Gå til innhold

Rett tidspunkt for legetime..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal bestille legetime for utredning om ufrivillig barnløshet, har prøvd i over 1 år nå..når er det beste tidspunktet i syklusen å legge legetimen til?

Og hvis noen kunne fortalt litt om hva som foregår der og gangen i utredning, så hadde jeg blitt veldig glad og takknemlig :-)

Anonymous poster hash: 510af...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være lurt å ta den tidlig i syklusen, da det er noen ting man skal måle på dag 2-3. Men det er jo også mulig å ha legetime en dag og så bare komme innom legekontoret og ta blodprøve når det passer med syklusen.

Først blir du nok spurt om menssyklusen din, om den er regelmessig osv. Så er det disse blodprøvene som skal tas. Jeg tipper at dersom alt ser bra ut med deg så langt, vil din mann bli bedt om å levere sædprøve før du ev. må sjekke eggledere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å ta den tidlig i syklusen, da det er noen ting man skal måle på dag 2-3. Men det er jo også mulig å ha legetime en dag og så bare komme innom legekontoret og ta blodprøve når det passer med syklusen.

Først blir du nok spurt om menssyklusen din, om den er regelmessig osv. Så er det disse blodprøvene som skal tas. Jeg tipper at dersom alt ser bra ut med deg så langt, vil din mann bli bedt om å levere sædprøve før du ev. må sjekke eggledere.

Tusen takk for svar! :)

Et par spm til: når du sier "dag 2-3"..mener du dag 2-3 etter mensen er ferdig, eller dag 2-3 i mensen? Bruker monitor, og der er alltid første dag i syklusen første dag mensen kommer, skjønner du :)

Har regelmessig menstruasjon, ca 30 dagers syklus.

Og koster det mye å bli utreda..?

Anonymous poster hash: 510af...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du privat gyn eller fertilitetsklinikk, eller bestille hos fastlege for henvisning til offentlig? Personlig vil jeg ikke ha GU under mens, men gynekologene bryr seg ikke. Noen steder vil ha gyn. us en av de første syklusdagene ifbm oppstart av hver ivf-syklus uansett. Vi gikk privat, 1900 for gu/ultralyd, sædprøve og kartlegging av historikk, tok 1 time. Jeg trengte ikke laparaskopi elker egglederstest så vi kunne gjøre et behandlingsforsøk raskt etter første time. Hvis du går offentlig kan dere måtte vente opptil ca 6 mnd for å komme til første utredningstime, avhengig av hvor du bor/behandles, og deretter ventetid hvis dere trenger assistert befruktning. Privat gyn kan henvise dere til offentlig behandling. Vi gikk til gyn ca 1 uke etter EL, og kunne da bekrefte at jeg hadde hatt EL. Blodprøveskjemaene fikk vi i posten da vi bestilte timen, og vår klinikk tar ikke blodprøver hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Et par spm til: når du sier "dag 2-3"..mener du dag 2-3 etter mensen er ferdig, eller dag 2-3 i mensen? Bruker monitor, og der er alltid første dag i syklusen første dag mensen kommer, skjønner du :)

Har regelmessig menstruasjon, ca 30 dagers syklus.

Og koster det mye å bli utreda..?

Anonymous poster hash: 510af...4f5

Da mener jeg dag 2-3 i syklusen, altså mens du har mensen (første dag med friskt blod regnes som dag 1 i syklusen).

Selve utredningen, hvis du gjør den offentlig, koster ikke mer enn egenandelen ved legebesøk, pluss litt for blodprøvetaking. Og så varierer det litt hvor mange undersøkelser man må ta, ny egenandel ved hver undersøkelse/legebesøk. Selv tok jeg ikke lap, for eksempel, men hvis jeg hadde måttet hatt det, ville det blitt ny egenandel.

Jeg synes at det er verd å ta utredningen i det offentlige, med mindre dere har veldig dårlig tid. For det er sant som Biloba sier, det kan ta endel ventetid. Men det kan også gå fort hvis man har flaks, plutselig blir det noe ledig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, igjen! :)

Da skal jeg prøve å få bestilt legetime i august, satser på blodprøver hos fastlegen i første omgang.

Vi har et barn fra før, som det ikke tok så lang tid å få laga, så det er derfor vi stusser litt over at det har gått så lang tid nå..

Edit: ops da, ikke anonym lenger, haha :P Jaja, det går vel bra :fnise:

Endret av silverdoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje litt på siden, men jeg spør likevel.. Hvor lenge må man ha prøvd for å bli "tatt seriøst" og utreda hos lege/helsevesen om noe er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt på siden, men jeg spør likevel.. Hvor lenge må man ha prøvd for å bli "tatt seriøst" og utreda hos lege/helsevesen om noe er galt?

12 mnd hvis du er under 35, 6 mnd hvis du er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...