Gå til innhold

Privatist/ nettstudier


Chiqette

Anbefalte innlegg

Nå er det slikt at jeg ikke kom inn på vg2 i år på grunn av mangel på ungdomsrett osv.

Jeg lurer derfor på å ta fagene som privatist, men jeg forstår meg ikke helt på det, og trenger derfor en gjennomgang.

Hvilke fag må jeg ta? Skulle gått helsefagarbeider 2 året, målet er å ta påbygg å bli sykepleier.

Hvordan gjør man det? Hvor kjøper jeg bøker og får tak i pensum?

Kan noen ta seg litt tid og forklare meg nøye gjennom dette, eller gi meg link til GODE nettsider med mye info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor melder jeg meg opp til eksamen, og hvor kan jeg få oversikt over steder og tidspunkt det blir holdt av eksamen, og i hvilke fag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Først må du melde deg opp på privatistweb.no og melde deg på de eksamnene du trenger og betale en sum for eksamen. Du må nesten undersøke litt hvilke fag du trenger for å få studiekompetanse, men det er hvertfall matte, norsk,naturfag og historie. Er fler, men er ikke sikker på hvem det er:/

Du kan enten ta eksamen på høsten eller våren.

Hvis du går på udir.no finner du kompetansemålene for hvert enkelt fag, og hvis du studerer ut fra dem er du langt på vei :) Ellers må du jo da lese selv og ta eksamen når du får datoen.

Når det gjelder bøker kan du spørre skolene om de har flere bøker du kan låne eller du kan kjøpe de via nett eller evt. låne av noen du kjenner som har gått påbygg tidligere.

Jeg tok opp fag som privatist i fjor og jeg syntes det var vanskelig å finne en person jeg kunne snakke med, for å hjelpe meg med hvilke fag jeg trengte og hvordan jeg gikk frem, men jeg klarte å finne ut av det etterhvert :P Ellers så kan du spørre rådgiveren på din videregående skole om hjelp :)

Er veldig greit å ta som privatist, men du må lese og forstå mye på egenhånd eller du kan gå på sonans eller en annen privat skole, men dette koster igjen penger.

Jeg har selv fått studiekompetanse og skal begynne på sykepleieren til høsten, så det fungerer :P



Anonymous poster hash: 33bf4...e1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...