Gå til innhold

Skal begynne på sykepleie til høsten. Friker ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg begynner på sykepleie til høsten og jeg har egentlig litt blandede følelser. Enkelte dager gleder jeg meg, mens andre dager friker jeg ut og syns det hele virker skummelt. For det første hører jeg skrekkhistorier om feilfri medikamentregning og tung anatomi-lesing og for det andre har jeg begynt å tenke over situasjonene jeg kommer til å komme opp i under praksis og etter endt utdanning.

Jeg er sikker i mitt valg om utdanning og anser meg selv egnet for dette yrket, men jeg er så redd for at utdanningen skal være skikkelig tøff.

Er det noen her som kan hjelpe meg med å få et litt bedre perspektiv på saken?? Hvordan er sykepleierutdanningen? Hva kan jeg gjøre for å best mulig forberede meg?



Anonymous poster hash: 4bbd5...af9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt fint TS:) Det er vanlig å grue seg litt, første gang man flytter hjemme fra, man er på et fremmed sted, mye å sette seg inn i osv. Men tro meg; alle de andre som kommer til å være i klassen din kommer til å lure på de samme tingene:P Lurt tips om ingen andre gjør det; Lag en lukket facebook gruppe og inviter alle i klassen, så kan man stille spørsmål og hjelpe hverandre, dele relevant stoff osv.

Jeg gikk selv vernepleie, og vi hadde også feilfri medikamentregning. Men jeg, som måtte ha 3 forsøk på å bestå den enkleste VGS matten, klarte medikamentregningen på første forsøk:) Du får en sånn trekant med dose, mengde og styrke, slik som når man regner med fart, tid og avstand. Samme prinsipp.

Anatomilesinga deres er lik vår, men dere har litt mer fokus på sykdom mener jeg. Men den er ikke så ille som folk skal ha det til, det er bare mange fremmede navn og detaljer å huske. Det er ikke vanskelig å forstå om man bare bruker litt tid på stoffet, lærer begreper og ikke storm-leser gjennom det. Lær det gjerne bort til andre etterhvert, lettere å huske:) Det er noe man kan gjøre i kollokviegrupper; å holde foredrag til hverandre:)

Hva praksis angår; jeg er en introvert og en sosial idiot. Du kan tro jeg hadde mine tvil:P Men kom meg fint gjennom praksis likevel, og går fint nå i jobb også:) Man kommer jo selvsagt opp i etiske problemstillinger, men det hører med jobben.

Bare vært litt på høgget, skaff bøker tidlig og om det er et fag som er vanskelig, begynn å les pensum litt før dere faktisk starter med faget på skolen.

Lykke til!:)



Anonymous poster hash: 3c441...f70
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å begynne å jobbe litt i helgene som ekstravakt. Da får du verdifull erfaring du kan ta med deg videre i tillegg til litt inntekt som jo også gjør godt for en studentøkonomi... Jeg gjorde det sånn at før sykehuspraksis jobbet jeg litt på sykehus, før hjemmesykepleiepraksis jobbet jeg litt i hjemmesykepleien etc... Dermed kunne jeg bruke tiden i praksis på å faktisk lære det jeg trengte i stedet for å bruke masse tid til å finne ut av rutiner, hva som kreves i jobben, hvordan gjøre basic stell etc.... Det skal sies at jeg jobbet på sykehjem før jeg i det hele tatt søkte på sykepleien og hadde dermed "inne" en del kunnskap og erfaring, men når jeg studerte fikk jeg en mye dypere forståelse av hvorfor ting ble gjort som de gjorde og hvilke alternativer som fantes... Istedet for å stresse med hvordan legge et bekken korrekt eller hvordan stelle i seng kunne jeg bruke mer tid på andre ting - jeg fikk alltid mulighet til å gjøre "mer" i praksis fordi praksisveilederne mine så at jeg hadde erfaring og dermed fikk jeg mer trening i medikamenthåndtering, prosedyrer, gå legevisitt etc enn mine medstudenter som ikke hadde erfaring.....



Anonymous poster hash: 12ba0...e4c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...