Gå til innhold

Jentene overtar prestisjestudiene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fy faen så digg lesning!

60% av studendene ved UiO er kvinner. 6 av 10 kvinner på jus og 7 av 10 kvinner på medisin!

Guttene faller rett og slett av, fordi de ikke holder mål. Nok et eksempel på at den tilsynelatende nytteløse likestillingskampen har gitt resultater. Forhåpentligvis blir bare andelen kvinner enda høyere etter hvert som årene går.

Og om 10-15 år vi nok også få se dette på lønnsnivået her til lands, og ikke minst maktbalansen i næringslivet.

Jeg blir så glad av å lese slikt!

http://nrk.no/norge/jentene-tar-over-prestisjestudiene-1.11866832



Anonymous poster hash: 2e2f5...73e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei bitterpikk!

At du er sint og bitter er så lett å lese at en ikke trenger lese mellom linjene.

Ha en riktig god dag likevel! :)



Anonymous poster hash: 0b6e1...8cc
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Gutter faller av? Er vel heller det at kvinner ikke går til yrker som ikke krever universitet. F.eks elektriker, rørlegger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter faller av? Er vel heller det at kvinner ikke går til yrker som ikke krever universitet. F.eks elektriker, rørlegger osv.

Nettopp det som er saken jo. Jentene overtar prestisjestudiene som gir høye stillinger og status i samfunnet, ikke yrkesskolefag med fagbrev som hvem som helst hadde klart å gjennomføre.

Anonymous poster hash: 2e2f5...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anarkist

Det er jo bra for de gutta som kommer inn på de prestisjetunge studieretningene, da får de mulighet til å bli kjent med mange vakre jenter og større sannsynlighet for at de møter drømmedama !!!!!

Mindre konkurranse om å kapre de vakre damene....drømmesituasjon for enhver gutt...

Go boys, the girls are waiting for you !!!!

Endret av Anarkist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å studere jus er jo ikke synonymt med å bli partner i et av Oslos storste advokatfirma.

Kvinner går ikke for maktposisjoner i samme grad, selv om de har utdannelsen som skal til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å studere jus er jo ikke synonymt med å bli partner i et av Oslos storste advokatfirma.

Kvinner går ikke for maktposisjoner i samme grad, selv om de har utdannelsen som skal til.

Nei, det er sant, men de som f. eks. studerer jus, økonomi på NHH, medisin, odontologi osv., har ofte veldig mye respekt i det norske samfunnet.

Anonymous poster hash: 71228...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bra for de gutta som kommer inn på de prestisjetunge studieretningene, da får de mulighet til å bli kjent med mange vakre jenter og større sannsynlighet for at de møter drømmedama !!!!!

Mindre konkurranse om å kapre de vakre damene....drømmesituasjon for enhver gutt...

Go boys, the girls are waiting for you !!!!

Går på jentestudie, og det er faktisk omvendt. Drømmesituasjonen for de fleste er å ha guttevenner ikke jentevenner og er slik de fleste jeg kjenner innretter seg(blir med i en større guttegruppe). Å være eneste gutten i en jentegjeng tror jeg ikke andre enn homoer foretrekker når man får tenkt seg om.

Anonymous poster hash: 57451...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som har "makt" i næringslivet (det som har utdannet seg, i alle fall) er jo Ingeniører, Finansfolk og Entreprenører...og som oftest mannfolk.



Anonymous poster hash: d4031...a3e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen så digg lesning!

60% av studendene ved UiO er kvinner. 6 av 10 kvinner på jus og 7 av 10 kvinner på medisin!

Guttene faller rett og slett av, fordi de ikke holder mål. Nok et eksempel på at den tilsynelatende nytteløse likestillingskampen har gitt resultater. Forhåpentligvis blir bare andelen kvinner enda høyere etter hvert som årene går.

Og om 10-15 år vi nok også få se dette på lønnsnivået her til lands, og ikke minst maktbalansen i næringslivet.

Jeg blir så glad av å lese slikt!

http://nrk.no/norge/jentene-tar-over-prestisjestudiene-1.11866832

Anonymous poster hash: 2e2f5...73e

Den konklusjonen du trekker blir litt enkel.

Jeg er enig i at det er positivt at jentene når langt i akademisk sammenheng, men som en leser poengterte i en annen tråd her tidligere i sommer kan det virke som at menn, i motsetning til kvinner, har lettere for å prestere utenfor akademia. Dermed blir akademia et viktigere springbrett for kvinner, og kanskje det eneste i en del tilfeller. Det vil si at 7/10 kvinner på prestisjestudier ikke nødvendigvis er et godt tegn, fordi det kan være et tegn på at kvinner ser færre muligheter utover akademiske prestasjoner.

Man må også ta hensyn til at kvinner og menn fremdeles velger nokså tradisjonelt. Kvinners høye krav til seg selv kan være årsaken til at studiene de er interessert i får vesentlig høyere opptakskrav enn de som er mannsdominerte.

Anonymous poster hash: 6f580...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke skjønne dette her er noe negativt.

En kamerat av meg som studerer medisin i Norge sier han har aldri fått så mye bra fitte siden han begynte å studere. Overvekt av jenter på studiet ja..



Anonymous poster hash: 87f23...fb2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord så fortsetter menn å velge yrkene som virkelig driver verden fremover og skaper vekst. :danse:



Anonymous poster hash: 48ac5...595
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord så fortsetter menn å velge yrkene som virkelig driver verden fremover og skaper vekst. :danse:

Anonymous poster hash: 48ac5...595

Hehe. Du sier noe der. Juss og medisin kan vel neppe sies å være så mye verdiskapning i.

I motsetning til feks ingeniørstudier. Og der er jo kvinner i skikkelig mindretall.

Anonymous poster hash: 87f23...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På mitt ingeniør studie er det 40% jenter og 60% gutter. Så det er nok ikke lenge før de tar over der også.



Anonymous poster hash: 221a9...413
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt ingeniør studie er det 40% jenter og 60% gutter. Så det er nok ikke lenge før de tar over der også.

Anonymous poster hash: 221a9...413

Hvilket ingeniørstudie er det?

Anonymous poster hash: 38cef...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har vært i klasser med ca. 50/50 fordeling på ingeniørstudiet, og det er til og med rimelig mange år siden.

I "min" klasse var vi 6 gutter og 5 jenter. Da jeg etterhvert gikk på NTH var vel forholdet litt forrykket til fordel for guttene, men fremdeles var det en god slump jenter på min studieretning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...