Gå til innhold

Borderline - hva tror folk som ikke helt vet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til og med politiet advarer mot psykisk syke. http://www.nordlys.no/nyheter/trippeldrapet/article4217431.ece I tillegg, forskere advarer også mot psykisk syke mennesker. http://www.forskning.no/artikler/2003/oktober/1064916493.48 Anonymous poster hash: ab90b...72e

Jeg har lest i avisen om en fysisk syk drapsmann.

Premiss1: En mann drepte en annen.

Premiss 2: Drapsmannen er fysisk syk.

Konklusjon: Fysisk syke er drapsmenn.

Dermed må jeg visst advare alle om fysisk syke personer. (Og mor Nille er en stein, ref. Holdberg).

Anonymous poster hash: 38841...d1f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare si at denne brukeren som skrev om sine fryktelige fordommer mot mennesker som sliter psykisk, er det verste jeg har sett her inne på Kvinneguiden! Joda, det er irriterende med rasister, kvinne/mannehatere ol, men denne brukeren her topper alt jeg har sett her inne. For et nedrig stakkarslig lite umenneske!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at denne brukeren som skrev om sine fryktelige fordommer mot mennesker som sliter psykisk, er det verste jeg har sett her inne på Kvinneguiden! Joda, det er irriterende med rasister, kvinne/mannehatere ol, men denne brukeren her topper alt jeg har sett her inne. For et nedrig stakkarslig lite umenneske!

I og med at du kommer med personangrep, la meg gjette, du er syk i hodet?

Anonymous poster hash: ab90b...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er nødvendig, for alt står i den rapporten du siterte. Det holder faktisk å lese den; den er temmelig grundig.

Det var du som trakk inn personlighetsforstyrrelser, ikke jeg. Og de er alle harmløse (for andre enn den som har dem).

Og jeg ville sette pris på om du sluttet å komme med grunnløse beskyldninger om "hersketeknikker" og "personangrep". Enten får du komme med et konkret eksempel, eller så må det nesten bli slutt på grininga.

Men det er mye jeg ville sette pris på, som at folk kunne stå for det de sier, og det er jo ikke veldig stor sjanse for at det skjer heller.

Du har mange saklige argumenter og tydeligvis mye kunnskp. Men:

Grunnen til at personlighetsforstyrrelser blir trukket inn her, er jo at TS spurte om borderline, som jo er en type emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (det er to typer, impulsiv type og borderline type).

Jeg håper denne tråden kan slutte å handle om psykoser og schizofreni, som ikke har noe med borderline å gjøre,

Anonymous poster hash: 38841...d1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du kommer med personangrep, la meg gjette, du er syk i hodet?

Anonymous poster hash: ab90b...72e

Når man snakker ned mennesker som sliter fortjener man å få tilbakemeldinger! Det er så stygt gjort at det ikke henger på greip

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser bort fra at den "uspesifiserte" klassen inneholdt "psykopati", som i dag omtales som sosiopati, og at man tidligere snakket om "sadistisk personlighetsforstyrrelse" (som er fjernet fra de siste revisjonene av DSM), hvilken personlighetsforstyrrelse vil du si er farlig for andre? Jeg kan ikke se at noen av de klassifiserte (cluster A/B/C) er det, selv om de absolutt kan være plagsomme og til fortvilelse for de nærmeste.

Antisosial personlighetsforstyrrelse kan være farlig for andre.

De kan være voldelige (fysisk og psykisk), sadistiske mot dyr og mennesker, kriminelle, lyver, stjeler, manipulerer og mangler empati og anger.

De andre personlighetsforstyrrelsene er mest farlige for den som er rammet, men de kan også være til skade for relasjoner i omgivelsene. Mange med borderline har en stor indre smerte.

Anonymous poster hash: 38841...d1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så den værste diagnosen man kan få er å ikke ha noen diagnose? Så vannvidd har det faktisk blitt. Jeg er bare ett menneske med ulike meninger enn deg som har svært lite sympati med psykisk syke som driver med ansvarsfraskrivelse. Anonymous poster hash: af51c...027

Jeg mener det samme, du viser tegn på en alvorlig personlighetsforstyrrelse, for du mangler empati. Og jeg har gjettet hvilken den AB mente.

Anonymous poster hash: 38841...d1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen for en triggende tråd. Jeg er snill som et lam, jeg. Steng meg inne a, fortjener jo faen ikke å leve fordi ANDRE har ødelagt livet mitt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noen fordommer. Jeg er rett og slett sjokkert. Borderline mennesker er sjelden en fare for noen andre enn seg selv.

Likevel hadde jeg dessverre en venninne som ringte meg nesten daglig (nattlig?) klokken fire på natten og truet med å ta livet av seg. Var desperat etter å bli innlagt. Jeg holdt på å bli gal. Til slutt hadde jeg nesten bare lyst til å si "ja så ta livet ditt da! Du har ikke baller til å gjøre det uansett".

I bunn og grunn syntes jeg synd på henne, men hun slet meg veldig ut.

Syntes likevel at det er viktig å understreke at mennesker med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er like forskjellige som alle oss andre.

En innleggelse betyr ikke at du er gal. Det betyr at du trenger mye hjelp og omsorg en periode.

Er rett og slett sjokkert over folk flest.

Det mest skremmende er at jeg har en venn (ikke hun jeg fortalte om. Hun kuttet jeg ut til slutt) med den diagnosen. Hun blir oversett, ignorert og latterliggjort. Sykdommen er ikke hennes feil, og jeg får forferdelig vondt av henne og all mobbingen hun blir utsatt for.

Selv er jeg bipolar og får alltid hjelp med en gang jeg ber om det. Det er trist at det skal være sånn.



Anonymous poster hash: 0c07c...26d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderline forbinder jeg med alvorlig psykisk syke mennesker som potensielt kan være direkte farlige mot uskyldige mennesker. Jeg synes de burde få mye tettere oppfølging pga allmennpreventive hensyn og til enhver tid ha en "assistent" hos seg når de vandrer i gata. Med hyppige innleggelse på psykriatisk så tenker jeg på veldig gale mennesker som ikke kan ta vare på seg selv og potensielt kan være farlige for seg selv og omgivelser. Jeg tenker at de kanskje ville hatt det bedre av å være på psykriatisk avdeling bestandig eller bli veldig medisinert og bo på omsorgsboliger så de hadde tilsyn på reglemessig basis og ikke fikk bevege seg utenfor området uten en av personalet.

Forøvrig så tenker jeg på paranoid schizofren som mennesker som ikke eier anger, empati eller kontroll på egen kropp og som fint dreper morra si om fotballlaget dems taper. Sperr de inn på lukket avdeling og kast nøkkelen. Disse er til og med mere skremmende enn de med borderline.

Selvskadere ser jeg på som oppmerksomhets syke mennesker som aldri har grodd forbi fjortis stadiet og desperat trenger å være midtpungt for alle. Løsningen er å gaffateipe på grytevotter på de så de skjønner hvor fjerne og idiotiske de er.

Alvorlig depresjon ser jeg på som egosentriske, selvmedlidende mennesker som er så selvsentrerte at de ikke ville reagert ett sekund på om noen ble skutt ned foran de. "Ja jeg ser du er skutt, men det er mye mere synd på meg så fordi jeg gråter ofte og føler meg kjip uten å gidde å gjøre noe med det" Nesten som ett snyltedyr som lever av andre. Mest av alt i hele verden føler at de må ha medlidenhet fra alt og alle rundt de og som trenger en unnskyldning for å gå rundt å velte seg i den oppmerksomheten de får fra velmenende mennesker samtidig som de sakte men sikkert suger aaaaaaaalt av energi og sympati som næring for de som er naive nok til å gå i fella dems.

Manisk depresive ser jeg på på lik linje som de depressive + ADHD

ADHD= jeg trenger en unnskyldning for å gjøre det dårlig på skolen/ikke jobbe/snylte på NAV. Det jeg egentlig burde gjøre er å ta meg sammen, og slutte med koffein og sukker. Grow up liksom....

PTSD tror jeg faktisk er en reell reaksjon på traume så den sier jeg ikke noe på.

Angst også til en viss grad, så lenge den ikke blir ekstrem. Om man ikke gidder å prøve å jobbe seg ut av det burde de bli plassert på omsorgsboliger, men ikke fordi omverdenen burde skånes for de, men fordi de ikke klarer å ta vare på seg selv som barn og veldig gamle mennesker.

Sosiopati ser jeg også på som en hjerneskade. De kan ikke reddes.

MEN......dette er mine fordommer og er ikke basert på noe viten om emnene annet enn det jeg har lest på KG.

Men TS, JA jeg synes du burde jobbe, JA jeg synes du burde prøve litt til. Om du går på veggen tilslutt så ringer du DPS, men samtidig som du gjør det så vet du også at du har prøvd så hardt du kan så ingen (til og med ikke meg) kan dømme deg for at du innså at du trenger hjelp. Mennesker som virkelig trenger hjelp må be om hjelp, men først når de virkelig trenger det.

Anonymous poster hash: af51c...027

Det du sier vitner om ufattelig lite kunnskap. Du må ha en særdeles begrenset tenkemåte. Det du sier er at psykiske lidelser er et valg. Da kan jeg fortelle deg noe: En psykisk lidelse er like selvvalgt som en kreftdiagnose.

Kanskje du skal dra til et somatisk sykehus og be mannen med to knekte bein om å bare ta seg sammen...?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se bare på hvor mange mennsesker som har blitt drept av psykisk syke mennesker de siste 10 årene så skjønner du hvor fordommene mine kommer fra.

Anonymous poster hash: af51c...027

Tenk på alle sinnsfriske som gjør det samme. Snakk om å generalisere. Alle psykisk syke er ikke massemordere. Det blir som å si at alle muslimer er selvmordsbombere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så om jeg kommer på en akuttpsykiatrisk avdeling og sier at jeg trenger hjelp og at jeg har borderline, så får jeg hjelp? De tar det på alvor liksom?



Anonymous poster hash: 6c373...f21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, at jeg kan virke normal, og ikke har knivstukket noen, men at jeg kan komme på akuttpsyk og at de vil ta meg på alvor selv om jeg virker normal? Har borderline. veldig redd for å ikke bli tatt på alvor når jeg trenger hjelp... nettopp pga en som skrev her at de med borderline bare vil ha oppmerksomhet osv. jeg er ikke en av dem, men jeg er redd alle skal tenke det, så jeg ikke blir tatt på alvor.



Anonymous poster hash: 6c373...f21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er borderline, og faktisk ganske så hyggelig om jeg får si det selv. Snill, trivelig, omgjengelig. Har ikke rørt opp drama siden jeg var tenåring.



Anonymous poster hash: ac018...dc0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg er borderline, og faktisk ganske så hyggelig om jeg får si det selv. Snill, trivelig, omgjengelig. Har ikke rørt opp drama siden jeg var tenåring.

Anonymous poster hash: ac018...dc0

men hvordan utarter borderline seg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man er glad i konflikter så er vel en med borderline en ypperlig partner? Er det inntrykket jeg har.



Anonymous poster hash: 0fe39...43d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier vitner om ufattelig lite kunnskap. Du må ha en særdeles begrenset tenkemåte. Det du sier er at psykiske lidelser er et valg. Da kan jeg fortelle deg noe: En psykisk lidelse er like selvvalgt som en kreftdiagnose.

Kanskje du skal dra til et somatisk sykehus og be mannen med to knekte bein om å bare ta seg sammen...?

Om du kan lese så ser du at jeg skriver at dette er basert på mine fordommer og ikke viten. Ta deg sammen. Jeg har min mening, sammen med mange, mange, mange andre, uansett om du liker det eller ikke.

Anonymous poster hash: af51c...027

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på alle sinnsfriske som gjør det samme. Snakk om å generalisere. Alle psykisk syke er ikke massemordere. Det blir som å si at alle muslimer er selvmordsbombere.

Det er ett ganske stort overtall av sinnsfriske da, så om du ikke skal regne på grupperinger med prosenter så holder ikke argumentet ditt mål med å sammenligne syke med friske.

Anonymous poster hash: af51c...027

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Altså, at jeg kan virke normal, og ikke har knivstukket noen, men at jeg kan komme på akuttpsyk og at de vil ta meg på alvor selv om jeg virker normal? Har borderline. veldig redd for å ikke bli tatt på alvor når jeg trenger hjelp... nettopp pga en som skrev her at de med borderline bare vil ha oppmerksomhet osv. jeg er ikke en av dem, men jeg er redd alle skal tenke det, så jeg ikke blir tatt på alvor.

Anonymous poster hash: 6c373...f21

Dersom du blir innlagt på akuttpsykiatrisk vil du få hjelp ja. Men for å bli innlagt på akuttpsykiatrisk må du innom fastlegen eller legevakta. Dersom du føler at du trenger akutt hjelp, altså med det samme, så kan du få en øyeblikkelig hjelp time hos fastlegen din, eller ringe til legevakta dersom det er kveld eller natt. De vil vurdere situasjonen din og se om du får en plass på akuttpsykiatrisk. Dersom de vurderer det til at du kan vente med å få innleggelse så kan du bli henvist til en plass på DPS.

Uansett om du blir innlagt på DPS eller akuttpost, så vil du få hjelp og ikke bli dømt for hvordan du oppfører deg når du er syk. Eller ... det er sånn det burde være, og sånn de prøver å være. Men det finnes selvsagt fordommer også hos de som jobber i psykiatrien. Det er veldig vondt og dumt når noen som sliter mye fra før skal bli møtt på en måte som gjør at de føler seg verre, men uheldigvis så er det dessverre sånn. Men det at det finnes en mulighet for at du vil møte på folk som er frekke må du ikke ta som en grunn til å ikke oppsøke hjelp. Dersom du sliter veldig nå, så må du ta kontakt med legen din for å få oppfølging. Det er ikke alltid det beste er en innleggelse, men det kan legen din hjelpe deg med å finne ut.

(Det er ikke alle som er innlagt på akuttposten som hører eller ser syner, eller som er psykotiske. Det er ikke et vilkår at du er psykotisk, eller har vrangforestillinger for å bli innlagt der. Så ja, du kan bli tatt alvorlig selv om du virker normal. Men du må selvsagt være syk for å bli innlagt der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...