Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er litt usikker i forkant av noen samarbeidsmøter og trenger synspunkter.

Barnet mitt bruker lang tid på å lære seg å snakke, både når det gjelder uttale og språkforståelse.

Vi kan bruke 6-12mnd på å få et enkelt ord til å bli riktig og det krever stor innsats fra oss, barnet og andre som jobber med barnet.

Før sommeren var endelig ordet søppelbil riktig (noe han interesserer seg for). Etter sommeravlastning hadde søppelbil blitt til "søplebil" så nå er det på'n igjen med å trene på dette ordet.

Har såvidt tatt det opp i bhg ved at jeg fortalte om det og fikk beskjed om at det heter "søplebil" for det er jo dialekt. Jeg mener at man bør lære bort det riktige ordet og ikke "slurve-dialekt" når man først må bruke så lang tid på å få rett uttale.

På møte tenker jeg å ta opp at det er viktig at de som jobber med barnet snakker tydelig og "pent". Hadde selv en del slurve-språk før, men er nøye på å snakke tydelig og med riktig uttale for barnet mitt. Ikke bare for at barnet skal lære riktig, men også for at barnet skal forstå.

Er dette for mye å forlange? Er jeg sær som "krever" dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg syns det er for mye forlangt.

Det må da være greit at barnet ditt lærer seg dialekt/uttale slik den er der dere bor?

Syns rett og slett det er flisespikkeri...

• Liker 22
Skrevet

Vi bor på østlandet og "dialekten" i byene her er bare slurvespråk og ikke faktiske dialekter. Det er ikke sånn at alle her vi bor sier søplebil, det er noen som gjør det.

Og det er jo greit nok å si "søplebil" men er det da også greit at søppel blir til "søple" fordi barnet da ikke forstår at det heter søppel?

Jeg forventer ikke at barnet alltid har helt korrekt uttale på alle ord, men jeg ønsker at man er litt bevisst på sin egen uttale når man er med han. Slik at han lærer riktig og slik at han forstår hva som blir sagt til han

Skrevet

Tror det vil være så å si umulig å kreve at alle som jobber med barnet ditt skal snakke bokmål, ettersom nesten ingen gjør det. Selv om man forsøker å være bevisst, vil det også være usannsynlig at man vil klare å korrigere seg selv i alle situasjoner, ikke minst fordi det krever svært mye mental kapasitet å snakke annerledes enn det man egentlig gjør.

Derfor tror jeg nok at dette blir en kamp dere må ta hjemme, og heller lære barnet at man har forskjellige måter å si ting på, men at dere vil at han skal snakke slik som dere.

• Liker 6
Skrevet

Jeg syns du driver med flisespikkeri! Sånt kommer med tiden og er ikke noe å henge seg opp i og grunnen til at han sier "søplebil" er vel fordi det kanskje er det folk flest rundt ham sier.

Forøvrig så heter det "renovasjonsbil" hvis man skal sette det helt på spissen :ler:.

Og til å være så utrolig nøye på hva gutten din lærer så har du et veldig tilfeldig forhold/ikke noe forhold til bruk av han og ham.

Anonymous poster hash: 4e646...d60

• Liker 13
Skrevet

Tror det vil være så å si umulig å kreve at alle som jobber med barnet ditt skal snakke bokmål, ettersom nesten ingen gjør det. Selv om man forsøker å være bevisst, vil det også være usannsynlig at man vil klare å korrigere seg selv i alle situasjoner, ikke minst fordi det krever svært mye mental kapasitet å snakke annerledes enn det man egentlig gjør.

Derfor tror jeg nok at dette blir en kamp dere må ta hjemme, og heller lære barnet at man har forskjellige måter å si ting på, men at dere vil at han skal snakke slik som dere.

Forventer selvfølgelig ikke at de som snakker F.eks sørlandsdialekt legger om når de er med barnet vårt. Det er snakk om de som snakker samme dialekt som vi gjør.

Det er snakk om å si "kan ikke" istedenfor snarveien "kanke" og at man ikke mumler.

Altså være litt bevisst på språk og uttale når man er med barnet.

Det hjelper lite å trene på dette hjemme om det ikke trenes på de andre arenaene.

Skrevet

Synes dette blir å kontrollere barnet og de rundt alt for mye.

Som en av de som snakker såkalt slurvespråk (Det er sånn vi prater her på østlandet, her blir det gjerne en miks av forskjellige dialekter som flyter inn i hverandre og vannes ut, men det er fortsatt slik vi prater her, sånn er det i dette området)

Kan fint si søplebil(sier vel mest det), men søppel er fortsatt søppel....

Aldri hørt om noen som ikke klarer den forskjellen der selv om de har forskjellige dialekter....(eller slurvespråk)

Ikke noe rart om barnet bruker så lang tid på å få til ordet heller, når du prøver å prente inn i det en måte å si et ord på, imens barnet hører ordet uttalt på annet måte i barnehage osv.... Barn lærer mest av miljøet de daglig ferdes i og menneskene de omgår.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes ikke det er for mye å forlange, spesielt ikke ettersom dette er et av få ord han interesserer seg for. De ordene dere aktivt trener på bør de som jobber med ham anstrenge seg for å uttale riktig. I tillegg til at de bør prøve, så godt det lar seg gjøre, å snakke tydelig og forståelig til ham.

Anonymous poster hash: 71ae4...cf1

• Liker 4
Skrevet

Barn lærer jo av å høre andre barn også, skal du korrigere alle resten av livet?

Anonymous poster hash: f8d67...fda

• Liker 7
Skrevet

Men slik jeg forstår det, ts, så er det snakk om et barn med veldig spesielle behov? Så det er ikke snakk om et ellers "normalt" utviklet barn som lærer seg nye ord.

• Liker 3
Skrevet

Men å si "kanke" til "kan ikke" er da helt vanlig. Hvorfor skal ikke barnet få si det?

• Liker 5
Gjest Magdalene
Skrevet

Men slik jeg forstår det, ts, så er det snakk om et barn med veldig spesielle behov? Så det er ikke snakk om et ellers "normalt" utviklet barn som lærer seg nye ord.

Tror barnet er autist.

Jeg forstår at du ønsket at barnet skal ha mest mulig korrekt uttale, men er dette virkelig en kamp å ta? Vil tro de fleste som jobber med barnet ditt er innforstått med problemstillingen, men det vil jo alltid være andre mennesker (både voksne og barn) rundt, som snakker både dialekter og slurvete, og barnet ditt vil da bli like påvirket av de, som de som jobber med han/hun.

Du har jo ikke mulighet til å skjerme ungen fra alle rundt.

• Liker 1
Skrevet

Forventer selvfølgelig ikke at de som snakker F.eks sørlandsdialekt legger om når de er med barnet vårt. Det er snakk om de som snakker samme dialekt som vi gjør.

Det er snakk om å si "kan ikke" istedenfor snarveien "kanke" og at man ikke mumler.

Det hjelper lite å trene på dette hjemme om det ikke trenes på de andre arenaene.

Men om barnet sier "søppelbil" eller "søplebil" går faktisk på ett ut - begge er muntlige ord som stort sett blir brukt av nettopp barn.

Om du vil lære ungen å snakke "rent og pent" så heter det en renovasjonsbil. Avfallet de henter på har et korrekt navn som vil variere etter hvilken fraksjon renovatørene (søppelmenn er faktisk et krenkende ord) plukker opp. Men alt dette er (selvsagt) altfor komplisert for et barn med kraftige språklige utfordringer.

Kanskje trenger barnet mindre problematisering rundt et felt han alt sliter med? Om et barn føler at det aldri får til vil det gi opp. Noen barn vil gi opp fort, andre sent.

Anonymous poster hash: a06b4...bdf

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Men å si "kanke" til "kan ikke" er da helt vanlig. Hvorfor skal ikke barnet få si det?

Dette lurer jeg også litt på. Selv om barnet har språkvansker må han/hun få lov til å snakke som de andre?

• Liker 3
Skrevet

Det går an å be om at man forsøker å være bevisst, men det er urealistisk å tro at alle skal forandre måten de snakker på. Resultatet kan også bli at de ansatte får et svært stivt unaturlig språk rundt barnet ditt, fordi de hele tiden må tenke over hva de sier og hvordan de sier det.

I tillegg er det vanskelig å vite eksakt hva som påvirker barnet til å snakke som det gjør. Jeg har opplevd at barn som går i barnehage der ingen av de ansatte snakker «pent», likevel snakker med «pen» versjon av dialekten. Hvor de plukker det opp fra, er vanskelig å si - det kan være andre barn, tv, på fritidsaktiviteter - det er uansett umulig å skjerme dem fra all ytre påvirkning.

• Liker 2
Skrevet

For det første sier du ikke hvor gammelt barnet er. For det andre sier du at dere bruker 6-12mnd på å lære ETT enkelt ord, noe som høres veldig spesielt ut, når det i utgangspunktet virker som deg er snakk om ordet "søppelbil".

Jeg synes jeg også det er flisespikkeri det du driver med. Mitt barn hang også littvetter med språket, men nettopp derfor er jeg ikke så nøye på uttalen, men derimot at vi begge forstår hva det snakkes om. Om sønnen din sier "søplebil" istedet for "søppelbil" skjønner dere begge hva det er snakk om..

• Liker 6
Skrevet

Fordi barnet ikke forstår det. Poenget er at barnet skal lære seg å snakke og det er en lang og tung vei dit. Når barnet har kommet seg til "normalnivå" i språk og forståelse så bryr jeg meg ikke, men slik det er nå så har barnet veldig lite språk og lite språkforståelse.

Jeg forventer ikke perfeksjon eller at alle skal ha språkkurs, men at de som jobber med han er bevisst på nettopp dette med å snakke tydelig.

Er det for mye å forlange at man snakker tydelig til en med hørselshemming og?

• Liker 1
Skrevet

Vi bor på østlandet og "dialekten" i byene her er bare slurvespråk og ikke faktiske dialekter. Det er ikke sånn at alle her vi bor sier søplebil, det er noen som gjør det.

Og det er jo greit nok å si "søplebil" men er det da også greit at søppel blir til "søple" fordi barnet da ikke forstår at det heter søppel?

Jeg forventer ikke at barnet alltid har helt korrekt uttale på alle ord, men jeg ønsker at man er litt bevisst på sin egen uttale når man er med han. Slik at han lærer riktig og slik at han forstår hva som blir sagt til han

Hva gjør du hvis en gjeng trøndere og nordlendinger begynner å jobbe med barnet ditt? :fnise:

Anonymous poster hash: 8bf1f...9f9

• Liker 9
Skrevet

Det er viktig at alle som jobber i barnehage er bevisste på å være gode språklige forbilder. Det du driver med et helt feil og så klart for mye å forlange. Jeg vil råde deg til å aldri rette på barnet når det sier f. Eks 'kanke' eller 'søplebil'. Sier barnet derimot noe feil, gjenta det med riktig uttale.

Anonymous poster hash: b0306...e52

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Så østlandsdialekt er "slurvespråk"? Tipper det hadde blitt ramaskrik om vestlendinger eller nordlendinger fikk høre noe sånt.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...