Gå til innhold

Noen andre som er plaget med mye vondt i magen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er så frustrerende og vondt. Har vært hos legen og fått maset meg til å ta en laktose og gluten test, men begge viste negativ. Legen har ikke noe godt svar på hvorfor jeg har så mye vondt i magen. Føler ikke han tar meg seriøst.

Problemet er at jeg får så vondt at det hemmer meg i både jobb og andre aktiviteter. Akkurat som det er luft som sitter dypt inni magen, Er liksom ikke bare å fise så er det borte. Det er vel noe jeg spiser som jeg ikke tåler? Eller kan det være noe annet? Det går i bølger. Har ikke vondt hver dag, men har det ofte fordi om. Når det kommer til dobesøk, er det ikke noe uvanlig der som diare eller forstoppelse. Veldig sjeldent isåfall.

Noen andre som har det sånn? Har dere funnet ut hva det er?

Tips til hva jeg kan gjøre selv, eller spørre legen om? Kanskje testene ikke slo ut og dermed viste feil resultat?



Anonymous poster hash: 13106...022
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette relatert til mens og eller eggløsning?

Anonymous poster hash: afb56...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du nok? Drikker du nok?



Anonymous poster hash: 70df7...045
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette relatert til mens og eller eggløsning?

Anonymous poster hash: afb56...e5e

Spiser du nok? Drikker du nok?

Anonymous poster hash: 70df7...045

Det har ikke noe med mens å gjøre. Har bare mens 4 ganger i året ca. Magesmertene er der mye oftere. Har kraftige mensensmerter, men det er helt nederst i magen.

Føler jeg spiser og drikker nok. Kunne kanskje blitt enda flinkere til det, da hverdagen er ganske hektisk når jeg er hjemme med en 1,5 åring.

Anonymous poster hash: 13106...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade får jeg vondt i magen av.

Anonymous poster hash: 8a93d...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir det verre i perioder med stress synes du?

Nei, føler ikke jeg kan koble det sammen.

Anonymous poster hash: 13106...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får typiske mens-smerter vondt når jeg stresser, har angst eller er sliten. Du burde uansett få sjekket deg ordentlig, cøliaki f.eks. må man ta gastroskopi for å få sjekket. Det er ikke alltid det slår ut på blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha irritabel tarm-syndrom. Da får man vondt i magen innimellom, man kan ofte få enten diare eller forstpppelse. Man føler seg ofte bedre etter at man har vært på do og fått ut noe.

Jeg har dette. Jeg får ikke vondt i magen hver dag, men som regel får jeg det hvis jeg spiser over en viss mengde mat til frokost. Det er ikke noe spesifik mat jeg reagerer på, det er bare en generell "intoleranse" om jeg kan kalle det det. Jeg blir også ofte ille hvis jeg står opp tidlig på morgenen, etter å ha sovet lenge noen dager.



Anonymous poster hash: fc5f7...62c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Jepp, mye plaget med vondt i magen. Tåler ikke fete melkeprodukter som fløte, rømme osv, kun lett og skummet melk, mager ost og andre magre melkeprodukter. Er altså fettet jeg ikke tåler og ikke laktosen. Har også hveteglutenallergi. Tåler gluten fra andre kornsorter, men ikke hvete. Jeg ble bedre da jeg kuttet ut hvetemel og gikk over til hveteglutenfri kost. Får jeg i meg bare litt hvetemel/hvetegluten og fete melkeprodukter er helvete løs. Får helt sykt kraftige kramper i magen. Tåler rødt kjøtt dårlig også, men går bra i små mengder.

Jeg ville prøvd å kutte ut hvete om jeg var deg. Intoleranser vises såvidt jeg vet ikke på tester, kun cøliaki som gjør det. Masse lykke til, håper du blir bedre! Er noe dritt å slite med magen! Selv om jeg ble bedre etter at jeg fant ut at jeg ikke tålte hvetemel/hvetegluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade får jeg vondt i magen av.

Anonymous poster hash: 8a93d...32e

Huff, jeg spiste akkurat sjokolade.

Jeg tror det er noe jeg spiser som jeg ikke tåler, men det er så vanskelig å finne ut av. Har gjerne vondt i magen i mange dager i strekk og så kommer det gjerne mange dager hvor jeg ikke merker noe som helst. Rart, for jeg spiser det samme hele tida, altså brød med pålegg, rullerer på middager osv. Spiser aldri noe nytt nesten.

Anonymous poster hash: 13106...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, mye plaget med vondt i magen. Tåler ikke fete melkeprodukter som fløte, rømme osv, kun lett og skummet melk, mager ost og andre magre melkeprodukter. Er altså fettet jeg ikke tåler og ikke laktosen. Har også hveteglutenallergi. Tåler gluten fra andre kornsorter, men ikke hvete. Jeg ble bedre da jeg kuttet ut hvetemel og gikk over til hveteglutenfri kost. Får jeg i meg bare litt hvetemel/hvetegluten og fete melkeprodukter er helvete løs. Får helt sykt kraftige kramper i magen. Tåler rødt kjøtt dårlig også, men går bra i små mengder.

Jeg ville prøvd å kutte ut hvete om jeg var deg. Intoleranser vises såvidt jeg vet ikke på tester, kun cøliaki som gjør det. Masse lykke til, håper du blir bedre! Er noe dritt å slite med magen! Selv om jeg ble bedre etter at jeg fant ut at jeg ikke tålte hvetemel/hvetegluten.

Hvordan fant du ut at du ikke tåler alt dette? Kuttet du det ut veldig lenge? Vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne og samboer klager over at glutenfritt er så dyrt og vanskelig å lage noe uten.

Anonymous poster hash: 13106...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så frustrerende og vondt. Har vært hos legen og fått maset meg til å ta en laktose og gluten test, men begge viste negativ. Legen har ikke noe godt svar på hvorfor jeg har så mye vondt i magen. Føler ikke han tar meg seriøst.

Problemet er at jeg får så vondt at det hemmer meg i både jobb og andre aktiviteter. Akkurat som det er luft som sitter dypt inni magen, Er liksom ikke bare å fise så er det borte. Det er vel noe jeg spiser som jeg ikke tåler? Eller kan det være noe annet? Det går i bølger. Har ikke vondt hver dag, men har det ofte fordi om. Når det kommer til dobesøk, er det ikke noe uvanlig der som diare eller forstoppelse. Veldig sjeldent isåfall.

Noen andre som har det sånn? Har dere funnet ut hva det er?

Tips til hva jeg kan gjøre selv, eller spørre legen om? Kanskje testene ikke slo ut og dermed viste feil resultat?

Anonymous poster hash: 13106...022

hAR DET PÅ SAMME MÅTE, HAR VÆRT IGJENNOM MANGE PRØVER. hAR TATT AVFØRINGSPRØVER, MASSE BLODPRØVER OG VENTER Å PÅ LAKTOSE PRØVEN PÅ SYKEHUSET. dE FINNER IKKE NOE GALT. SORRY CAPSLOCKEN MEN ER NOE FEIL MED PCEN

Anonymous poster hash: b9b90...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, jeg spiste akkurat sjokolade.Jeg tror det er noe jeg spiser som jeg ikke tåler, men det er så vanskelig å finne ut av. Har gjerne vondt i magen i mange dager i strekk og så kommer det gjerne mange dager hvor jeg ikke merker noe som helst. Rart, for jeg spiser det samme hele tida, altså brød med pålegg, rullerer på middager osv. Spiser aldri noe nytt nesten. Anonymous poster hash: 13106...022

Da får du gå grundig til verks.

Alt det du putter i munnen skriver du ned, med oversikt på innholdsfortegnelsen. De kan du evt ta bilde av så har du den.

Så noterer du minst en gang for dagen om du har magevondt, når tid og hvor lenge. Finner du ikke selv en sammenheng får legen din hjelpe deg med å se på dette.

Anonymous poster hash: afb56...e5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøre en elimineringstest på deg selv. Det vanligste er vel å fjerne alle aktuelle syndere fra kostholdet en periode (gluten, melk, egg, +++), for så å innføre dem én og én. Du bør gå uten alle i én måned først, og da bør du forhåpentlig bli friskere - hvis du klarer å få i deg tilstrekkelig og balansert næring med et begrenset kosthold, da... Så innfører du én matvaregruppe i måneden, og ser hvilken som eventuelt gjør deg syk igjen. Det kan iallefall være verdt et forsøk om man er langvarig plaget.

Jeg sliter med magen selv, men kun voldsom kvalme med ujevne mellomrom. Nokså hemmende i hverdagen det også, men alle tester er normale, og jeg finner ingen sammenheng mellom matvarer og sykdom - eneste jeg vet er at jeg må spise jevnlig, ellers blir jeg syk. Jeg kan f.eks. ikke stå opp om morgenen og løpe på jobb eller dra ut og gjøre noe - jeg spise først, ellers blir jeg steindårlig og sengeliggende resten av dagen. Det ser ut til at jeg bare må leve med det.



Anonymous poster hash: bf17c...f62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye vondt i magen. Er laktoseintolerant, men det er mer som ikke synes på prøver også. Mel og (laktosefri)melk er ekstremt, eks vaffler og pannekaker, da blir jeg garantert dårlig.

Noen ganger så tåler jeg mat bra i en periode, andre ganger reagerer jeg på "alt" i en periode. Har ikke funnet noen kombinasjon med stress.

Utrolig kjedelig.



Anonymous poster hash: 3829c...c2e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest crazycatlady

Hvordan fant du ut at du ikke tåler alt dette? Kuttet du det ut veldig lenge? Vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne og samboer klager over at glutenfritt er så dyrt og vanskelig å lage noe uten. Anonymous poster hash: 13106...022

Alltid slitt mye med vondt i magen og fikk kramper hver (sjeldne gang) jeg spiste noe som inneholdt fløte. Skjønte etterhvert at det var det krampene kom av og kuttet helt ut. Men det ble aldri helt bra selv om krampene forsvant og jeg merket meg at magen ble oppblåst og vond hver gang jeg spiste brød eller annen hvetebakst. Kuttet det ut og ting ble umiddelbart bedre. Spiste jeg noe med hvetegluten i klikket magen igjen. Så kuttet det brått ut og har ikke spist det siden. Så jeg tåler ikke hvetegluten selv om jeg ikke har cøliaki. Er det sånn at du ikke tåler gluten kan jo ikke samboeren din klage over at glutenfritt er dyrt. Det er i såfall utrolig slemt av han. Må jo være viktig for han at du har det bra og ikke går rundt og har grisevondt i magen. Er ikke vanskelig å lage noe uten hvetemel heller, det er bare noe folk tror. Dyrere er det jo, men billigere i Sverige, så kjøper glutenfritt mel og sånt der. Glutenfri supper, sauser osv fra Toro er heller ikke så mye dyrere enn de med gluten. Kommer mer og mer glutenfritt nå, liker utviklingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må spise gluten for å kunne teste deg for cøliaki! Få derfor utført en gastroskopi før du eventuelt begynner å kutte gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er litt " fint" å høre at vi er flere.

Er så utrolig lei! Måtte dra fra jobb idag fordi det var så vondt at jeg Skaldsvettet, var svimmel, kvalm osv.

Spiste akkurat det samme Stil v akkurat det samme til frokost idag som igår. Kan også våkne opp midt på natten av at det gjør vondt, så Stror ikke det kan komme av stress eller angst.

Har hatt det sånn i ti år, med vondt i magen 3-6 ganger i uken. Spesielt når legen( e) ikke bryr seg, og/ eller mener jeg er hypokonder.

Man blir så sliten av å bønnfalle om å få ta den eller den testen og alle kommer tilbake negative.

Dessuten har det ødelagt så mye i forbindelse med skole og jobb. Jeg har ihvertfall gitt opp. Skulle gjerne ofret en bro arm eller et ben for å slippe mer vondt i magen. Og å faktisk kunne bli trodd.

Sorry for et veldig pessimistisk innlegg, bare er så utrolig lei. Håper du/ dere finner ut hva som er galt med dere:-)

Edit: beklager mye rare skrivefeil, mdet er noe muffins med mobilen, så får ikke rettet det opp..

Endret av Wonderbitch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Prøv low fodmap-dietten, det kan hjelpe mange. Men da er det lurt å sjekke om man har cøliaki, ulerøs colitt eller crohns før man starter på denne. Bare å google. Jeg har blitt frisk på dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...