Gå til innhold

Er det best å lese pensum/løse oppgaver før eller etter forelesning?


Gjest Blubbs

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Før og etter

Før, fordi da kan det dukke opp spørsmål, ting man lurer på, som man kan notere det og høre etter om man får forklaring på i forelesningen eller spørre

Etterpå, for oppsummering



Anonymous poster hash: 31325...de1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Synes det varierer veldig fra fag til fag og foreleser til foreleser. Man er nødt til å prøve seg frem og finne ut hva som funker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett skal man jo helst lese både før og etter, men lets face it. Det funker ikke alltid.

På samme måte som at det ikke funker å skulle satse på å lese alt pensum først etter en forelesning.

En forelesning på 45 minutter, kan ha listet opp én side som pensum, andre forelesninger på 45 minutter, kan ha listet opp 5-6 bøker + flere ulike artikler som pensum. Er ikke alltid like lett å alltid å lest pensum på forhånd da.

Jeg leste alltid før, men syns det er best å lese etterpå.

Ofte er ikke pensum oppgitt til forelesningene, men jeg syns at det var lettere å huske, relatere til og forså når jeg leste pensumet etter en forelesning.



Anonymous poster hash: 26c42...1d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser pensum før forelesning. Jeg tror at foreleserne våre forventer at vi har lest gjennom pensum på forhånd, og forelensingen er dermed bygget opp på en slik måte at det er vanskelig å henge med om man ikke har lest pensum på forhånd. Dessuten liker jeg å komme forberedt... uansett hvor jeg er. Som regel blir det litt å gå gjennom etter forelesning også, da det alltid reiser seg nye spørsmål, eller det dukker opp nye dommer eller lesestoff foreleser anbefaler/prater om, osv.

Men her må man bare finne ut hva som passer best for en selv. :) Tror det er et godt tips generelt sett når det kommer til å studere - finn ut hva som fungerer for deg, og ikke bry deg så mye med hva alle andre gjør. Vi lærer på forskjellige måter.



Anonymous poster hash: fb922...4f9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøre oppgaver fra forrige gang, så du har det friskt i minne. Kan jo være greit hvis neste forelesning bygger på det som ble gått gjennom forrige gang.

Sjekk planen og se hva foreleser skal gå gjennom. Les gjennom dette. Da er det mye lettere å huske stoffet når du kommer i forelesning:) Litt lettere å følge med også, når stoffet ikke er helt ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...