AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #61 Skrevet 11. august 2014 Mest pinlig for deg som ikke forstår at det er nettopp dialekt det handler om. "Østlandsk" er ikke en dialekt, det er ulike dialekter alt etter hvor du bor, jeg hører godt forskjell på en fra Sarpsborg, fra Skedsmo, fra Hønefoss og fra Horten, selv om alt er såkalt østlandsdialekt. TS sier selv at hun ikke vil ha slurvedialekt (altså er ikke andres dialekt pent nok) og at hun vil at barnet skal lære å snakke skikkelig (andres dialekt ikke god nok). Ergo har dette alt med dialekt og til dels sosiolekt å gjøre. Hvis hun ikke bor pent nok med personale som snakker pent nok, ja da må hun enten flytte eller kjøpe tilsyn til guttungen privat. Anonymous poster hash: db859...b05 Nei, det har ned å gjøre at de som jobber med gutten drar i samme retning og legge til rette for et godt læringsmiljø. Hvis alle bruker hvert sitt ord (søppelbil, søplebil, bossbil, renovasjonsbil, raskbil osv) blir dette faktisk forvirrende for en gutt med store språklige utfordringer. Dette er ikke en gutt som en dag skal "ut i verden" og som må "lære seg hvordan verden fungerer", det er en gutt som _kanskje_ en dag etter mye målrettet trening kan gi litt uttrykk for hvordan det er inne i hans verden. Og da trenger han all hjelp han kan få for å lære å uttrykke seg. Da blir det litt tragikomisk at voksne mennesker tviholder på retten til å si hva de vil bare av prinsipp (sier ikke at de ansatte har gjort dette altså, men ser ut til at en del her inne ville gjort det)Anonymous poster hash: 71ae4...cf1 8
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #62 Skrevet 11. august 2014 Vi er veldig fornøyd med jobben de gjør og det har vi vært flinke til å fortelle dem problemet er bare at det kommer inn nye mennesker som skal jobbe med barnet og det er dårlig informasjonsflyt så det blir en del misforståelser. Vi skal ha samarbeidsmøter så snart alt er oppe og går igjen nå etter sommeren og da tenkte jeg å blandt annet ta opp dette med tydelig tale, men var litt usikker på hvordan det ville bli tatt imot. Men nå er jeg jo godt forberedt for det kan umulig resultere i noe lignende som dette her på kg. Hehe.. Ja nå er du jo GODT forberedt! ;) Men tviler sterkt på at det vil bli tatt opp på samme måte som her altså... Alt handler om kommunikasjon og så lenge dere har god tone ellers, blir det ikke noe problem å ta opp dette. Hos oss har vi også et barn trolig i autismespekteret (foreløpig ingen diagnose). Vi er veldig opptatt av faste, trygge voksne og rutiner. Språket har vi ikke tenkt så veldig på enda, da barnet snakker og gjør seg forstått. Men om dette var noe dette barnet trengte spesielt fokus på, så hadde jeg bare satt pris på om foreldrene luftet det på et møte!Anonymous poster hash: 0887c...d3f
Missy1 Skrevet 11. august 2014 Forfatter #63 Skrevet 11. august 2014 Tusen takk til alle som har klart å svare saklig her. Setter veldig stor pris på det. Hadde ikke forventet at så mange skulle mistolke innlegget såpass mye og ikke engang ta seg bryet med å stille spørsmål ved det som var uklart. Jeg elsker barnet mitt for den han er og for min del kan han godt snakke sitt eget språk resten av livet, men jeg må tenke på han og hans fremtid, noe som også innebærer å lære han å snakke. Tidligere var jeg ikke nøye på uttale i det heletatt. Jeg var kjempe fornøyd bare med en liten lyd eller en ordtilnærming. Det var bra nok for meg og alle de som jobbet med han forstod jo hva han sa selvom fremmede ikke kunne tyde det. Barnehagen var først og fremst de som pushet på for å få rett uttale og det har jeg forståelse for. Han vil jo ikke alltid være liten og for hvert år som går blir forskjellen mellom han og andre på samme alder større og større. Jeg ser bare her inne på KG hvor mye pes man får om det er en bitteliten skrivefeil. Føler dobbeltmoralen bobler over her inne når jeg leser svar som at det ikke spiller noe rolle hva han sier så lenge han sier noe. De fleste her inne tror det er fordi jeg er prippen og ønsker et "penest mulig språk". Som jeg har svart tusen ganger så er ikke det tilfelle. Barnet mitt klarer ikke få med seg noe som helst når de rundt han snakker fort, utydelig, med forkortelser, lange setninger osv. Jeg forventer selvsagt ikke at de ansatte skal bytte dialekt, men jeg ønsker at de skal være litt ekstra bevisst på hvordan de snakker når de prøver å kommunisere med barnet mitt og når de skal trene med han. Dette med søppelbil var et eksempel på hvor fort ting kan snu og er ikke hovedårsaken til at jeg ønsker å ta opp det med tydelig uttale. Hvordan vil du føle å være i et land der du ikke forstår språket? Det er ille nok i seg selv, men det blir verre av at alle rundt snakker til deg som om du kan språket. Så kan vi legge til at du heller ikke klarer å lese kroppspråk eller tyde ansiktsuttrykk. Vil du bli frustrert? -sånn er det nok for barnet mitt. Han har veldig lite språkforståelse, veldig lite språk, veldig få gester, ikke klarer han å lese kroppspråk eller tyde hva andre rundt han føler. Det er tungt å være mamma til et barn med spesielle behov, men det er faktisk mest pga alle de dømmende menneskene der ute som tråkker på meg hver eneste dag. 2
SmallTalk Skrevet 11. august 2014 #64 Skrevet 11. august 2014 I utgangspunktet så høres det jo ut som om barnehagen er klar over viktigheten av at ting blir uttalt korrekt i forhold til hva han forstår, så jeg tror ikke du vil bli sett på som storforlangende i forhold til dette. Problemet her er vel heller det at sommeravlastningen han har vært på (regner med at vi snakker om noe annet enn barnehagen her) har klusset det til med de ordene han kan ved ikke å være nok oppmerksomme på dette med uttale, og det er fælt å si det, men det er dessverre sånn det blir på sommeren når alle faste ansatte forskjellige steder har ferie og er erstattet med vikarer som har fått for dårlig tid til å bli kjent med jobben sin på. Det viktige blir vel heller å fokusere på at eventuell avlastning senere er klar over dette og vet hva de skal gjøre i forhold til språket hans. Jeg synes det høres ut som om du og barnehagen allerede har hatt en god dialog på dette med språket til sønnen din, og jeg tror dere kommer til å finne en løsning som dere alle kan leve med.
Missy1 Skrevet 11. august 2014 Forfatter #65 Skrevet 11. august 2014 I utgangspunktet så høres det jo ut som om barnehagen er klar over viktigheten av at ting blir uttalt korrekt i forhold til hva han forstår, så jeg tror ikke du vil bli sett på som storforlangende i forhold til dette. Problemet her er vel heller det at sommeravlastningen han har vært på (regner med at vi snakker om noe annet enn barnehagen her) har klusset det til med de ordene han kan ved ikke å være nok oppmerksomme på dette med uttale, og det er fælt å si det, men det er dessverre sånn det blir på sommeren når alle faste ansatte forskjellige steder har ferie og er erstattet med vikarer som har fått for dårlig tid til å bli kjent med jobben sin på. Det viktige blir vel heller å fokusere på at eventuell avlastning senere er klar over dette og vet hva de skal gjøre i forhold til språket hans. Jeg synes det høres ut som om du og barnehagen allerede har hatt en god dialog på dette med språket til sønnen din, og jeg tror dere kommer til å finne en løsning som dere alle kan leve med. Ja de som er godt kjent med han og har jobbet med han en stund er veldig flinke på dette. Problemet ligger nok mest i at det er dårlig informasjonsflyt og at det derfor stopper opp i første ledd når jeg gir beskjed. Det har vi sett på andre ting også, som medisinering osv.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #66 Skrevet 11. august 2014 Jeg syns kanskje det er litt mye å forlange ja.. Jeg måtte tenke meg om flere ganger for å sjekke om jeg sier søppelbil eller søplebil selv! Jeg tenker i utgangspunktet at det er en selvfølge at de er nøye med riktig talemåte. Men samtidig blir det litt vanskelig å lære han en ting, men å bruke noe annet under lek ol. Det kan godt hende at "hans person i bhg" sier søppelbil. Men når han er i lek med andre barn/voksne så sier alle søplebil og da er man vel like langT..?Anonymous poster hash: fa3ef...07d 2
Nique Skrevet 11. august 2014 #67 Skrevet 11. august 2014 Nei, det er ikke for mye å forlange at barn lærer korrekt norsk. Mye av det som hevdes er dialekt, er slurv, rett og slett. Eksempelet søppel/søple er et godt eksempel. Hva er søple ? Å forsøple er noe helt annet. Jeg ønsker at mitt barn skal lære å prate skikkelig, gjerne dialekt, men rent, ikke slurvete forkortelser og direkte feiltale. På bergensk; kan ikkje, ikke kan'skje, for å gi et eksempel. Barn, og en del voksne tydeligvis, trenger å lære å snakke rent.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #68 Skrevet 11. august 2014 Det du egentlig er ute etter er jo støtte, ikke meninger. Alle som ikke støtter din mening misforstår... Du får skrive liste da. Over alle ordene du vil ha uttalt slik og sånn. Og se hvor langt du kommer med det. Anonymous poster hash: 5ebec...c4a 1
Celtic Heart Skrevet 11. august 2014 #70 Skrevet 11. august 2014 Det er veldig viktig å snakke tydelig til en med autisme. Det kan du forvente at de gjør, men du kan ikke forlange at de skal si søppelbil i stedet for søplebil. Alle barn i den alderen har vansker med orddeling, ordsammensetning og grammatikk, så tror ikke du skal henge deg så opp i "feil" bruk av ord, det vil komme senere når språkforståelsen blir bedre. Og så må du nesten regne med at når du bruker ord som slurvedialekt og bondedialekt om andres dialekter, så vil de gå i forsvar på samme måte som du gjør når de kritiserer deg og ditt. Ikke har vi bønda noen egen dialekt heller, men dialekter etter hvilke steder i Norge vi har tilknytning til, som alle andre. 1
Silfen Skrevet 11. august 2014 #71 Skrevet 11. august 2014 Hadde jeg jobba i barnehagen, hadde det nok blitt sagt "Bossbil" fra meg. Og det er her du og mange andre i denne tråden her bommer grassalt. Dersom du fikk en jobb med ETT barn og dette barnet skulle du blant annet ha språktrening med, så legger man bort diverse greier og gjør så godt man kan å være tydelig og konsekvent med DET barnet i sin JOBB. Så kan du si bossbil og skillingsboller og bekkalokk så mye du vil på fritiden og til alle andre, men til DET ene barnet så sier du søppelbil, kumlokk og kanelboller, dersom det er de ordene som inngår i dialekten der barnet bor og du jobber. Jeg kan ikke for ti ville hester forstå hvordan noen mennesker med omløp i topplokket ønsker å vanskeliggjøre for et barn som er autist og omtrent ikke har språk. Fatter virkelig ikke denne egoistiske tankegangen whatsoever. 8
miramis Skrevet 11. august 2014 #72 Skrevet 11. august 2014 Men å si "kanke" til "kan ikke" er da helt vanlig. Hvorfor skal ikke barnet få si det? Fordi det er stygt? Syntes synd på ts, hun sliter tydeligvis mye med å lære et utviklingshemmet barn godt språk, og så spolerer avlasteren det for henne.
miramis Skrevet 11. august 2014 #73 Skrevet 11. august 2014 Så østlandsdialekt er "slurvespråk"? Tipper det hadde blitt ramaskrik om vestlendinger eller nordlendinger fikk høre noe sånt. Grove dialekter er stygt uansett hvor i landet man kommer fra.
miramis Skrevet 11. august 2014 #74 Skrevet 11. august 2014 Det du egentlig er ute etter er jo støtte, ikke meninger. Alle som ikke støtter din mening misforstår... Du får skrive liste da. Over alle ordene du vil ha uttalt slik og sånn. Og se hvor langt du kommer med det. Anonymous poster hash: 5ebec...c4a Hun spurte ikke om råd, men om det var for mye forlangt. Noe det absolutt ikke er, når det er snakk om spesialterapauter og andre som jobber en og en med barnet.
Sushi Skrevet 12. august 2014 #75 Skrevet 12. august 2014 Jeg synes ikke du krever for mye. Det du kan være litt obs på er hvordan du ordlegger deg når du tar det opp. Mange her misforstår nok fordi du kaller det å snakke "pent" og ikke "slurve", når det egentlig handler om å være tydelig og snakke konsekvent? Folk blir provosert hvis du kaller dialekten deres for slurv, men om du sier at gutten din trenger at alle sier enkelte ord på samme måte, så blir det enklere å godta. Så kan dere bli enige dere i mellom hvordan dere skal si de ordene dere trener på. For eksempel "søppelbil". Lykke til, høres ut som du gjør en kjempejobb med gutten din!
Gjest Riskjeks Skrevet 12. august 2014 #76 Skrevet 12. august 2014 Grove dialekter er stygt uansett hvor i landet man kommer fra. Hva er "grove" dialekter? Hvorvidt du synes det er pent eller ikke, har ingenting med saken å gjøre. Foreldre kan ikke diktere hvilken dialekt (eller mangel på sådan) barnehageansatte (eller andre mennesker for den del) skal snakke. De skal selvsagt være nøye med å snakke tydelig med barn med språkproblemer. 1
minister-mio Skrevet 13. august 2014 #77 Skrevet 13. august 2014 Fordi det er stygt? Syntes synd på ts, hun sliter tydeligvis mye med å lære et utviklingshemmet barn godt språk, og så spolerer avlasteren det for henne.ts har presisert flere ganger at dette ikke dreier seg om at hun syntes det er stygt, ærlig talt!
miramis Skrevet 13. august 2014 #78 Skrevet 13. august 2014 ts har presisert flere ganger at dette ikke dreier seg om at hun syntes det er stygt, ærlig talt! Det vet jeg. :-) Første kommentaren var bare et lite unødvendig tillegg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå