Gå til innhold

Trafikksituasjon - brudd på vikeplikt, kollisjon, skyldspm


MiaBello

Anbefalte innlegg

Vært utfor en mini krasj med bilen.

Situasjon :

Kryss. Vikeplikt fra høyre for alle parter. (INGEN forkjørsvei)

Vi skal svinge til VENSTRE inn på denne (trafikkerte) veien, det kommer biler fra begge sider.

Bil fra vår venstre som får vikeplikt for oss bremser opp så vi får kommet inn på veien og svingt til VENSTRE.

Liten, men nok luke etter vår bedømming til å kjøre inn (i forhold til biler i mot fra HØYRE som vi får vikeplikt for)

Underveis her begynner bil fra vår venstre å trille og resulterer i at vi kjører inn i siden på bilen. Med andre ord, han bryter vikeplikten.

Mindre skade på vår bil (vi har en ny bil med full kasko forsikring)

Han har en gammel bil med mange bulker på høyre side (har kun ansvarsforsikring)

I etterkant påstår nå den andre bilen at han har fått skader for godt oppunder 5000 kr på sin bil

Han påstår videre at dette er VÅR feil da vi kjørte inn i siden på hans bil. Grunnen er at han mener at vi ikke hadde mulighet til å komme inn på veien - han bedømmer nemlig trafikken sånn, derfor kjørte han likevel og brøt sin vikeplikt.

Nå sier han at vi er de ansvarlige og skal stå for å rette opp skader på hans bil...

Men dette kan da ikke stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts :

Rettelse : Han bremser NED, stopper ikke opp.. Før han da bedømmer det dit hen at vi ikke rekker ut og kjører videre - resultat : Vi krasjer inn i hans side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikeplikt er vikeplikt. Har han brutt den så er det han som må punge ut. Håper dere fikk dokumentert det skikkelig med fotografering av ulykkesstedet slik bilene stod ved kræsjen.

Ikke påta deg noe skyld, la forsikringsselskapet ta seg av den jobben.

Glad jeg alltid kjører med dashbordkamera. Så er jeg alltid trygg på god dokumentasjon.



Anonymous poster hash: 39689...c3c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som hadde vikeplikt har skylden. Lever egen/separat skademelding med deres versjon.



Anonymous poster hash: 7311d...c77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Ja jeg mener det samme.

Eller jeg VET.

Vi var villige til å ikke ta det til forsikringsselskapet.

Burde vel være en Vinn-situasjon for hans vedkommende. Tar man det til selskapet ender han gjerne opp med å måtte betale for både sin egen og for vår skade...? Eller tar jeg feil nå..

Han har kun ansvarsforsikring, vi har full kasko - igjen, om det har noe å si.

Dashbordkamera ja. Kanskje det er tingen å ha :D Pris på noe sånt finurlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Ja jeg mener det samme.

Eller jeg VET.

Vi var villige til å ikke ta det til forsikringsselskapet.

Burde vel være en Vinn-situasjon for hans vedkommende. Tar man det til selskapet ender han gjerne opp med å måtte betale for både sin egen og for vår skade...? Eller tar jeg feil nå..

Han har kun ansvarsforsikring, vi har full kasko - igjen, om det har noe å si.

Dashbordkamera ja. Kanskje det er tingen å ha :D Pris på noe sånt finurlig?

Jepp. Den slampen må ta det på sin delkaskoforsikring den skaden dere fikk på bilen. Hans eget vrak må han synnsligvis vrake eller ta kostnadene selv om han ser nytten av å pusse på et vrak.

Et dashbordkamera koster ikke all verden. Du får et godt et for 1500,-

Anonymous poster hash: 39689...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan leggemfrem skademeldingsskjema for ditt dorsikringsselskap og de hjelper deg medmskyldspørsmålet og evt. Takst. Når takst foreligger kan du velge å si at du vil dekke skadennselv.

Jeg går ut ifra at dere har skrevet skademelding før dere gikk hver til sitt?

Hva skrev dere der? Den avtalen dere har inngått på skademeldingsskjemaet er ganske så bindende.

Anonymous poster hash: 0d874...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...