Gå til innhold

Er det vanskelig å få jobb på sykehjem i Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sånn at de alltid trenger nye, eller hvordan fungerer dette? Har forstått det slik at det er vanskelig å få jobb i klesbutikk++ hvis man ikke har veldig mye erfaring osv. Selv har jeg lite arbeidserfaring og ingen referanser, men er veldig interessert i å jobbe. Er over 20.



Anonymous poster hash: bfb0f...0d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på. Mitt inntrykk er at mange avdelinger egentlig har nok ringevikarer, men at de gjerne tar inn litt flere enn strengt nødvendig slik at de alltid har noen å ringe hvis det er krise. På den måten blir det ikke så mange vakter på hver enkelt, og ofte blir det kamp om ledige vakter og dårlig stemning blant ringevikarene. Legg til frustrasjonen fra fast ansatte sykepleiere eller hjelpepleiere i ufrivillige deltidsstillinger som desperat ønsker seg flere vakter, og du har oppskriften på et dårlig miljø hvor folk sverter hverandre over en lav sko og smisker med sjefen for å få vakter. På andre avdelinger igjen kan man få tilbud om å jobbe omtrent så mye man orker.

Det varierer også fra sted til sted hvor kresne de er. Noen foretrekker at du har erfaring og gjerne at du utdanner deg innen helsefag, andre tar inn omtrent hvem som helst som går på to bein. Regner med at du er norsk? Bare dét er en fordel, sykehjemmene i Oslo er nemlig oversvømt av ufaglærte utlendinger med varierende språkferdigheter. Du må nesten bare høre litt rundt og se om du får napp. Lykke til, det er en flott jobb å ha hvis du kan leve med at arbeidsmiljøet sannsynligvis vil være hardt.



Anonymous poster hash: 8440d...f77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. Mitt inntrykk er at mange avdelinger egentlig har nok ringevikarer, men at de gjerne tar inn litt flere enn strengt nødvendig slik at de alltid har noen å ringe hvis det er krise. På den måten blir det ikke så mange vakter på hver enkelt, og ofte blir det kamp om ledige vakter og dårlig stemning blant ringevikarene. Legg til frustrasjonen fra fast ansatte sykepleiere eller hjelpepleiere i ufrivillige deltidsstillinger som desperat ønsker seg flere vakter, og du har oppskriften på et dårlig miljø hvor folk sverter hverandre over en lav sko og smisker med sjefen for å få vakter. På andre avdelinger igjen kan man få tilbud om å jobbe omtrent så mye man orker.

Det varierer også fra sted til sted hvor kresne de er. Noen foretrekker at du har erfaring og gjerne at du utdanner deg innen helsefag, andre tar inn omtrent hvem som helst som går på to bein. Regner med at du er norsk? Bare dét er en fordel, sykehjemmene i Oslo er nemlig oversvømt av ufaglærte utlendinger med varierende språkferdigheter. Du må nesten bare høre litt rundt og se om du får napp. Lykke til, det er en flott jobb å ha hvis du kan leve med at arbeidsmiljøet sannsynligvis vil være hardt.

Anonymous poster hash: 8440d...f77

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg er helt norsk, men har ingen planer om å studere noe innen helsefag. Jeg får helt enkelt bare prøve overalt, og håpe på det beste. I byen jeg kommer fra tar de omtrent inn alle som søker, men kan tenke meg at det er større konkurranse i en by som Oslo. Igjen takk! :) -TS

Anonymous poster hash: bfb0f...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. Mitt inntrykk er at mange avdelinger egentlig har nok ringevikarer, men at de gjerne tar inn litt flere enn strengt nødvendig slik at de alltid har noen å ringe hvis det er krise. På den måten blir det ikke så mange vakter på hver enkelt, og ofte blir det kamp om ledige vakter og dårlig stemning blant ringevikarene. Legg til frustrasjonen fra fast ansatte sykepleiere eller hjelpepleiere i ufrivillige deltidsstillinger som desperat ønsker seg flere vakter, og du har oppskriften på et dårlig miljø hvor folk sverter hverandre over en lav sko og smisker med sjefen for å få vakter. På andre avdelinger igjen kan man få tilbud om å jobbe omtrent så mye man orker.

Det varierer også fra sted til sted hvor kresne de er. Noen foretrekker at du har erfaring og gjerne at du utdanner deg innen helsefag, andre tar inn omtrent hvem som helst som går på to bein. Regner med at du er norsk? Bare dét er en fordel, sykehjemmene i Oslo er nemlig oversvømt av ufaglærte utlendinger med varierende språkferdigheter. Du må nesten bare høre litt rundt og se om du får napp. Lykke til, det er en flott jobb å ha hvis du kan leve med at arbeidsmiljøet sannsynligvis vil være hardt.

Anonymous poster hash: 8440d...f77

Jobber som ringevikar selv, og må si meg enig i din beskrivelse av arbeidsmiljøet :ler: Jeg kjenner meg virkelig igjen, det er baksnakking, smisking og misunnelse så det holder blant ringevikarene, det knives om alle vaktene. Så TS bør belage seg på et hardt og tøft arbeidsmiljø. Ellers er jeg enig i at mulighetene for jobb på sykehjem varierer fra sted til sted, på enkelte avdelinger er det kun de med relevant utdanning som får jobb, mens andre steder tar de inn hva som helst. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 5a713...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...