Gå til innhold

Jeg klarer ikke å spare penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det handler bare om å vokse opp (grow up). Alle vanlige normale voksne mennesker klarer å ha såpass med moderasjon og viljestyrke at de klarer å spare litt penger om de vil. Det er ikke noe vanskelig. Du slutter å oppføre deg som ei lita prinsesse som må shoppe hver eneste dag, og blir et ansvarlig og voksent menneske som gjør fornuftige og riktige valg.

Samme gjelder for øvrig folk som "ikke klarer" legge fra seg iphonen, eller skal "ha et shoppingfritt å"..Nei..det er bare å gjøre det, uten å lage så mye oppstyr rundt det. Vær et vanlig, normalt menneske så klarer du det. Ikke oppfør dere/deg som små viljeløse prinsesse-vannmaneter som ikke har viljestyrke eller evner.

Dette får du til! Flinki!

Det er det jeg alltid har trodd, men viser seg at det ikke gjelder meg i hvertfall. Jeg har mye annet, jeg har leiligheter og bil som jeg eier og betaler ned boliglån,++ osv. men av pengene som blir igjen føler jeg at jeg fortjener alt til meg selv. Betaler over 17 000,- kr imnd på lån. Jeg er alene, ingen mann eller kjæreste som hjelper meg, men er jo så heldig å bor gratis hjemme. Det er akkurat de pengene jeg bruker ekstra. Og det samme problemet ser jeg min mor har. Hun er også veldig glad i å bruke penger.Så tror ikke det gjelder "alle" vi er jo normale.

Anonymous poster hash: 0a69a...5b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville vurdert å søke hjelp. F.eks. hos en psykolog som driver med kognitiv terapi. Det er noen tankemønstre her som må endres. Belønningssystemet og impulsivitet i gull fest.

Ellers går det an å høre med en person du stoler på om du kan spare penger i vedkommendes navn til du får ordnet opp i tankene.

Nå går det bare ut over deg selv, men senere vil det kunne skape problemer i et samboerskap.

Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Det er det jeg alltid har trodd, men viser seg at det ikke gjelder meg i hvertfall. Jeg har mye annet, jeg har leiligheter og bil som jeg eier og betaler ned boliglån,++ osv. men av pengene som blir igjen føler jeg at jeg fortjener alt til meg selv. Betaler over 17 000,- kr imnd på lån. Jeg er alene, ingen mann eller kjæreste som hjelper meg, men er jo så heldig å bor gratis hjemme. Det er akkurat de pengene jeg bruker ekstra. Og det samme problemet ser jeg min mor har. Hun er også veldig glad i å bruke penger.Så tror ikke det gjelder "alle" vi er jo normale.

Anonymous poster hash: 0a69a...5b4

Det du sparer går jo også til deg selv. For en merkelig tankegang. Pengene du sparer, står jo der til disposisjon en gang du virkelig trenger dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg alltid har trodd, men viser seg at det ikke gjelder meg i hvertfall. Jeg har mye annet, jeg har leiligheter og bil som jeg eier og betaler ned boliglån,++ osv. men av pengene som blir igjen føler jeg at jeg fortjener alt til meg selv. Betaler over 17 000,- kr imnd på lån. Jeg er alene, ingen mann eller kjæreste som hjelper meg, men er jo så heldig å bor gratis hjemme. Det er akkurat de pengene jeg bruker ekstra. Og det samme problemet ser jeg min mor har. Hun er også veldig glad i å bruke penger.Så tror ikke det gjelder "alle" vi er jo normale.

Anonymous poster hash: 0a69a...5b4

Da ligger garantert deler av problemet i sosial arv. Moren din er håpløs med penger og har lært deg opp i samme vanene.

Anonymous poster hash: 472da...545

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Det er det jeg alltid har trodd, men viser seg at det ikke gjelder meg i hvertfall. Jeg har mye annet, jeg har leiligheter og bil som jeg eier og betaler ned boliglån,++ osv. men av pengene som blir igjen føler jeg at jeg fortjener alt til meg selv. Betaler over 17 000,- kr imnd på lån. Jeg er alene, ingen mann eller kjæreste som hjelper meg, men er jo så heldig å bor gratis hjemme. Det er akkurat de pengene jeg bruker ekstra. Og det samme problemet ser jeg min mor har. Hun er også veldig glad i å bruke penger.Så tror ikke det gjelder "alle" vi er jo normale.

Anonymous poster hash: 0a69a...5b4

Du eier leiligheter men bor hjemme hos foreldrene dine?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Med mitt innlegg under:)

Ah! Uvanlig å svare i sitatet, så jeg så det ikke :)

Takk for enigheten, og selvsagt er jeg helt enig med deg ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå igjennom bankutskriftene for de siste tre månedene og sjekke hva du har brukt pengene på. Del det opp i poster, f.eks. klær, sko, tilbehør, utemat/kaffe, og så summerer du under hver kolonne.

Mulig summene får øynene dine opp.

Unngå å bevege deg på steder der du har lett for å bruke penger.

Forby nettshopping!

Og gjør det vanskeligere å tilbakeføre sparepengene.

For litt ekstra motivasjon kan du lage deg popcorn og se noen sesonger "Luksusfellen" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i ett innlegg at du har kjæreste, og i neste skriver du at du ikke har det? Og at du bor hjemme men eier leilighetER?



Anonymous poster hash: a345c...49f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du eier flere leiligheter så trenger du vel ikke å spare, bare å selge en leilighet eller to om du skulle trenge penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i ett innlegg at du har kjæreste, og i neste skriver du at du ikke har det? Og at du bor hjemme men eier leilighetER?

Anonymous poster hash: a345c...49f

Dette stusset jeg også litt over.... 17 000 kr til boliglån hver mnd, men bor hjemme?

Anonymous poster hash: 4f1ca...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme TS som hun som lurte på hva den gjeldstyngede kjæresten skulle betale i husleie om de flyttet sammen?

I så fall: ikke flytt sammen!

Med han på minussida og hun med dårlig kontroll er det oppskrift på katastrofe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

Jeg blir så utrolig irritert på meg. Jeg klarer bare ikke å spare penger, jeg må bruke siste krona på kontoen min. Har en helt grei lønn, og det burde holde for meg i mnd. Og fortsatt klarer jeg ikke å spare noenting ?! Trenger tips og råd for hvordan dette skal gjenomføres? Anonymous poster hash: 0a69a...5b4

Lag en sperret sparekonto som du fysisk må inn i banken for å hente ut. Du kan få noen du stoler til å bli "vokter" ved at banken vil kreve din og den personens signatur for at du skal kunne hente ut pengene.

Sett fast trekk fra kontoen din hver lønning så ser du ikke noe til de pengene og kan bruke det som er igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...