AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #41 Skrevet 10. august 2014 Jeg forstår deg godt Missy. Tror det du egentlig ønsker er at de som jobber med sønnen din er konsekvent og uttaler ting likt som familien for å gjøre læresitusjonen enklere. Det støtter jeg deg helt i. Og når man skal øve på ett ord så lenge for å få inn uttalen er det vel det enkleste med "riktig" (les: vanligste) uttale med en gang vel. Virker som mange henger seg opp i at du kaller det den "pene" måten å uttale ordet på, selv om jeg ikke tror du mener at bokmål er penere enn dialekt. Jeg synes godt du kan ta det opp med assistentene til sønnen din at du ønsker dere skal være konsekvente på uttalen. Så kan dere heller diskutere hvordan dere skal uttale enkeltord. Søppelbil støtter jeg deg i, mens andre ord kan like gjerne være at andre har en bedre tilnærming til, f.eks sepe/såpe hvor flertallet i landet sier såpe. Ta det opp som et samarbeid. Anonymous poster hash: fd873...f93 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #42 Skrevet 10. august 2014 Men kan han ikke si søplebil, men likevel si søppel? Anonymous poster hash: bebcc...8f5
Pottepalme Skrevet 10. august 2014 #43 Skrevet 10. august 2014 Hadde jeg jobba i barnehagen, hadde det nok blitt sagt "Bossbil" fra meg. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #44 Skrevet 10. august 2014 Nok en gang til alle barnehageansatte som skal forholde seg til merkelige krav fra foreldre uten å himle med øynene. De skal ikke en gang få lov å snakke dialekten sin nå, fordi det ikke passer ts.... Ja du krever for mye, og selv om de ansatte hadde uttalt ett ord etter dine krav, så hadde ikke andre barn i barnehagen og andre voksenpersoner gjort det. Tror jeg ville satt inn energien et annet sted så lenge alle kan forstå hva som blir sagt. (Og som en annen nevner over, i min dialekt heter det "bossbil", og du/barnet ditt måtte nok forholdt seg til det om vi hadde en samtale.) Anonymous poster hash: db859...b05 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #45 Skrevet 10. august 2014 Jeg tror at en del av svarene i tråden her kommer av at TS ikke er klar nok i startinnlegg hvem hun forventer dette av. Den jamne barnehageansatt snakker som den gjør. Spesialpedagog, logoped og avlaster, bør derimot jobbe på deres side. Anonymous poster hash: f3dce...32a 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #46 Skrevet 10. august 2014 Nok en gang til alle barnehageansatte som skal forholde seg til merkelige krav fra foreldre uten å himle med øynene. De skal ikke en gang få lov å snakke dialekten sin nå, fordi det ikke passer ts.... Ja du krever for mye, og selv om de ansatte hadde uttalt ett ord etter dine krav, så hadde ikke andre barn i barnehagen og andre voksenpersoner gjort det. Tror jeg ville satt inn energien et annet sted så lenge alle kan forstå hva som blir sagt. (Og som en annen nevner over, i min dialekt heter det "bossbil", og du/barnet ditt måtte nok forholdt seg til det om vi hadde en samtale.)Anonymous poster hash: db859...b05 Litt pinlig for deg at du ikke har mest tråden, og dermed ikke har fått med deg at dette ikke handler om en vanlig barnehageansatte som snakker dialekt. Anonymous poster hash: 71ae4...cf1 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #47 Skrevet 10. august 2014 Er vel slikt folk i bygdene må tåle fordi de er litt dialektfokuserte? Sosiolekten dominerer bygdene...Anonymous poster hash: d9e45...49c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #48 Skrevet 10. august 2014 Litt pinlig for deg at du ikke har mest tråden, og dermed ikke har fått med deg at dette ikke handler om en vanlig barnehageansatte som snakker dialekt.Anonymous poster hash: 71ae4...cf1 Mest pinlig for deg som ikke forstår at det er nettopp dialekt det handler om. "Østlandsk" er ikke en dialekt, det er ulike dialekter alt etter hvor du bor, jeg hører godt forskjell på en fra Sarpsborg, fra Skedsmo, fra Hønefoss og fra Horten, selv om alt er såkalt østlandsdialekt. TS sier selv at hun ikke vil ha slurvedialekt (altså er ikke andres dialekt pent nok) og at hun vil at barnet skal lære å snakke skikkelig (andres dialekt ikke god nok). Ergo har dette alt med dialekt og til dels sosiolekt å gjøre. Hvis hun ikke bor pent nok med personale som snakker pent nok, ja da må hun enten flytte eller kjøpe tilsyn til guttungen privat. Anonymous poster hash: db859...b05 1
Missy1 Skrevet 10. august 2014 Forfatter #49 Skrevet 10. august 2014 Mest pinlig for deg som ikke forstår at det er nettopp dialekt det handler om. "Østlandsk" er ikke en dialekt, det er ulike dialekter alt etter hvor du bor, jeg hører godt forskjell på en fra Sarpsborg, fra Skedsmo, fra Hønefoss og fra Horten, selv om alt er såkalt østlandsdialekt. TS sier selv at hun ikke vil ha slurvedialekt (altså er ikke andres dialekt pent nok) og at hun vil at barnet skal lære å snakke skikkelig (andres dialekt ikke god nok). Ergo har dette alt med dialekt og til dels sosiolekt å gjøre. Hvis hun ikke bor pent nok med personale som snakker pent nok, ja da må hun enten flytte eller kjøpe tilsyn til guttungen privat. Anonymous poster hash: db859...b05 Det er ikke snakk om at barnet aldri skal snakke "dialekt", men at barnet skal lære seg å snakke og frem til barnet har fått språk og kan utvikle det videre uten massiv hjelp og intensiv trening så er det en forutsetning at man snakker tydelig med/til han. Du skjønte kanskje ikke det du? Det er ikke snakk om mine preferanser, men hva som kreves for at barnet skal klare å utvikle språk. 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #50 Skrevet 10. august 2014 Det er ikke snakk om at barnet aldri skal snakke "dialekt", men at barnet skal lære seg å snakke og frem til barnet har fått språk og kan utvikle det videre uten massiv hjelp og intensiv trening så er det en forutsetning at man snakker tydelig med/til han. Du skjønte kanskje ikke det du? Det er ikke snakk om mine preferanser, men hva som kreves for at barnet skal klare å utvikle språk. Jo det skjønte jeg, men det er etter min mening viktigere at et barn lærer å gjøre seg forstått enn at han skal snakke pent nok for moren. I alle fall når alle rundt må endre sin verbale uttrykksform for å komme dit. Jeg kjenner flere barn som av ulike grunner har hatt trøbbel med språket, og foreldrene har vært lykkelige når de har lært å uttrykke seg, selv med talefeil, men der er tydeligvis ikke du. DU må snakke hvordan du vil, du kan be en pedagog/logoped som trener med han om å gjøre det, men ikke hele barnehagen eller omgangskretsen. Forresten spesielt at du fokuserer på at barnet skal kunne uttrykke seg korrekt, men velger å lære ham et så ubrukelig ord som "søppelbil" fremfor ord han kan bruke til å forklare egne behov eller følelser... Anonymous poster hash: db859...b05 1
Gjest Iddy Skrevet 10. august 2014 #51 Skrevet 10. august 2014 (endret) Nei, det er ikke for mye forventet at de som jobber med barnet ditt skal være bevisst på dette. Tror det er mange som misforstår med vilje her, og uttaler seg om noe man ikke har kompetanse om. Barn med autisme skal ofte behandles på samme måten som barn med SSV. Hvis barnehagepersonell ikke klarer å tilpasse sitt språk i møte med barn med spesielle behov vil jeg stille spørsmål til deres kompetanse. Det er en del av jobben å kunne klare å møte barnet som et individ, og det det fører med seg. Det er ingen som snakker om at hele verden skal tilpasse seg TS sin sønn, men kompetente barnehagepersonell og andre som får betalt for det. Om barnet sin store interesse er søppelbil kan jeg ikke se den store skrekken med at barnet lærte seg dette ordet. Det pedagogiske poenget er jo åpenbart. Endret 10. august 2014 av Iddy
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #52 Skrevet 10. august 2014 Til dere som sier at det ikke er så viktig om man sier "kanke" eller andre slurveord. Hvordan tar dere det om dere ringer et offentlig kontor og blir møtt med slikt språk? Om dere får brev fra Skatteetaten full av sms-språk? For det er vel ikke så viktig, du forstår det jo likevel... Anonymous poster hash: b1197...dec Det er forskjell på skriftspråk og talemåte. Eller glemte de å lære deg det på skolen? Det er vel ekstremt få mennesker som snakker bokmål eller nynorsk her i landet, om det er noen i det hele tatt. Vi skriver på en måte, og snakker på en annen måte. Å forlange at folk legger om dialekta helt er for mye forlangt. Og jeg har både jobbet med barn med spesielle behov og har barn i familien som har det. Og ingen har krevd at vi legger om dialekta vår. Verken av foreldre til barna, eller foreldrene til barnet i min familie. Men vi har ikke problemer med dialekter da... Anonymous poster hash: 5ebec...c4a 1
Gjest BettyBoop Skrevet 10. august 2014 #53 Skrevet 10. august 2014 Vi bor på østlandet og "dialekten" i byene her er bare slurvespråk og ikke faktiske dialekter. Det er ikke sånn at alle her vi bor sier søplebil, det er noen som gjør det. Og det er jo greit nok å si "søplebil" men er det da også greit at søppel blir til "søple" fordi barnet da ikke forstår at det heter søppel? Jeg forventer ikke at barnet alltid har helt korrekt uttale på alle ord, men jeg ønsker at man er litt bevisst på sin egen uttale når man er med han. Slik at han lærer riktig og slik at han forstår hva som blir sagt til hanungen lærer da tidsnok det riktige ordet på ting så snart h.n skal lære seg å lese og skrive bokmål. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #54 Skrevet 10. august 2014 Det går an å be om at man forsøker å være bevisst, men det er urealistisk å tro at alle skal forandre måten de snakker på. Resultatet kan også bli at de ansatte får et svært stivt unaturlig språk rundt barnet ditt, fordi de hele tiden må tenke over hva de sier og hvordan de sier det. I tillegg er det vanskelig å vite eksakt hva som påvirker barnet til å snakke som det gjør. Jeg har opplevd at barn som går i barnehage der ingen av de ansatte snakker «pent», likevel snakker med «pen» versjon av dialekten. Hvor de plukker det opp fra, er vanskelig å si - det kan være andre barn, tv, på fritidsaktiviteter - det er uansett umulig å skjerme dem fra all ytre påvirkning. Kan det være foreldrene? Eller er barna så mye i barnehagen at foreldrene har minimal innvirkning?Anonymous poster hash: 9f49a...bea
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #55 Skrevet 10. august 2014 Hjelpes. Er vi tilbake til begynnelsen av 1900 tallet, hvor man måtte snakke slik som de på rett side av elva.Anonymous poster hash: 66e0b...649 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #56 Skrevet 11. august 2014 Nei, det er ikke for mye forventet at de som jobber med barnet ditt skal være bevisst på dette. Tror det er mange som misforstår med vilje her, og uttaler seg om noe man ikke har kompetanse om. Barn med autisme skal ofte behandles på samme måten som barn med SSV. Hvis barnehagepersonell ikke klarer å tilpasse sitt språk i møte med barn med spesielle behov vil jeg stille spørsmål til deres kompetanse. Det er en del av jobben å kunne klare å møte barnet som et individ, og det det fører med seg. Det er ingen som snakker om at hele verden skal tilpasse seg TS sin sønn, men kompetente barnehagepersonell og andre som får betalt for det. Om barnet sin store interesse er søppelbil kan jeg ikke se den store skrekken med at barnet lærte seg dette ordet. Det pedagogiske poenget er jo åpenbart. Signerer denne! Jeg som sunnmøring ville absolutt sagt "søppelbil" i arbeidet med en autistisk 4-åring med så store språkvansker som TS beskriver her- til tross for at jeg til daglig sier "bossbil"! Å dra inn barnets interesser i læreprosessen er en forutsetning for at han skal lykkes raskere. Og i arbeidet med autister et det viktig at en er konsekvent og repeterende. Jeg syns ikke det kom godt nok fem i HI at barnet er autist, selv om jeg gjettet meg til at det sannsynligvis var et barn med spesielle behov. Men det sedvanlige hylekoret her spyr som vanlig ut masse gift med pilene sine, av uviss grunn.. Hva med å av og til la tvilen komme noen til gode før en halshugger i vilden sky? TS: Jeg syns ikke du er storforlangende. Men jeg går ut fra at kanskje du ikke er helt fornøyd med oppfølgingen gutten din får nå, og derfor er litt frustrert. Ellers ville du vel vært trygg på at du uten problemer kunne tatt dette opp og drøftet det på møtet? Veldig mye av klimaet i et slikt møte og samarbeidet videre blir farget av dere foreldrene og hvordan dere håndterer situasjonen. Hvis dere er veldig "på" og krever mye av de ansatte, kan de fort føle at de aldri strekker til og aldri gjør noe bra nok. Det er alltid godt å høre at foreldrene er glade og takknemlige for den jobben vi gjør, da vi alltid gjør vårt beste for at alle barna skal ha det bra. At foreldrene er aktive og følger opp et bare positivt. Men om dere hauker over oss og tar opp de minste feilskjær vi gjør, så blir det lett vanskelig å være naturlig i samarbeidet. Dere er sikkert fine foreldre, dette var mest ment som et innspill. Anonymous poster hash: 0887c...d3f 10
AnonymBruker Skrevet 11. august 2014 #57 Skrevet 11. august 2014 ungen lærer da tidsnok det riktige ordet på ting så snart h.n skal lære seg å lese og skrive bokmål. Når barnet bruker månedsvis på å lære seg et nytt ord, hva er det som får deg til å tro at han tidsnok kommer til å lære det senere? For alt vi vet kommer dette barnet aldri til å lære seg å lese og skrive. Anonymous poster hash: 71ae4...cf1 1
Missy1 Skrevet 11. august 2014 Forfatter #58 Skrevet 11. august 2014 Signerer denne! Jeg som sunnmøring ville absolutt sagt "søppelbil" i arbeidet med en autistisk 4-åring med så store språkvansker som TS beskriver her- til tross for at jeg til daglig sier "bossbil"! Å dra inn barnets interesser i læreprosessen er en forutsetning for at han skal lykkes raskere. Og i arbeidet med autister et det viktig at en er konsekvent og repeterende. Jeg syns ikke det kom godt nok fem i HI at barnet er autist, selv om jeg gjettet meg til at det sannsynligvis var et barn med spesielle behov. Men det sedvanlige hylekoret her spyr som vanlig ut masse gift med pilene sine, av uviss grunn.. Hva med å av og til la tvilen komme noen til gode før en halshugger i vilden sky? TS: Jeg syns ikke du er storforlangende. Men jeg går ut fra at kanskje du ikke er helt fornøyd med oppfølgingen gutten din får nå, og derfor er litt frustrert. Ellers ville du vel vært trygg på at du uten problemer kunne tatt dette opp og drøftet det på møtet? Veldig mye av klimaet i et slikt møte og samarbeidet videre blir farget av dere foreldrene og hvordan dere håndterer situasjonen. Hvis dere er veldig "på" og krever mye av de ansatte, kan de fort føle at de aldri strekker til og aldri gjør noe bra nok. Det er alltid godt å høre at foreldrene er glade og takknemlige for den jobben vi gjør, da vi alltid gjør vårt beste for at alle barna skal ha det bra. At foreldrene er aktive og følger opp et bare positivt. Men om dere hauker over oss og tar opp de minste feilskjær vi gjør, så blir det lett vanskelig å være naturlig i samarbeidet. Dere er sikkert fine foreldre, dette var mest ment som et innspill. Anonymous poster hash: 0887c...d3f Vi er veldig fornøyd med jobben de gjør og det har vi vært flinke til å fortelle dem problemet er bare at det kommer inn nye mennesker som skal jobbe med barnet og det er dårlig informasjonsflyt så det blir en del misforståelser. Vi skal ha samarbeidsmøter så snart alt er oppe og går igjen nå etter sommeren og da tenkte jeg å blandt annet ta opp dette med tydelig tale, men var litt usikker på hvordan det ville bli tatt imot. Men nå er jeg jo godt forberedt for det kan umulig resultere i noe lignende som dette her på kg. 4
Brunhilde Skrevet 11. august 2014 #59 Skrevet 11. august 2014 Men missy, hvorfor spør du om råd? Du har jo bestemt deg for hva du mener uansett. Jeg jobber med veiledning til pedagoger som også jobber med autister og vektlegger mye mer alt annet som viktighet av rutiner, stabilt personell, ro, å kunne trekke seg tilbake, forsøke å opprette felles oppmerksomhet, følge barnets interesser etc. En barnehage klarer ikke å være perfekt og jeg syntes dette blir å kreve litt for mye. Det er ikke så nøye om ordet er lært pent eller ikke så lenge han forstår og andre forstår ham.Anonymous poster hash: f8d67...fda Hun spør jo ikke om råd, hun spør om det er for mye forlangt! Jeg syns du skal stå på for ungen din, Missy1, for hvis ikke dere som foreldre gjør det, så er det ingen som gjør! Klart du kan forlange at de ansatte skal snakke klart og tydelig, så får heller de andre ungene snakke som de vil. Lykke til med møtet! 5
Teriyaki Skrevet 11. august 2014 #60 Skrevet 11. august 2014 Jeg synes ikke det er for mye forlangt. Er mange bedrevitere her, men som i reaøoteten ikke ser ut til å ha peiling. Evt. Missforstår de med vilje. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå