AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #21 Skrevet 7. august 2014 Lurer på hva naboens versjon er. Har du snakket med ham, TS? Og har ungene fortalt hva det var de skrev/tegnet? Anonymous poster hash: e9f2a...3dd 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #22 Skrevet 7. august 2014 Kan dette være en konflikt som har pågått over noe mer tid og har litt mer innhold enn bare kritt tegning på asfalten i går? Spørsmålet er jo og på hvor lang avstand naboen har holdt høytrykkspyleren, dersom det var en høytrykksspyler. Vanligvis blir en ganske sår og rød på huden om en blir spylt på nært hold. Og naboen trenger vel både vann- og strømmtilførsel for å ha sjangs til å få høytrykksspyleren til å fungere? Og både strømmen, vanntilførselen og selve høytrykksspyleren er vel ikke helt enkel å deasse med seg for å spyle ned noen lettbeinte unger? Så dette virker noe søkt... En annen side av denne saken er at enhver forelder mener sitt eget avkom er helt uskyldig, uansett hva anoer og andre mener og sier. Dine søte små er vel ikke så uskyldig, når naboen midt på sommeren gir dem en skikkelig rotbløyte? Noe de nok ikke blir annet enn våt av og en lærepenge rikere av.Anonymous poster hash: 9c9b1...5bb 5
Gjest BettyBoop Skrevet 7. august 2014 #23 Skrevet 7. august 2014 Sitter her dagen etter og er helt sjokkert. Min to gutter på 9 og 12 år var ute i gata (bilfri gangvei) og tegnet med kritt på asfalten. Da kommer det en nabo ut og brøler til dem og spyler de ned med en høytrykksspyler. De kommer løpende inn klissvåte og sjelvende. Naboen kom etter og sa til meg at mine to sønner var noen "rasistiske nazijævler" og burde vært tatt hånd om av politiet. Jeg er litt i tvil om hva de skal gjøre- ingen av guttene vil si hva som skjedde. Noen forslag/ideer til hva jeg skal gjøre? Anonymous poster hash: cd0dc...cf3 tegna de halekors? Uansett var det en sinnsyk reaksjon av naboen. Hsn kunne sagt på en fin måte at å tegne slike ting ikkwme er greit og forklart de hvprfor og bedt de si unnskyld eller whatever. Ikke spylt de med vannslange
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #24 Skrevet 7. august 2014 Hvorfor svarer ikke TS? Anonymous poster hash: a9b11...8aa 7
Alenia Skrevet 7. august 2014 #25 Skrevet 7. august 2014 Kanskje hun har innsett at sine små gull ikke er så gullige allikevel ;-P Hvorfor svarer ikke TS? Anonymous poster hash: a9b11...8aa 15
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #26 Skrevet 7. august 2014 Hvorfor svarer ikke TS? Anonymous poster hash: a9b11...8aa Kanskje hun er eller har vært hos naboen og fått hans versjon? Og ikke vil dele?Anonymous poster hash: 9c9b1...5bb 8
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #27 Skrevet 7. august 2014 tegna de halekors? Uansett var det en sinnsyk reaksjon av naboen. Hsn kunne sagt på en fin måte at å tegne slike ting ikkwme er greit og forklart de hvprfor og bedt de si unnskyld eller whatever. Ikke spylt de med vannslange Det skal ikke være nødvendig å med rolig stemme fortelle en 9-åring og en 12-åring hvorfor det ikke er ok å tegne hakekors eller hvadetnåer på gata. Enhver normalt oppegående unge i den alderen vet inderlig godt at det ikke er ok. Anonymous poster hash: e9f2a...3dd 20
Puny Skrevet 8. august 2014 #28 Skrevet 8. august 2014 Kommer vel helt an på hva de skrev? Hvis de ikke vil si det til deg så er det jo ikke et bra tegn.Anonymous poster hash: a761c...ee4 Enig i dette, men man spyler ikke barn med høytrykkspyler uansett hva de skrev... 2
Puny Skrevet 8. august 2014 #29 Skrevet 8. august 2014 Det skal ikke være nødvendig å med rolig stemme fortelle en 9-åring og en 12-åring hvorfor det ikke er ok å tegne hakekors eller hvadetnåer på gata. Enhver normalt oppegående unge i den alderen vet inderlig godt at det ikke er ok. Anonymous poster hash: e9f2a...3dd Eh...? Jeg tror ikke jeg visste så mye om holocaust da jeg var 9 eller 12, og i hvertfall ikke så mye at jeg kunne forutse at noen kunne ta det sååå ille opp, de er jo bare barn da. Det burde holde kenge med å forklare de hvorfor de ikke burde tegne sånn. 6
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2014 #30 Skrevet 8. august 2014 Kan dette være en konflikt som har pågått over noe mer tid og har litt mer innhold enn bare kritt tegning på asfalten i går? Spørsmålet er jo og på hvor lang avstand naboen har holdt høytrykkspyleren, dersom det var en høytrykksspyler. Vanligvis blir en ganske sår og rød på huden om en blir spylt på nært hold. Og naboen trenger vel både vann- og strømmtilførsel for å ha sjangs til å få høytrykksspyleren til å fungere? Og både strømmen, vanntilførselen og selve høytrykksspyleren er vel ikke helt enkel å deasse med seg for å spyle ned noen lettbeinte unger? Så dette virker noe søkt...En annen side av denne saken er at enhver forelder mener sitt eget avkom er helt uskyldig, uansett hva anoer og andre mener og sier. Dine søte små er vel ikke så uskyldig, når naboen midt på sommeren gir dem en skikkelig rotbløyte? Noe de nok ikke blir annet enn våt av og en lærepenge rikere av.Anonymous poster hash: 9c9b1...5bb Nemlig, men siden de to knektene ikke vil si hva de skrev så har de kanskje fortjent en smekk av naboen. 12
Luckiness Skrevet 8. august 2014 #31 Skrevet 8. august 2014 De har sikkert tegnet/skrevet noe fælt eller snakket om noe/sagt noe til naboen. Om de skulle f.eks. ha tegnet et hakekors, så er det jo ikke sikkert de vet hva det betyr. Eneste de vet er sikkert at man IKKE skal tegne slikt og da blir det jo fort spennende. Du får fortelle barna dine at om de ikke forteller hva som skjedde, så går du bort til naboen å spør. Kanskje de da heller vil si det selv enn at du får høre det av naboen. Og om de forteller hva som hendte og det de gjorde var galt, så tar du turen bort til naboen og beklager ovenfor dem. I tillegg til at du snakker med barna dine om deres påfunn. Men du bør også konfrontere naboen med at man ikke skremmer og skjeller ut barn på den måten (med mindre de gjorde noe galt med "vilje" eller var direkte slem med denne mannen).
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #32 Skrevet 8. august 2014 Dere som mener at barna sikkert ikke visste hva et hanekors er, lærer virkelig ikke barna historie på barneskolen lengre? Den eldste skal jo snart begynne på ungdomsskolen! Nå er det jo omtrent 20 år siden jeg var på barnas alder, men vi lærte da om krigen og historier defra lenge før vi fyllte 12. Og selvsagt visste vi hva hakekors var. Fikk lære både den opprinnelige betydningen av solkorset og at nazistene hadde adoptert symbolet og hva det sto for i dagens samfunn. Hadde vært fint hvis noen som har barn i denne alderen kan svare meg på om barn ikke lærer slike ting på barneskolen lengere Anonymous poster hash: 3aa4d...fe0 3
Gjest Skrevet 8. august 2014 #33 Skrevet 8. august 2014 Dere som mener at barna sikkert ikke visste hva et hanekors er, lærer virkelig ikke barna historie på barneskolen lengre? Den eldste skal jo snart begynne på ungdomsskolen! Nå er det jo omtrent 20 år siden jeg var på barnas alder, men vi lærte da om krigen og historier defra lenge før vi fyllte 12. Og selvsagt visste vi hva hakekors var. Fikk lære både den opprinnelige betydningen av solkorset og at nazistene hadde adoptert symbolet og hva det sto for i dagens samfunn. Hadde vært fint hvis noen som har barn i denne alderen kan svare meg på om barn ikke lærer slike ting på barneskolen lengere Anonymous poster hash: 3aa4d...fe0 Nå har jeg jenter, og de er rimelig interesser i verden rundt seg. Faste følgene av "supernytt", og så videre. De visste begge om 2. Verdenskrig og tilhørende symboler, konsentrasjonsleire, ideologi, og så videre da de var 9 år. Om barn er helt uopplyst, så er det like mye foreldrene som skolen som har sviktet. 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #34 Skrevet 8. august 2014 Ts her, snakket med naboen og det var hakekors og Davidstjerner de hadde tegner. Naboen vår har høytrykkspyler eller høytrykksvasker som kanskje er mer riktig, Han bruker den på bil&båt og den var satt opp uti gården så derfor fikk de seg en dusj.<br /><br />Hendelsen har spredd seg til hele boligfeltet nå.... tør knapt å vise meg ute. Ungene har fått husarrest av mannen frem til skolestart. Anonymous poster hash: cd0dc...cf3 14
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #35 Skrevet 8. august 2014 Ts her, snakket med naboen og det var hakekors og Davidstjerner de hadde tegner. Naboen vår har høytrykkspyler eller høytrykksvasker som kanskje er mer riktig, Han bruker den på bil&båt og den var satt opp uti gården så derfor fikk de seg en dusj.<br /><br />Hendelsen har spredd seg til hele boligfeltet nå.... tør knapt å vise meg ute. Ungene har fått husarrest av mannen frem til skolestart. Anonymous poster hash: cd0dc...cf3 Hva med å heller snakke med de og forklare de hva de har gjort? Fortelle om konsentrasjonsleire, lese Anne Franks dagbok, se en film som passer til alderen deres om temaet? Når de har skjønt alvoret kan de gå til naboen og beklage, spesielt hvis naboen har noen tilknytning til eller har mistet noen under krigen. Kanskje naboen også kan forklare de noe? Ser ikke helt at husarrest vil hjelpe her... Anonymous poster hash: 3aa4d...fe0 21
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #36 Skrevet 8. august 2014 Nå har jeg jenter, og de er rimelig interesser i verden rundt seg. Faste følgene av "supernytt", og så videre. De visste begge om 2. Verdenskrig og tilhørende symboler, konsentrasjonsleire, ideologi, og så videre da de var 9 år. Om barn er helt uopplyst, så er det like mye foreldrene som skolen som har sviktet. Takk! Har ikke så store barn selv, men godt å høre at skolen og verden ikke har gått helt til h*****. Helt enig i at det også er foreldrenes ansvar!Anonymous poster hash: 3aa4d...fe0 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 8. august 2014 #37 Skrevet 8. august 2014 Oi. Ta med ungene til han, be dem si unnskyld og at de aldri skal gjøre det igjen. Si at de skal si det på forhånd, en etter en. 3
SiMa Skrevet 8. august 2014 #38 Skrevet 8. august 2014 Hva med å heller snakke med de og forklare de hva de har gjort? Fortelle om konsentrasjonsleire, lese Anne Franks dagbok, se en film som passer til alderen deres om temaet? Når de har skjønt alvoret kan de gå til naboen og beklage, spesielt hvis naboen har noen tilknytning til eller har mistet noen under krigen. Kanskje naboen også kan forklare de noe? Ser ikke helt at husarrest vil hjelpe her...Anonymous poster hash: 3aa4d...fe0 Så store barn som tegner nazisymboler på gaten fortjener straff, ikke bare en rolig forklaring på hvorfor det de gjorde var galt. De visste helt klart at det de gjorde var galt, hvis ikke hadde de fortalt hva de tegnet. Hadde jeg vært naboen og sto ute med en høytrykksvasker og så nabobarn tegne hakekors på gata vlle jeg spylt det bort med en gang. Og ikke brydd meg om ungene ble våte i samme slengen. 8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #39 Skrevet 8. august 2014 Da vi lærte om hakekors på skolen ble vi jo veldig engsjerte og selv om vi viste det var galt tegnet vi jo hakekors litt rundt om kring.. Den dag i dag tenker jeg jo at sånn burde vi ikke ha gjort, men vi var jo barn.. husker ikke hvor gamle vi var, men mellom 7 og 9 år.. Fikk jo besjed om at sånn får man ikke gjøre, og da gjorde vi det ikke lenger. Poenget mitt er at man må regne med at barn synes det er spennende og tester litt grenser, de hadde jo ikke rasistiske tanker i det hele tatt. Synes ikke folk i nabolaget har rett til å se stygt på deg for det TS det er jo ikke din skyld! Ikke sikkert du viste at dem har hatt om det på skolen.. Kan man forvente at en på 12 og en på 9 virkelig forstår alvoret bak dette korset? På noe som skjedde så langt tilbake i tid, for barn som bor i norden hvor vi har det så godt.. men Det gjør de sikkert når du har snakket med dem om temat. Hadde nabobarna her tenget sånn, hadde jeg vel egentlig sagt at sånn får man ikke tenge, og så sagt det til deg på en ordentlig måte og så spylt det bort. Synes hele nabolaget ditt blåser det opp... For all del TS ikke tvil på deg selv for at barna ikke viste bedre!!! Anonymous poster hash: 25369...14e 4
Sign Skrevet 8. august 2014 #40 Skrevet 8. august 2014 (endret) Tenker at det er en merkelig verden vi lever i når reaksjonen når noe slikt skjer er å sette seg ned ved PC'en og spørre kvinneguiden hva man skal gjøre.... Hadde ikke det vært mest logisk å gå direkte til naboen for å spørre hva som skjer? Endret 8. august 2014 av Sign 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå