Gå til innhold

venninne som sitter på en god jobb, hvor de trenger fler, også sier hun ikke fra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er arbeidsledige og er svært stresset. Hun vet alt dette og kjenner meg godt siden vi har studert sammen. Vi har også hatt sommerjobb sammen. Jeg har spurt om de ikke trenger en som meg. Vi har jo studert sammen og hun vet at jeg er til å stole på. Ble skuffet da jeg hørte at de skulle ansette flere og at hun ikke gjorde noe for å hjelpe meg. Hun har nå 3 nye kollegaer og snakket lenge på hvor spent hun var da hun fikk vite at de så seg om etter nye ansatte. Noen som har erfart lignende? Kjenner at jeg blir litt skuffet, men kan jo være at hun ikke vil " konkurrere" med en venninne. Det hadde betydd veldig mye for meg.

Anonymous poster hash: 0fe2c...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo være litt proaktiv selv og, du kan ikke forvente at venninnen din skaffer deg en jobb.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun ikke ønsker å ha venninner som kollegaer? Jeg kunne ikke tenkt meg det, ihvertfall.



Anonymous poster hash: 5fbeb...300
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet med flere venninner, og har egentlig litt dårlig erfaring fra det. Det var flere episoder der hvor vennskapet ble satt litt på prøve, og jeg kunne ikke tenke meg at det samme skjer igjen.

Kan hende at venninnen din tenker det samme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri anbefalt venner og familie til å søke jobb på samme sted som meg. Det blir for nært og som Rægs skriver - det setter forholdet på prøve. Og hva om man mister hverandre som venner...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest miuen

Det kan være et litt tungt ansvar å anbefale ei venninne/bekjent til bedriften en selv jobber for. På en måte blir man selv ansvarlig for hvordan denne venninnen din gjør jobben sin. Et annet perspektiv kan jo være at en ikke ønsker å jobbe side om side med venninnen sin, da det kan komplisere venninneforholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke! Jeg spurte 3 ganger, og det var veldig tydelig at hun ikke ville ha meg med. Jeg tolker signaler, og til tross for at de trengte flere, sa hun at hun ikke trodde de skulle ansette noen. Da det kom frem at de skulle ansette flere, sa hun det i en bisetning og sa også at intervjuene var i gang. Jeg kunne nok en gang ha presset meg på, men når jeg har spurt med jevne mellomrom og sagt hvor mye det betyr, ettertrykkelig, da skjønner jo også jeg at hun "overhører" med vilje. Jeg har sputt i detalj hva de gjør osv. og vist interesse hele veien

Sagt at hun må si ifra, tipse sjefen osv. Jeg vil ikke ødelegge og velger derfor å la det ligge. Jeg kjenner henne godt og leser signalene godt.ts

Anonymous poster hash: 0fe2c...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo så enkelt som at hun ikke tror du vil passe i jobben, og hun har ikke lyst til å anbefale deg fordi hun tror det kommer til å reflektere negativt på henne igjen. Klart det er sårt, men hun er ikke forpliktet til å hjelpe deg i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri kommet til å anbefale en venn/venninne til en ledig stilling der jeg har jobbet, om jeg ikke blir oppfordret til å be venner om å søke. Jeg kan gå god for hvor god venn denne personen er, men ikke hvordan han/hun er til å jobbe.



Anonymous poster hash: 1e563...594
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om stillingene er utlyst, og du har lest annonsen og har spurt i detalj om arbeidet og fått svar, hvorfor kunne du ikke da bare sende en søknad til bedriften? Ikke si noe til venninnen som du har lest så godt og sett om du fikk napp?

Det er jo ikke vanskeligere enn det. Selvsagt ville det hjulpet om hun anbefalte deg, men sjansen for at du ville blitt tatt med i betraktningen uten hennes anbefaling er jo der?

Skjønner at du er skuffa, men jeg skjønner ikke at du ikke kunne søke på jobben ?



Anonymous poster hash: 668df...8b1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kommet til å anbefale en venninne til en jobb. Hva om du driter totalt på draget eller ikke passer inn i miljøet? Da går det på mitt omdømme som medarbeider.



Anonymous poster hash: 3377b...eb6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er arbeidsledige og er svært stresset. Hun vet alt dette og kjenner meg godt siden vi har studert sammen. Vi har også hatt sommerjobb sammen. Jeg har spurt om de ikke trenger en som meg. Vi har jo studert sammen og hun vet at jeg er til å stole på. Ble skuffet da jeg hørte at de skulle ansette flere og at hun ikke gjorde noe for å hjelpe meg. Hun har nå 3 nye kollegaer og snakket lenge på hvor spent hun var da hun fikk vite at de så seg om etter nye ansatte. Noen som har erfart lignende? Kjenner at jeg blir litt skuffet, men kan jo være at hun ikke vil " konkurrere" med en venninne. Det hadde betydd veldig mye for meg.

Anonymous poster hash: 0fe2c...1ba

Selvsagt ikke! Jeg spurte 3 ganger, og det var veldig tydelig at hun ikke ville ha meg med. Jeg tolker signaler, og til tross for at de trengte flere, sa hun at hun ikke trodde de skulle ansette noen. Da det kom frem at de skulle ansette flere, sa hun det i en bisetning og sa også at intervjuene var i gang. Jeg kunne nok en gang ha presset meg på, men når jeg har spurt med jevne mellomrom og sagt hvor mye det betyr, ettertrykkelig, da skjønner jo også jeg at hun "overhører" med vilje. Jeg har sputt i detalj hva de gjør osv. og vist interesse hele veien

Sagt at hun må si ifra, tipse sjefen osv. Jeg vil ikke ødelegge og velger derfor å la det ligge. Jeg kjenner henne godt og leser signalene godt.ts

Anonymous poster hash: 0fe2c...1ba

De to setningene fra innlegg 1 og innlegg 2 henger ikke helt på greip.

Snakket hun om det lenge og vel eller sa hun det i en bisetning?

Anonymous poster hash: b9195...7a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om stillingene er utlyst, og du har lest annonsen og har spurt i detalj om arbeidet og fått svar, hvorfor kunne du ikke da bare sende en søknad til bedriften? Ikke si noe til venninnen som du har lest så godt og sett om du fikk napp? Det er jo ikke vanskeligere enn det. Selvsagt ville det hjulpet om hun anbefalte deg, men sjansen for at du ville blitt tatt med i betraktningen uten hennes anbefaling er jo der? Skjønner at du er skuffa, men jeg skjønner ikke at du ikke kunne søke på jobben ? Anonymous poster hash: 668df...8b1

Mine tanker og, faste stillinger skal utlyses, så hvorfor søkte du ikke?

Anonymous poster hash: e3bcb...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om jeg vil jobbe med en vennine, selv ikke bestevenninen eller noen i familien.

Vi har en lignende situasjon på jobb nå, hvor den ene kollegaen anbefalte sin "bestie" og hun fikk jobb. De er ikke lenger bestiser for å si det sånn. De er i 40-årene.

Jeg støtter denne venninnen din, når du ts tydeligvis ikke tenker klart.



Anonymous poster hash: 6339c...284
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha:) nei. Glemte at mange her inne r mest ute etter å gå til angrep ved å lete etter feil eller motsigelser, heller enn åtrekke essensen ut av problemstillingen for å gi et objektivt svar. Kan ikke sitte å navngi personen og ikke kan jeg gå inn på detaljer. Personlig tror jeg hun ønsker å unngå et ødelagt vennskap og at hun ikke vil konkurrere med meg. Det er mine tanker om det. Kan være at hun ee redd for å komme i dårlig lys dersom jeg ikke skulle falle i smak hos andre ansatte eller hos ledelsen. Jeg hadde ikke hatt problemer med å hjelpe henne.

Anonymous poster hash: 0fe2c...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med de fleste her. Jeg ville ikke anbefalt noen venninne til en jobb, med mindre jeg visste 100 % at hun ville passe veldig godt og at det ikke kom til å gå ut over vennskapet vårt.

Jeg synes du er ganske frekk som er fornærmet på henne.



Anonymous poster hash: e4b33...b1b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvorfor du ikke bare søkte uten å blande inn venninna di.



Anonymous poster hash: 6ac92...27f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekk? :) åja. Den var ny. Jeg er ikke frekk mot henne og vinkler det dit hen, at hun ønsker å ikke ødelegge eller komme i konflikt. At jeg er litt skuffet, ja. Jeg er litt skuffet fordi jeg fint kunne ha hjulpet henne. Jeg prøver å forstå tankegangen hennes, og det har jo flere her kommet med innspill på. Så takk for de som holder seg saklige.

Anonymous poster hash: 0fe2c...1ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan søke, men det er lettere når man først får en venninnes godkjennelse. Hadde en venninne søkt der jeg jobber, ville jeg i det minste satt pris på å høre det. Uansett så trodde jeg det var til hjelp å bebytte seg av kontaktnettverket sitt da det er mange søkere. Dette er det jo også mange her inne som anbefaler. TS

Anonymous poster hash: 0fe2c...1ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...