Gå til innhold

Fått en bot på fransk etter ferie i Frankrike, fake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi var nylig på ferie i frankrike og leide bil. Da vi kom hjem viser det seg at vi får et 3 siders brev i posten der alt står på fransk. Etter mye googling fant vi ut at det står at leiebilen vi kjørte har kjørt på rødt lys, på en vei i byen vi bodde. sjekket nettsiden de linket til og kunne der velge engelsk tekst. da står det at dette er et automatisk system, der Frankrike har kameraer i en del lyskryss som tar bilde om man kjører på rødt. Boten genereres automatisk-

Det står at vi må betale 90 euro innen et visst antall dager. om vi betaler etter dette vil boten gradvis øke. Mannen min kan ikke huske å ha kjørt på rødt og jeg kan heller ikke huske at han gjorde det. Nå sier en bekjent at det har stått i media om at folk opplever å få slike falske bøter i fra F.eks Frankrike og spania, og at ansatte i biluteliefirmaene visstnok utleverer info om kunder.

90 euro er jo ikke mye så jeg tenker vi kunne betalt bare, men mannen min mener det sikkert er scam og at vi skal droppe det. har nå funnet ut at man kan klage på denne siden så vi får i alle fall be om bildebevis..

noen som har opplevd lignende eller vet noe?



Anonymous poster hash: f5a35...14f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel bare å finne kontaktinformasjon til de i Frankrike som har ansvaret for slikt. Og så spørre dem.

Anonymous poster hash: d28b1...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står et telefonnummer til firmaet som står bak som man kan ringe ved spørsmål om slike bøter men ingen mailadresse.. Prøvde ringe men kom ikke gjennom. Får finne ut hvordan jeg fyller ut det franske skjemaet og be om bildebevis. det burde vel egentlig være selvskrevent. Tror man får det når man har kjørt for fort og blitt tatt i fotoboks i norge?



Anonymous poster hash: f5a35...14f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å google firmanavnet? Evt kontakte den franske ambassaden eller ForbrukerEuropa?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk dere! Har prøvd å ringe div steder uten hell, men har sendt mail til leiebilselskapet nå så venter på svar fra dem.. Brevet må jo ha gått via dem så noe må de i alle fall vite om sannhetsgehalten i slike bøter.. Synes det er så merkelig at vi ikke kan huske å ha sett noe rødt lys og heller ingen blitz fra et kamera.. De skal jo flashe skikkelig og dette var på kvelden i tillegg, i følge brevet.--



Anonymous poster hash: f5a35...14f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det fungerer med leiebil jeg, men er det ikke litt rart at dere får kravet på denne måten? Hvis det er ekte så burde vel kravet blitt sendt til leiebilselskapet også måtte de kreve dere for boten? Kameraet i lyskrysset kan jo ikke se hvem som leier bilen?

Eller er jeg helt teit nå?

Jeg ville iallefall sjekket opp før jeg betalte noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvordan det fungerer med leiebil jeg, men er det ikke litt rart at dere får kravet på denne måten? Hvis det er ekte så burde vel kravet blitt sendt til leiebilselskapet også måtte de kreve dere for boten? Kameraet i lyskrysset kan jo ikke se hvem som leier bilen?

Eller er jeg helt teit nå?

Jeg ville iallefall sjekket opp før jeg betalte noe som helst.

Regner med de som krever penger har kontaktet leiebilselskapet og fått adressen vår.. Men spent på å høre hva leiebilselskapet sier om dette. Alt virker veldig ekte, bare at vi ikke husker det...

Anonymous poster hash: f5a35...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...