Gå til innhold

Lei av hvordan psykisk syke blir fremstilt på TV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tv er ikke virkeligheten, jeg tror de fleste klarer å skille der.

Anonymous poster hash: bb984...a2e

Dette er jeg veldig uenig i. Den gjennomsnittlige mannen i gata vet ikke mye om hva psykiske lidelser faktisk går ut på. En person som ikke verken har familiemedlemmer, venner eller seg selv med psykiske lidelser, har mest sannsynlig ikke satt seg inn i hva f.eks bipolar lidelse går ut på. Vedkommende vil kanskje tro at denne sykdommen gjør at mennesket er gal, og kan slå ned, drepe eller gjøre helt andre ting - fordi personen er gal. Dette er overhodet ikke hvordan en person med bipolar lidelse faktisk er, men det er slike konklusjoner mange trekker - fordi de er uvitende.

Dette betyr at, fordi det gjennomsnittlige mennesket ikke vet mye om de ulike psykiske sykdommene, så tror man gjerne på det man ser på f.eks tv - nettopp fordi dette blir informasjonskanalen deres, istedenfor lommelegen.no (eller alle andre oppriktige medisinske informasjonskanaler).

Jeg er både åpent homofil, og jeg har bipolar lidelse. Sistnevnte forteller jeg ingen om, utover mine aller nærmeste, og kommer aldri til å gjøre det. Det kan dessverre gjøre at f.eks arbeidsgivere ikke vil ansette en, blant annet på bakgrunn av det man tror man vet om sykdommen. Det mange ikke vet er at med rett medisinering, så kan man fungere svært normalt, til tross for sykdommen. Vi som er utenfor A4 boksen må rett og slett bare akseptere at vi alltid kommer til å stå utenfor A4 modellen, og godta det. Jeg er trygg på meg selv, og det må man rett og slett bare være, i dagens samfunn. Ellers vil man aldri kunne leve optimalt, i dagens prøve-å-være-perfekt-prosjekt. Dessverre.

Anonymous poster hash: 77da9...5b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd en psykose, etter feilmedisinering. Dette var en skikkelig kraftig psykose, der jeg var fullstendig riv ruskende gal. Jeg pratet uten stans, om fullstendig meningsløse ting, også ting som jeg aldri ville funnet på å spørre folk om til vanlig - hadde altså intet filter eller sperrer som stoppet meg fra å si og gjøre ting jeg aldri ville gjort ellers. Jeg var verdensmester, kunne alt, visste alt, og måtte bare få de andre til å forstå, for jeg hadde selvfølgelig rett.

Jeg husker ingenting fra denne perioden - varte cirka en uke, og jeg husker ingenting. Var selvfølgelig skjermet på lukket avdeling på psykiatrisk sykehus, så det er ikke mange som har sett meg sånn. Jeg våknet hver dag i en uke og trodde jeg var kommet i går, fordi jeg ikke klarte å huske de andre dagene. Var også sint (noe jeg ikke pleier å være, aldri!), var overbevist om at jeg ikke var syk, men at det var medisinene jeg fikk der inne som gjorde meg syk (de holdt meg fast og satte sprøyte i skinka mi, mens jeg kjempet og skrek, fordi jeg var sikker på at jeg ble dårligere av den medisinen). Om jeg hadde fått det for meg at jeg skulle skade noen så hadde jeg antakeligvis kunnet gjort det (ikke på lukket avd, men før, dersom ikke dette hadde blitt raskt oppdaget. I mitt tilfelle ble det oppdaget på jobb en mandag, men dersom jeg ikke hadde hatt samboer og jobb så kunne det tatt lang tid før det ble oppdaget), uten å huske noe om det, og slett ikke med viten og vilje.

Nå er jeg vanligvis et oppegående, sunt, friskt, reflektert og "normalt" menneske. Og når jeg forteller om hvordan jeg har vært i psykosen så vil ikke folk riktig tro meg, fordi det er sånt som man bare ser på film. Så jeg tror nok folk flest vet at filmindustrien ofte overdriver en del.



Anonymous poster hash: b2dcf...569
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...