Gå til innhold

Hvordan vil jeg klare meg økonomisk som enslig forsørger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han vil bli singel pga kameratene hans er det og bruker Tinder???? :daane:

Litt OT, men jeg tror ikke dette er så uvanlig altså. Som ts sier, man ser at de greier seg bra, og manbegynner å tenke tanken selv. Det er nok av vennekretser hvor man ser at det går et ras av samlivsbrudd etter hverandre, skulle tro det var smittsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du gift eller samboer?

Står hus, bil osv. På dere begge eller bare på den ene?

Har du egenkapital og mulighet for å betjene lån, kan du få startlån fra kommunen til å kjøpe en nøktern bolig.

Så er det jo og et spørsmål om dere klarer å bli enige om å dele eller må bruke penger på advokater og kanskje må til Retten for å få delt.

Anonymous poster hash: 2c1ec...f63

Vi er gift, og hus og bil står på oss begge.

Vi har felles økonomi, og deler på alt, og har tidligere snakket om at ved et evt brudd skal vi dele alt på 2, så jeg tror ikke det skulle bli noe problem.

Den egenkapitalen jeg evt får er den som blir igjen etter et evt hussalg, og jeg vet ikke hva det kan bli. Er jeg heldig kan det bli så mye som 500 000,-.

Anonymous poster hash: 02ad2...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg tror ikke dette er så uvanlig altså. Som ts sier, man ser at de greier seg bra, og manbegynner å tenke tanken selv. Det er nok av vennekretser hvor man ser at det går et ras av samlivsbrudd etter hverandre, skulle tro det var smittsomt...

Det er det jeg har sett selv før også. 3 par gikk fra hverandre på kort tid fordi de andr så at "det gikk bra" med det første paret. Så det skremmer meg litt...:(

Anonymous poster hash: 02ad2...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok ikke flinke nok til å gjøre ting uten barna. Og du har veldig rett i det at vi lever et "kjedelig liv" det dagene bare går forbi. Han sier at vi har vokst fra hverandre, men jeg har egentlig ikke fått noe forklaring på hva han mener med det.

Jeg er overhodet ikke uskyldig i dette "kjedelige" livet, så jeg burde egentlig foreslå noe "spekt" slik at han blir positivt overrasket!! :) Med begge i full jobb, 2 unger og alt det som følger med så blir det liksom så lite tid til slike ting, det blir jo mest hverdager. Jeg synes ikke det er så ille jeg da, men må kanskje ta meg litt i nakken for å kjempe for forholdet.

Takk :)

Anonymous poster hash: 02ad2...3cc

Spør han hva han mener med det.

Det er også hans ansvar like mye som ditt ansvar, å gjøre ting for å bedre forholdet.

Jeg håper at dere får samtalt mye om dette, og at samtalene blir fruktbare og konstruktive, og at det går bedre med dere fremover :)

Hva han savner og hva du savner er det viktig at dere forteller hverandre og gjør noe med.

Alenetid for dere 2 (kvalitetstid) og å dyrke forholdet deres, som andre i tråden nevnte, er også svært viktig.

Finn noe som dere begge har lidenskap for (det kan være f.eks reise, overnattingsturer i telt i skjønn natur) og bestem dere for ting dere skal gjøre fremover.

Lykke til! :blomst:

Anonymous poster hash: f890e...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere evt ta noen møter hos familierådgivningskontor, og/ eller sammen bli enige om noen grep dere kan gjøre for å bedre forholdet?

Anonymous poster hash: f890e...645

Jeg har vært innom tanken. Vi har ikke kommet så langt i dette at jeg har foreslått det for han, men skulle det bli mere aktuelt skal jeg absolutt si at jeg ønsker å ta et møte der! Takk for tipset uansett :)

Anonymous poster hash: 02ad2...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg tror ikke dette er så uvanlig altså. Som ts sier, man ser at de greier seg bra, og manbegynner å tenke tanken selv. Det er nok av vennekretser hvor man ser at det går et ras av samlivsbrudd etter hverandre, skulle tro det var smittsomt...

Vel, vet og det er bare skuffende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør han hva han mener med det.

Det er også hans ansvar like mye som ditt ansvar, å gjøre ting for å bedre forholdet.

Jeg håper at dere får samtalt mye om dette, og at samtalene blir fruktbare og konstruktive, og at det går bedre med dere fremover :)

Hva han savner og hva du savner er det viktig at dere forteller hverandre og gjør noe med.

Alenetid for dere 2 (kvalitetstid) og å dyrke forholdet deres, som andre i tråden nevnte, er også svært viktig.

Finn noe som dere begge har lidenskap for (det kan være f.eks reise, overnattingsturer i telt i skjønn natur) og bestem dere for ting dere skal gjøre fremover.

Lykke til! :blomst:

Anonymous poster hash: f890e...645

Det er absolutt begges ansvar ja! Vi får ta oss en skikkelig samtale, og håpe at den blir fruktbar som du sier :) Det er den alenetiden vi må bli flinkere til å få tid til. Nå når ungene har blitt større så er jo de oppe mye lengere i helgene, og da blir det ikke mye alenetid før vi sovner. Men vi får sende dem litt bort slik at vi får gjort noe koselig sammen :)

Det er utrolig hvor mye positive ord fra fremmede kan gjøre! :) Jeg kjenner meg lettere allerede, og har fått litt nytt håp :)

TUUUSEN takk alle sammen! :)

Anonymous poster hash: 02ad2...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FVK nå! Vi gjorde ikke det før det var for sent. Jeg har omtrent samme inntekt som deg, og det går greit, men fett er det ikke, måtte jeg ha leid for 14000 ville det blitt enda trangere. Jeg bor i huset en stund fremover da fellesgjelden er avdragsfri et par år til, begge får OK med EK når vi selger og kan kjøpe noe hver for oss.

Hva med å skaffe barnepass for en langhelg (om du har muligheten) og bestille en langweeked et sted, overraske ham? Mange rimelige destinasjoner f.eks i østeuropa (anbefaler Praha eller Warsawa, ev. Riga).



Anonymous poster hash: e174a...92b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke stønad til barnetilsyn eller fradrag som enslig forsørger hvis dere har 50/50.

Da må barna "flytte" på folkreregisteret annet hvert år. Da får dere dele på dette annethvert år. Det samme gjelder dobbel barnetrygd. Denne skal deles hvis dere har 50/50.

Det kan også bli netto bidrag hvis han tjener vesentlig mer enn deg ved en 50/50 løsning. Da skal man i utgangspunktet dele alle utgifter, samt at han skal betale et lite bidrag. Jeg får f.eks 560kr, for min datter.

Ellers så kan dere ha 60/40 på hvert barn, da blir dere begge aleneforsørgere.

Lykke til, håper det ordner seg for dere!!

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tjener greit og mannen din supert. Det er ingen grunn til at du ikke skal klare deg. Legg fra deg luksusvanene så går det helt fint.



Anonymous poster hash: 73b4e...4c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok ikke flinke nok til å gjøre ting uten barna. Og du har veldig rett i det at vi lever et "kjedelig liv" det dagene bare går forbi. Han sier at vi har vokst fra hverandre, men jeg har egentlig ikke fått noe forklaring på hva han mener med det.

Jeg er overhodet ikke uskyldig i dette "kjedelige" livet, så jeg burde egentlig foreslå noe "spekt" slik at han blir positivt overrasket!! :) Med begge i full jobb, 2 unger og alt det som følger med så blir det liksom så lite tid til slike ting, det blir jo mest hverdager. Jeg synes ikke det er så ille jeg da, men må kanskje ta meg litt i nakken for å kjempe for forholdet.

Takk :)

Anonymous poster hash: 02ad2...3cc

Har barna besteforeldre som kanskje kunne vært villig å hatt de en helg? Eller kanskje du har en god venninne som kunne passet? Så kunne du og din mann dratt vekk et sted eller rett og slett bare hatt en koselig helg hjemme alene - med film, god hjemmelaget mat osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tjener greit og mannen din supert. Det er ingen grunn til at du ikke skal klare deg. Legg fra deg luksusvanene så går det helt fint.

Anonymous poster hash: 73b4e...4c8

Om man må leie for 14000 og har 21000 (eller hva det var ts skrev utbetalt) så er det faktisk en god grunn til å ikke klare seg. Selv om hun hadde hatt hovedomsorgen og fått en ekstra barnetrygd og stønad til barnetilsyn (evt også noe overgangsstønad hvis yngste er under åtte år) så er det fortsatt ikke lett å klare seg med en gjennomsnittlig lønn og en så stor husleie.

Selv tjener jeg det samme, har bare ett barn på fire år, leier for 6000 i mnd (billig selv til å være på bygda), og ja, det går rundt uten problem, og jeg kan spare litt, men hadde jeg måtte betale 8000 ekstra hver måned hadde det ikke vært snakk om. Jeg har hovedomsorgen (og derfor litt stønader fra nav), men får ikke barnebidrag. At jeg har hovedomsorgen betyr jo som sagt at jeg får stønader, men jeg må også betale alt.

Anonymous poster hash: b3a3a...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...