gater, anleggsstøy, barn osv). Samt selvsagt danne det beste grunnlaget man kan når det gjelder trening, da kanskje helst fokus på god kontakt og at eier og trening er supergøy.

Men i dette er det også vel så viktig å lære valpen ro. Valper kan være som små babyer, de må læres til å finne roen. Men før man kan lære valpen ro, så er det viktig at den har blitt aktivisert riktig og godt både mentalt og fysisk slik at man med god samvittighet kan forvente at den skal være rolig.

Det du uansett ikke bør gjøre er å gi valpen oppmerksomhet når den sutrer, det er beste måten å forsterke sutring på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg, jeg moste halen til valpen i døra i dag tidlig! Stakkars lille krapylet... virker som det gikk helt fint. Bare veldig vondt i starten. Nå tre timer etter leker han med halen som aldri før. Kanskje han ble minnet på at han noe bak der? :)

Er så leit å skade dyra på den måten, også får man ikke sagt unnskyld eller forklart hvorfor det skjedde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg, jeg moste halen til valpen i døra i dag tidlig! Stakkars lille krapylet... virker som det gikk helt fint. Bare veldig vondt i starten. Nå tre timer etter leker han med halen som aldri før. Kanskje han ble minnet på at han noe bak der? :)

Er så leit å skade dyra på den måten, også får man ikke sagt unnskyld eller forklart hvorfor det skjedde...

Bare å gi masse belønning! Motbetinging. :)

Jeg har en hund som sliter med å leke på steder hvor han ikke er helt trygg. Det er noe jeg har jobbet mye med, siden jeg trener aktivt med ham og vil ha lek som belønning. Så her om dagen på trening kaster jeg leken og til min glede ser jeg at han styrtløper etter den. Jeg løper etter for å ta ham igjen og starte drakamp og klarer da å tråkke på kobbelet som henger etter - han hadde slik fart at han fòr bakover og tumlet overende.

DET var hva jeg trengte når han er så vàr på leking som han er! Så første jeg gjorde var at å hente opp nesten alle pølsebitene jeg hadde i lommen og gi dem til ham med masse ros og lys stemme, i et forsøk på å motbetinge at jeg nettopp hadde revet ned måneder med trening på lek. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :fnise: Det er så vanskelig å stå opp om morgningen når valpen ikke er noe særlig .. a-hund :fnise: Når det regner som aldri før å du ser at valpen ligger helt inntil deg som en søt liten ball med søte ører å god luktene popcorn poter (eh ja lukt på potene til woffen din, de fleste lukter popcorn.. ikke rett etter tur men før eller en stund etter), da har du ikke lyst til å reise deg å ødelegge den idyllen :rodmer: Og om du reiser deg så ser han liksom på deg med en sånn "neeei, vil ikke ut kom å legg deg igjen"- blikk :fnise:

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...